Bauke Jeeninga: 'Autovakmeester past goed bij ons'

Bauke Jeeninga: 'Autovakmeester past goed bij ons'
Tussen de normale bestelauto’s en stadsautootjes, staat er vaak wat leuks in de werkplaats, zoals nu een Bentley.

Simpelweg lol hebben in je werk. Dat lijkt het uitgangspunt van Autovakmeester Jeeninga. Bauke en Doetie Jeeninga stralen uit dat ze plezier hebben in hun werk en dat merken de klanten. Jeeninga is daardoor een lokale kampioen.

Op enkele toeristen na komen de meeste klanten van Autovakmeester Jeeninga uit de regio rondom Oudega in Friesland. Aanvankelijk begon Bauke Jeeninga alleen; zijn vrouw Doetie werkte toen nog in het onderwijs. Doetie: “Bauke belde steeds op: of ik na schooltijd even onderdelen kon meenemen. Ik werd gek van die telefoontjes, maar ik was ook flauw van alle administratie op school. Nu werken we samen in het bedrijf en we hebben een goede rolverdeling: Bauke doet de in- en verkoop, ik plan en bestel de onderdelen en ‘s avonds praten we niet meer over het werk.”

Flexibele klanten

Bij Autovakmeester Jeeninga worden bedrijfswagens, kleine stadsautootjes, maar ook exoten onderhouden. Bauke en Doetie hebben vier (deeltijd)monteurs in dienst, die allemaal hun eigen specialiteit hebben. “Dat is de kracht van ons team”, zeggen Bauke en Doetie in koor. De monteurs vinden het prachtig dat ze straks een proefrit maken in een Bentley of RX8. De samenwerking met de klanten verloopt goed. Doetie: “Het fijne van een dorpsgarage is dat we alle klanten kennen. Als het werk voorspoedig verloopt, weet ik wie ik kan vragen of we de auto eerder mogen ontvangen. Wij zijn flexibel, maar onze klanten dus ook. Dat maakt het plannen heel fijn.”

De Autovakmeesters (vlnr): Jitze van der Vlugt, Gerke Nicolai, Doetie Jeeninga, Bauke Jeeninga, Jan Germ Hoekstra en Sietse Jeeninga.
De Autovakmeesters (vlnr): Jitze van der Vlugt, Gerke Nicolai, Doetie Jeeninga, Bauke Jeeninga, Jan Germ Hoekstra en Sietse Jeeninga.

Goede uitstraling

Toen Bauke en Doetie Jeeninga dit autobedrijf in 2011 kochten, was het aangesloten bij de AD Autobedrijf-formule. PartsPoint nam de formule over, veranderde de naam in Autovakmeester, bewaarde wat goed was en investeerde fors. Inmiddels heeft Alliance Automotive het stokje overgenomen. “Toen AD veranderde naar Autovakmeester zijn we meteen meegegaan.”, zegt Doetie.

“Wij zijn blij met de uitstraling. Autovakmeester is een laagdrempelige formule en wij vinden het een mooie organisatie om bij aangesloten te zijn. Het past goed bij ons.”

Bauke en Doetie hebben vier (deeltijd)monteurs in dienst, die allemaal hun eigen specialiteit hebben - “Dat is de kracht van ons team””

‘Autovakmeester helpt met alles'

Alle Autovakmeesters hebben een eigen website, waarvan Youvia de vindbaarheid met actuele adres- en openingsgegevens opm tientallen websites optimaliseert. De formule is actief met online marketing en sociale mediaondersteuning en Bauke en Doetie kunnen via het nieuwe Marketing Portal hun advertenties personaliseren. “Autovakmeester wil je met alles helpen. Een belletje en ze gaan voor je aan het werk”, zegt Bauke.

Ondersteuning van TECH360

Veel profijt levert TECH360 op, want moeilijke storingen worden niet meer weggebracht. Bauke: “Wij zoeken eerst uit wat eraan de hand kan zijn - de zoekuren zien we als leergeld - en pas daarna maken wij gebruik van de ondersteuning van TECH360. Zo leren we maximaal.” Er zijn diverse Autovakmeesters actief met NexDrive, het servicenetwerk voor experts in elektrische auto’s. Voor de Autovakmeesters is dat een optionele module. Bauke en Doetie hebben zich er nog niet bij aangesloten - te weinig elektrische klantauto’s - maar diagnosespecialist Sietze Jeeninga, zoon van Bauke en Doetie, is al gecertificeerd om er aan te werken. Bauke: “Het is nu nog iets vroeg, maar het komt wel.”

Groei door WESP

Bij elk goedlopend bedrijf speelt de grossier een belangrijke rol.
Autovakmeesters kopen bij een PartsPoint- of Precisium-grossier minimaal voor vijftigduizend euro aan onderdelen, exclusief olie, banden en gereedschap. Bauke en Doetie zijn al jaren klant bij Ferwerda, dat eind vorig jaar is overgenomen door Partspoint. Doetie: “Ze hebben het goed met ons voor. Een goede relatie is belangrijk, want zo krijg je tips, adviezen en aanbiedingen.” Het adviseren van onderhoudsbeurten gaat Doetie goed af. “We leren ontzettend veel van WESP: vul de airco om de twee jaar, let op de leeftijd van de remvloeistof, meet de remschijven op, controleer de distributieriem. Onze omzet is enorm gegroeid sinds de WESP-trainingen. Bovendien vind ik het verkopen van werkzaamheden het leukste werk om te doen.”

