Fource levert degelijke AREX-deeltjesteller: sterk en simpel

Fource levert degelijke AREX-deeltjesteller: sterk en simpel
Zo simpel: de hoeveelheid deeltjes staat in het groene (goedkeur) of rode scherm (afkeur).

Investeren in een deeltjesteller is aantrekkelijk, want de gemiddelde klant is bij de apk goed voor vijfhonderd euro omzet. "Dat wil je toch niet missen."

Elke diesel is na drie jaar apk-plichtig en moet daarna elk jaar gekeurd worden. De Euro V- en Euro VI-diesels zijn vanaf 1 juli aanstaande niet de enige die met de deeltjesteller gekeurd moeten worden. Hans Willemse van Fource: "Ook sommige Euro IV-diesels hebben af-fabriek een fijnstoffilter, dus ook voor die auto's heb je een deeltjesteller nodig voor de apk."

Hans Willemse vindt dat we blij moeten zijn hoe de apk in Nederland is georganiseerd, want we profiteren daar branchebreed van. "Bij keuringen horen investeringen en investeringen bieden kansen. Volgens de WESP-analyse is de gemiddelde werkplaatsklant die onderhoud en apk combineert goed voor vijfhonderd euro omzet. Dat wil je toch niet missen."

Klanten die onderhoud en apk combineren zijn goed voor vijfhonderd euro omzet”

Zo makkelijk als een viergastester

Fource levert de AREX PNC 500, die eigenlijk op dezelfde manier werkt als een viergastester. Je toetst op het beeldschermpje in of je een apk-meting wilt doen (of een vrije meting voor diagnosewerkzaamheden), vult het kenteken in en steekt de roestvrijstalen sonde in de uitlaat. De deeltjesteller heeft vijftien seconden nodig om te stabiliseren (je ziet de aftelling op het beeldschermpje) en vervolgens wordt er vijftien seconden gemeten. Het resultaat verschijnt in het scherm: groen is goedkeur, rood is afkeur. Dat is alles. Hoe makkelijk wil je het hebben?

Veilig op rolwagen

De deeltjesteller staat op een stabiele rolwagen. "Wij zien er niets in om kostbaar apparatuur door de werkplaats te sjouwen of steeds op de grond neer te zetten. Door de opstelling op de rolwagen is de teller makkelijk verplaatsbaar", aldus Hans Willemse.

De deeltjesteller heeft geen kwetsbare verwarmde slang, maar gebruikt eenzelfde soort soepele 'hufterproof' slang als bij de viergastester. De slang is maar liefst 3,5 meter lang, want uitlaten zijn niet altijd even makkelijk te bereiken. Op de rolwagen, die ook opbergmogelijkheden voor bijvoorbeeld filters heeft, is de slang makkelijk op te bergen.

Het resultaat telt

De rolwagen heeft nog een voordeel, want daardoor kun je het digitale display op hoogte bedienen en aflezen. Hans Willemse: "Ik verwacht dat iedereen in het begin geïnteresseerd zal zijn in de werking, mogelijkheden en meetresultaten van de deeltjesteller, zoals dat ook het geval was bij de viergastester. Maar al snel zal het gebruik van de deeltjesteller voornamelijk voor de apk - goed- of afkeur - worden gebruikt."

Steekproef? Even opnieuw testen

De deeltjesteller is niet gekoppeld aan een laptop, tablet, telefoon of wat voor apparatuur dan ook. Na de test zie je de hoeveelheid deeltjes in het scherm staan. Je zou het resultaat op een usb-stick kunnen downloaden, maar voor de apk heb je geen bewijsmateriaal nodig. Een printer is dus ook niet nodig. Hans Willemse: "Gelukkig maar, want printers zijn storingsgevoelig. In de praktijk zal RDW bij een steekproef de proef opnieuw willen zien. Dat kan ook makkelijk, want het is tenslotte een snelle en eenvoudig test."

De AREX-deeltjesteller staat op een stabiele rolwagen. Duur apparatuur hoort niet op de grond te staan.
De AREX-deeltjesteller staat op een stabiele rolwagen. Duur apparatuur hoort niet op de grond te staan.

Omvangrijke markt

Er zijn garagehouders die voornemens zijn om de apk voor deeltjestellerplichtige diesels uit te besteden aan collega-bedrijven. Dat maakt de investering in een deeltjesteller voor die collega's extra interessant. Hans Willemse vindt het een prima oplossing, al is het totale dieselsegment nog steeds heel omvangrijk. "Bedrijfswagen blijven op diesel rijden en door de veroudering van het wagenpark blijft het aandeel diesels onder de personenauto's nog jarenlang heel hoog. Er rijden ruim een miljoen diesels rond."

Twee jaar garantie

De AREX maakt gebruik van 'Diffusion Charging' (DC)-technologie. Dankzij deze techniek vindt nauwelijks vervuiling plaats, is het onderhoud minimaal en de bedrijfszekerheid maximaal. Fource levert de PNC 500 met twee jaar garantie. "We zijn blij met AREX als partij, want het is één van de weinige marktpartijen dat de eerste keuring en herkalibratie mag uitvoeren."

Dit artikel is gesponsord door Fource.

Jaap Zwaan van IBKI over de Launch EVO van AA Equipment Support: "Het is de enige oplossing die zowel praktisch als betaalbaar was."

Hoe ga je efficiënt om met OBFCM?

Bij de APK2 is het meten en doorsturen van OBFCM brandstofgegevens essentieel. Om deze uitdaging aan te gaan, kiest exameninstituut IBKI voor een...

Zero Emission | Ecomobiel toont duurzame vernieuwing in mobiliteit

Zero Emission | Ecomobiel toont duurzame vernieuwing in mobiliteit

Energietekorten, prijsstijgingen en leveringsonzekerheid. Woningnood en de stikstofcrisis. Hardnekkige maatschappelijke vraagstukken die van invloed...

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Een garagist vraagt Turbo's Hoet om raad. Hij heeft de turbo van een Peugeot 308 1.6THP uit 2012 vervangen, maar de auto heeft nog steeds geen...

De volautomatische Gear Tronic III van LIQUI MOLY is een ideale klantenbinder. Je voorkomt er typische automaatklachten mee en lost er problemen mee op.

Gear Tronic III lost olieproblemen op

Bij een standaard ATF-verversing blijft zowat de helft van de ATF achter in de koppelomvormer, oliekoeler en -leidingen. Daardoor veroorzaakt het...

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

Om studenten succesvol hun opleiding af te laten ronden is de rol van een leermeester essentieel. Sinds afgelopen jaar richt een BBL-adviseur van...

Annemiek van de Heg: "Laten we niet vergeten dat de meerderheid van de auto's nog steeds een verbrandingsmotor heeft."

Dankzij TECH360 krijgt Robert Visser een gratis training

Robert Visser is derde geworden in de AMT Kennistest. Hij mag van TECH360 een Pro-training volgen. Maar welke?

Evolutie van accutechnologie in de AMT Kennistest: wat speelt er in de markt?

Evolutie van accutechnologie in de AMT Kennistest: wat speelt er in...

In tien rondes heeft de AMT Kennistest een kans geboden aan technici om hun vakkennis te testen en te verdiepen. VARTA was één van de sponsors en gaf...

Syntium X is beschikbaar in vaten van 200 liter en in vijf liter verpakking. Mogelijk komt Syntium X later dit jaar beschikbaar als bulkolie.

De strijd om de klant: nieuwe Syntium X van Petronas

Consumenten worden prijsbewuster, terwijl het gemiddelde Europese wagenpark al twaalf jaar oud is en de elektrificatie (verschillend per EU-land)...