Gesponsord

Alles elektrisch? Zo'n vaart loopt het niet

Alles elektrisch? Zo'n vaart loopt het niet

Met een nog nieuw te lanceren EV concept en Automotive Academy bereidt Fource, onderdeel van LKQ Europe, haar klanten voor op een wereld met elektrische auto's. "Maar we vergeten niet dat op dit moment 98 procent van alle in Nederland geregistreerde auto's niet-elektrisch is."

Nieuws over elektrische auto’s wordt vaak geschreven met uitroeptekens. De getallen buitelen over elkaar heen en in mooie toekomstscenario’s rijden we over dertig jaar allemaal elektrisch. Misschien wel eerder! Sinds 1 januari 2021 is 1,98 procent van het Nederlandse wagenpark honderd procent elektrisch. Op bijna negen miljoen auto’s telt Nederland dus 172.000 vol-elektrische auto’s. Dat is de realiteit van vandaag. Om je een idee te geven: het aantal vol-elektrische auto’s is bijna even groot als het aantal private-lease-contracten (dat wel extra omzet naar het autobedrijf brengt).

Johan van der Hoeven

Als we de cijfers rustig op ons laten inwerken, dan valt het volgens Johan van der Hoeven, commercieel directeur van Fource, allemaal best mee. Of tegen, het is maar van welke kant je het bekijkt. “Nog geen twee procent? Dat is toch helemaal niet zo veel? Er is nog zoveel moois in de wereld dat niet elektrisch is en dat is de dagelijkse praktijk voor de meeste autobedrijven.”

Wagenpark nooit helemaal elektrisch

“Fource zorgt dat de klanten voorbereid worden op wat er komt, maar het hele wagenpark elektrisch? Dat duurt nog wel even”, zegt Johan van der Hoeven. Toch voedt de groei van het percentage vol-elektrische auto’s de zorgen dat de omzet in de hele bedrijfskolom wegloopt. Geen lucht-, brandstof- en oliefilters meer, geen bougies, geen olie (belangrijk voor de marge), geen uitlaten en geen koppelingsplaten meer. Die onderdelen maken nu nog een belangrijk deel uit van de werkplaatsomzet. Om de angst enigszins te beteugelen wil Fource de markt laten zien dat er nog steeds vervangingsdelen nodig zijn. Johan van der Hoeven: “Natuurlijk denkt iedereen in de autobranche na over het verdienmodel. De toekomst gaat er anders uitzien, maar wij zijn niet bang voor de ontwikkelingen. We zijn er wel nieuwsgierig naar.”

Banden en elektrische auto’s
Banden zijn nu al een belangrijk verdienmodel voor het autobedrijf en dat zal door de groei van het aantal elektrische auto’s verder toenemen. Wie de band heeft, heeft de klant. Johan van der Hoeven: “Bij een gemiddeld autobedrijf zijn banden goed voor zo’n acht procent van de onderdelenomzet. De verwachting is dat dit de komende jaren zal groeien naar zo’n tien procent.” Fource heeft op die ontwikkeling geanticipeerd met ‘Autobandenpartner’, een concept dat helpt bij de verkoop van banden, technische trainingen geeft (via Automotive Academy) en zorgt voor de juiste uitstraling en zichtbaarheid. Daarmee is de gemiddelde garage nog geen typische bandenspecialist, maar de consument weet wel dat er bij hem in de buurt een autobedrijf is waar kwalitatief goede banden met kennis worden verkocht, gemonteerd en gebalanceerd. Autobandenpartner voorziet in een grote behoefte en heeft in korte tijd al meer dan vierhonderd bedrijven mogen aansluiten.
Johan van der Hoeven: “Autobandenpartners beschikken over eigen de- en montage-apparatuur, een balanceerapparaat en TPMS-inleerapparatuur. De benodigde trainingen worden gefaciliteerd door Automotive Academy. De Autobandenpartner heeft dus kennis, kunde en apparatuur in huis.” Autobandenpartner is een garageconcept dat heel goed naast een andere formule past en waarbij autobedrijven hun eigen identiteit behouden.

