Remsysteemtraining: zo voorkom je deze veel gemaakte fouten

Remsysteemtraining: zo voorkom je deze veel gemaakte fouten
Remsysteemtrainingen: Basis en PRO.

Als onderdeel van het Brembo Expert-concept ontwikkelde remsysteemfabrikant Brembo een online remsysteemtraining. Vanwege het grote succes blijft de training ook na corona online plaatsvinden.

In samenwerking met LKQ Fource is de Basistraining van Brembo aangepast aan de behoefte van de Nederlandse autobedrijven. In 2017 kende deze training vooral veel theoretische uitleg, maar al snel werd duidelijk dat er veel behoefte was aan praktijkinformatie. Uit de Basistraining kwam in 2018 de 'PRO-training' voort. Als je die training met goed gevolg afrond, ben je een Brembo Expert.

Training volledig online

In eerste instantie werden de klassikale remsysteemtrainingen gegeven op de locaties van de Automotive Academy, maar vanwege corona worden de trainingen nu online gegeven. Dat bevalt zo goed, dat Fource daar ook na corona mee door gaat.

De online training bestaat niet uit voorgekookte PowerPointpresentaties, maar is live. Twee trainers vertellen hun verhaal en tonen verschillende praktijksituaties. Via de microfoon en de chatfunctie kunnen de deelnemers opmerkingen maken, in groepjes aan oplossingen werken en vragen stellen, die tijdens de uitzending worden besproken. De training is zo opgezet dat alle klasgenoten ook van elkaars ervaringen leren.

Speciale montageprocedures

Er zijn twee trainingen: de PRO-remsysteemtraining is de opvolger van de Basistraining. De PRO-training duurt drie uur en gaat in op de oorzaken van diverse remproblemen, bijvoorbeeld waarom remmen piepen, en de oplossingen.

Een belangrijk onderwerp dat aan bod komt is het gebruik van lichtmetalen materialen in het remsysteem. Fabrikanten doen dat om het onafgeveerde gewicht zo laag mogelijk te houden. Technici moeten tegenwoordig bij de montage van remdelen daarom wel rekening houden met de juiste montagevoorschriften.

Veelgemaakte fouten

Ook veelgemaakte fouten komen in de PRO-training aan bod. Zo moet je na het monteren van een nieuwe remschijf altijd de tijd nemen om te meten of de remschijf slingervrij is gemonteerd. Een niet slingervrij gemonteerde remschijf zorgt er gegarandeerd voor dat de klant met klachten terugkeert.

Ook bij het gebruik van vet gaat het vaak mis. Gebruik sowieso nooit vet tussen de wielnaaf en remschijf, want dat kan zich aan één kant ophopen, waardoor de remschijf gaat slingeren. De remschijf zal warm worden op de plaats waar het remblok tegen de schijf aanloopt en na verloop van tijd kromtrekken. Gebruik ook geen kopervet op de remblokken en remtangen, want daar zitten metaaldeeltjes in die kunnen zorgen voor storingen in het ABS.

Cursus gedaan en dan?

De PRO-training volg je met een reden. Allereerst verrijkt het je kennis. Ten tweede heb je als expert recht op 24 maanden no-nonsens garantie en ten derde mag je je etaleren als Brembo Expert. Bovendien krijg je via een inlogmogelijkheid toegang tot het afgesloten gedeelte van de Brembo-website met extra technische informatie en de mogelijkheid om direct aan de experts in Italië jouw technische vragen voor te leggen. Na de PRO-training houd je eens in de twee jaar de kennis op peil met de NEXT-training.

Deze online training duurt slechts een uur, houdt de kennis fris en gaat in op nieuwste ontwikkelingen. Een vragenlijst leidt je door de leerstof; met een goed antwoord kun je door naar het volgende hoofdstuk. Zo niet, dan krijg je eerst nog wat theorie. Het volgen van NEXT garandeert het behoud van de no-nonsens garantie.

Wie kan meedoen?

