Tyres-On: Klanten win je met banden

Tyres-On: Klanten win je met banden

Banden worden steeds belangrijker voor de werkplaatsomzet. Tyres-On, het nieuwe bandenconcept van PartsPoint, gaat daarom autobedrijven helpen om specialist in banden te worden. Hoe dat werkt en wat dat oplevert, wordt uitgelegd door Michael Claassen (foto).

Claassen is al dertig jaar actief in de autobranche als Wegenwachter, opleider en technisch specialist. In 2021 begon hij met zijn vrouw Yessica een eigen autobedrijf: Andijk Auto Techniek. Michael is Autovakmeester en heeft zich nu ook aangesloten bij Tyres-On. Waarom? "Ik vind Tyres-On een mooie aanvulling op ons bedrijf. Wij willen ons onderscheiden en ons profileren als specialist in banden. Ik wil dat degene die online naar banden zoekt bij ons uitkomt."

Het begint met banden

Door de opkomst van elektrische auto's ontstaat er meer vraag naar banden, maar banden worden door de veranderende onderhoudsmarkt ook steeds belangrijker als aanleiding om onderhoud te verkopen. Michael Claassen: "Vorige week kwam een klant hier voor het eerst binnen. Hij wilde twee nieuwe banden, maar we zagen dat de remblokken bijna op waren. Hij was blij dat we hem daar op attendeerden en zei vervolgens: 'regel het maar!' Als die klant niet bij ons was gekomen, had ik geen banden verkocht, had ik geen remblokken verkocht en had ik geen kans gehad om hem als klant aan ons bedrijf te binden."

Michael Claassen wil zich onderscheiden en profileren als bandenspecialist. 'Ik vind Tyres-On een mooie aanvulling op ons bedrijf.'
Michael Claassen wil zich onderscheiden en profileren als bandenspecialist. 'Ik vind Tyres-On een mooie aanvulling op ons bedrijf.'

Banden met levenslange garantie

Tyres-On werkt samen met zes bandenmerken: Michelin, Continental, Vredestein, Hankook, Delinte en Tyfoon. Deze merken leveren allemaal een breed en diep assortiment dat optimaal beschikbaar is. Michael Claassen: "Bij ons gaan Michelin, Continental en Tyfoon het meeste over de toonbank. Ik ga voor kwaliteit. Opvallend vind ik dat Tyres-On deze banden levert met levenslange garantie. PartsPoint heeft daar al enige ervaring mee, want als Autovakmeester geven wij onze klanten 36 maanden garantie op onderdelen en reparatie. Veel mensen zijn gevoelig voor garantie."

Opvallend vind ik dat Tyres-On de banden levert met levenslange garantie”
— Michael Claassen

Vakmanschap is de basis

Een goede formule is meer dan een muurschild. Daarom controleert elke Tyres-On garage bij elke jaarlijkse beurt de banden op spanning, profieldiepte, slijtage, schade, droogteplekken, scheuringen en op de juiste uitlijning. Er is een technische training met aandacht voor merkspecifieke informatie, draagvermogen, snelheidscoderingen, TPMS, de- en montage, technische innovaties, bandenlabels en wetgeving. Voor de receptionisten is er een commerciële training, waar je leert welk bandenmerk aansluit op de wensen van de klant en hoe je toch klanten kunt winnen als ze jouw prijzen vergelijken met internetprijzen. De trainingen zijn verplicht, want de aangesloten bedrijven zijn of worden echte specialisten in banden.

Wat biedt Tyres‑On?

Tyres-On organiseert landelijke en lokale marketingacties, campagnes op sociale media en tijdens de wisselweken een campagne met huis-aan-huis flyers en radio- en snelwegreclames. Er zijn verkoopacties, narrowcasting en een spaarprogramma met punten voor cadeautjes en bandengereedschap. Tyres-On vraagt een maandelijkse contributie van 99 euro (een startpakket inclusief bandendisplay kost eenmalig 125 euro) en een minimum afname van 150 banden per jaar per monteur bij de PartsPoint-grossier. Geen probleem, zegt Michael Claassen: "Een goed bedrijf haalt dat makkelijk. Ik let altijd sterk op de maandelijkse kosten. Ik heb geredeneerd dat Tyres-On ons veel moois kan brengen en zich makkelijk zal terugverdienen. Noemen ze Tyres-On een 'businessbooster'? Haha, prima woord!"

Dit artikel is gesponsord door Tyres-On (Alliance Automotive Group Benelux).

Foto: Shutterstock

Schadeherstelmarkt in 2030: complexe en meer gestuurde schade vraagt...

Hoe staat de schadeherstelmarkt ervoor in 2030? Het antwoord op die vraag was het belangrijkste ingrediënt van Bovags eerste schadeherstelcongres....

Foto: Shutterstock

RDW pakt illegale online APK aan

De RDW heeft onderzoek gedaan naar aanbieders van illegale online APK. Bij 34 bedrijven werd de keuringsbevoegdheid ingetrokken, of ze kregen een...

Afbeelding: RDW

Kentekenbewijs verandert, conformiteitsbewijs bedrijfsauto's verdwijnt

Het kentekenbewijs verandert vanaf half juni 2024. De afgifte van conformiteitsbewijzen voor lichte bedrijfsauto's wordt na de invoering ervan...

Europa zal naar verwachting in 2030 ver voorop lopen met batterij-elektrische auto’s, de VS en meer nog China zullen ook gaan voor hybrides, verwacht Bosch. - Foto: Bosch

Toekomst volgens Bosch: batterij, waterstof én verbrandingsmotor

Een kruispunt, zo noemde Bosch zijn jaarlijkse business update. De autobranche moet en zal in veel opzichten veranderen, maar niet in één richting....

Hoe voorkomt Europa dat het straks aan de Chinese stekker ligt? - Foto: Shutterstock

Emissievrij vervoer zonder Chinese stuntaanbiedingen, hoe moet dat?

Hoe stimuleren we de Europese markt voor schoon, emissievrij vervoer? Maar graag zonder goedkope aanbiedingen uit China, als de export...

Innovam en Noorderpoort versterken samenwerking om schadeherstel- opleiding verder te verbeteren. Van links naar rechts: Marchel Arling (directeur techniek Noorderpoort), Peter Hazenberg (teammanager automotive opleidingen Noorderpoort), Rutger Huijsman (teamleider schadeherstel Innovam) en Herme Bruin (directeur Innovam). - Foto: Innovam

Opleiding schadeherstel naar hoger niveau met Innovam en Noorderpoort

Innovam en roc Noorderpoort in Groningen versterken de bestaande samenwerking om de opleiding schadeherstel verder te verbeteren.

Het ontwikkelingscentrum voor batterijen van Mahle in Stuttgart. - Foto: Mahle

Mahle: focus op elektrificatie, maar geen ban op brandstofmotor

Toeleverancier voor de auto-industrie en aftermarket Mahle sloot 2023 af met een recordomzet. Daarmee kruipt het bedrijf uit een financieel dal....

Foto: Shutterstock

Standox Xtreme bespaart schadeherstelbedrijf tijd en geld

Het Standox Xtreme-systeem biedt het schadeherstelbedrijf razendsnelle procestijden en een lager energieverbruik.