Fiat-dealer kiest voor CarProf

Fiat-dealer kiest voor CarProf
Stephan Haaker is de derde generatie in het familiebedrijf. Hij kiest voor een dealerschap én CarProf.

Stephan Haaker is zowel dealer als universeel garagist. Hij heeft zich aangesloten bij CarProf, want daarmee combineert hij ondersteuning op importeursniveau met de vrijheid van het onafhankelijke autobedrijf.

Autobedrijf Gebroeders Haaker in Badhoevedorp bestaat sinds 1937 en is Fiat-dealer en Alfa Romeo- & Jeep-servicespecialist. Stephan Haaker is de derde generatie in het bedrijf. Hij heeft voor een multimerk-aanpak gekozen. Waarom? Stephan: "De wereld en de autobranche veranderen, denk maar aan het agentuurmodel. Met één merk kunnen we onze boterham niet meer verdienen; de marges en het volume staan dat niet meer toe. Ik zag de werkplaats leger worden." Veel dealerbedrijven nemen afscheid van particuliere klanten, die dealers als duur en onpersoonlijk ervaren. "In onze directe omgeving is geen universele garage, dus aansluiting bij CarProf is ook een kans."

Ondersteuning op importeursniveau

CarProf (van Alliance Automotive Group Benelux) is een sterke formule met ondersteuning op importeursniveau, zoals de modules Pechhulp, WESP Rendementservice, Service Card, 24 maanden reparatiegarantie voor klanten, Kentekenloket, Onderhoudsabonnement en Garagevergelijker.nl. Er worden events georganiseerd en er is professionele marketingondersteuning met onder meer multimediale campagnes, berichtservice voor sociale media, online vindbaarheid via Youvia en ondersteuning met leads en offertes. Stephan: "CarProf is een groot universeel label met flinke slagkracht, veel uitstraling en de ambitie om een mooi netwerk te bouwen van dealers, erkendreparateurs en professionele universele bedrijven. Daar voelen we ons thuis."

Niet de auto, maar de klant

Met LeaseProf en Private Lease helpt CarProf de bewerking van de zakelijke markt. Stephan: "Dat was ons niet vreemd, maar het werkaanbod is nu veel groter en af en toe moeten we zelfs nee zeggen. We zoeken extra handen in de werkplaats." De kwaliteit leidt niet onder die drukte, want Stephan en zijn collega's scoren in Klantenvertellen een 9,2. Stephan: "Wij communiceren zo goed mogelijk met klanten, eerlijk en open, en blijven ons best doen. Meer is het niet." Wat Stephan opvalt is dat CarProf altijd de klant centraal zet. Stephan: "Dat leer je snel als universeel. Waar bij veel dealerbedrijven de auto en het proces centraal staan, halen wij de klant naar voren. Dat is de kracht van universele bedrijven."

We voelen ons thuis bij de ambitie om een mooi netwerk te bouwen van dealers en ex-dealers”

Vreemde auto's in de werkplaats

Ook NexDrive (hybride en elektrische auto's) is net als TECH360 (helpdesk, begeleiding pass-thru en remote diagnostics en technische trainingen) een standaard onderdeel van CarProf. Voor de technici is de multimerkstrategie een grote verandering. Stephan: "Een van onze technici is een echte Fiat-man, die niets met andere merken had, maar nu enthousiast meedoet. De rest vindt de afwisseling van automerken leuk, maar het Fiat-sausje laten we natuurlijk nooit helemaal los."

Het was voor sommige technici even wennen aan de vreemde merken in de werkplaats. Maar dankzij CarProf is het nu weer druk.
Het was voor sommige technici even wennen aan de vreemde merken in de werkplaats. Maar dankzij CarProf is het nu weer druk.

Positieve geluiden

CarProf is volgens haar leden de beste garageformule van 2020 en 2022 van Nederland (BOVAG/ROSA-onderzoek). Heeft dat meegespeeld? Stephan: "Het hele plaatje is belangrijk, maar positieve geluiden bevestigen de keuze, dus het helpt zeker." Niets ten nadele van importeursorganisaties, maar nu Stephan enige tijd ervaring met CarProf heeft, valt hem vooral de positieve insteek op. "De hulpbereidheid van de CarProf-medewerkers is heel groot en de lijnen zijn kort: vraag, antwoord, opgelost. Ook de grossier helpt enthousiast mee. Wij voelen ons zeer gewaardeerd."

Waar sta je over vijf jaar? Stephan: "Dan zijn we het leukste en mooiste universele bedrijf in de omgeving en bestaan we negentig jaar. Van mijn vader moeten we in ieder geval de honderd jaar vol maken." Met behulp van CarProf zal dat vast lukken.

Dit artikel is gesponsord door CarProf (Alliance Automotive Group Benelux).

Foto: Shutterstock

Schadeherstelmarkt in 2030: complexe en meer gestuurde schade vraagt...

Hoe staat de schadeherstelmarkt ervoor in 2030? Het antwoord op die vraag was het belangrijkste ingrediënt van Bovags eerste schadeherstelcongres....

Foto: Shutterstock

RDW pakt illegale online APK aan

De RDW heeft onderzoek gedaan naar aanbieders van illegale online APK. Bij 34 bedrijven werd de keuringsbevoegdheid ingetrokken, of ze kregen een...

Afbeelding: RDW

Kentekenbewijs verandert, conformiteitsbewijs bedrijfsauto's verdwijnt

Het kentekenbewijs verandert vanaf half juni 2024. De afgifte van conformiteitsbewijzen voor lichte bedrijfsauto's wordt na de invoering ervan...

Europa zal naar verwachting in 2030 ver voorop lopen met batterij-elektrische auto’s, de VS en meer nog China zullen ook gaan voor hybrides, verwacht Bosch. - Foto: Bosch

Toekomst volgens Bosch: batterij, waterstof én verbrandingsmotor

Een kruispunt, zo noemde Bosch zijn jaarlijkse business update. De autobranche moet en zal in veel opzichten veranderen, maar niet in één richting....

Hoe voorkomt Europa dat het straks aan de Chinese stekker ligt? - Foto: Shutterstock

Emissievrij vervoer zonder Chinese stuntaanbiedingen, hoe moet dat?

Hoe stimuleren we de Europese markt voor schoon, emissievrij vervoer? Maar graag zonder goedkope aanbiedingen uit China, als de export...

Innovam en Noorderpoort versterken samenwerking om schadeherstel- opleiding verder te verbeteren. Van links naar rechts: Marchel Arling (directeur techniek Noorderpoort), Peter Hazenberg (teammanager automotive opleidingen Noorderpoort), Rutger Huijsman (teamleider schadeherstel Innovam) en Herme Bruin (directeur Innovam). - Foto: Innovam

Opleiding schadeherstel naar hoger niveau met Innovam en Noorderpoort

Innovam en roc Noorderpoort in Groningen versterken de bestaande samenwerking om de opleiding schadeherstel verder te verbeteren.

Het ontwikkelingscentrum voor batterijen van Mahle in Stuttgart. - Foto: Mahle

Mahle: focus op elektrificatie, maar geen ban op brandstofmotor

Toeleverancier voor de auto-industrie en aftermarket Mahle sloot 2023 af met een recordomzet. Daarmee kruipt het bedrijf uit een financieel dal....

Foto: Shutterstock

Standox Xtreme bespaart schadeherstelbedrijf tijd en geld

Het Standox Xtreme-systeem biedt het schadeherstelbedrijf razendsnelle procestijden en een lager energieverbruik.