VW schikt en vergoedt kopers 100.000 sjoemeldiesels in Nederland
Volkswagen heeft met drie stichtingen een schikking getroffen over sjoemeldiesels waardoor zo'n 100.000 mensen in Nederland compensatie krijgen.
Volkswagen heeft met drie stichtingen een schikking getroffen over sjoemeldiesels waardoor zo'n 100.000 mensen in Nederland compensatie krijgen.
Een Duitse rechtbank heeft maandag vier voormalige topmanagers van autoconcern Volkswagen schuldig bevonden aan fraude in de langslepende zaak rond het gesjoemel met de uitstoot van dieselauto's. De rechtbank in de stad Braunschweig heeft twee aangeklaagden meerjarige celstraffen opgelegd. Twee anderen krijgen voorwaardelijke gevangenisstraffen.
Zaterdag was Koningsdag. Bovendien de uitvaart van de paus, de Londen Marathon en Luik-Bastenaken-Luik. Geen AMT-zaterdagnieuwsbrief dus. Niet nodig. Het hele land zat voor de buis. Het hele land? Nee, ergens in een kleine uithoek van het VMN Media-kantoor bood AMT's adjunct-hoofdredacteur moedig weerstand tegen het mediageweld en typte toch een Goedemorgen Autobranche....
Sinds 2013 is de uitstoot van fijnstof door het Nederlandse wegverkeer met 16,3 procent gedaald, vooral dankzij schonere motoren en roetfilters. Dat meldt het CBS.
De nieuwe DPF/OPF-reiniger van Liqui Moly lost roet op zonder demontage.
Europese autofabrikanten krijgen twee jaar extra om hun CO2-doelen te halen. Reden voor de meeste van hen om opgelucht adem te halen. Maar Volvo is boos en een groep van 500 Duitse artsen maakt zich zorgen.
Europese autofabrikanten krijgen meer tijd om hun emissiereductiedoelstelling te halen. Dat heeft voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen gezegd. De uiteindelijke verplichting om minder CO2 uit te stoten blijft bestaan, maar bedrijven krijgen drie in plaats van een jaar om aan de norm te voldoen.
Een thermo-elektrische generator kan uitlaatgas omzetten in stroom. Kan dat in de toekomst toegepast worden bij voertuigen?
Remstofdeeltjes van bepaalde remblokken zijn giftiger dan dieseluitstoot, blijkt uit onderzoek. Vooral remblokken met koper zijn schadelijk voor de longen.
Vanaf 1 januari 2025 moeten alle nieuw verkochte motoren voldoen aan de Euro 5+ normen. Het verschil met 5 is klein, maar significant.