In principe kan iedereen Brembo Expert worden. Er zijn een paar voorwaarden: je bent klant van Fource, loyaal aan Brembo en je slaagt voor het PRO-examen. De PRO-training volgen kan in de ochtend-, middaguren en nu ook in de avonduren. Kosten 145 euro; NEXT is speciaal ontwikkeld voor alle bestaande PRO-deelnemers en voor hen is deelname gratis.

Fource zoekt vooral professionele bedrijven, omdat het bij Brembo draait om kennis, uitstraling en tevreden klanten. Nederland telt inmiddels 850 Brembo Experts en dat mogen er van Fource duizend worden. Inschrijving voor de training gaat via Automotive Academy of de Fource-grossier.

Dit artikel is gesponsord door Fource.

Als 4x4 krijgt de Rafale nieuwe onafhankelijke wielophanging achter. De twee varianten hebben allebei Alpine in de naam, en zijn altijd voorzien van Alpine-blauwe accenten. - Foto: Renault

Renault Rafale 4x4 PHEV met Alpine-saus

Met een reeks nieuwe modellen van klein tot groot timmert Renault aardig aan de weg. Als kroon op het gamma verschijnt nu de vorig jaar onthulde...

Productie van de Toyota Mirai in de Motomachi-fabriek van Toyota in Japan. De Mirai heeft een brandstofcel en was geen doorslaand verkoopsucces. - Foto: ANP

Toyota, Mazda en Subaru ontwikkelen verbrandingsmotoren voor e-fuel...

De Japanse automakers Toyota, Mazda en Subaru gaan nieuwe verbrandingsmotoren ontwikkelen die niet alleen fossiele brandstof gebruiken, maar ook...

De people movers voor Roland-Garros zijn nog echte prototypes, met lidars op alle hoeken en overal ondersteunende camera’s volgens WeRide recept. - Foto: Renault

Autonome Renaults voor openbaar vervoer

Op proef zullen bij het tennistoernooi van Roland-Garros autonome shuttles van Renault rijden. Ze vervoeren passagiers tussen het tennisstadion en de...

Volvo-trucks met waterstofverbrandingsmotor zullen in verschillende configuraties leverbaar worden en hebben
een actieradius die voldoende is voor veel uiteenlopende inzetten. - Foto: Volvo

Volvo trucks met waterstofverbrandingsmotor op komst

Volvo gaat vrachtwagens maken die op waterstof rijden. De Zweedse fabrikant wil de eerste waterstoftrucks in 2026 bij wijze van proef op de weg...

Een Polestar 5 preproductie-exemplaar tankte zijn StoreDot accupakket praktisch gesproken van ‘leeg’ naar ‘vol’ in tien minuten, met een snellader die echt snel kon blijven laden.

Snelladen in stroomversnelling: 600 km in 10 minuten

400 of misschien zelfs 600 kilometer rijbereik laden in tien minuten, da's effe wat anders dan thuis acht uur aan het speciale oplaadkastje hangen....

Zo zit dat: twee elektrische servo’s, boven voor koppelen en onder voor schakelen. Bovenin een verbinding met de oliekringloop, voor hydraulisch gedoseerde koppelingsbediening. Schuin boven het hydraulisch aggregaat het schakelpedaal. - Foto: BMW

BMW schakelautomaat voor boxermotor: zo werkt het

Er zijn al automatisch schakelende motorfietsen geweest, met name Honda zag er ooit best wat in. Veel scooters, vooral de lichtere, zijn haast...

Dit plaatje geeft een idee van de opbouw van de achterwielaangedreven Alpenglow. De neon lichtstreep zou met licht- en kleursignalen informatie aan rijder en omstanders bieden. - Foto: Alpine

Waterstofverbranding voor CO2-vrij racen - Alpine zet eerste stap

Waterstofverbranding als alternatief voor racen met benzinemotoren, kan dat? Alpine probeert het met de Alpenglow Hy4. Nul CO2-emissie, maar wel het...

Foto's: Maserati

Oog voor techniek: Folgore is helemaal elektrisch en helemaal Maserati

In deze Oog voor techniek belichten we de Maserati Folgore, de volledig elektrische lijn van Maserati. Spannend?