AMT Autobranche Mega Top 10: EV-batterijen balanceren en techniek van de waterstofauto

AMT Autobranche Mega Top 10: EV-batterijen balanceren en techniek van de waterstofauto
Een batterijmodule vervangen is één, balanceren een tweede.

De AMT Autobranche Mega Top 10, dat is 2022 samengevat in tien topartikelen. We namen al een aanloopje nu starten we de nummers 10 en 9. Dat is twee keer nieuwe aandrijftechniek. We gaan cellen balanceren en nemen een duik in de wereld van de waterstof.

De batterij is het duurste onderdeel van een EV. Gelukkig hoeft een defecte batterij niet direct bij het grof vuil. De autofabrikanten hebben procedures ontwikkeld voor de vervanging van defecte batterijmodules. Maar met het plaatsen van alleen een verse module ben je er niet. De batterij zal gebalanceerd moeten worden. Hoe? Dat legden we stap voor stap uit in de nummer 10 van AMT’s Autobranche Mega Top 10.

Waterstof laat zich niet gemakkelijk compact opslaan. Alternatief voor comprimeren tot 700 bar: vloeibaar maken bij – 250 C°.
Waterstof laat zich niet gemakkelijk compact opslaan. Alternatief voor comprimeren tot 700 bar: vloeibaar maken bij – 250 C°.

“Vergeet de EV, het wordt waterstof”

Door naar 9. “Elektrisch rijden? Ik wacht wel op waterstof”. Je hoort het vaak. Maar hoe lang moet je dan wachten? En welke voordelen heb je na al dat wachten ten opzichte van een batterij-elektrische aandrijving? En welke nadelen? Technisch trainer Steffen Elgerma nam het allemaal door tijdens een ATC AMT-Livestream. En hij besprak de investeringen die de werkplaats moet doen om waterstofauto’s te servicen.

Geen zin om zo’n lang verhaal te lezen? Ga dan voor de terugkijklink.

Het aanloopje met onder meer drie keer de APK als onderwerp vind je hier.

Jaar 2 van AMT’s Autobranche Mega Top 10, een traditie is geboren.
Jaar 2 van AMT’s Autobranche Mega Top 10, een traditie is geboren.
Erwin den Hoed

Erwin den Hoed

Adjunct Hoofdredacteur

Erwin deed HTS Autotechniek, werkte bij DAF Trucks en werd bedrijfseconoom in Tilburg. Hij maakte een uitstapje naar de bakkerijwereld en kwam in 2001 naar AMT. Zijn doel toen: "Artikelen maken waar ik trots op ben". Zijn doel nu: "Mijn lezers en websitegebruikers blij maken." Eigenlijk is er in al die jaren dus niets veranderd...

Email: erwindenhoed@vmnmedia.nl

Na “bijna 100 jaar” ervaring is Hans de Kam een allesweter op dieselgebied. De leden van ATC Arnhem-Nijmegen hangen aan zijn lippen. Maar gelegenheid om achterover te hangen krijgen ze niet. De Kam daagt ze uit en test voortdurend hun kennis. - Foto: Erwin den Hoed

Dieselproblemen: oorzaken en oplossingen

Hoe lang gaat dieselbrandstof mee? Is brandstofanalyse zinvol? Kunnen ijzerdeeltjes door een brandstoffilter heen? Met welke temperatuur komt uitlaatgas de dieselmotor uit? Kan het DPF blijven zitten als je de turbo vervangt? Beschadigt spoelen het DPF? De antwoorden op deze en meer vragen lees je in dit artikel!

Anne Jan Visser werkt voor Midtronics Nederland of eigenlijk voor ‘de BV’. Hij weet alles over accu’s testen. Zowel de 12 V-loodzuuraccu’s als de Li-ion HV-batterijen in EV’s.

Midtronics bij ATC-Twente: wat moet accutester kunnen? En HV-batterijtester?

Auto's veranderen, dus verandert de 12 V-accu. Moet de accuservice mee veranderen? En welke service vraagt de HV-batterij in EV's? De leden van ATC Twente zochten naar antwoorden. Senior productmanager van Midtronics Anne Jan Visser schoot te hulp.

Kan deze AGM-accu de natte startaccu in een Fiat Ducato vervangen?

Lezersvraag: Natte accu vervangen door AGM-accu, kan dat?

"Misschien een onzinnige vraag", zegt AMT-lezer Jean-Marie Machiels. "Ik wil de 110 Ah startaccu van mijn Fiat Ducato camper met 3.0 motor uit 2013 vervangen door een Exide AGM EK1050. Mag dat en kan dat?" Wat ons betreft beslist geen onzinnige vraag, dus leggen we hem voor aan AMT-accuspecialist Henk Wildschut.

