Investeren in krasjes, deukjes, sterretjes en ADAS. Kans of valkuil?

Investeren in krasjes, deukjes, sterretjes en ADAS. Kans of valkuil?
ADAS-kalibratieapparatuur: in investeren of aan de specialist overlaten? Die vraag moet ieder autobedrijf voor zichzelf beantwoorden. Belangrijk: er goed mee werken eist kennis en kunde. Maar dat geldt evenzeer voor klein herstel aan ruit en carrosserie.

Schadeherstel is een vak. Moet het garagebedrijf ieder krasje of deukje daarom doorverwijzen naar het schadeherstelbedrijf? Of kan de autotechnicus met de juiste kennis, kunde en tools meer dan je denkt? En hoe zit het met ADAS-kalibratie; in investeren of overlaten aan de specialist? We vroegen het aan vier equipmentleveranciers, een leverancier van diensten en aan de Focwa.

“Denk met de klant mee en wees betrokken bij zijn welzijn en bezit”, adviseert Arnold Vennink namens Snap-on. Dat kan heel goed door krasjes weg te poetsen of bij te werken, door kleine deukjes te verwijderen, doffe koplampen te polijsten, een sterretje te repareren of zelfs de voorruit te vervangen. Voor al die werkzaamheden levert Snap-on het gereedschap en de equipment. “En we wijzen op het belang van opleiden voor het uitdeuken zonder spuiten, ruitherstel en herstel van krasjes.”

Onbewust onbekwaam krasjes en deukjes herstellen, kan tot gevaarlijke situaties leiden”

Zonder training geen gereedschap!

Directeur Rensa van Buijten van Glasstech gaat nog een stapje verder: “’Kan ik korting krijgen, dan doe ik de training niet’, vroeg een autobedrijf. Nee, dat kan niet!”, zei ze beslist. “Glasreparatie hoef je niet aan de echte specialist over te laten, maar dan moet je er wel op de goede manier instaan. Anders stelt het resultaat teleur en krijgt onze apparatuur de schuld.”

Met de Duobond Dart van Glasstech hoef je ruitreparatie niet aan de echte specialist over te laten. Maar een korte training blijft onmisbaar. Hier laat Rensa van Buijten via een spiegel en een lampje zien hoe de hars in de ruitbeschadiging vloeit.
Met de Duobond Dart van Glasstech hoef je ruitreparatie niet aan de echte specialist over te laten. Maar een korte training blijft onmisbaar. Hier laat Rensa van Buijten via een spiegel en een lampje zien hoe de hars in de ruitbeschadiging vloeit.

Technisch specialist van Focwa, Sander Van Rooijen, waarschuwt ook voor onbezonnen schadeherstel: “Het is een vak apart. De kennis en kunde van een schadehersteller liggen op andere terreinen dan die van medewerkers in een autobedrijf. Om te bepalen of een schade al dan niet cosmetisch is, kun je niet meer vertrouwen op het blote oog. Er is echt behoefte aan kennis en documentatie. Alleen als je weet welke sensoren achter bijvoorbeeld een bumper zitten, kan je bepalen welke herstelmethode je moet toepassen om de auto weer veilig op weg te krijgen.”

Krasje op de bumper

Concreet: “Vandaag de dag kan een krasje op een bumper al een potentieel probleem met de intelligente rijhulpondersteuning opleveren. Denk bijvoorbeeld aan de sonarsensor in een vleugelportier van een Tesla Model X of aan een dodehoekradarsensor in een achterbumper. En ook buitenspiegels bevatten sensoren die rijhulpsystemen van informatie voorzien.”

Dat heeft consequenties: “Voor het herstellen van voorbumpers met voetgangersdetectiesensoren gelden vaak strenge eisen en zijn de herstelmogelijkheden erg beperkt. Onbewust onbekwaam krasjes en deukjes herstellen, kan zo leiden tot gevaarlijke situaties.”

