Europarlement wil strenger NOx testen

Nog een paar maanden, dan lopen de huidige Euro 6 typekeurmethoden af, en verdwijnt de NEDC-test. In de plaats komen WLTP- en RDE-meetmethoden. Die moeten beter weergeven wat er werkelijk in het gebruik uit de uitlaat van personen- en bestelauto's komt. Het Europees Parlement roept nu al op de RDE-praktijktest verder aan te scherpen. Wat zijn dan de gevolgen?

Op het terrein van Scania Used Car Trucks staan zo’n 250 tot 300 trucks. 40 % van de gebruikte trucks blijft in de Benelux, de rest is export.

Waarom doen transportbedrijven steeds langer met hun nieuwe trucks?

Gebruikte trucks? Die gaan toch naar Polen? Mis, 'das war einmal'. In 2017 gingen er tweemaal zoveel gebruikte Scania's vanuit Nederland naar de Filipijnen als naar Polen", zegt directeur Scania-Benelux Janko van der Baan. Hoe komt dat en waarom rijden vervoersondernemers steeds langer door met hun nieuw gekochte trucks?

In hun ontwikkeling gebruikte Twintec een Volkswagen en originele VW-delen voor hun BNOx ombouwset. ADAC testte de universele, op OE-delen gebaseerde set op een Opel Astra.

SCR na-inbouw tegen milieuzone rijverbod?

Was de dieselverkoop in Duitsland al flink op de terugtocht door 'dieselgate', nu komen er ook nog milieuzones in steden om de meeste diesels te weren. Of je moet euro 6 schoon zijn, dat wil zeggen een SCR katalysator tegen NOx hebben. Kun je die ook achteraf aanbrengen, vroeg ADAC zich af? Dat werkt, is alleen best duur. Zou het toch doorbreken, en autobedrijven mooi werk bieden?

Verrassend resultaat van metingen op straat: de lucht achter zo'n VW Tiguan met  2.0 Euro 6 TDI is citroentjesfris.

Volkswagen EU6-diesels zijn superschoon (echt waar!)

Na al het gedoe over sjoemeldiesels moest de achterhaalde NEDC-typegoedkeuringstest ineens snel vervangen worden door metingen die wél iets zeggen over brandstofverbruik en samenstelling van het uitlaatgas. Behalve een laboratoriumtest moest er ook op straat gemeten worden. Precies dat doet Emissions Analytics al sinds 2011. Met verrassende resultaten…

Euro 6 is uitdaging in DAF master technician-finale

Euro 6 is uitdaging in DAF master technician-finale

Cor Kramer is de beste DAF Master Technician van Nederland 2017. Hij won vorige week de finale, waarbij 3 kandidaten in totaal 8 pittige opdrachten voor de kiezen kregen. Grootste uitdaging vormde de Euro 6-techniek, die voor flink wat puzzelwerk zorgde bij het oplossingen van storingen.

Wat is er mis met de VW Passat  1.8 turbo 20v.

Passat met drankprobleem

"Hij gebruikt verschrikkelijk veel benzine", klaagde een klant over zijn VW Passat. Al gauw leek de luchtmassameter schuldig. Maar waarom was het probleem dan niet weg na vervanging? Meer vragen: hoe werkt de Prius hybride aandrijflijn? Hoe haalt een DAF Euro 6? En chiptunen, hoe werkt dat eigenlijk? AMT zette alle antwoorden online.