Aluminium veerpootlager maakt auto stiller en zuiniger, hoe kan dat?

Aluminium veerpootlager maakt auto stiller en zuiniger, hoe kan dat?
Hoe maakt zo’n alu veerpootlager een auto zuiniger en stiller?

NTN-SNR introduceert aluminium veerpootlagers. Dat roept vragen op. Wat is er mis met veerpootlagers uit versterkte kunststof? Welke voordelen biedt aluminium? En wanneer zien we ze in de werkplaats, die ophangingslagers met aluminium veersteun?

“Eigenlijk is kunststof een ideaal materiaal”, zegt NTN-SNR. “Het biedt veel ontwerpvrijheid en versterkt met glasvezel en metalen inserts heeft het ook heel redelijke mechanische eigenschappen.” Toch dreigen die nu tekort te schieten. Oorzaak: het almaar groeiende gewicht van nieuwe auto’s. De batterij-elektrische auto doet daar nog eens een schepje bovenop. “Daardoor worden veeraanslagen uit dit materiaal tot het uiterste op de proef gesteld.”

Recyclen

Vezelversterkte kunststoffen zijn slecht recyclebaar”

NTN-SNR signaleert nog een probleem: “Vezelversterkte kunststoffen zijn slecht recyclebaar. Ze bevatten weinig herbruikbaar materiaal en bij verbranding veroorzaken ze veel vervuiling. Dat gaat niet samen met de Europese normen die een hoog recyclingspercentage voorschrijven. Terwijl het recyclingproces van aluminium juist kort en eenvoudig is.”

Minder CO2

Nu het toch over het milieu gaat, zo’n aluminium veerpootlager is ook lichter: “Dat scheelt ongeveer 80 g. Dat is 13 % van het gewicht van een vergelijkbare veeraanslag van kunststof. Daarmee helpen we constructeurs te voldoen aan de strenge CO2-eisen.”

NTN-SNR_Aluminium_strut_mount_CAGE
Eigenlijk moeten we het goed zeggen: een ophangingslager met aluminium veersteun.

Zwaardere auto’s

Om die redenen ontwikkelde NTN-SNR een aluminium veerpootlager bedoeld voor zwaardere voertuigen. Behalve bedrijfsauto’s en voertuigen uit het C- en D-segment verstaat de lagerexpert daar ook elektrische en hybride auto’s onder.

Einde aan het lawaai

Er is geen risico meer dat het veerpootlager vervormt”

“Aluminium is sterker en stijver dan kunststof en kan maatafwijkingen van ophangingsveren daardoor beter opvangen. Er is geen risico meer dat het veerpootlager vervormt en na verloop van tijd contact met de veerschotel maakt. Dat voorkomt lawaai en gebrekkige werking”, legt NTN-SNR uit.

Snel in de werkplaats

In welke nieuwe modellen we dit veerpootlager met aluminium steun binnenkort precies kunnen verwachten, wil NTN-SNR nog niet zeggen. Toch zou deze innovatie wel eens sneller dan verwacht zijn weg naar de werkplaats kunnen vinden: “In eerste instantie ontwikkelden we het voor de eerste uitrusting, maar deze oplossing is ook geschikt voor de vervangingsmarkt. Dankzij ons aftermarket R&D-team kunnen we het daar snel introduceren.”

Erwin den Hoed

Erwin den Hoed

Adjunct Hoofdredacteur

Erwin deed HTS Autotechniek, werkte bij DAF Trucks en werd bedrijfseconoom in Tilburg. Hij maakte een uitstapje naar de bakkerijwereld en kwam in 2001 naar AMT. Zijn doel toen: "Artikelen maken waar ik trots op ben". Zijn doel nu: "Mijn lezers en websitegebruikers blij maken." Eigenlijk is er in al die jaren dus niets veranderd...

Email: erwindenhoed@vmnmedia.nl

Wegenwacht Barend Broek aan het werk. Gewoon? Nee Bijzonder!

Column Erwin den Hoed: Een band repareren is bijzonder

Japke-d. Bouma is erkend kenner van het kantoorleven. Bij de start van 2022 geeft ze doorgewinterde kantoortijgers een uitstekende tip voor een goed...

Hoe ziet jouw bandenmanagement eruit? Met welke bandenserviceapparatuur werk jij en kan deze jouw maatcategorieën goed aan?

Jouw ervaring telt: Hoe ziet jouw banden­service eruit?

Veel autobedrijven laten bandenomzet liggen. Belangrijk dus om stil te staan bij bandenmanagement. Hoe is jouw band met het rubber? Deel je ervaring...

De do's en dont's van (de)montage van veerpootlagers, oplossingen voor veel voorkomende problemen en nuttige werkplaatstips komen aan bod in de technische kennissessie van NTN SNR.

AMT Live Online: Technische tutorial veerpootlagers

Veerpootlagers: elke auto heeft ze nodig. Ze worden nog wel eens onderschat, maar hebben grote impact op de prestaties van het onderstel! Wat móet je...

Welke aircostoringen kom jij het vaakst tegen in je werkplaats? Deel je ervaring en maak kans op een Waeco ozongenerator!

Aircoservice, hoe pak jij dat aan? Win een ozongenerator!

De vrieskou als sneeuw voor de zon verdwenen, de schaatsen kunnen weer in het vet. Dat betekent maar één ding: het aircoseizoen komt eraan! Ben jij...

Accu’s worden steeds slimmer en complexer om de moderne auto van spanning te blijven voorzien. Hoe voer je juiste service uit? Wat zijn jouw ervaringen met de moderne accu?

Test jij elke accu in de werkplaats? Deel je ervaring en maak kans op...

Vroeger had een accu na het starten van de auto niet zo heel veel meer te doen. Dat is nu, met al die moderne systemen in een voertuig, wel anders....

Deze VLT E9700 is een van de eerste door het NMi goedgekeurde deeltjestellers. Wat leverde de consultatie over de APK-invoeringsplannen op?

Tweede Kamer zegt 'nee' tegen APK-deeltjesteller

Recent dienden Tweede Kamerleden Remco Dijkstra (VVD) en Wytske Postma (CDA) een motie in tegen de nieuwe APK-roetfiltertest. Een héle kleine...

Water onder de stoel van de bijrijder. De accu is er inmiddels uit, die zwom in dit badje. Maar waar komt dat water vandaan? (foto: ZTA)

Carrosserielekkage, hoe spoor je die op?

Vocht in de kofferbak? Een natte plek op de vloer? Waar komt dat water vandaan? Dat is vaak nog een hele puzzel. Vorige week vroegen we lezers hoe je...

Stap voor Stap: DSG Mechatronic (0AM DQ200) vervangen

De DSG-automaat is een mooi stuk techniek. Als het werkt, want in de praktijk ontstaan er regelmatig problemen. "Vooral de zeventraps DSG, die op de...