Technisch specialist van Focwa, Sander Van Rooijen, waarschuwt voor onbezonnen schadeherstel. Voorbeeld: “Bij dit model VW mag de achterbumper niet overal hersteld worden als er een radar achter zit. In het aangegeven gebied mag de laagdikte maximaal 150 μm zijn.”
Technisch specialist van Focwa, Sander Van Rooijen, waarschuwt voor onbezonnen schadeherstel. Voorbeeld: “Bij dit model VW mag de achterbumper niet overal hersteld worden als er een radar achter zit. In het aangegeven gebied mag de laagdikte maximaal 150 μm zijn.”

ADAS vraagt meer dan kalibreren

Natuurlijk krijgt ADAS-kalibratieapparatuur veel aandacht, maar al die elektronische berijdershulpjes zorgen bij schade ook voor andere problemen. “Vaak moeten systemen na reparatie gereset worden met geschikte diagnoseapparatuur. Die moet je dan wel hebben. En je diagnosesoftware moet up-to-date zijn. Zo niet, dan bieden wij een oplossing”, zegt Peter van Brussel namens Jifeline. Natuurlijk hebben we die eerder besproken in AMT, maar Van Brussel legt het nog eens kort uit.

“Met Remote Diagnostics leveren we diagnose op afstand. Met een OBD-II interface en een app vraagt de autotechnicus een elektronisch reparatieproces aan. Denk bijvoorbeeld aan het resetten van het Collission Prevention Assist bij een Mercedes na een aanrijding. Een training is niet nodig en het werkt zonder abonnement. En de auto blijft in de eigen werkplaats.”

“Onze technisch specialisten combineren werkplaatservaring met kennis van coderingen en programmeringen. Zo ondersteunen ze universele autobedrijven, merkdealers, inbouwstations en schadeherstellers. Ze nemen op afstand de auto over en verzorgen codering, programmering of ondersteuning bij diagnose.”

Kan je inschatten of je het kan?

Van Rooijen pleit voor investeren in kennis: “Kwalitatief schadeherstel start met het goed en bewust inschatten van de situatie. Alleen dan kan je bepalen of je over de kennis en kunde beschikt om herstel uit te voeren. Ik wil daarom zowel autobedrijven als schadeherstellers oproepen meer te investeren in kennis van deze systemen om hun bewustzijn te vergroten.”

Hij geeft nog een voorbeeld: “Bij een Audi A6 uit 2011 kan het zijn dat je na het de- en monteren van de voorbumper drie verschillende rijhulpsystemen moet kalibreren. Daarnaast verschilt de manier waarop en wanneer een rijhulpsysteem gekalibreerd moeten worden per merk, type en soms zelfs per bouwjaar. Het is dus belangrijk dat je deze systemen herkent en er de juiste documentatie bij hebt.”

Baten en kosten

Toch vindt Arnold Vennink (Snap-on) dat ieder bedrijf dat meer doet dan onderhoud een ADAS-kalibratiesysteem in huis moet hebben: “Als je met je bumper tegen een paaltje rijdt moet je de radar al kalibreren. En Snap-on EZ-ADAS is laagdrempelig. Je kunt het modulair naar behoeven samenstellen.”

Bernie Voorhuis van Hella is terughoudender: “Een complete set ADAS-kalibratieapparatuur is kostbaar. Voor de beslissing uitbesteden-of-zelf-doen is een terugverdiencalculatie nodig. Feit is wel dat ADAS-systemen binnen afzienbare tijd gemeengoed zijn, zodat opdrachten tot kalibratie van de ADAS-camera’s en -radarsensoren ook steeds vaker bij universele werkplaatsen terecht zullen komen. Ook is het belangrijk om te weten dan niet alleen bij grote carrosserie- en chassisschades de camera’s en radarsensoren opnieuw gekalibreerd moeten worden, maar ook na uitlijnen.”

