Investeren in krasjes, deukjes, sterretjes en ADAS. Kans of valkuil?

Investeren in krasjes, deukjes, sterretjes en ADAS. Kans of valkuil?
ADAS-kalibratieapparatuur: in investeren of aan de specialist overlaten? Die vraag moet ieder autobedrijf voor zichzelf beantwoorden. Belangrijk: er goed mee werken eist kennis en kunde. Maar dat geldt evenzeer voor klein herstel aan ruit en carrosserie.

Schadeherstel is een vak. Moet het garagebedrijf ieder krasje of deukje daarom doorverwijzen naar het schadeherstelbedrijf? Of kan de autotechnicus met de juiste kennis, kunde en tools meer dan je denkt? En hoe zit het met ADAS-kalibratie; in investeren of overlaten aan de specialist? We vroegen het aan vier equipmentleveranciers, een leverancier van diensten en aan de Focwa.

“Denk met de klant mee en wees betrokken bij zijn welzijn en bezit”, adviseert Arnold Vennink namens Snap-on. Dat kan heel goed door krasjes weg te poetsen of bij te werken, door kleine deukjes te verwijderen, doffe koplampen te polijsten, een sterretje te repareren of zelfs de voorruit te vervangen. Voor al die werkzaamheden levert Snap-on het gereedschap en de equipment. “En we wijzen op het belang van opleiden voor het uitdeuken zonder spuiten, ruitherstel en herstel van krasjes.”

Onbewust onbekwaam krasjes en deukjes herstellen, kan tot gevaarlijke situaties leiden”

Zonder training geen gereedschap!

Directeur Rensa van Buijten van Glasstech gaat nog een stapje verder: “’Kan ik korting krijgen, dan doe ik de training niet’, vroeg een autobedrijf. Nee, dat kan niet!”, zei ze beslist. “Glasreparatie hoef je niet aan de echte specialist over te laten, maar dan moet je er wel op de goede manier instaan. Anders stelt het resultaat teleur en krijgt onze apparatuur de schuld.”

Met de Duobond Dart van Glasstech hoef je ruitreparatie niet aan de echte specialist over te laten. Maar een korte training blijft onmisbaar. Hier laat Rensa van Buijten via een spiegel en een lampje zien hoe de hars in de ruitbeschadiging vloeit.
Met de Duobond Dart van Glasstech hoef je ruitreparatie niet aan de echte specialist over te laten. Maar een korte training blijft onmisbaar. Hier laat Rensa van Buijten via een spiegel en een lampje zien hoe de hars in de ruitbeschadiging vloeit.

Technisch specialist van Focwa, Sander Van Rooijen, waarschuwt ook voor onbezonnen schadeherstel: “Het is een vak apart. De kennis en kunde van een schadehersteller liggen op andere terreinen dan die van medewerkers in een autobedrijf. Om te bepalen of een schade al dan niet cosmetisch is, kun je niet meer vertrouwen op het blote oog. Er is echt behoefte aan kennis en documentatie. Alleen als je weet welke sensoren achter bijvoorbeeld een bumper zitten, kan je bepalen welke herstelmethode je moet toepassen om de auto weer veilig op weg te krijgen.”

Krasje op de bumper

Concreet: “Vandaag de dag kan een krasje op een bumper al een potentieel probleem met de intelligente rijhulpondersteuning opleveren. Denk bijvoorbeeld aan de sonarsensor in een vleugelportier van een Tesla Model X of aan een dodehoekradarsensor in een achterbumper. En ook buitenspiegels bevatten sensoren die rijhulpsystemen van informatie voorzien.”

Dat heeft consequenties: “Voor het herstellen van voorbumpers met voetgangersdetectiesensoren gelden vaak strenge eisen en zijn de herstelmogelijkheden erg beperkt. Onbewust onbekwaam krasjes en deukjes herstellen, kan zo leiden tot gevaarlijke situaties.”

Technisch specialist van Focwa, Sander Van Rooijen, waarschuwt voor onbezonnen schadeherstel. Voorbeeld: “Bij dit model VW mag de achterbumper niet overal hersteld worden als er een radar achter zit. In het aangegeven gebied mag de laagdikte maximaal 150 μm zijn.”
Technisch specialist van Focwa, Sander Van Rooijen, waarschuwt voor onbezonnen schadeherstel. Voorbeeld: “Bij dit model VW mag de achterbumper niet overal hersteld worden als er een radar achter zit. In het aangegeven gebied mag de laagdikte maximaal 150 μm zijn.”

