AMT-ATC Livestream 15 juni: Waterstoftrucks uit Nederland

AMT-ATC Livestream 15 juni: Waterstoftrucks uit Nederland
epoxy floor in interior car-care center. The electric lift for cars in the service

Velen zien waterstof als hét middel voor schoon zwaar transport. Firma Holthausen uit het Groningse Hoogezand ziet dat ook, maar gaat een stapje verder. Het bedrijf staat in Groningen en ver daarbuiten bekend als leverancier en transporteur van diverse soorten gas. Inmiddels zet het familiebedrijf ook grote stappen met waterstof en een assemblagefabriek voor Hyzon-trucks.

In 2017 haalde Max Holthausen het nieuws met zijn ‘Hesla’, een Tesla Model S met brandstofcel en een actieradius van ruim 1.000 km. Naar aanleiding van deze doorbraak ontstond een nieuwe dochteronderneming: Holthausen Clean Technology.

De Hesla was zeker niet het laatste succesproduct voor het familiebedrijf uit Hoogezand. De afgelopen tijd werd er een assemblagefabriek voor waterstoftrucks uit de grond gestampt. Hier worden alle voor Europa bestemde trucks van het merk Hyzon Motors in elkaar gezet.

Daarnaast ontwikkelt Holthausen Clean Technology eigen waterstofsystemen voor inbouw in Volkswagen Transporters en Crafters, diverse DAF Trucks, de Mercedes-Benz Econic en is er een samenwerking opgezet met Greenmachines voor het leveren van waterstof veegmachines.

Kansen en uitdagingen

Je kunt dus zeggen dat er in Groningen stevig aan de weg getimmerd wordt op het gebied van waterstoftechnologie. Opdinsdagavond 15 juni om 19.30 uur verwelkomen we Stefan van der Spek in de studio. Hij zal namens Holthausen Clean Technology vertellen over waterstoftechniek, Hyzon-trucks, de potentie daarvan en de technische uitdagingen waar het bedrijf voor staat.

AMT Kennistest: dit zijn de goede antwoorden

AMT Kennistest: dit zijn de goede antwoorden

Weet jij wat laaggeletterd is en wat weet jij van werkdruk? Enig idee hoeveel elektrische auto's er in 2023 zijn verkocht en wat de consequenties...

Na “bijna 100 jaar” ervaring is Hans de Kam een allesweter op dieselgebied. De leden van ATC Arnhem-Nijmegen hangen aan zijn lippen. Maar gelegenheid om achterover te hangen krijgen ze niet. De Kam daagt ze uit en test voortdurend hun kennis. - Foto: Erwin den Hoed

Dieselproblemen: oorzaken en oplossingen

Hoe lang gaat dieselbrandstof mee? Is brandstofanalyse zinvol? Kunnen ijzerdeeltjes door een brandstoffilter heen? Met welke temperatuur komt...

Een demo-model in doorsnede, rechts een externe aandrijving met tandriem en elektromotor.

Avadi 'rotatiemotor': verbrandingsmotor opnieuw uitgevonden?

Voorlopig staat het nog: vanaf 2035 geen verbrandingsmotoren meer. Tenminste niet in de EU. Maar dat geldt niet overal, dus mogelijk liggen er nog...

Ruimte te over rondom het motorblok, goede warmtehuishouding en werkruimte! - Foto: Arnold van Schepen

Nieuwe Suzuki Z12E driecilinder: beproefde techniek voor de eeuwigheid

AMT duikt in de techniek van de splinternieuwe Z12E-motor in de vierde generatie Suzuki Swift. Deze compacte driepitter blijkt een zeer doordacht...

De Eco-Runner XIV van de TU Delft. - Foto: TU Delft

Zelfgebouwde waterstofauto TU Delft mag de openbare weg op

Studenten van de TU Delft mogen voor het eerst met een zelfgebouwde waterstofauto de openbare weg op. Na een reeks testen hebben ze daar goedkeuring...

Deze 20 inch Winter 2 band is geschikt voor de BMW 7 serie. Andere maten volgen.

Pirelli ontwikkelt lage rolweerstand winterband P Zero Winter 2

Pirelli ontwikkelt samen met fabrikanten graag OE banden, voor speciaal het hogere segment, toegesneden op bepaalde modellen. Voor en met BMW bracht...

800 volt aandrijflijn van de Audi Q6 e-tron quattro. - Foto's: Audi

Waarom Audi kiest voor aparte platformen voor elektrisch en...

In deze Oog voor Techniek nemen we de PPE- en PPC-platformen van Audi onder de loep. PPE staat voor Premium Platform Electric, PPC is de afkorting...

Auto hacken: hoe groot is het gevaar? En ha kan SERMI helpen auto's beter te beveiligen? - Foto gemaakt met behulp van AI

Auto hacken: SERMI als digitaal slot op de deur?

In een tijd waarin auto's steeds vaker permanent verbonden zijn met het internet, zien we een opvallende verschuiving: hackers richten zich niet...