Betrouwbare auto in- of verkopen? Autocom Cars iD helpt

Betrouwbare auto in- of verkopen? Autocom Cars iD helpt

Automotive diagnose-specialist DiagnosES introduceert Autocom CARS iD, de eerste software die analyseert of de kilometerstand van personenauto's en bestelwagens klopt en niet gemanipuleerd is. Handig voor als je een occasion wil inkopen óf om je klant aan te tonen dat die importauto kloppend is.

"Met CARS iD kunnen bedrijven in de autobranche zichzelf en hun klanten met een snelle scan beschermen tegen kilometertellerfraude", zegt Erik Streurman van DiagnosES. "Tellerfraude is helaas een veel voorkomende vorm van fraude met personenauto’s en bestelwagens ondanks dat het per wet verboden is sinds 1 januari 2014. Met Cars iD heb je een eenvoudige en snelle manier om op kilometertellerfraude te scannen." Hoe werkt dat?

Alle modules onder de loep

Streurman: "Geknoei met de kilometerstand kan leiden tot onveilige verkeerssituaties als gevolg van technische mankementen. Een scan kan kostbare gebreken zichtbaar maken. De Autocom Cars iD software download informatie en kilometerstanden uit voertuigsystemen zoals motormanagementsystemen, centrale regeleenheden, airbagsystemen, climate control, stuurbekrachtiging en het airbag- en antiblokkeersysteem."

"Als er een ander chassisnummer gevonden wordt is dat een aandachtspunt, maar het kan verklaarbaar zijn. Een afwijkende kilometerstand is echter wél discutabel."

De informatie wordt overzichtelijk weergegeven in een rapportage die in een oogopslag zichtbaar maakt of de kilometertellerstand overeenkomt met de onderhoudshistorie van het voertuig en reparatievoorschriften van de autofabrikant.

CARS iD in de praktijk

De laptop of PC met daarop de CARS iD software geïnstalleerd, wordt met een interface op de EOBD-stekker van het voertuig aangesloten. Met behulp van een VIN-decoder kan het chassisnummer van het voertuig gescand worden.

De analyse begint door op System Scan te klikken en het voertuig en motorcode te selecteren. Nu scant CARS iD alle in het voertuig aanwezige en beschikbare systemen op foutcodes, of de VIN-nummers en systemen overeenkomen (en bij elkaar horen) en kilometerstanden. Als de scan voltooid is wordt de data naar de Autocom cloud gestuurd en start de analyse.

Fraudedetectierapport

Zodra de analyse voltooid is wordt er een fraudedetectierapport geproduceerd met alle in het voertuig aanwezige systemen, mogelijk aanwezige foutcodes en VIN’s en kilometerstanden. Afwijkende informatie waaruit opgemaakt kan worden dat de tellerstand gemanipuleerd is, wordt in het rapport rood gemarkeerd.

Bekijk de CARS iD demonstratie hieronder:

Geregistreerde tellerstanden

In bijna alle 28 EU lidstaten is tellerfraude verboden, een sluitende registratie is in de meeste landen echter de grote ontbrekende factor. Omdat er geen controle op is, worden tellers van occasions in de meeste landen teruggedraaid.

Tien landen, waaronder Nederland en België registreren de tellerstanden ook daadwerkelijk. Tellerstanden worden tussen de landen onderling helaas niet uitgewisseld.

Van de auto’s die in Nederland rondrijden waren er volgens Vereniging Aanpak Tellerfraude (VAT) op 1 december 2017 264.220 auto’s met een onlogische tellerstand geregistreerd. Dit heeft de Nederlandse consument en bedrijfsleven 396 miljoen euro gekost.

Wat kost het?

Ok, met Cars iD kun je jezelf dus wapenen bij het inkopen van een interessante occasion of aantoonbaar aan die geïnteresseerde klant laten zien dat de auto kloppend is. Maar wat kost het?

DiagnosES hanteert voor CARS iD een introductieprijs van € 1.050,- inclusief 12 maanden updates. Een jaarlicentie kost € 360,-..

Voor meer informatie over CARS iD kun je terecht bij DiagnosES.