Tom Seldenthuis maakte een proefopstelling met een wallbox en een testbox en elektrische verwarming als ‘auto’. De Picoscope brengt de digitale handshake tussen wallbox en ‘auto’ in beeld.

Seldenthuis-workshops voor Topmonteurs: EV-laden, meten aan CAN, BMW i3-warmtepomp en CNC-laseren

Op AMT Garageforum vind je gedeelde autotechnische kennis. En je weet, kennis vermenigvuldig je door te delen. Dat maakt AMT Garageforum een geweldige werkplaatstool. Nou ja, eigenlijk zijn de Garageforum-deelnemers geweldig. Zij leveren de kennis. De grootste kennisleveranciers op het forum noemen we Topmonteurs. AMT trakteerde ze op een trainingsdag bij Seldenthuis Educatie. Train je mee?

Oliver Zipse, voorzitter van de raad van Bestuur van BMW (links) en Koji Sato, President van Toyota. - Foto: BMW

Toyota en BMW werken aan nieuwe brandstofcel voor méér auto's op waterstof

Toyota en BMW gaan samen werken aan de ontwikkeling van een nieuwe generatie brandstofcel én verbetering van infrastructuur van waterstof. Doel is om het aanbod van personenauto's op waterstof uit te breiden.

Foto: ANP/ Hollandse Hoogte / Laurens van Putten

ATC-livestream: waarom waterstof in mobiliteit steeds belangrijker wordt

Het leek even een gepasseerd station voor personenauto's: waterstof. Maar steeds meer autofabrikanten komen tot de conclusie dat de BEV alléén niet de oplossing vormen. Reden voor Vereniging ATC om de laatste ontwikkelingen onder de loep te nemen tijdens een livestream op 17 september.

Afbeelding: Chalmers University of Technology / Linnéa Strandberg and Victor Shokhen

Hoe verleng je de levensduur van een brandstofcel?

Hoe degraderen onderdelen in brandstofcellen? En hoe zijn die brandstofcellen duurzamer te maken? Dat werd onderzocht door wetenschappers van Chalmers University of Technology in Zweden.

Foto: Volvo Trucks

Volvo FH Aero Electric komt 600 km ver op één acculading

Volgend jaar introduceert Volvo een nieuwe langeafstandsversie van de FH Aero Electric die tot 600 km kan rijden op één acculading.

Van de Kleuster Freegones last mile transportfiets via de Master-bestelauto’s tot de E-Tech C- en T-trucks, van 650 kg tot 44 ton, Renault Trucks biedt het allemaal elektrisch.

Hoe praktisch en economisch zijn elektrische Renault Trucks?

Batterij-elektrische trucks? Die zijn te duur en komen niet ver genoeg, toch? "Nee", zegt Renault Trucks bij de start van de productie van zijn E-Tech T- en C-modellen in de fabriek in het Franse Bourg en Bresse. Eerst zien dan geloven? Die uitdaging nemen de truckbouwers met het rode Renault-logo aan.

De proeffabriek op de Mercedes-Benz eCampus produceert electrodes, assembleert die in cellen en maakt die klaar voor gebruik.

Mercedes eCampus: hoe produceer je accucellen?

De proeffabriek op de Mercedes-Benz eCampus produceert zogenoemde prismatische accucellen. Die zijn opgebouwd als een stapel pakketjes van anodes, separators en kathodes in een metalen behuizing met elektrolyt. Hoe je die bouwt? Een recept in acht stappen.

Om leidend te zijn in elektrische auto’s wil Mercedes-Benz de elektromotor, de aansturing van de aandrijving en de batterij controleren en beheersen.

Mercedes eCampus: EV-aandrijflijn in eigen hand

Midden op hoofdvestiging Stuttgart-Untertürkheim opent Mercedes Benz zijn eCampus. Dat EV-ontwikkelingscentrum komt juist nu het gedaan is met de riante EV-subsidies op Mercedes' thuismarkt. En niet alleen daar. Is die eCampus daarmee weggegooid geld of juist een onmisbare toekomstpijler?

Alpine A290: R5 in wolfskleren

Oog voor Techniek: is de elektrische A290 een echte Alpine?

Met één retro-stijl model A110 liet Renault het merk Alpine herleven, waarna een heel gamma volgde. Tweede stap is nu de Alpine A290. We duiken in de techniek van deze EV!