Gas terug voor nieuwe energie

Bauke en Doetie zijn zes dagen in de week in touw en willen de komende tijd wat meer verantwoordelijkheid naar de monteurs afschuiven, zodat ze eens een dagje vrij kunnen nemen. De eerste proeve van bekwaamheid komt in november. Bauke en Doetie doen mee aan de Amsterdam-Dakar-challenge en zullen een Ssangyong in Gambia verkopen. Vier weken lang zullen ze even niet aan de zaak denken. Bauke: “Als straks BOVAG met het ROSA-onderzoek komt, dan zal Autovakmeester het vast en zeker heel goed doen. Er zit energie en enthousiasme in de formule en dat heb je nodig.”

Bauke en Doetie: “Er zit energie en enthousiasme in de formule en dat heb je nodig.”
Bauke en Doetie: “Er zit energie en enthousiasme in de formule en dat heb je nodig.”

Precies juist!

Bauke en Doetie Jeeninga vinden dat hun bedrijf precies het soort bedrijf is dat bij Autovakmeester past. Autovakmeester helpt hen om de loyaliteit van klanten te bevorderen met een Pechhulpkaart via AA-Team, met een Klantenkaart met gratis zomer- en wintercontroles en met het Autovakmeester Service Abonnement, een onderhoudsplan inclusief remschijven en distributieriem waardoor klanten grip op het onderhoud krijgen. Bovendien hebben klanten 24 maanden garantie op een reparatie, zowel op de onderdelen als het arbeidsloon. En het werkt, want Autovakmeester Jeeninga scoort in Klantenvertellen een 9,3.

Dit artikel is gesponsord door Alliance Automotive Services

Europa zal naar verwachting in 2030 ver voorop lopen met batterij-elektrische auto’s, de VS en meer nog China zullen ook gaan voor hybrides, verwacht Bosch. - Foto: Bosch

Toekomst volgens Bosch: batterij, waterstof én verbrandingsmotor

Een kruispunt, zo noemde Bosch zijn jaarlijkse business update. De autobranche moet en zal in veel opzichten veranderen, maar niet in één richting....

Hoe voorkomt Europa dat het straks aan de Chinese stekker ligt? - Foto: Shutterstock

Emissievrij vervoer zonder Chinese stuntaanbiedingen, hoe moet dat?

Hoe stimuleren we de Europese markt voor schoon, emissievrij vervoer? Maar graag zonder goedkope aanbiedingen uit China, als de export...

Innovam en Noorderpoort versterken samenwerking om schadeherstel- opleiding verder te verbeteren. Van links naar rechts: Marchel Arling (directeur techniek Noorderpoort), Peter Hazenberg (teammanager automotive opleidingen Noorderpoort), Rutger Huijsman (teamleider schadeherstel Innovam) en Herme Bruin (directeur Innovam). - Foto: Innovam

Opleiding schadeherstel naar hoger niveau met Innovam en Noorderpoort

Innovam en roc Noorderpoort in Groningen versterken de bestaande samenwerking om de opleiding schadeherstel verder te verbeteren.

Het ontwikkelingscentrum voor batterijen van Mahle in Stuttgart. - Foto: Mahle

Mahle: focus op elektrificatie, maar geen ban op brandstofmotor

Toeleverancier voor de auto-industrie en aftermarket Mahle sloot 2023 af met een recordomzet. Daarmee kruipt het bedrijf uit een financieel dal....

Foto: Shutterstock

Standox Xtreme bespaart schadeherstelbedrijf tijd en geld

Het Standox Xtreme-systeem biedt het schadeherstelbedrijf razendsnelle procestijden en een lager energieverbruik.

Foto: Gert te Lintelo

Satink Classic Car Creations combineert restauratie met innovatie

Satink Classic Car Creations in Hengelo (Overijssel) is al dik dertig jaar een begrip in de restauratiewereld. Het bedrijf organiseerde op zaterdag...

De cao Metaal en Techniek is met zo’n 360.000 werknemers in de sector en zo’n 36.000 werkgevers de grootste cao in de marktsector Foto: Shutterstock

UPDATE: FNV stuurt cao-ultimatum naar werkgevers Metaal & Techniek

FNV Metaal heeft een cao-ultimatum gestuurd naar de werkgevers in de Metaal & Techniek sector, waar ook carrosseriebedrijven en...

De EV-koper weet nu tot en met 2030 waar hij aan toe is qua wegenbelasting. - Foto: Shutterstock

Gewichtscorrectie voor EV - wat zegt Bovag over kabinetsvoorstel?

We zagen al dat het voorstel van het demissionaire Kabinet voor een gewichtscorrectie in de motorrijtuigenbelasting voor EV's tot en met 2030 wordt...