Verbrandingsmotor blijft

Het hele wagenpark zal nooit volledig aan de stekker gaan. Dat kan het elektriciteitsnetwerk niet aan. ‘Range extenders’ en hybride-auto’s - auto’s met ook een verbrandingsmotor - zullen dus nog vele tientallen jaren blijven rijden. Bovendien is nog zoveel onduidelijk. Krijgen we straks ook waterstof-elektrische auto’s? Dat zal ook weer onderhoud opleveren. Daarnaast zijn er ontwikkelingen op het gebied van brandstoffen, zoals synthetische brandstoffen (dat zijn dus niet-fossiele brandstoffen) en brandstoffen met een lagere CO2-uitstoot en schonere verbranding. “Met het optimaliseren van motoren is nog veel te winnen als het gaat om uitstoot en zuinigheid. Door alleen bezig te zijn met elektrische auto’s wedden we teveel op één paard”, aldus Johan van der Hoeven.

Hoezo minder onderhoud?

Stel dat in 2030 - dat is over negen jaar - de verwachting is uitgekomen dat 25 procent van het totale wagenpark honderd procent elektrisch is. Theoretisch hebben elektrische auto’s een vijftig procent lagere onderhoudsbehoefte, dus dat zou zo’n 12,5 procent minder onderhoud betekenen. De praktijk is anders. Er zijn elektrische auto’s waarvan de draagarmen je om de oren vliegen en als het om banden gaat hebben autobedrijven nu al hele goede klanten aan elektrische auto’s: banden slijten namelijk tot een kwart sneller dan bij auto’s met een benzine- of dieselmotor.

Johan van der Hoeven: “Als gevolg van regeneratief remmen slijten de frictiematerialen minder snel. Dat heeft gevolgen voor het hydraulisch systeem en het uitdrogen van de rubbers van remtangen. Dat heeft aandacht nodig. En natuurlijk hebben elektrische auto’s ook gewoon ruitenwissers nodig en moeten ze straks apk-gekeurd worden.”

Nog steeds 98 procent niet-elektrisch

Andere ontwikkelingen? Johan van der Hoeven: “Nou, de verhouding loon/onderdelen zou op de factuur wel eens 1:1 kunnen worden. In de toekomst. We bereiden onze klanten voor op die ontwikkeling, maar we vergeten niet dat op dit moment 98 procent van alle in Nederland geregistreerde auto’s niet-elektrisch is. Ruim vijftien procent rijdt op diesel en LPG. Tachtig procent rijdt op benzine. Iets meer zelfs, want de hybride-auto’s hebben ook allemaal een benzinemotor. Die laatste groep heeft geen vijftig, maar een twintig procent lagere onderhoudsbehoefte.”

Hoezo geen EV onderhoud?

Fource investeert volop in het onderhouden van elektrische auto’s, bijvoorbeeld door de kennis van technici te vergroten via de trainingen van Automotive Academy. In ‘EV Tools’ laat Fource zien welk gereedschap je nodig hebt om aan hybride en elektrische auto’s te werken. Denk aan persoonlijke beschermingsmiddelen (gezichtsmaskers en isolerende handschoenen), geïsoleerd gereedschap en onderdelen voor de afbakening en signalering, zoals afzetlint, -hek en -paaltjes. In het ‘EV-magazine’ geeft Fource een overzicht van alle onderdelen en reparaties die elektrische auto’s nodig kunnen hebben. Van onder andere de Renault Zoe, BMW i3, Tesla Model X en alle andere gangbare modellen, zijn de onderdelen per productgroep aangegeven: aandrijfassen en ashoezen, airco/verwarming, filters, gasveren, koelsysteem, laadkabels, remmen, schokdempers, vering, verlichting/batterijen, wiellagers/naafmoeren en wisserbladen. Bij de omschrijving van de onderdelen staan ook de artikelnummers. Het gaat om onderdelen die je vandaag nodig hebt om elektrische auto’s te onderhouden en die dus gewoon bij Fource op voorraad liggen.

