'Leaseautootje getuned? Bingo!'
Dat autobedrijven er soms voor kiezen om een emissiecomponent uit te schrijven, is best begrijpelijk. Toch zijn er heel goede redenen om het niet te doen, betoogt AMT adjunct-hoofdredacteur Erwin den Hoed.
Dat autobedrijven er soms voor kiezen om een emissiecomponent uit te schrijven, is best begrijpelijk. Toch zijn er heel goede redenen om het niet te doen, betoogt AMT adjunct-hoofdredacteur Erwin den Hoed.
De toekomst van de auto-industrie in Europa staat op scherp. Politieke partijen in het Europese parlement roepen de Europese Commissie op om het geplande verbod op nieuwe auto's met een verbrandingsmotor vanaf 2035 in te trekken, zo meldt het FD.
Bovag zette Vakgarage De Kruijff uit de finale van Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar. Reden? De Kruijff bood diensten aan zoals het buitenspel zetten van de EGR-klep. Wat is daar eigenlijk mis mee? Is het verwijderen of uitschrijven van emissie-apparatuur illegaal? Zo ja, hoe zit dat met motortuning? En treedt Bovag op tegen leden die dit doen?
Emissiedelen, zoals EGR, uitschrijven is illegaal en schaadt het milieu. Maar ja, het is vaak een gemakkelijke en goedkope oplossing. Alhoewel. Het zorgt vaak voor extra lastige nieuwe problemen. In het Duitse Krafthand stuitten we op een sprekend voorbeeld.
Volkswagen heeft met drie stichtingen een schikking getroffen over sjoemeldiesels waardoor zo'n 100.000 mensen in Nederland compensatie krijgen.
Een Duitse rechtbank heeft maandag vier voormalige topmanagers van autoconcern Volkswagen schuldig bevonden aan fraude in de langslepende zaak rond het gesjoemel met de uitstoot van dieselauto's. De rechtbank in de stad Braunschweig heeft twee aangeklaagden meerjarige celstraffen opgelegd. Twee anderen krijgen voorwaardelijke gevangenisstraffen.
Zaterdag was Koningsdag. Bovendien de uitvaart van de paus, de Londen Marathon en Luik-Bastenaken-Luik. Geen AMT-zaterdagnieuwsbrief dus. Niet nodig. Het hele land zat voor de buis. Het hele land? Nee, ergens in een kleine uithoek van het VMN Media-kantoor bood AMT's adjunct-hoofdredacteur moedig weerstand tegen het mediageweld en typte toch een Goedemorgen Autobranche....
Sinds 2013 is de uitstoot van fijnstof door het Nederlandse wegverkeer met 16,3 procent gedaald, vooral dankzij schonere motoren en roetfilters. Dat meldt het CBS.
De nieuwe DPF/OPF-reiniger van Liqui Moly lost roet op zonder demontage.
Europese autofabrikanten krijgen twee jaar extra om hun CO2-doelen te halen. Reden voor de meeste van hen om opgelucht adem te halen. Maar Volvo is boos en een groep van 500 Duitse artsen maakt zich zorgen.