ADAS vraagt meer dan kalibreren

Natuurlijk krijgt ADAS-kalibratieapparatuur veel aandacht, maar al die elektronische berijdershulpjes zorgen bij schade ook voor andere problemen. “Vaak moeten systemen na reparatie gereset worden met geschikte diagnoseapparatuur. Die moet je dan wel hebben. En je diagnosesoftware moet up-to-date zijn. Zo niet, dan bieden wij een oplossing”, zegt Peter van Brussel namens Jifeline. Natuurlijk hebben we die eerder besproken in AMT, maar Van Brussel legt het nog eens kort uit.

“Met Remote Diagnostics leveren we diagnose op afstand. Met een OBD-II interface en een app vraagt de autotechnicus een elektronisch reparatieproces aan. Denk bijvoorbeeld aan het resetten van het Collission Prevention Assist bij een Mercedes na een aanrijding. Een training is niet nodig en het werkt zonder abonnement. En de auto blijft in de eigen werkplaats.”

“Onze technisch specialisten combineren werkplaatservaring met kennis van coderingen en programmeringen. Zo ondersteunen ze universele autobedrijven, merkdealers, inbouwstations en schadeherstellers. Ze nemen op afstand de auto over en verzorgen codering, programmering of ondersteuning bij diagnose.”

Kan je inschatten of je het kan?

Van Rooijen pleit voor investeren in kennis: “Kwalitatief schadeherstel start met het goed en bewust inschatten van de situatie. Alleen dan kan je bepalen of je over de kennis en kunde beschikt om herstel uit te voeren. Ik wil daarom zowel autobedrijven als schadeherstellers oproepen meer te investeren in kennis van deze systemen om hun bewustzijn te vergroten.”

Hij geeft nog een voorbeeld: “Bij een Audi A6 uit 2011 kan het zijn dat je na het de- en monteren van de voorbumper drie verschillende rijhulpsystemen moet kalibreren. Daarnaast verschilt de manier waarop en wanneer een rijhulpsysteem gekalibreerd moeten worden per merk, type en soms zelfs per bouwjaar. Het is dus belangrijk dat je deze systemen herkent en er de juiste documentatie bij hebt.”

Baten en kosten

Toch vindt Arnold Vennink (Snap-on) dat ieder bedrijf dat meer doet dan onderhoud een ADAS-kalibratiesysteem in huis moet hebben: “Als je met je bumper tegen een paaltje rijdt moet je de radar al kalibreren. En Snap-on EZ-ADAS is laagdrempelig. Je kunt het modulair naar behoeven samenstellen.”

Bernie Voorhuis van Hella is terughoudender: “Een complete set ADAS-kalibratieapparatuur is kostbaar. Voor de beslissing uitbesteden-of-zelf-doen is een terugverdiencalculatie nodig. Feit is wel dat ADAS-systemen binnen afzienbare tijd gemeengoed zijn, zodat opdrachten tot kalibratie van de ADAS-camera’s en -radarsensoren ook steeds vaker bij universele werkplaatsen terecht zullen komen. Ook is het belangrijk om te weten dan niet alleen bij grote carrosserie- en chassisschades de camera’s en radarsensoren opnieuw gekalibreerd moeten worden, maar ook na uitlijnen.”

Als een auto voor onderhoud in de werkplaats staat als extra service meteen even het sterretje in zijn voorruit repareren? Met de Pro-Wrk kan het in acht minuten, zegt Snap-on. Hoe? Bekijk de video via AMT eXtra.
Als een auto voor onderhoud in de werkplaats staat als extra service meteen even het sterretje in zijn voorruit repareren? Met de Pro-Wrk kan het in acht minuten, zegt Snap-on. Hoe? Bekijk de video via AMT eXtra.

Iedereen ADAS!

