Tyres-On: Klanten win je met banden

Tyres-On: Klanten win je met banden

Banden worden steeds belangrijker voor de werkplaatsomzet. Tyres-On, het nieuwe bandenconcept van PartsPoint, gaat daarom autobedrijven helpen om specialist in banden te worden. Hoe dat werkt en wat dat oplevert, wordt uitgelegd door Michael Claassen (foto).

Claassen is al dertig jaar actief in de autobranche als Wegenwachter, opleider en technisch specialist. In 2021 begon hij met zijn vrouw Yessica een eigen autobedrijf: Andijk Auto Techniek. Michael is Autovakmeester en heeft zich nu ook aangesloten bij Tyres-On. Waarom? "Ik vind Tyres-On een mooie aanvulling op ons bedrijf. Wij willen ons onderscheiden en ons profileren als specialist in banden. Ik wil dat degene die online naar banden zoekt bij ons uitkomt."

Het begint met banden

Door de opkomst van elektrische auto's ontstaat er meer vraag naar banden, maar banden worden door de veranderende onderhoudsmarkt ook steeds belangrijker als aanleiding om onderhoud te verkopen. Michael Claassen: "Vorige week kwam een klant hier voor het eerst binnen. Hij wilde twee nieuwe banden, maar we zagen dat de remblokken bijna op waren. Hij was blij dat we hem daar op attendeerden en zei vervolgens: 'regel het maar!' Als die klant niet bij ons was gekomen, had ik geen banden verkocht, had ik geen remblokken verkocht en had ik geen kans gehad om hem als klant aan ons bedrijf te binden."

Michael Claassen wil zich onderscheiden en profileren als bandenspecialist. 'Ik vind Tyres-On een mooie aanvulling op ons bedrijf.'
Michael Claassen wil zich onderscheiden en profileren als bandenspecialist. 'Ik vind Tyres-On een mooie aanvulling op ons bedrijf.'

Banden met levenslange garantie

Tyres-On werkt samen met zes bandenmerken: Michelin, Continental, Vredestein, Hankook, Delinte en Tyfoon. Deze merken leveren allemaal een breed en diep assortiment dat optimaal beschikbaar is. Michael Claassen: "Bij ons gaan Michelin, Continental en Tyfoon het meeste over de toonbank. Ik ga voor kwaliteit. Opvallend vind ik dat Tyres-On deze banden levert met levenslange garantie. PartsPoint heeft daar al enige ervaring mee, want als Autovakmeester geven wij onze klanten 36 maanden garantie op onderdelen en reparatie. Veel mensen zijn gevoelig voor garantie."

Opvallend vind ik dat Tyres-On de banden levert met levenslange garantie”
— Michael Claassen

Vakmanschap is de basis

Een goede formule is meer dan een muurschild. Daarom controleert elke Tyres-On garage bij elke jaarlijkse beurt de banden op spanning, profieldiepte, slijtage, schade, droogteplekken, scheuringen en op de juiste uitlijning. Er is een technische training met aandacht voor merkspecifieke informatie, draagvermogen, snelheidscoderingen, TPMS, de- en montage, technische innovaties, bandenlabels en wetgeving. Voor de receptionisten is er een commerciële training, waar je leert welk bandenmerk aansluit op de wensen van de klant en hoe je toch klanten kunt winnen als ze jouw prijzen vergelijken met internetprijzen. De trainingen zijn verplicht, want de aangesloten bedrijven zijn of worden echte specialisten in banden.

Wat biedt Tyres‑On?

Tyres-On organiseert landelijke en lokale marketingacties, campagnes op sociale media en tijdens de wisselweken een campagne met huis-aan-huis flyers en radio- en snelwegreclames. Er zijn verkoopacties, narrowcasting en een spaarprogramma met punten voor cadeautjes en bandengereedschap. Tyres-On vraagt een maandelijkse contributie van 99 euro (een startpakket inclusief bandendisplay kost eenmalig 125 euro) en een minimum afname van 150 banden per jaar per monteur bij de PartsPoint-grossier. Geen probleem, zegt Michael Claassen: "Een goed bedrijf haalt dat makkelijk. Ik let altijd sterk op de maandelijkse kosten. Ik heb geredeneerd dat Tyres-On ons veel moois kan brengen en zich makkelijk zal terugverdienen. Noemen ze Tyres-On een 'businessbooster'? Haha, prima woord!"

Dit artikel is gesponsord door Tyres-On (Alliance Automotive Group Benelux).

De Vredestein Ultrac+ is ontworpen voor een breed scala aan gezinsauto’s en compacte auto’s. - Foto: Vredestein

Vredestein Ultrac+: nieuwe zomerband met 30% meer levensduur

De nieuwe Vredestein Ultrac+ zomerband biedt 30% meer levensduur, geavanceerde slijtvastheid en verbeterd comfort. Vanaf januari 2025 in 70 maten verkrijgbaar.

Sentury Tyres: Premium banden voor een betaalbare prijs

Sentury Tyres: Premium banden voor een betaalbare prijs

Het opkomende bandenmerk Sentury Tyres maakt snel naam met innovatieve premiumbanden tegen een betaalbare prijs.

Auto Prof 2025 barst van innovaties, live-demo's en meer

Auto Prof 2025 barst van innovaties, live-demo's en meer

"Bezoek de Garage van de Toekomst!" Dit is de belofte die Auto Prof 2025 uitspreekt als hét onafhankelijke aftersales event voor de autobranche. Of je nu eigenaar, ondernemer, technicus of monteur bent, Auto Prof zorgt ervoor dat je op de hoogte blijft van de ontwikkelingen binnen de automotive-industrie.

Rogier Roet, formulemanager van AutoFirst.

Wat maakt AutoFirst een goede en succesvolle garageformule?

AutoFirst komt uit het BOVAG ROSA onderzoek als een van de best gewaardeerde garageformules van Nederland. Dankzij effectieve marketingondersteuning en een modulaire aanpak helpt AutoFirst autobedrijven met een hogere klanttevredenheid, een betere bedrijfsvoering en personeelswerving. Hoe doet AutoFirst dat?

Het Summa College gebruikt (van links naar rechts) de Launch ELT500 luchtdichtheidstester, de Launch ELB300 celequalizer en de Launch ELP400 HV-oplader/ontlader. Onder de werkbank staat de PicoScope gereed.

Summa College traint met EV-apparatuur van AA-Equipment

Elektrificering maakt diagnose en reparatie van auto's steeds complexer, mede door een gebrek aan ervaring. Summa College en AA-Equipment Support trainen daarom hun professionals met innovatieve apparatuur.

OOMT webinar: direct aan de slag met je RI&E

OOMT webinar: direct aan de slag met je RI&E

Een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) brengt de risico's op de werkvloer in kaart. Voor werkgevers en medewerkers biedt dit waardevolle inzichten en voordelen. Volgens Mirjam van der Kooij, adviseur arbeidsomstandigheden voor OOMT is een RI&E niet alleen een wettelijke verplichting, maar vooral een investering in betere arbeidsomstandigheden.

Het team van Equipment services. - Foto: AAGB

AAG Equipment van Alliance is one-stop-shop voor equipment

Alliance Automotive Group Benelux introduceert een nieuwe divisie onder de naam AAG Equipment. Voor universele autobedrijven én schadeherstellers is het een one-stop-shop voor equipment.

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”

De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.