Betrouwbare auto in- of verkopen? Autocom Cars iD helpt

Betrouwbare auto in- of verkopen? Autocom Cars iD helpt

Automotive diagnose-specialist DiagnosES introduceert Autocom CARS iD, de eerste software die analyseert of de kilometerstand van personenauto's en bestelwagens klopt en niet gemanipuleerd is. Handig voor als je een occasion wil inkopen óf om je klant aan te tonen dat die importauto kloppend is.

"Met CARS iD kunnen bedrijven in de autobranche zichzelf en hun klanten met een snelle scan beschermen tegen kilometertellerfraude", zegt Erik Streurman van DiagnosES. "Tellerfraude is helaas een veel voorkomende vorm van fraude met personenauto’s en bestelwagens ondanks dat het per wet verboden is sinds 1 januari 2014. Met Cars iD heb je een eenvoudige en snelle manier om op kilometertellerfraude te scannen." Hoe werkt dat?

Alle modules onder de loep

Streurman: "Geknoei met de kilometerstand kan leiden tot onveilige verkeerssituaties als gevolg van technische mankementen. Een scan kan kostbare gebreken zichtbaar maken. De Autocom Cars iD software download informatie en kilometerstanden uit voertuigsystemen zoals motormanagementsystemen, centrale regeleenheden, airbagsystemen, climate control, stuurbekrachtiging en het airbag- en antiblokkeersysteem."

"Als er een ander chassisnummer gevonden wordt is dat een aandachtspunt, maar het kan verklaarbaar zijn. Een afwijkende kilometerstand is echter wél discutabel."

De informatie wordt overzichtelijk weergegeven in een rapportage die in een oogopslag zichtbaar maakt of de kilometertellerstand overeenkomt met de onderhoudshistorie van het voertuig en reparatievoorschriften van de autofabrikant.

CARS iD in de praktijk

De laptop of PC met daarop de CARS iD software geïnstalleerd, wordt met een interface op de EOBD-stekker van het voertuig aangesloten. Met behulp van een VIN-decoder kan het chassisnummer van het voertuig gescand worden.

De analyse begint door op System Scan te klikken en het voertuig en motorcode te selecteren. Nu scant CARS iD alle in het voertuig aanwezige en beschikbare systemen op foutcodes, of de VIN-nummers en systemen overeenkomen (en bij elkaar horen) en kilometerstanden. Als de scan voltooid is wordt de data naar de Autocom cloud gestuurd en start de analyse.

Fraudedetectierapport

Zodra de analyse voltooid is wordt er een fraudedetectierapport geproduceerd met alle in het voertuig aanwezige systemen, mogelijk aanwezige foutcodes en VIN’s en kilometerstanden. Afwijkende informatie waaruit opgemaakt kan worden dat de tellerstand gemanipuleerd is, wordt in het rapport rood gemarkeerd.

Bekijk de CARS iD demonstratie hieronder:

Geregistreerde tellerstanden

In bijna alle 28 EU lidstaten is tellerfraude verboden, een sluitende registratie is in de meeste landen echter de grote ontbrekende factor. Omdat er geen controle op is, worden tellers van occasions in de meeste landen teruggedraaid.

Tien landen, waaronder Nederland en België registreren de tellerstanden ook daadwerkelijk. Tellerstanden worden tussen de landen onderling helaas niet uitgewisseld.

Van de auto’s die in Nederland rondrijden waren er volgens Vereniging Aanpak Tellerfraude (VAT) op 1 december 2017 264.220 auto’s met een onlogische tellerstand geregistreerd. Dit heeft de Nederlandse consument en bedrijfsleven 396 miljoen euro gekost.

Wat kost het?

Ok, met Cars iD kun je jezelf dus wapenen bij het inkopen van een interessante occasion of aantoonbaar aan die geïnteresseerde klant laten zien dat de auto kloppend is. Maar wat kost het?

