Frans van Rijckevorsel: 'Voorkom dat de motor vervuiling opbouwt'

Frans van Rijckevorsel werkt al decennia in de additievenbranche. In 2013 begon hij met TEC4 een eigen additievenlijn die een oplossing biedt voor de vervuilingsproblemen van moderne automotoren. Frans verkoopt alleen producten die werken, want gebakken lucht, dat verkoopt maar kort…
Delen:
Frans van Rijckevorsel: "Als er dunne laagjes vervuiling zijn, kun je dat via additieven nog oplossen."

Automotoren worden steeds schoner. Althans, als we het hebben over de emissies van schadelijke stoffen en over de CO2-uitstoot. Om dat voor elkaar te krijgen, gebeuren er dingen in het motorblok, die helemaal niet goed zijn voor de motor. Vroeger zoog een motor schone lucht aan. Daar werd benzine in verneveld en dat stroomde de cilinder in. Na de verbranding vloog het vuile uitlaatgas via de uitlaat de wijde wereld in. Slecht voor het milieu, goed voor de auto.

Exhaust Gas Recirculation (EGR)

Stikstofoxiden (NOx) ontstaan doordat stikstof uit de lucht bij hoge temperaturen en drukken reageren met zuurstof, zeker als er luchtovermaat is. Om NOx– vorming te voorkomen wordt er tegenwoordig uitlaatgas teruggevoerd naar de motor. Met deze Exhaust Gas Recirculation (EGR) worden er echter ook roetpartikels en olienevels teruggevoerd naar de inlaatzijde. Dat slaat neer in het inlaatspruitstuk en op de kleppen: “Dat is met de moderne, direct ingespoten motoren nog erger”, weet Frans.

Vroeger spoelde de benzine uit de carburateur of de in de gasklephuizen ingespoten benzine de kleppen nog enigszins schoon. Nu wordt die benzine pas in de cilinder ingespoten. Het roet op de kleppen en wanden van het inlaatkanaal blijft zitten en de laag wordt steeds dikker. Een ander probleem is dat gedownsizede motoren hoog belast worden. Distributiekettingen en -riemen rekken daardoor op. De timing verloopt waardoor de verbrandingstemperaturen stijgen. De aanslag op de kleppen wordt dan nog harder en is er bijna niet af te krijgen.”

Biobrandstof

Om de CO2-uitstoot terug te dringen zit er steeds meer bioethanol in de benzine en biodiesel in de diesel. Deze brandstoffen degraderen snel. “Dat komt omdat deze biobrandstoffen hygroscopisch zijn”, verklaart Frans.

“Als je je tank leegrijdt, zuigt deze lucht aan. Je rijdt dus gemiddeld 50% van de tijd met lucht in je tank. In lucht zit water. Door de temperatuurverschillen condenseert dat. Water en benzine geeft een reactie, er ontstaan zuren, teer en vernis. In diesel kan bacteriegroei ontstaan. Deze bacteriën wonen in het water en leven van de diesel. Als ze doodgaan, zakken ze uit en geven sludge, teer en vernis. Zowel bij benzinemotoren als bij diesels raakt het brandstofsysteem vervuild, injectoren raken verstopt. Het inspuitbeeld verslechtert, de verbranding verslechtert, de vervuiling neemt daardoor nog sneller toe. Kleppen gaan kleven, de motor gaat slechter lopen.”

“Die problemen ontstaan sneller bij stilstand. De coronacrises heeft daar ook een behoorlijke invloed op gehad. Veel auto’s kwamen nauwelijks van de plek en de vervuilingsproblemen verergerden.”

