Trots op het vak: Sven Siermans

Trots op het vak: Sven Siermans

"We moeten het samen zien te rooien", zegt Sven Siermans, filiaalmanager van Kwikfit Almere-Haven. Hij is 31 jaar en runt met veel plezier een Kwikfit-vestiging. Wat maakt hem trots op zijn vak?

1. Waarom heb je voor het vak gekozen?

Ik keek er elke vakantie weer naar uit om bij te springen in het garagebedrijf van mijn oom in Duitsland. Autotechniek is een familiedingetje.

2. Wat maakt je dag goed?

Klanten die tevreden de deur uitgaan. En iets oplossen waar een collega-filiaal niet uitkomt!

‘Wees niet bang om andere collega’s om hulp te vragen. We moeten het samen zien te rooien’ ”

3. Wat is je favoriete automerk, waarom?

Audi. Dat begon toen ik mijn rijbewijs haalde. Ik was helemaal gek van een A3; schitterend interieur en technisch ook heel mooi.

4. Wat is je favoriete gereedschap en waarom?

De ringratelsleutel. Je kunt overal net wél bij.

Wie: Sven Siermans, 31 jaar
Wat: Filiaalmanager
Waar: Kwikfit Almere-Haven

5. Welke opleiding heb je gedaan?

Niveau 2 autotechnicus, Niveau 3 servicetechnicus, APK-papieren en Niveau 4 werkplaatsmanager.

6. Waar ben je het meest trots op?

Op mijn filiaal. Ik ben sinds 2016 filiaalmanager. We hebben een goed team en een grote, vaste klantenkring. Mijn vrouw verklaart mij voor gek dat ik meer met de zaak bezig ben dan met mijn zoon Jack, die overigens net één jaar is geworden.

7. Als ik niet aan het werk ben dan...

... vind je mij op het AMT Garageforum of op problemcar of zo. Ik lees graag over technische oplossingen. Of ik ben in de sportschool.

8. Wat is je hobby?

Zaalvoetbal en obstakelloop. Dat is 19 km hardlopen met obstakels, zoals touwklimmen en door de modder rennen. Beperkt door corona, maar ik train wel.

9. Welke tip geef je aan je collega’s?

Blijf op de hoogte en wees niet bang om andere collega’s of een andere garage om hulp te vragen. We moeten het samen zien te rooien.

John Mulder

John Mulder

Freelance redacteur

Na IVA-Driebergen werkte John Mulder bij twee auto-importeurs, voordat hij autojournalist werd. Zijn belangstelling beperkt zich niet tot autotechniek, want ook (Nederlandse) autohistorie, -ontwerp en -design hebben zijn interesse. In 2013 schreef hij het jubileumboek: "VACO 75 jaar verenigd beter" en in 2015 een 'liber amicorum' voor Ruud Spuijbroek, secretaris van VACO. John is voorzitter van Conam (Contactgroep Nederlandse Auto- en Motorhistorie).

Email: john.mulder@wxs.nl

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

Van Kronenburg Engines: de motor achter het succes | VIDEO

Motorrevisie is topsport. Dat is wel duidelijk na een bezoek aan Van Kronenburg Engines. Met een combinatie van ervaring, gevoel en een modern...

De kleine platte schroevendraaier heeft Julia altijd bij zich. "Je kunt er zoveel mee doen, eigenlijk meer dan je verwacht." Foto: Koos Groenewold

Trots op het vak: Julia Jurriens, winnares Skills Heroes

Julia Jurriens, werkzaam bij Ekris BMW en Mini Arnhem, is onlangs uitgeroepen tot winnares van Skills Heroes, dé vakwedstrijd voor mbo-studenten in...

Drie achtcilinder lijnmotoren met een inhoud van 80 liter helpen deze duwboot aan stuwkracht. Voor een scheepstechnicus zijn het maar kleintjes.  - Foto: Gert te Lintelo

Groot, groter, grootst: zo houdt Bolier scheepsmotoren tot 16.000 kW...

Vraag je jezelf, terwijl je in zo'n overvolle motorruimte probeert een schroef te bereiken, ook wel eens af of je handen nou zo echt groot zijn of de...

De remote-interface is verbonden met het voertuig. Zo kan het via internet op afstand worden uitgelezen met de OEM diagnosetool van VAG (ODIS).

Clever eXpert diagnose: VW Tiguan met cilinderoverslag (twee keer)

Een autotechnicus stelt diagnose aan een VW Tiguan 2.0, 125 kW (CAWA) uit 2008. Het motorstoringslampje brandt en de auto slaat niet aan. Hij...

Moderne auto's zitten vol met elektronica, wat betekent dat conventionele kabelbomen veel storingen zouden veroorzaken. Bovendien moeten computers met elkaar kunnen communiceren. Dit wordt mogelijk gemaakt door het moderne databussysteem. - Afbeeldingen: Gino Decoster

Het databussysteem uitgelegd aan de hand van de Ford Mustang Mach-E

Het aantal componenten en regeleenheden is gestaag toegenomen door de toenemende eisen op het gebied van veiligheid en steeds meer comfort in het...

Turbo underboost door vervuild lagedruk EGR systeem

Turbo underboost door vervuild lagedruk EGR systeem

Een monteur belt Turbo's Hoet met de vraag of we even kunnen meedenken. Hij leest code P0299 bij een Volkswagen Polo 1.4 TDI. Underboost, oftewel de...

Geblokkeerde Audi Q8 e-tron in de werkplaats van Autofix Support. Kunnen zij er weer beweging in krijgen? - Foto: Ewoud Perrots

Diagnosetip uit de praktijk: Audi Q8 e-tron met blokkade

Een Audi Q8 e-tron staat geblokkeerd na een foutmelding op de elektrische installatie. De eigenaar kan niet meer voor- of achteruit. Autofix Support...

Foto: Shutterstock

Zo herken je problemen met de natte distributieriem

Hoe herken je problemen met de natte distributieriem? Waardoor ontstaan ze? En waar moet je als autotechnicus op letten bij vervangen? Samen met...