Als een auto voor onderhoud in de werkplaats staat als extra service meteen even het sterretje in zijn voorruit repareren? Met de Pro-Wrk kan het in acht minuten, zegt Snap-on. Hoe? Bekijk de video via AMT eXtra.
Als een auto voor onderhoud in de werkplaats staat als extra service meteen even het sterretje in zijn voorruit repareren? Met de Pro-Wrk kan het in acht minuten, zegt Snap-on. Hoe? Bekijk de video via AMT eXtra.

Iedereen ADAS!

Namens Explora zit René van Arkel meer op de lijn van Arnold Vennink: “Ja, ADAS-kalibratie vergt een investering, maar ADAS-systemen zijn blijvend. Ze komen alleen maar meer en meer voor. En kalibreren moet niet alleen bij schade aan de auto, ook als een andere band-velgcombinatie de hoogte van de auto verandert, of als je de auto hebt uitgelijnd, of als je de bumper hebt gedemonteerd, of… en zo kan ik nog wel even doorgaan. Er lopen al projecten om te kijken of ADAS niet in het APK-proces moet worden opgenomen.”

Het brengt hem tot de conclusie dat: “ADAS-kalibratie voor elk type bedrijf nu of in de nabije toekomst die investering zal vergen. Straks moet het koplampafstelapparaat op een vaste plaats komen met een goede vloer. Dat is een mooie gelegenheid om direct ook rekening te houden met de ADAS-opstelling.”

“Investeren in ADAS-kalibratie is noodzaak”, zegt René van Arkel van Explora. En hij verwees AMT naar een specialist die er wil zijn voor bedrijven die de investering niet doen.
“Investeren in ADAS-kalibratie is noodzaak”, zegt René van Arkel van Explora. En hij verwees AMT naar een specialist die er wil zijn voor bedrijven die de investering niet doen.

Of toch alleen de specialist?

Na dit betoog is het opvallend dat Van Arkel verwijst naar een bijzondere Explora-klant: “Koren Autoparts uit Geldermalsen heeft geïnvesteerd in onze Texa-ADAS-apparatuur. Is het een idee om daar eens te gaan horen waarom juist een grossier hiermee begint?”

Dat is het zeker! “Voor een schadebedrijf of een VW-dealer is het wat anders”, zegt Kees Koren. “Maar voor een universeel bedrijf, dat veel verschillende merken wil kalibreren, is er met al die verschillende borden geen beginnen aan. Voor ons wel. En wij verkopen straks minder bougies en luchtfilters met al die EV’s. Dus hebben we € 30.000,- geïnvesteerd. Én we hebben een medewerker, een echte techneut, die er helemaal voor gaat. We hebben samen met Explora al met verschillende auto’s getest. En zij leren daar ook nog van. ‘Oh, zit dat zo’, is het dan.”

Koren verwacht dat het een goede investering is, want: “We hebben natuurlijk links en rechts geventileerd dat we dit gaan doen. De belangstelling is enorm.”

Ten slotte willen we natuurlijk weten wat een kalibratie kost: “Alleen de voorruitcamera: € 95,-, voor een bestelbus € 125,- en moet de radar ook, dan € 350,-. Uiteraard altijd inclusief testrapport.”

Kijk, dat helpt bij de terugverdiencalculatie.

ADAS in eigen huis? Doe het goed!

“Als je het zelf doet, doe het dan goed”, zegt Bernie Voorhuis over ADAS-kalibratie. “Het is belangrijk dat het OEM-conform gebeurt. Alleen dan is gegarandeerd dat de systemen correct functioneren. Doen ze dat niet, dan kan dat de verkeersveiligheid ernstig in gevaar brengen. Besteed je de kalibratie uit aan de dealer, dan heb je van hem de garantie dat het volgens de regels van de fabrikant gebeurt gegarandeerd. Een universele CSC-kalibratietool zoals die van Hella Gutmann Solutions, die strikt volgens de fabrieksnormen kalibreert, geeft na afloop een document dat dat ook verklaart. Dat kan je aan de voertuigeigenaar of verzekeraar meegeven.”

