Nissens voegt airco-expansieventiel toe aan programma

Nissens voegt airco-expansieventiel toe aan programma

Nissens, leverancier van een breed scala aan automotive componenten, breidt zijn assortiment onderdelen in klimaatsystemen uit met AC-expansieventielen. Het expansieventiel behoort, samen met de AC-compressor, condensor, droger en verdamper, tot de belangrijkste onderdelen van het systeem. Nissens biedt nu een alternatief voor ruim 275 OE-nummers.

Door het toevoegen van het expansieventiel biedt Nissens een nu nog completer assortiment aan airco-onderdelen. Zo wil het bedrijf zijn leidende positie als systeemspecialist versterken door hun commerciële partners een compleet pakket met de belangrijkste componenten aan te bieden.

Jonas Evald Kristensen, Product Manager, Climate Comfort System bij Nissens legt uit: "Onze ontwikkelingsaanpak achter de lancering van de expansieventielen werd onder meer bepaald door twee belangrijke maatregelen. Ten eerste door het doel om een zo breed mogelijk assortiment van verschillende componenten in het AC-systeem aan te bieden, waardoor distributeurs kunnen profiteren van een uitgebreid airco onderdelen programma van één leverancier."

Inclusief montagematerialen

"De tweede maatregel die door de ontwikkeling werd toegepast, was gericht op experts en heeft betrekking op het gemak van de juiste AC-service. De juiste montageprocedure van andere kostbare systeemcomponenten, zoals de AC-compressor, kan nu gemakkelijker worden toegepast, aangezien het vervangen van het expansieventiel een van de belangrijkste stappen in het proces is. Bovendien is het ventiel van Nissens een First-Fit-product en is het uitgerust met alle benodigde installatiematerialen, zodat een monteur geen extra tijd hoeft te besteden aan het vinden van o-ringen of montagebouten die nodig zijn voor de vervanging."

Het expansieventiel is een van de belangrijkste onderdelen in het AC-systeem. Ondanks zijn kleine formaat speelt het een cruciale rol bij het waarborgen van de juiste werking van het systeem. De operationele kenmerken van het ventiel zijn niet alleen van invloed op de algehele prestaties van het AC-systeem, maar ook op de goede werking van andere belangrijke systeemonderdelen. Onder andere de stroming en werkparameters van het koudemiddel worden in het systeem geregeld door het expansieventiel.

Deze hebben een belangrijke invloed op de werkbelasting van de AC-compressor omdat een onjuiste werking de levensduur van de AC-compressor kan beïnvloeden en voortijdige storingen kan veroorzaken. Het is daarom belangrijk dat het expansieventiel nauwkeurig werkt op een specifieke manier, zoals bepaald door het specifieke systeemontwerp. Het wordt ook aanbevolen om het expansieventiel altijd te vervangen tijdens een nieuwe compressorinstallatie.

OE-kwaliteit

Christos Saka, Quality Engineer bij Nissens Automotive en verantwoordelijk voor de kwaliteitszorg van onderdelen, legt uit: "Bij de ontwikkeling van het expansieventiel hebben we veel nadruk gelegd op het waarborgen van de juiste werkprestaties. Het moet overeenkomen met de parameters van het AC-systeem van de auto. Als OE-vervanging moet de klep werken, d.w.z. de stroming en druk van het koudemiddel regelen, op precies dezelfde manier als het onderdeel dat in de fabriek is geïnstalleerd. Daarom zorgen we ervoor dat de functie van de klep en alle belangrijke componenten grondig worden getest."

Ruime dekking van meer dan 275 OE-nummers

De eerste release van de Nissens expansieventielen omvat +60 referentienummers en dekt de meest populaire auto-, bestelwagen- en vrachtwagenmodellen en meer dan 275 OE-nummers. Alle expansieventielen van Nissens zijn gemarkeerd als First Fit-producten en worden daarom geleverd met de nodige installatiedelen, d.w.z. O-ringen en montagebouten, indien van toepassing. Het expansieventiel is in februari 2021 op de markt beschikbaar voor AC-professionals.

Bezoek voor meer informatie en om alle technische aspecten van de nieuwe AC-component van Nissens te bekijken de virtuele showroom van het bedrijf met een 360 graden-presentatie van de thermische expansieklep.

Foto's: Peter Aansorgh

Stap voor stap: CVT reviseren

Revisiespecialist Christian de Vos van Autrans laat zien hoe revisie van een Continu Variabele Transmissie, oftewel CVT, in zijn werk gaat.

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

Van Kronenburg Engines: de motor achter het succes | VIDEO

Motorrevisie is topsport. Dat is wel duidelijk na een bezoek aan Van Kronenburg Engines. Met een combinatie van ervaring, gevoel en een modern...

De kleine platte schroevendraaier heeft Julia altijd bij zich. "Je kunt er zoveel mee doen, eigenlijk meer dan je verwacht." Foto: Koos Groenewold

Trots op het vak: Julia Jurriens, winnares Skills Heroes

Julia Jurriens, werkzaam bij Ekris BMW en Mini Arnhem, is onlangs uitgeroepen tot winnares van Skills Heroes, dé vakwedstrijd voor mbo-studenten in...

Drie achtcilinder lijnmotoren met een inhoud van 80 liter helpen deze duwboot aan stuwkracht. Voor een scheepstechnicus zijn het maar kleintjes.  - Foto: Gert te Lintelo

Groot, groter, grootst: zo houdt Bolier scheepsmotoren tot 16.000 kW...

Vraag je jezelf, terwijl je in zo'n overvolle motorruimte probeert een schroef te bereiken, ook wel eens af of je handen nou zo echt groot zijn of de...

De remote-interface is verbonden met het voertuig. Zo kan het via internet op afstand worden uitgelezen met de OEM diagnosetool van VAG (ODIS).

Clever eXpert diagnose: VW Tiguan met cilinderoverslag (twee keer)

Een autotechnicus stelt diagnose aan een VW Tiguan 2.0, 125 kW (CAWA) uit 2008. Het motorstoringslampje brandt en de auto slaat niet aan. Hij...

Moderne auto's zitten vol met elektronica, wat betekent dat conventionele kabelbomen veel storingen zouden veroorzaken. Bovendien moeten computers met elkaar kunnen communiceren. Dit wordt mogelijk gemaakt door het moderne databussysteem. - Afbeeldingen: Gino Decoster

Het databussysteem uitgelegd aan de hand van de Ford Mustang Mach-E

Het aantal componenten en regeleenheden is gestaag toegenomen door de toenemende eisen op het gebied van veiligheid en steeds meer comfort in het...

Turbo underboost door vervuild lagedruk EGR systeem

Turbo underboost door vervuild lagedruk EGR systeem

Een monteur belt Turbo's Hoet met de vraag of we even kunnen meedenken. Hij leest code P0299 bij een Volkswagen Polo 1.4 TDI. Underboost, oftewel de...

Geblokkeerde Audi Q8 e-tron in de werkplaats van Autofix Support. Kunnen zij er weer beweging in krijgen? - Foto: Ewoud Perrots

Diagnosetip uit de praktijk: Audi Q8 e-tron met blokkade

Een Audi Q8 e-tron staat geblokkeerd na een foutmelding op de elektrische installatie. De eigenaar kan niet meer voor- of achteruit. Autofix Support...