Binnenkort: EV-concept
Fource is bezig een EV-concept te ontwikkelen dat zich richt op alle service op en rondom elektrisch vervoer: van laadstations en speciale parkeerplekken tot en met speciaal gereedschap en trainingen voor technici om op een veilige en verantwoorde manier aan elektrische auto’s te werken. Later dit jaar zal Fource dit EV-concept uitgebreid introduceren. Johan van der Hoeven: “Het ziet er geweldig uit. Ik kan er nu nog niet zo veel over zeggen, het is in ieder geval geen geheim dat dit concept zich op drie zaken concentreert: hardware, laden en repareren.”

Hou de handel binnen

Er zullen nog meer Fource-uitgaves volgen en productlijnen worden geïntroduceerd voor bijvoorbeeld banden, stuurwielophanging en er komt een productlijn met laadkabels en laadpalen. Met een nog nieuw te introduceren EV-concept, Automotive Academy en Autobandenpartner (zie kaders) is Fource allang klaar voor de elektrische auto. Johan van der Hoeven: “Fource anticipeert op de ontwikkelingen en neemt de klanten mee op basis van de uitdagingen in de markt. We kiezen voor praktische oplossingen en laten ons de handel niet uit de garage rijden. We zijn bezig met het oplossen van de problemen die nu spelen, maar bereiden ons wel voor op het oplossen van problemen die zich eventueel over twintig jaar voor zouden kunnen doen. Ik vind dat typerend voor de praktische aanpak op de vervangingsmarkt.”

Autokennis onder één dak: Automotive Academy
Automotive Academy is het onafhankelijke instituut dat alle autokennis onder één dak samen brengt. Met opleidingen en trainingen zorgt Automotive Academy dat technici hun kennis op peil houden en dat ze zich blijven ontwikkelen in nieuwe technieken en nieuwe klanten. Automotive Academy is helemaal klaar voor elektrische auto’s. Zo is er een training diagnose en reparatie aan accumanagement van elektrische en hybride voertuigen. Deelnemers die in het bezit zijn van NEN 9140-certificaat leren met die training hoe ze een stappenplan kunnen opstellen en toepassen voor een diagnose van laadpalen en hoogvolt-accu’s in elektrische auto’s.
Het gaat niet alleen om systeemkennis of veiligheidsvoorschriften van elektrische auto’s. Behalve toekomstige technieken leert Automotive Academy je ook alles over de techniek van vandaag. Denk eens aan de commercieel-technische trainingen om je bandenkennis op niveau te krijgen. Alle Autobandenpartners volgen een basistraining van een halve dag, waarin ze leren over maataanduidingen, loadindexen, slijtagebeelden en wat er aan codes op een band staat. Hoe adviseer je de juiste band aan de klant? De tweede bandentraining is voor gevorderden en leert je uitlijnen, balanceren, monteren en het inleren van TPMS-systemen. Automotive Academy heeft natuurlijk nog veel meer trainingen. Johan van der Hoeven: “Het is een kwestie van aanhaken, bijblijven en opschakelen.” Achter Automotive Academy staan gerenommeerde partijen, zoals AutoNiveau, Innovam en WESP.
Dit artikel is gesponsord door Fource. 
Het Summa College gebruikt (van links naar rechts) de Launch ELT500 luchtdichtheidstester, de Launch ELB300 celequalizer en de Launch ELP400 HV-oplader/ontlader. Onder de werkbank staat de PicoScope gereed.Gesponsord
Gesponsord
EV

Gesponsord Hoe Summa College EV-specialisten klaarstoomt met AA-Equipment

Elektrificering maakt diagnose en reparatie van auto's steeds complexer, mede door een gebrek aan ervaring. Summa College en AA-Equipment Support trainen daarom hun professionals met innovatieve apparatuur.

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”Gesponsord
Gesponsord
sponsored content

Gesponsord Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?

Jaap Zwaan van IBKI over de Launch EVO van AA Equipment Support: "Het is de enige oplossing die zowel praktisch als betaalbaar was."Gesponsord
Gesponsord
OBFCM

Gesponsord Hoe ga je efficiënt om met OBFCM?