Namens Explora zit René van Arkel meer op de lijn van Arnold Vennink: “Ja, ADAS-kalibratie vergt een investering, maar ADAS-systemen zijn blijvend. Ze komen alleen maar meer en meer voor. En kalibreren moet niet alleen bij schade aan de auto, ook als een andere band-velgcombinatie de hoogte van de auto verandert, of als je de auto hebt uitgelijnd, of als je de bumper hebt gedemonteerd, of… en zo kan ik nog wel even doorgaan. Er lopen al projecten om te kijken of ADAS niet in het APK-proces moet worden opgenomen.”

Het brengt hem tot de conclusie dat: “ADAS-kalibratie voor elk type bedrijf nu of in de nabije toekomst die investering zal vergen. Straks moet het koplampafstelapparaat op een vaste plaats komen met een goede vloer. Dat is een mooie gelegenheid om direct ook rekening te houden met de ADAS-opstelling.”

“Investeren in ADAS-kalibratie is noodzaak”, zegt René van Arkel van Explora. En hij verwees AMT naar een specialist die er wil zijn voor bedrijven die de investering niet doen.
“Investeren in ADAS-kalibratie is noodzaak”, zegt René van Arkel van Explora. En hij verwees AMT naar een specialist die er wil zijn voor bedrijven die de investering niet doen.

Of toch alleen de specialist?

Na dit betoog is het opvallend dat Van Arkel verwijst naar een bijzondere Explora-klant: “Koren Autoparts uit Geldermalsen heeft geïnvesteerd in onze Texa-ADAS-apparatuur. Is het een idee om daar eens te gaan horen waarom juist een grossier hiermee begint?”

Dat is het zeker! “Voor een schadebedrijf of een VW-dealer is het wat anders”, zegt Kees Koren. “Maar voor een universeel bedrijf, dat veel verschillende merken wil kalibreren, is er met al die verschillende borden geen beginnen aan. Voor ons wel. En wij verkopen straks minder bougies en luchtfilters met al die EV’s. Dus hebben we € 30.000,- geïnvesteerd. Én we hebben een medewerker, een echte techneut, die er helemaal voor gaat. We hebben samen met Explora al met verschillende auto’s getest. En zij leren daar ook nog van. ‘Oh, zit dat zo’, is het dan.”

Koren verwacht dat het een goede investering is, want: “We hebben natuurlijk links en rechts geventileerd dat we dit gaan doen. De belangstelling is enorm.”

Ten slotte willen we natuurlijk weten wat een kalibratie kost: “Alleen de voorruitcamera: € 95,-, voor een bestelbus € 125,- en moet de radar ook, dan € 350,-. Uiteraard altijd inclusief testrapport.”

Kijk, dat helpt bij de terugverdiencalculatie.

ADAS in eigen huis? Doe het goed!

“Als je het zelf doet, doe het dan goed”, zegt Bernie Voorhuis over ADAS-kalibratie. “Het is belangrijk dat het OEM-conform gebeurt. Alleen dan is gegarandeerd dat de systemen correct functioneren. Doen ze dat niet, dan kan dat de verkeersveiligheid ernstig in gevaar brengen. Besteed je de kalibratie uit aan de dealer, dan heb je van hem de garantie dat het volgens de regels van de fabrikant gebeurt gegarandeerd. Een universele CSC-kalibratietool zoals die van Hella Gutmann Solutions, die strikt volgens de fabrieksnormen kalibreert, geeft na afloop een document dat dat ook verklaart. Dat kan je aan de voertuigeigenaar of verzekeraar meegeven.”

Hoe belangrijk zo’n document is, bleek onlangs toen AMT-columnist en registerexpert Marcel Zuidgeest de toedracht van een raadselachtig ongeluk met een luxe SUV onderzocht. Het ongeval had zwaar lichamelijk letsel veroorzaakt. De auto had enkele dagen eerder een nieuwe voorruit gekregen. Het bedrijf dat die klus klaarde, kon aan de hand van zo’n document aantonen dat de kalibratie van de voorruitcamera strikt volgens de fabrieksvoorschriften was uitgevoerd. Gelukkig, want voor zo’n ongeval wil je niet verantwoordelijk worden gesteld.

Tip van Marcel bij ADAS-kalibratie: “Bewaar je bewijsstukken!”

