“Sinds het jaar 2000 zijn motoroliën geëvolueerd tot essentiële onderdelen van een verbrandingsmotor. Dit garandeert lange service-intervallen,” zegt Oliver Kuhn, adjunct-directeur van het olie-laboratorium van Liqui Moly. Daar worden alle motor-, transmissie- en andere oliën en smeermiddelen van het bedrijf ontwikkeld en getest. “Vóór 2000 was het heel eenvoudig om de juiste motorolie voor elk type auto te kiezen. Met 10W-40 voor moderne auto’s en 15W-40 voor meer klassieke auto’s kon het niet fout gaan. Maar zodra autofabrikanten, met Volkswagen voorop, begonnen met het introduceren van specificaties voor longlife-olie met onderhoudsintervallen tot 30.000 kilometer, werd het een stuk complexer. Tel daar de introductie van dieselroetfilters en de bijbehorende ACEA-oliespecificaties in 2004 bij op en je komt momenteel op zestig tot zeventig verschillende specificaties voor motoroliën. Als monteur en autobezitter kun je nog steeds kiezen voor een basisolie, maar dat betekent dat het onderhoudsinterval wordt verkort van 20.000 of 30.000 kilometer naar 5.000 of 10.000 kilometer.”

Gestimuleerd door uitlaatgasemissies
Kuhn legt uit hoe regelgeving voor uitlaatgasemissies auto-fabrikanten heeft gestimuleerd om motoroliën beter af te stemmen op specifieke specificaties en soms zelfs op individuele motortypen. “Motorolie is een essentieel onderdeel geworden dat niet langer alleen maar smeert. Hoewel de olie oorspronkelijk bedoeld was om lagers en bewegende motoronderdelen met een hogere viscositeit te smeren, draagt een lagere viscositeit bij aan een lager brandstofverbruik. Zorgvuldig gekozen additieven kunnen slijtage van elastomeerafdichtingen en distributieriemen helpen voorkomen. Het is erg complex geworden om de juiste balans in de olie te vinden. De olie is inmiddels een ware levensredder voor motoren geworden en het kiezen van het juiste type olie kan een motor letterlijk maken of breken. Die keuze is vrij eenvoudig als je werkt met één bepaald merk of een specifiek autoconcern vertegenwoordigt. Onafhankelijke garages en werkplaatsen staan voor een grotere uitdaging en dat is waar onze kennis, tools en oplossingen van pas komen.”
Altijd goedgekeurd door de fabrikant
Dat is precies waar Liqui Moly in beeld komt en helpt met hoogwaardige oliën en smeermiddelen, een buitengewone kwaliteitscontrole voor elk product gedurende het hele productieproces en oliesoorten die altijd OEM-goedgekeurd zijn. En die voldoen aan de relevante ACEA-, API- en Japanse specificaties. Zoals de nieuwe Top Tec 6320 5W-30 voor specifieke PSA- en Stellantis-benzinemotoren vanaf 2012. En de nieuwe Top Tec 4200 New Generation 5W-30 die voldoet aan de verbeterde specificaties van de Volkswagen Group. De online Oliewegwijzer en app van Liqui Moly zijn de snelste en gemakkelijkste manier om op basis van het kenteken (of het type auto) de juiste motorolie (en andere smeermiddelen) te kiezen. De oliewegwijzer wordt vier keer per jaar bijgewerkt zodat je er van op aan kunt dat alle specificaties en goedkeuringen actueel zijn. Liever direct advies van een specialist? Bel dan de internationale hotline op +49 731 1420-871.

De uitdagingen van hybrides
“Als je de juiste olie kiest, weet je zeker dat zowel jij als ook de motor nog reserves hebben. Niet alleen bij benzine- en dieselmotoren, ook bij auto’s met hybride aandrijving. Motoren in dit soort auto’s werken doorgaans met (veel) lagere motorolie- temperaturen dan in standaard verbrandingsmotoren. Hybride motoren werken vaak bij temperaturen tussen 60 en 80 °C en zijn afhankelijk van specifieke additieven die zijn geoptimaliseerd om om te gaan met hogere brandstofverdunning, water- ophoping en emulsievorming als gevolg van de lage temperaturen. Speel dus op safe en bescherm de motoren die je onderhoudt met Liqui Moly-oliën.
Dit artikel is gesponsord door Liqui Moly.