Bij de APK2 is het meten en doorsturen van OBFCM brandstofgegevens essentieel. Om deze uitdaging aan te gaan, kiest exameninstituut IBKI voor een handscanner van Launch. Deze oplossing van AA Equipment Support ondersteunt de examenkandidaten.

Gesponsord
Gesponsord
AMT Kennistest

Gesponsord AMT Kennistest: dit zijn de goede antwoorden

Weet jij wat laaggeletterd is en wat weet jij van werkdruk? Enig idee hoeveel elektrische auto's er in 2023 zijn verkocht en wat de consequenties daarvan op de werkvloer zijn? Zo ja, dan heb je waarschijnlijk goed gescoord in de AMT Kennistest. Jet Thole en Jessica Spithoven van OOMT nemen de vragen en antwoorden door.

Gesponsord
Gesponsord
sponsored content

Gesponsord De nieuwe structuur van Garage Geurtsen zorgt voor groei,...

Garage Geurtsen in Veenendaal biedt drie categorieën auto's: bedrijfswagens, reguliere auto's en zevenzitters, de laatste als specialisme. Sinds 2012 is Willem Geurtsen toegetreden tot het bedrijf dat door zijn vader werd opgericht. In 2023 nam hij de dagelijkse leiding over. Het bedrijf is in al die jaren gegroeid en inmiddels werken ruim 25 medewerkers bij Geurtsen.

Gesponsord
Gesponsord
Webinar

Gesponsord OOMT Webinar RI&E: 'in een halve dag is 80% ingevuld'

Een Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) is niet alleen verplicht, het is een krachtig hulpmiddel. Het helpt je om risico's in je bedrijf te signaleren en maatregelen te nemen. Toch worstelen veel ondernemers met het invullen ervan. Tijdens het webinar van OOMT en de vakbladen AMT en Tweewieler werd duidelijk: een RI&E levert veel meer op dan je denkt. Het zorgt voor grip, inzicht en een veilige werkomgeving. In het webinar, dat gepresenteerd werd door Annemarie Maeijer-Brüning, werden handvatten, tips en ervaringsverhalen gedeeld.

Gesponsord
Gesponsord
Werkplaats & Onderhoud

Gesponsord OOMT webinar: zo gebruik je de RI&E als investering voor betere...

Een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) brengt de risico's op de werkvloer in kaart. Voor werkgevers en medewerkers biedt dit waardevolle inzichten en voordelen. Volgens Mirjam van der Kooij, adviseur arbeidsomstandigheden voor OOMT is een RI&E niet alleen een wettelijke verplichting, maar vooral een investering in betere arbeidsomstandigheden.

Gesponsord
Gesponsord
sponsored content

Gesponsord Sentury Tyres: Premium banden voor een betaalbare prijs

Het opkomende bandenmerk Sentury Tyres maakt snel naam met innovatieve premiumbanden tegen een betaalbare prijs.

Gesponsord
Gesponsord
Vakbeurzen & Autobeurzen

Gesponsord Auto Prof 2025 barst van innovaties, live-demo's en meer

"Bezoek de Garage van de Toekomst!" Dit is de belofte die Auto Prof 2025 uitspreekt als hét onafhankelijke aftersales event voor de autobranche. Of je nu eigenaar, ondernemer, technicus of monteur bent, Auto Prof zorgt ervoor dat je op de hoogte blijft van de ontwikkelingen binnen de automotive-industrie.

Rogier Roet, formulemanager van AutoFirst.Gesponsord
Gesponsord
Garageformule

Gesponsord Wat maakt AutoFirst een goede en succesvolle garageformule?

AutoFirst komt uit het BOVAG ROSA onderzoek als een van de best gewaardeerde garageformules van Nederland. Dankzij effectieve marketingondersteuning en een modulaire aanpak helpt AutoFirst autobedrijven met een hogere klanttevredenheid, een betere bedrijfsvoering en personeelswerving. Hoe doet AutoFirst dat?

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”Gesponsord
Gesponsord
sponsored content

Gesponsord De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.

Gesponsord
Gesponsord
Veilig werken

Gesponsord OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.