DiagnosES hanteert voor CARS iD een introductieprijs van € 1.050,- inclusief 12 maanden updates. Een jaarlicentie kost € 360,-..

Voor meer informatie over CARS iD kun je terecht bij DiagnosES.

Tom Polman

Tom Polman

Product Owner AMT

Tom studeerde HTS-Autotechniek aan de Hogeschool Arnhem-Nijmegen en specialiseerde zich in Automotive Services. Met zijn afstudeeropdracht stond hij aan de basis van het AMT Garageforum. Hierna groeide hij door binnen AMT. Eerst enkele jaren als redacteur en sinds mei 2013 naar hoofdredacteur van AMT.

Tom rijdt Renault, heeft een vrouw en twee dochters en zijn interesses liggen in snelle vierwielers en alles met vooruitstrevende techniek in zich.

Email: tompolman@vakmedianet.nl
Telefoon: (0)88-5840 706

Voor een nieuwe turbo is het gieten van de verschillende metalen onderdelen noodzakelijk. Voor deze gereviseerde van C&E Turbochargers hoefde dat niet..

Trend in revisie zet door: meer elektronica

Tijdens de garantieperiode worden onderdelen vaak door de fabrikant vervangen, maar zodra deze periode voorbij is, wordt revisie aantrekkelijker....

Foto: Shutterstock

Column Erwin den Hoed: 'Zonnige toekomst voor schadeherstel én...

Erwin den Hoed was voor AMT bij Bovag's eerste schadeherstelcongres. Hij zag een zonnige toekomst voor schadeherstellers én voor gereviseerde...

Een Maserati 4.9 V8 ombouwen naar dry sump-smering betekent lang zoeken naar de juiste onderdelen die ook nog eens duur zijn. Bert Hijnekamp houdt wel van dit soort uitdagingen. “Als een klant het wil betalen, kunnen we alles maken.” - Foto: Mike Tekst & Beeld

Zo lost HRW tekort aan revisietechnici op: 'Ik verzamel...

"In Nederland staan drie keer zoveel krukasslijpbanken als dat er mensen zijn om ze te bedienen. Revisietechnici zijn schaars", zegt Bert Hijnekamp...

Foto's: Peter Aansorgh

Stap voor stap: CVT reviseren

Revisiespecialist Christian de Vos van Autrans laat zien hoe revisie van een Continu Variabele Transmissie, oftewel CVT, in zijn werk gaat.

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

Van Kronenburg Engines: de motor achter het succes | VIDEO

Motorrevisie is topsport. Dat is wel duidelijk na een bezoek aan Van Kronenburg Engines. Met een combinatie van ervaring, gevoel en een modern...

De kleine platte schroevendraaier heeft Julia altijd bij zich. "Je kunt er zoveel mee doen, eigenlijk meer dan je verwacht." Foto: Koos Groenewold

Trots op het vak: Julia Jurriens, winnares Skills Heroes

Julia Jurriens, werkzaam bij Ekris BMW en Mini Arnhem, is onlangs uitgeroepen tot winnares van Skills Heroes, dé vakwedstrijd voor mbo-studenten in...

Drie achtcilinder lijnmotoren met een inhoud van 80 liter helpen deze duwboot aan stuwkracht. Voor een scheepstechnicus zijn het maar kleintjes.  - Foto: Gert te Lintelo

Groot, groter, grootst: zo houdt Bolier scheepsmotoren tot 16.000 kW...

Vraag je jezelf, terwijl je in zo'n overvolle motorruimte probeert een schroef te bereiken, ook wel eens af of je handen nou zo echt groot zijn of de...

De remote-interface is verbonden met het voertuig. Zo kan het via internet op afstand worden uitgelezen met de OEM diagnosetool van VAG (ODIS).

Clever eXpert diagnose: VW Tiguan met cilinderoverslag (twee keer)

Een autotechnicus stelt diagnose aan een VW Tiguan 2.0, 125 kW (CAWA) uit 2008. Het motorstoringslampje brandt en de auto slaat niet aan. Hij...