Hoe belangrijk zo’n document is, bleek onlangs toen AMT-columnist en registerexpert Marcel Zuidgeest de toedracht van een raadselachtig ongeluk met een luxe SUV onderzocht. Het ongeval had zwaar lichamelijk letsel veroorzaakt. De auto had enkele dagen eerder een nieuwe voorruit gekregen. Het bedrijf dat die klus klaarde, kon aan de hand van zo’n document aantonen dat de kalibratie van de voorruitcamera strikt volgens de fabrieksvoorschriften was uitgevoerd. Gelukkig, want voor zo’n ongeval wil je niet verantwoordelijk worden gesteld.

Tip van Marcel bij ADAS-kalibratie: “Bewaar je bewijsstukken!”

In AMT 11 gingen we op training bij Bosch (zie AMT eXtra). Nadat we de voorruitcamera van een Toyota C-HR succesvol gekalibreerd hadden, bood de software de mogelijkheid daar een rapportje van op te slaan. Doen!
In AMT 11 gingen we op training bij Bosch (zie AMT eXtra). Nadat we de voorruitcamera van een Toyota C-HR succesvol gekalibreerd hadden, bood de software de mogelijkheid daar een rapportje van op te slaan. Doen!

Erwin den Hoed

Erwin den Hoed

Adjunct Hoofdredacteur

Erwin deed HTS Autotechniek, werkte bij DAF Trucks en werd bedrijfseconoom in Tilburg. Hij maakte een uitstapje naar de bakkerijwereld en kwam in 2001 naar AMT. Zijn doel toen: "Artikelen maken waar ik trots op ben". Zijn doel nu: "Mijn lezers en websitegebruikers blij maken." Eigenlijk is er in al die jaren dus niets veranderd...

Email: erwindenhoed@vmnmedia.nl

ADAS

Stap voor stap: zo kalibreer je een 360° ADAS-camera

Steeds meer auto's krijgen Advanced Driver Assistance Systems, kortweg ADAS. Sommige auto's zijn uitgevoerd met (camera)sensoren rondom. Wanneer één of meerdere camera's van dit systeem zijn vervangen, reparatiewerkzaamheden in de buurt van een camera zijn uitgevoerd of de positie van de camera's is aangetast door impacts of reparatiewerkzaamheden, dan moet het 360°-systeem opnieuw worden gekalibreerd. We laten stap voor stap zien hoe dit in zijn werk gaat.

Ziet er gelikt uit, zo’n overrijdprofieldieptescanner en uitlijninstaallatie. Maar haalt het extra werk de werkplaats binnen?
ADAS

Equipment voor meerwerk: waarom investeren in profielscanners,...

Als je bij binnenkomst de profieldiepte scant, krijgt je bandenapparatuur het druk, net als je uitlijnapparatuur. En doe je aanpassingen aan het onderstel, dan moet de ADAS-kalibratieapparatuur aan de bak. Kortom, met zo'n bandenprofielscan haal je nogal wat werk in huis. Welke apparatuur heb je nodig?

Gereedschap van € 3,-. Het ledje brandt, dus er is communicatie met de sleutel. Maar hoe ziet die communicatie eruit?
ADAS

Vier storingen opgelost met simpele middelen

Diagnose stellen aan het SCR-emissiesysteem, de hogedrukbrandstofpomp of de startblokkering, heb je daar kostbaar gereedschap voor nodig? Of voor het kalibreren van een ADAS-camera? "Nee!", zegt garagist Erwin Schraepen tijdens een webinar voor ATC Antwerpen en Vlaanderen. Met gezond verstand en eenvoudige hulpmiddelen stelt hij diagnose aan de meest complexe systemen in moderne auto's.

Welke service verleen jij aan het onderstel van een auto? Blijft het bij vervanging van onderdelen, of heb je ook een uitlijner of ADAS-kalibratieapparatuur?
ADAS

Deel jouw equipmentervaring bij onderstelservice

In AMT 10 verschijnt onze werkplaatsspecial. Dan zoomen we in op onderstelequipment. Banden, uitlijnen, ADAS... Hoe heb jij je werkplaats ingericht voor deze klussen? Met welke equipment werk je het liefst en waar wil je nog in investeren? Deel je ervaring met ons en maak kans op een Beta wiel- en bandentransporter!

