AMT Autobranche Mega Top 10: EV-batterijen balanceren en techniek van de waterstofauto

AMT Autobranche Mega Top 10: EV-batterijen balanceren en techniek van de waterstofauto
Een batterijmodule vervangen is één, balanceren een tweede.

De AMT Autobranche Mega Top 10, dat is 2022 samengevat in tien topartikelen. We namen al een aanloopje nu starten we de nummers 10 en 9. Dat is twee keer nieuwe aandrijftechniek. We gaan cellen balanceren en nemen een duik in de wereld van de waterstof.

De batterij is het duurste onderdeel van een EV. Gelukkig hoeft een defecte batterij niet direct bij het grof vuil. De autofabrikanten hebben procedures ontwikkeld voor de vervanging van defecte batterijmodules. Maar met het plaatsen van alleen een verse module ben je er niet. De batterij zal gebalanceerd moeten worden. Hoe? Dat legden we stap voor stap uit in de nummer 10 van AMT’s Autobranche Mega Top 10.

Waterstof laat zich niet gemakkelijk compact opslaan. Alternatief voor comprimeren tot 700 bar: vloeibaar maken bij – 250 C°.
Waterstof laat zich niet gemakkelijk compact opslaan. Alternatief voor comprimeren tot 700 bar: vloeibaar maken bij – 250 C°.

“Vergeet de EV, het wordt waterstof”

Door naar 9. “Elektrisch rijden? Ik wacht wel op waterstof”. Je hoort het vaak. Maar hoe lang moet je dan wachten? En welke voordelen heb je na al dat wachten ten opzichte van een batterij-elektrische aandrijving? En welke nadelen? Technisch trainer Steffen Elgerma nam het allemaal door tijdens een ATC AMT-Livestream. En hij besprak de investeringen die de werkplaats moet doen om waterstofauto’s te servicen.

Geen zin om zo’n lang verhaal te lezen? Ga dan voor de terugkijklink.

Het aanloopje met onder meer drie keer de APK als onderwerp vind je hier.

Jaar 2 van AMT’s Autobranche Mega Top 10, een traditie is geboren.
Jaar 2 van AMT’s Autobranche Mega Top 10, een traditie is geboren.
Erwin den Hoed

Erwin den Hoed

Adjunct Hoofdredacteur

Erwin deed HTS Autotechniek, werkte bij DAF Trucks en werd bedrijfseconoom in Tilburg. Hij maakte een uitstapje naar de bakkerijwereld en kwam in 2001 naar AMT. Zijn doel toen: "Artikelen maken waar ik trots op ben". Zijn doel nu: "Mijn lezers en websitegebruikers blij maken." Eigenlijk is er in al die jaren dus niets veranderd...

Email: erwindenhoed@vmnmedia.nl

Na “bijna 100 jaar” ervaring is Hans de Kam een allesweter op dieselgebied. De leden van ATC Arnhem-Nijmegen hangen aan zijn lippen. Maar gelegenheid om achterover te hangen krijgen ze niet. De Kam daagt ze uit en test voortdurend hun kennis. - Foto: Erwin den Hoed

Dieselproblemen: oorzaken en oplossingen

Hoe lang gaat dieselbrandstof mee? Is brandstofanalyse zinvol? Kunnen ijzerdeeltjes door een brandstoffilter heen? Met welke temperatuur komt uitlaatgas de dieselmotor uit? Kan het DPF blijven zitten als je de turbo vervangt? Beschadigt spoelen het DPF? De antwoorden op deze en meer vragen lees je in dit artikel!

Anne Jan Visser werkt voor Midtronics Nederland of eigenlijk voor ‘de BV’. Hij weet alles over accu’s testen. Zowel de 12 V-loodzuuraccu’s als de Li-ion HV-batterijen in EV’s.

Midtronics bij ATC-Twente: wat moet accutester kunnen? En...

Auto's veranderen, dus verandert de 12 V-accu. Moet de accuservice mee veranderen? En welke service vraagt de HV-batterij in EV's? De leden van ATC Twente zochten naar antwoorden. Senior productmanager van Midtronics Anne Jan Visser schoot te hulp.

Kan deze AGM-accu de natte startaccu in een Fiat Ducato vervangen?

Lezersvraag: Natte accu vervangen door AGM-accu, kan dat?

"Misschien een onzinnige vraag", zegt AMT-lezer Jean-Marie Machiels. "Ik wil de 110 Ah startaccu van mijn Fiat Ducato camper met 3.0 motor uit 2013 vervangen door een Exide AGM EK1050. Mag dat en kan dat?" Wat ons betreft beslist geen onzinnige vraag, dus leggen we hem voor aan AMT-accuspecialist Henk Wildschut.

Tom Seldenthuis maakte een proefopstelling met een wallbox en een testbox en elektrische verwarming als ‘auto’. De Picoscope brengt de digitale handshake tussen wallbox en ‘auto’ in beeld.

Seldenthuis-workshops voor Topmonteurs: EV-laden, meten aan CAN, BMW...

Op AMT Garageforum vind je gedeelde autotechnische kennis. En je weet, kennis vermenigvuldig je door te delen. Dat maakt AMT Garageforum een geweldige werkplaatstool. Nou ja, eigenlijk zijn de Garageforum-deelnemers geweldig. Zij leveren de kennis. De grootste kennisleveranciers op het forum noemen we Topmonteurs. AMT trakteerde ze op een trainingsdag bij Seldenthuis Educatie. Train je mee?

