Remsysteemtraining: zo voorkom je deze veel gemaakte fouten

Remsysteemtraining: zo voorkom je deze veel gemaakte fouten
Remsysteemtrainingen: Basis en PRO.

Als onderdeel van het Brembo Expert-concept ontwikkelde remsysteemfabrikant Brembo een online remsysteemtraining. Vanwege het grote succes blijft de training ook na corona online plaatsvinden.

In samenwerking met LKQ Fource is de Basistraining van Brembo aangepast aan de behoefte van de Nederlandse autobedrijven. In 2017 kende deze training vooral veel theoretische uitleg, maar al snel werd duidelijk dat er veel behoefte was aan praktijkinformatie. Uit de Basistraining kwam in 2018 de 'PRO-training' voort. Als je die training met goed gevolg afrond, ben je een Brembo Expert.

Training volledig online

In eerste instantie werden de klassikale remsysteemtrainingen gegeven op de locaties van de Automotive Academy, maar vanwege corona worden de trainingen nu online gegeven. Dat bevalt zo goed, dat Fource daar ook na corona mee door gaat.

De online training bestaat niet uit voorgekookte PowerPointpresentaties, maar is live. Twee trainers vertellen hun verhaal en tonen verschillende praktijksituaties. Via de microfoon en de chatfunctie kunnen de deelnemers opmerkingen maken, in groepjes aan oplossingen werken en vragen stellen, die tijdens de uitzending worden besproken. De training is zo opgezet dat alle klasgenoten ook van elkaars ervaringen leren.

Speciale montageprocedures

Er zijn twee trainingen: de PRO-remsysteemtraining is de opvolger van de Basistraining. De PRO-training duurt drie uur en gaat in op de oorzaken van diverse remproblemen, bijvoorbeeld waarom remmen piepen, en de oplossingen.

Een belangrijk onderwerp dat aan bod komt is het gebruik van lichtmetalen materialen in het remsysteem. Fabrikanten doen dat om het onafgeveerde gewicht zo laag mogelijk te houden. Technici moeten tegenwoordig bij de montage van remdelen daarom wel rekening houden met de juiste montagevoorschriften.

Veelgemaakte fouten

Ook veelgemaakte fouten komen in de PRO-training aan bod. Zo moet je na het monteren van een nieuwe remschijf altijd de tijd nemen om te meten of de remschijf slingervrij is gemonteerd. Een niet slingervrij gemonteerde remschijf zorgt er gegarandeerd voor dat de klant met klachten terugkeert.

Ook bij het gebruik van vet gaat het vaak mis. Gebruik sowieso nooit vet tussen de wielnaaf en remschijf, want dat kan zich aan één kant ophopen, waardoor de remschijf gaat slingeren. De remschijf zal warm worden op de plaats waar het remblok tegen de schijf aanloopt en na verloop van tijd kromtrekken. Gebruik ook geen kopervet op de remblokken en remtangen, want daar zitten metaaldeeltjes in die kunnen zorgen voor storingen in het ABS.

Cursus gedaan en dan?

De PRO-training volg je met een reden. Allereerst verrijkt het je kennis. Ten tweede heb je als expert recht op 24 maanden no-nonsens garantie en ten derde mag je je etaleren als Brembo Expert. Bovendien krijg je via een inlogmogelijkheid toegang tot het afgesloten gedeelte van de Brembo-website met extra technische informatie en de mogelijkheid om direct aan de experts in Italië jouw technische vragen voor te leggen. Na de PRO-training houd je eens in de twee jaar de kennis op peil met de NEXT-training.

Deze online training duurt slechts een uur, houdt de kennis fris en gaat in op nieuwste ontwikkelingen. Een vragenlijst leidt je door de leerstof; met een goed antwoord kun je door naar het volgende hoofdstuk. Zo niet, dan krijg je eerst nog wat theorie. Het volgen van NEXT garandeert het behoud van de no-nonsens garantie.

Wie kan meedoen?

In principe kan iedereen Brembo Expert worden. Er zijn een paar voorwaarden: je bent klant van Fource, loyaal aan Brembo en je slaagt voor het PRO-examen. De PRO-training volgen kan in de ochtend-, middaguren en nu ook in de avonduren. Kosten 145 euro; NEXT is speciaal ontwikkeld voor alle bestaande PRO-deelnemers en voor hen is deelname gratis.

Fource zoekt vooral professionele bedrijven, omdat het bij Brembo draait om kennis, uitstraling en tevreden klanten. Nederland telt inmiddels 850 Brembo Experts en dat mogen er van Fource duizend worden. Inschrijving voor de training gaat via Automotive Academy of de Fource-grossier.

Dit artikel is gesponsord door Fource.

Zo maakt Protean naafmotor bedrijfsauto elektrisch of hybride

Zo maakt Protean naafmotor bedrijfsauto elektrisch of hybride

Elektrificatie van het wagenpark is noodzaak in verband met het klimaat. Dat brengt aanzienlijke ontwikkelingskosten mee, en aangepaste...

Foto: Volkswagen

VW ID. Buzz gaat autonoom rijden in 2026

Volkswagen ADMT GmbH en Mobileye Global Inc. werken samen aan een autonoom rijdende ID. Buzz AD. De Level 4 autonoom rijdende ID. Buzz moet al in...

De Audi Q6 e-tron in de kleur Daytona Grey.

Ultrasnel laden met de Audi Q6 e-tron

De Audi Q6 e-tron is het eerste productiemodel van Audi op het Premium Platform Electric (PPE) en is voorzien van revolutionaire technologie,...

De Opel Zafira Hydrogen3. - Foto: Comyu / Wikipedia

Brandstofcel of BEV? Techniek van toen blikt terug én vooruit

In 2004 reed een Opel Zafira Hydrogen3 tienduizend kilometer door Europa. De waterstofauto maakte een pitstop bij TU Delft, juist op het moment dat...

Laadpunt in een draagtas, met adapters voor elke aansluiting, als nieuw accessoire nu bij Mercedes-Benz. - Foto: Mercedes-Benz

Draagbare laadpaal van Mercedes-Benz

Het blijft voorlopig wel een punt, hoe en waar kun je je elektrische auto opladen? Mercedes wil het makkelijker maken met een soort portable...

Een echt dikke bus, rondom uitgebouwd en in speciale kleuren. Hebbeding? - Foto: Ford

Ford Transit met rally-DNA

Ford komt met de Transit Custom MS-RT. Deze versie van de legendarische bestelbus is onder handen genomen door M-Sport, de afdeling die de...

Illustratie gecreëerd met AI.

Ammoniak als brandstof voor voertuigen - een realistische optie?

Japanse wetenschappers doen onderzoek naar ammoniak als brandstof voor voertuigen.

Door een virtual reality bril kijken naar de garage van de toekomst

Door een virtual reality bril kijken naar de garage van de toekomst

Bas Koeten Racing prepareert en onderhoudt al ruim twintig jaar racewagens voor sprint- en endurance-wedstrijden; van Ford Fiesta tot Porsche GT3....