Foto: Wiltec
Schadeherstel

Van den Berg Autoschade opent duurzame vestiging in Terneuzen

Van den Berg Autoschade opent een nieuwe duurzame vestiging in Terneuzen. Dankzij slimme routing en energiezuinige installaties werkt het schadeherstelbedrijf efficiënter. Hoe werkt dat?

Foto: ANP / VIDIPHOTO
Schadeherstel

Column Hugo Claver: de emotionele weg naar schadeherstel

De klant onthoudt alle technische details van de weg naar schadeherstel doorgaans niet, maar wel hoe hij geholpen is. En dat télt.

Foto: Shutterstock
Schadeherstel

Schadeherstelbranche anno 2025: welke tools en kennis zijn onmisbaar?

De schadeherstelbranche staat voor grote uitdagingen, zoals de toenemende complexiteit van autotechniek en stijgende kosten. Hoe kan een schadeherstelbedrijf complexe reparaties uitvoeren op OEM-niveau, tegen acceptabele kosten, nu en in de toekomst?

Johan Rozestraten van AA-Equipment Support (links) en Joost van Keulen van Schadenet Rijnders met de Launch X431 testapparatuur. - Foto's Ronald Hissink
Schadeherstel

Schadeherstel op OEM-niveau: alles draait om fabrieksinformatie

Schadeherstel op OEM-niveau, wat komt daarbij kijken? Om dat uit te vinden, ging AMT op bezoek bij Schadenet Rijnders in Veenendaal. Daar werken ze met tools van AA-Equipment Support op dealerlevel. Hoe?

Met merkonafhankelijke en toegankelijke videocontent willen 3M en Axalta een nieuwe standaard zetten voor de manier waarop operationele kennis binnen de sector kan worden gedeeld. - Foto: Shutterstock
Schadeherstel

Trainingsmodules voor autoschadeherstel van 3M en Axalta

3M en Axalta hebben samen een serie trainingsmodules ontwikkeld voor de autoschadeherstelindustrie. In de video's worden best practices gedeeld die bedrijven eenvoudig kunnen implementeren.

Schadeherstel

Lichtmetalen wielen herstellen geautomatiseerd met Wheel Restore

Op de jongste editie van Automechanika in Frankfurt was de schadeherstelbranche ruim vertegenwoordigd. Twee hallen waren gevuld met tools en equipment voor het schadeherstelbedrijf. Het Deense Wheel Restore springt eruit, met veel nieuwe equipment om sneller en makkelijker lichtmetalen wielen te herstellen. Meer nieuws was er van SATA en HBC system.

Lachende gezichten. Links Educated!-ondernemers Leander Engelbertink en Wouter Van der Hurk, rechts Stepfan Griffioen (Bovag), Mark Leerdam (Hobéon) en Debby de Kock, Bovag Projectmanager Schade.
Opleiding & Training

Educated! officieel erkend als exameninstelling in schadeherstel

Feestje op de Hella Academy. Educated! krijgt er een belangrijk certificaat uitgereikt. De jonge opleidings- en examenorganisatie is daarmee een officieel erkende instelling voor het afnemen van examens in het schadeherstel. Hoe zit dat? Waarom is het belangrijk? En waarom bij Hella?

De DAS 3000 is een installatie waarmee de kalibratie van camera’s en radarsensoren zeer snel kan worden uitgevoerd.
ADAS

Toekomstgericht kalibreren met Bosch DAS 3000

Sinds 1 juli 2024 moeten alle nieuw verkochte auto's een groot aantal Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) hebben. Dat betekent dat elke werkplaats steeds vaker te maken krijgt met auto's, waarvan de radarsensoren en optische camera's na reparatie moeten worden gekalibreerd. Met de Bosch DAS 3000 kun je snel en effectief kalibreren.