In AMT 11 gingen we op training bij Bosch (zie AMT eXtra). Nadat we de voorruitcamera van een Toyota C-HR succesvol gekalibreerd hadden, bood de software de mogelijkheid daar een rapportje van op te slaan. Doen!
In AMT 11 gingen we op training bij Bosch (zie AMT eXtra). Nadat we de voorruitcamera van een Toyota C-HR succesvol gekalibreerd hadden, bood de software de mogelijkheid daar een rapportje van op te slaan. Doen!

Erwin den Hoed

Erwin den Hoed

Adjunct Hoofdredacteur

Erwin deed HTS Autotechniek, werkte bij DAF Trucks en werd bedrijfseconoom in Tilburg. Hij maakte een uitstapje naar de bakkerijwereld en kwam in 2001 naar AMT. Zijn doel toen: "Artikelen maken waar ik trots op ben". Zijn doel nu: "Mijn lezers en websitegebruikers blij maken." Eigenlijk is er in al die jaren dus niets veranderd...

Email: erwindenhoed@vmnmedia.nl

Een Maserati 4.9 V8 ombouwen naar dry sump-smering betekent lang zoeken naar de juiste onderdelen die ook nog eens duur zijn. Bert Hijnekamp houdt wel van dit soort uitdagingen. “Als een klant het wil betalen, kunnen we alles maken.” - Foto: Mike Tekst & Beeld

Zo lost HRW tekort aan revisietechnici op: 'Ik verzamel...

"In Nederland staan drie keer zoveel krukasslijpbanken als dat er mensen zijn om ze te bedienen. Revisietechnici zijn schaars", zegt Bert Hijnekamp...

Foto's: Peter Aansorgh

Stap voor stap: CVT reviseren

Revisiespecialist Christian de Vos van Autrans laat zien hoe revisie van een Continu Variabele Transmissie, oftewel CVT, in zijn werk gaat.

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

Van Kronenburg Engines: de motor achter het succes | VIDEO

Motorrevisie is topsport. Dat is wel duidelijk na een bezoek aan Van Kronenburg Engines. Met een combinatie van ervaring, gevoel en een modern...

De kleine platte schroevendraaier heeft Julia altijd bij zich. "Je kunt er zoveel mee doen, eigenlijk meer dan je verwacht." Foto: Koos Groenewold

Trots op het vak: Julia Jurriens, winnares Skills Heroes

Julia Jurriens, werkzaam bij Ekris BMW en Mini Arnhem, is onlangs uitgeroepen tot winnares van Skills Heroes, dé vakwedstrijd voor mbo-studenten in...

Drie achtcilinder lijnmotoren met een inhoud van 80 liter helpen deze duwboot aan stuwkracht. Voor een scheepstechnicus zijn het maar kleintjes.  - Foto: Gert te Lintelo

Groot, groter, grootst: zo houdt Bolier scheepsmotoren tot 16.000 kW...

Vraag je jezelf, terwijl je in zo'n overvolle motorruimte probeert een schroef te bereiken, ook wel eens af of je handen nou zo echt groot zijn of de...

De remote-interface is verbonden met het voertuig. Zo kan het via internet op afstand worden uitgelezen met de OEM diagnosetool van VAG (ODIS).

Clever eXpert diagnose: VW Tiguan met cilinderoverslag (twee keer)

Een autotechnicus stelt diagnose aan een VW Tiguan 2.0, 125 kW (CAWA) uit 2008. Het motorstoringslampje brandt en de auto slaat niet aan. Hij...

Moderne auto's zitten vol met elektronica, wat betekent dat conventionele kabelbomen veel storingen zouden veroorzaken. Bovendien moeten computers met elkaar kunnen communiceren. Dit wordt mogelijk gemaakt door het moderne databussysteem. - Afbeeldingen: Gino Decoster

Het databussysteem uitgelegd aan de hand van de Ford Mustang Mach-E

Het aantal componenten en regeleenheden is gestaag toegenomen door de toenemende eisen op het gebied van veiligheid en steeds meer comfort in het...

Turbo underboost door vervuild lagedruk EGR systeem

Turbo underboost door vervuild lagedruk EGR systeem

Een monteur belt Turbo's Hoet met de vraag of we even kunnen meedenken. Hij leest code P0299 bij een Volkswagen Polo 1.4 TDI. Underboost, oftewel de...