Het eerste volledig elektrische model personenauto dat door Ford in Europa in massaproductie is genomen, wordt gebouwd in de Ford-fabrieken in Keulen, die sinds 1930 aan de Rijn liggen. Meer dan 600 robots voeren taken uit zoals lassen, snijden, reinigen en spuiten in de ultramoderne en milieuvriendelijke fabriek. - Foto: Ford

Ford Explorer technisch bekeken: geeft de elektrische SUV Ford nieuwe...

Ford maakt zich sterk voor de overgang naar elektrische auto's in Europa. De eerste volledig elektrische Ford, de Explorer, komt uit de hoofdfabriek in Keulen en is sinds juni 2024 leverbaar. We duiken in de techniek van wat voor Ford een allesbepalende auto is.

Het Summa College gebruikt (van links naar rechts) de Launch ELT500 luchtdichtheidstester, de Launch ELB300 celequalizer en de Launch ELP400 HV-oplader/ontlader. Onder de werkbank staat de PicoScope gereed.Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord Hoe Summa College EV-specialisten klaarstoomt met AA-Equipment

Elektrificering maakt diagnose en reparatie van auto's steeds complexer, mede door een gebrek aan ervaring. Summa College en AA-Equipment Support trainen daarom hun professionals met innovatieve apparatuur.

Het Mercedes Modular Platform. Achter een 200 kW elektromotor met tweeversnellingsbak. Voor optioneel een frontmotor. Daartussen een 85 kWh NMC of een 58 KWh LFP batterij, beide (bijna) 800 V.

Maakt Mercedes MMA-platform de PHEV overbodig? (inclusief video)

Oudere elektrische auto's zijn vaak gebouwd op een platform ooit ontworpen voor een verbrandingsmotor. Moderne EV's niet meer. Het nieuwe Mercedes Modular Architecture-platform keert het nu om: ontworpen voor EV, met wat passen en meten ook geschikt voor ICE. Halverwege 2025 is de nieuwe CLA de eerste auto op dit MMA-platform. AMT verdiept zich nu al in de bijzondere aandrijftechniek van de nieuwe 'instap'-Mercedes.

 Hoe meet je de gezondheid van een batterij? Foto: Shutterstock

Hoe meet je de SOH van een batterij? - Overzicht van beschikbare tools

De hoogspanningsbatterij is het kloppende hart van een elektrische auto, maar hoe bepaal je de conditie ervan? Met speciale diagnoseapparatuur kan het autobedrijf de State of Health (SoH) van batterijen meten. Die SoH is cruciaal de waardebepaling. Dit artikel geeft een overzicht van de systemen van Autel, Hella Gutmann, Bosch, Aviloo en Mahle, en belicht hun toepassingen en verschillen.

In de windtunnel stelde Mercedes zeker dat de vermomde CLA-proto voor de recordpoging dezelfde luchtweerstand heeft als de serie-CLA die halverwege 2025 op de markt komt.

Heeft een Mercedes CLA minder luchtweerstand dan een Bugatti Veyron?

Mercedes legde met een elektrisch aangedreven CLA-prototype op het nieuwe MMA-platform binnen 24 uur een recordafstand af op de Narbò Ring. De auto heeft 280 kW aan motorvermogen en een topsnelheid van 210 km/u. Maar hoeveel vermogen is eigenlijk nodig om de luchtweerstand bij die snelheid te overwinnen? En hoeveel als we de topsnelheid willen verdubbelen? AMT gaat rekenen!

Deze ‘virtuele’ trekker demonstreerde dat Mahle vrijwel alles rond elektrische aandrijving in huis heeft, tot aan brandstofcellen en een koelsysteem voor batterij of brandstofcel. - Foto: Mahle

Mahle komt met beresterke e-as voor trucks

Linksom of rechtsom zullen er in alle klassen elektrische trucks moeten komen. Met motoren in de achteras, gevoed door batterij of brandstofcel. Toeleverancier Mahle laat zien dat ze er klaar voor zijn, met een elektrisch gemotoriseerde achteras die bijna continu vol vermogen van 520 kW kan bieden.

Brandend acculampje in de Vito. Het begin van een zoektocht met verrassingen. - Foto: GMTO

Brandend acculampje Mercedes-Benz Vito blijkt accumulatief probleem |...

Bij de helpdesk van GMTO meldt zich een autobedrijf met een lastige storing: een Mercedes-Benz Vito 116 CDI uit 2028, met 2,1 liter zelfontbrander. De klacht: een brandend acculampje. Klinkt eenvoudig, maar is het niet. Problemen komen zelden alleen, zo blijkt maar weer uit deze diagnose.

Ja, Mercedes ontwikkelde het MMA-platform voor volelektrische aandrijving. Maar nee, dat betekent niet het niet te combineren is met een hybride aandrijving.

Hoe pas een je hybride aandrijving op een elektrisch platform?

De elektrische aandrijving op het Mercedes MMA-platform is goed voor 700 km actieradius. En daarna voor razendsnel opladen. Maar niet iedereen heeft dezelfde toegang tot laadinfrastructuur. "En", zegt Mercedes: "Wij bepalen niet het tempo van de transformatie." Dus is het elektrische platform óók geschikt voor hybride aandrijving met verbrandingsmotor. Maar dan wel een bijzondere…