Geen gedoe, goed geregeld - wat is het geheim van AutoFirst?

Volgens Rogier Roet, formulemanager van AutoFirst, begint alles bij de slogan van AutoFirst: Geen gedoe, goed geregeld. "Als een formule goed is voor de franchisenemers en die franchisenemers zijn goed voor hun medewerkers, dan zijn die medewerkers op hun beurt weer goed voor de klant. Overal gelukkige gezichten!"
AutoFirst Van der Vliet in Melissant.

Arco Mijnders van AutoFirst Van der Vliet in Melissant kan zich wel vinden in de slogan ‘Geen gedoe, goed geregeld’. “Je moet zorgen dat de medewerkers in alle rust kunnen werken. Wij plannen strak in, maar wel zodanig dat de monteurs tijd hebben om de klanten extra service te kunnen bieden.”

Arco Mijnders biedt zijn medewerkers ruime mogelijkheden om opleidingen te volgen en doet niet moeilijk als het een keer niet lukt. Zo blijft de werksfeer goed, wat uiteindelijk ook weer ten goede komt aan de relatie met de klant.

Roulerende werkplaatschef

AutoFirst is de formule van landelijke ondersteuning & regionale marketing gecombineerd met eigen ondernemerschap & lokale klantenbinding. AutoFirst-bedrijven hebben een eigen identiteit en lokaal karakter, want niemand wil eenheidsworsten.

Daardoor krijgen mensen die zich om welke reden dan ook niet geschikt achten als werkplaatschef toch de kans om hun vaardigheden te ontwikkelen

Zo hebben ze bij AutoFirst Van der Vliet iets bedacht wat je zelden ziet: een roulerende werkplaatschef. Arco Mijnders: “Daardoor krijgen mensen die zich om welke reden dan ook niet geschikt achten als werkplaatschef toch de kans om hun vaardigheden te ontwikkelen.” Het personeel voelt zich niet alleen gewaardeerd, maar is dat ook en daarom krijgt ook de stagiair een eigen telefoon en Sonic-kist. Arco Mijnders vindt het belangrijk dat je met elkaar een team vormt.

Meedelen in de winst

Bij Erik van der Zwaag van AutoFirst Eriton Leeuwarden valt het lage personeelsverloop op. Een goede beloning voor de medewerkers speelt daar een rol in. Erik van der Zwaag: “Onze monteurs worden langzamerhand IT’ers. Dat zullen de werkplaatstarieven op den duur reflecteren en dat biedt ruimte om technici beter te betalen. Daar kun je nu al mee beginnen. Een monteur kwijtraken en een ander aannemen is duurder dan een loonsverhoging.”

Goede sfeer

Van de tien medewerkers zijn er vier al meer dan twintig jaar in dienst. De medewerkers worden gerespecteerd en betrokken en dat zorgt voor een goede sfeer. Er is regelmatig overleg en aan het eind van het jaar deelt iedereen mee in de winst. Van der Zwaag gebruikt WESP (een optie) zowel als controlemiddel als voor de bewustwording. “Ik ben scherp op uren en omzet, maar bespreek dat via de werkplaatschef. Komt het werk niet op tijd af? Ook een probleem voor de werkplaatschef en niet voor de monteur. Zo voorkomen we dat de monteurs gestrest worden of het werk afraffelen,” aldus Van der Zwaag.

AutoFirst Eriton Leeuwarden.

Je wilt erbij horen

De Pitstop Challenge (wielenwisselwedstrijd met Tim Coronel) was dit jaar een groot succes. Rogier Roet: “Dit soort activiteiten helpt de franchisenemers ook hun technici vast te houden. AutoFirst wil de garageformule zijn waar je bij wilt horen. Elke klant is welkom voor reparatie en onderhoud van alle merken auto’s van alle leeftijden; van diesel tot elektrische auto. We zetten ook fors in op groei. We hebben nu 151 franchisenemers, eind 2023 195 en in 2026 willen we 300 franchisenemers hebben.”

We hebben nu 151 franchisenemers, eind 2023 195 en in 2026 willen we 300 franchisenemers hebben

AutoFirst kent geen overdaad aan eisen (een BOVAG‑lidmaatschap, twee voltijds autotechnici, waarvan één apk keurmeester) en de franchisenemers hebben toegang tot het grossiersnetwerk van LKQ Fource en VROOAM, waaronder Koskamp. En verder is er niet te veel gedoe. Het is gewoon goed geregeld.

Dit artikel is gesponsord door Fource