Compensatie

De huidige verbrandingsmotor heeft veel meer last van vervuiling dan de motoren van 15 jaar geleden, al merk je het vaak niet direct: “De verbranding verloopt slechter, maar motormanagementsystemen kunnen heel veel compenseren voordat er daadwerkelijk een storing optreedt. Je merkt het dus pas als het echt mis is. Dan is de vervuiling doorgaans zo groot, dat er nog maar één mogelijkheid is: demonteren en de kleppen en inlaatkanalen stralen met walnootgrit. Uiteraard is het beter en voor de klant veel prettiger om te voorkomen dat je in dit stadium terecht komt. Je moet voorkomen dat de vervuiling opbouwt. Dat kan door regelmatig additieven bij de brandstof te doen – TEC4 Petrol System Cleaner bij benzine en TEC4 Diesel System Cleaner bij diesel – en het motorblok voor het olie-verversen te flushen met TEC4 Oil System Cleaner. Dat hoeft niet bij elke beurt, maar een op de drie beurten is wel aan te raden.”

Korte lijnen naar de fabriek

TEC4 bestaat sinds 2013 en heeft inmiddels een heel assortiment chemische probleemoplossers voor benzine- en dieselmotoren opgebouwd. Daar zit enorm veel kennis en ervaring achter: “Ik heb jaren voor een gerenommeerde additievenfabrikant gewerkt”, vertelt Frans. “Toen deze van strategie en van productiefaciliteit veranderde, zijn we met een aantal collega’s en met de chemicus, die de producten al die jaren had ontwikkeld, voor onszelf begonnen. De producten worden in de originele productiefaciliteit in Zuid-Afrika geproduceerd en we hebben korte lijnen naar de fabriek en de Willie Wortel achter de producten. Zo kunnen we snel inspelen op ontwikkelingen in de markt en nieuwe problemen in de auto- en motorfietstechniek. Wij gaan daarbij voor producten die echt werken. Wij hanteren daarbij een unieke, zeer scherpe prijs-kwaliteitsverhouding. Een goed product verkoopt zichzelf, gebakken lucht verkoopt maar kort.”

Voorkomen

Het is belangrijk om te onderkennen dat de moderne motorconstructies en de biobrandstoffen voor vervuiling zorgt: “Je moet voorkomen dat die vervuiling opbouwt”, legt Frans uit. “Als er dunne laagjes vervuiling zijn, kun je dat via additieven nog oplossen, bijvoorbeeld door ze bij een grote beurt toe te voegen. Als je daar te laat mee begint, is het chemisch niet meer aan te pakken. Het is ook belangrijk om te weten dat het altijd een combinatie van factoren is, het is nooit één ding. Een EGR-klep vervuilt iets en sluit niet meer goed af, daardoor komt er meer uitlaatgas de motor in. Door de extra vervuiling ontstaat vuiler uitlaatgas, dat via de EGR terugkomt. Wat wij kunnen doen, is de ketting doorbreken. Waar wij ook sterk in zijn, is dat onze producten ook na de verbranding nog effect hebben, dat kan bijna geen enkele andere fabrikant. Veel producten van concurrenten halen alleen water uit de brandstof. Daarmee haal je de oorzaak van veel vervuilingsproblemen weg. Dat doen wij ook, maar op een nieuwe manier. Onze producten gaan verder en kunnen ook na de verbranding nog water elimineren.”

Groter gamma

Het gamma van TEC4 beperkt zich niet tot reinigers voor het brandstofsysteem en het smeersysteem: “Veel airco’s stinken na verloop van tijd. We hebben daar reinigers voor. We hebben ook een nieuw product om verzeping van brandstof in injectoren tegen te gaan. We hebben reinigers voor de EGR en de luchtinlaat, reinigers voor turbo’s en diesel-partikelfilters, seal conditioners, en verbeteraars voor de smering van transmissies en stuurbekrachtigingen. We hebben nu ook een product om SCR-katalysatoren te reinigen, die hebben last van kristallisatie door Adblue. Dan zie hoe dat werkt: wij signaleren een probleem in de markt, onze specialist in Zuid-Afrika zoekt een oplossing en maakt het voor ons op maat. De garagist kan daarmee problemen voorkomen en houdt zijn klanten tevreden. Tevreden klanten zie je terug. Daar kun je als garagebedrijf van leven.”

Dit artikel is gesponsord door TEC4.