'Richard geeft ons vertrouwen en staat altijd voor ons klaar'

'Richard geeft ons vertrouwen en staat altijd voor ons klaar'
Hoe ervaren jonge autotechnici hun begeleiding in de werkplaats? Gino en Maud over hun leermeester Richard (midden).

Jonge vakmensen zijn onmisbaar voor de mobiliteitsbranche. Leermeesters zijn onmisbaar voor de begeleiding van jonge vakmensen. Wat kan je als leermeester doen om nieuwe technici te binden en te boeien? Hoe ervaren jonge autotechnici hun begeleiding in de werkplaats? Dat vragen we aan Richard Koenraads, Maud Elders en Gino Stevens van VW-dealer Van den Udenhout in Eindhoven.

Richard, jij bent een van de leermeesters bij Van den Udenhout. Wat is volgens jou het geheim van goed leermeesterschap?

“Het allerbelangrijkste is dat je zelf plezier hebt in je vak. Daarnaast moet je mensen leuk vinden. Het geheim van goed leermeesterschap is denk ik dat je jezelf aanpast aan de leerstijl van de leerling. De ene leerling leert door te luisteren, de ander door te doen. Als een leerling iets nieuws leert, dan zie je ze groeien. Na vijftien jaar leermeesterschap word ik daar nog steeds blij van.”

Maud en Gino, jullie volgen de BBL-opleiding Eerste Autotechnicus van het Summa Automotive College. Wat vinden jullie van de samenwerking met Richard?

[Maud] “Voordat ik hier begon, heb ik stage gelopen bij andere autobedrijven. Richard is de beste leermeester die ik tot nu toe heb gehad. Hij kan goed uitleggen hoe de techniek werkt en hij laat mij zelf nadenken hoe ik een reparatie het best kan uitvoeren. Ik krijg veel verantwoordelijkheid en dat vind ik fijn.”

[Gino] “Richard heeft veel ervaring en hij weet overal wat van. Hij neemt rustig de tijd om nieuwe dingen uit te leggen. Laatst moest ik een dashboard uitbouwen. Vooraf keek ik daar best tegenop. Richard hielp mij op weg en toen bleek het minder lastig dan ik dacht. Hij geeft mij veel vertrouwen en ik kan altijd bij hem terecht met vragen. Ook als hij zelf druk is.”

Als ik mijn diploma heb, wil ik graag doorleren voor apk-keurmeester”


Hoe bevalt het werk bij dit leerbedrijf? Wat gaan jullie doen als jullie klaar zijn met de opleiding?

[Maud] “Ik werk liever met mijn handen dan dat ik op een stoel achter een bureau zit. Ouderwets sleutelen, diagnose stellen en problemen oplossen voor klanten vind ik het allerleukste aan mijn werk. Van den Udenhout neemt de opleiding van jonge technici serieus. Ik leer elke dag wat nieuws, de sfeer is goed, de collega’s zijn fijn en het werk is afwisselend. Het is een geweldige plek om het vak te leren.”

[Gino] “Ik wilde graag bij een dealer stage lopen omdat je aan de nieuwste modellen en de nieuwste techniek mag werken. Van den Udenhout is een groot bedrijf met duidelijke gestructureerde werkprocessen. Ik krijg de ruimte om mijzelf te ontwikkelen. Als ik volgend jaar mijn diploma heb gehaald, wil ik graag doorleren voor apk-keurmeester, diagnosetechnicus en ev-specialist. Autotechniek staat niet stil, dus ik ben voorlopig niet uitgeleerd.”

Dit artikel is gesponsord door onze partner OOMT. Lees ook van OOMT:

Europa zal naar verwachting in 2030 ver voorop lopen met batterij-elektrische auto’s, de VS en meer nog China zullen ook gaan voor hybrides, verwacht Bosch. - Foto: Bosch

Toekomst volgens Bosch: batterij, waterstof én verbrandingsmotor

Een kruispunt, zo noemde Bosch zijn jaarlijkse business update. De autobranche moet en zal in veel opzichten veranderen, maar niet in één richting....

Hoe voorkomt Europa dat het straks aan de Chinese stekker ligt? - Foto: Shutterstock

Emissievrij vervoer zonder Chinese stuntaanbiedingen, hoe moet dat?

Hoe stimuleren we de Europese markt voor schoon, emissievrij vervoer? Maar graag zonder goedkope aanbiedingen uit China, als de export...

Innovam en Noorderpoort versterken samenwerking om schadeherstel- opleiding verder te verbeteren. Van links naar rechts: Marchel Arling (directeur techniek Noorderpoort), Peter Hazenberg (teammanager automotive opleidingen Noorderpoort), Rutger Huijsman (teamleider schadeherstel Innovam) en Herme Bruin (directeur Innovam). - Foto: Innovam

Opleiding schadeherstel naar hoger niveau met Innovam en Noorderpoort

Innovam en roc Noorderpoort in Groningen versterken de bestaande samenwerking om de opleiding schadeherstel verder te verbeteren.

Het ontwikkelingscentrum voor batterijen van Mahle in Stuttgart. - Foto: Mahle

Mahle: focus op elektrificatie, maar geen ban op brandstofmotor

Toeleverancier voor de auto-industrie en aftermarket Mahle sloot 2023 af met een recordomzet. Daarmee kruipt het bedrijf uit een financieel dal....

Foto: Shutterstock

Standox Xtreme bespaart schadeherstelbedrijf tijd en geld

Het Standox Xtreme-systeem biedt het schadeherstelbedrijf razendsnelle procestijden en een lager energieverbruik.

Foto: Gert te Lintelo

Satink Classic Car Creations combineert restauratie met innovatie

Satink Classic Car Creations in Hengelo (Overijssel) is al dik dertig jaar een begrip in de restauratiewereld. Het bedrijf organiseerde op zaterdag...

De cao Metaal en Techniek is met zo’n 360.000 werknemers in de sector en zo’n 36.000 werkgevers de grootste cao in de marktsector Foto: Shutterstock

UPDATE: FNV stuurt cao-ultimatum naar werkgevers Metaal & Techniek

FNV Metaal heeft een cao-ultimatum gestuurd naar de werkgevers in de Metaal & Techniek sector, waar ook carrosseriebedrijven en...

De EV-koper weet nu tot en met 2030 waar hij aan toe is qua wegenbelasting. - Foto: Shutterstock

Gewichtscorrectie voor EV - wat zegt Bovag over kabinetsvoorstel?

We zagen al dat het voorstel van het demissionaire Kabinet voor een gewichtscorrectie in de motorrijtuigenbelasting voor EV's tot en met 2030 wordt...