Tom Polman

Tom Polman

Product Owner AMT

Tom studeerde HTS-Autotechniek aan de Hogeschool Arnhem-Nijmegen en specialiseerde zich in Automotive Services. Met zijn afstudeeropdracht stond hij aan de basis van het AMT Garageforum. Hierna groeide hij door binnen AMT. Eerst enkele jaren als redacteur en sinds mei 2013 naar hoofdredacteur van AMT.

Tom rijdt Renault, heeft een vrouw en twee dochters en zijn interesses liggen in snelle vierwielers en alles met vooruitstrevende techniek in zich.

Email: tompolman@vakmedianet.nl
Telefoon: (0)88-5840 706

Afbeelding gemaakt met AI.
Diagnosetips uit de praktijk

PCM programmeren leidt tot hoofdbrekens | diagnose in de praktijk

Een Ford Transit van bouwjaar 2011 start niet meer. De motorregeleenheid blijkt beschadigd door binnenkomend vocht. Oplossing: een nieuwe monteren. Maar programmeren van deze nieuwe regeleenheid blijkt niet mogelijk. Wat nu?

Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Harold Versteeg
Verkoop / Handel / Import

Occasionaanbod AutoTrack straks zonder meerkosten op anwb.nl

ANWB en AutoTrack gaan een exclusief partnerschap aan. Het occasionaanbod op anwb.nl wordt voortaan verzorgd door AutoTrack. Dit moet autobedrijven helpen met betere leads en consumenten voorzien van een transparanter aanbod.

De microschakelaar testen kan onder andere met een multimeter. - Foto: Shutterstock
Back to basics

De microschakelaar: werking en testmogelijkheden

Onlangs gingen we Back tot Basics met sensoren. In dit tweede deel zoomen we in op de microschakelaar en de testmogelijkheden ervan.

Gedurende het jaar zal Alliance Automotive Group het 100-jarig bestaan van NAPA op verschillende momenten onder de aandacht brengen in Nederland en België.
Onderdelen

Onderdelengigant NAPA viert 100-jarig jubileum

NAPA, onderdeel van de wereldwijde automotive onderdelendistributeur Genuine Parts Company (GPC), viert in 2025 zijn 100-jarig bestaan.

Een onderzoek van puls laat zien dat dealers de zorgen bij eindgebruikers en hun gevoeligheid voor prijzen kunnen verminderen door garantie aan te bieden.
Verkoop / Handel / Import

Meer garantie betekent minder onzekerheid bij aankoop auto

Het aanbieden van verlengde garantie bij gebruikte en nieuwe auto's heeft een positieve invloed op de onzekerheid en prijsgevoeligheid van de eindgebruiker. Dat lijkt logisch. Maar het werd onlangs ook bevestigd in een recent onderzoek van puls.

Een reedcontact bestaat uit twee ferromagnetische metalen tongen (meestal een nikkel/ijzerlegering) die boven elkaar in een glazen buis worden geplaatst die luchtvrij is of gevuld met inert gas. - Foto: Shutterstock
Back to basics

Het reedcontact: niemand schakelt sneller mechanisch

In dit derde deel van de Back to Basics-serie over sensoren kijken we naar het reedcontact. Wat is het, hoe werkt het, en hoe test je het?

Foto: Cor Salverius
Trots op mijn bedrijf

Trots op mijn bedrijf: bij Droog Diagnose zijn ze gek op complexe...

Je kunt bij Droog Diagnose in Sassenheim terecht voor reparaties, onderhoud, apk, coderen, programmeren, diagnose en nog veel meer. Het bedrijf is voornamelijk gespecialiseerd in het oplossen van complexe elektronische storingen aan BMW en MINI.

Het Summa College gebruikt (van links naar rechts) de Launch ELT500 luchtdichtheidstester, de Launch ELB300 celequalizer en de Launch ELP400 HV-oplader/ontlader. Onder de werkbank staat de PicoScope gereed.Gesponsord
Gesponsord
EV

Gesponsord Hoe Summa College EV-specialisten klaarstoomt met AA-Equipment

Elektrificering maakt diagnose en reparatie van auto's steeds complexer, mede door een gebrek aan ervaring. Summa College en AA-Equipment Support trainen daarom hun professionals met innovatieve apparatuur.