Test je APK-kennis: Deurvanger uitgescheurd, APK-goed- of -afkeur?

Ben jij een goede APK Keurmeester? Ga de uitdaging aan en test je APK-kennis in de AMT APK Keurmeester Quiz. In deze vierde editie krijg je te maken met een auto waarbij de deurvanger deels van het chassis is losgescheurd. Is dat goed- of afkeur?

Zoals je weet uit de drie voorgaande afleveringen van de AMT APK Keurmeesterquiz, juryvoorzitter (en enig jurylid) Martin Pardoel neemt geen genoegen met alleen het antwoord “goedkeur” of “afkeur”. Er hoort altijd een uitleg bij: Hoe zit het precies en in welk(e) artikel(en) staat dat? APK-keurmeesters die Martin Pardoel kennen als trainer bij PSB zullen daar niet verrast door zijn.

APK deurvanger 1
De deurvanger is gedeeltelijk uit de deurstijl gerukt.

Uitgerukte deurvanger

Ter zake, het woord is aan de juryvoorzitter: “Tijdens de APK-keuring van een personenauto met een niet geheel dragend chassis ziet de keurmeester dat de bevestiging van de linker deurvanger is gescheurd. Ter plaatse van die bevestiging is goed te zien dat de deurvanger gedeeltelijk uit de deurstijl is gerukt.”

Daarmee ligt de vraag voor de hand: “Mag de keurmeester deze scheuren bij de deurvanger goedkeuren tijdens de APK?” En natuurlijk: “Licht je antwoord toe.”

APK deurvanger 2
Ai, dat ziet er vervelend uit. APK goed- of afkeur?

Aan de slag!

Geef in het formulier hieronder jouw antwoord én motivatie. Zo test je je APK-kennis én maak je kans op een eervolle vermelding door APK-meester Pardoel in AMT!
Helaas, deze AMT-APK-kennisquiz zit er al weer op. Het formulier is inmiddels opgeruimd. Ben je benieuwd naar het goed antwoord? Dat vind je hier!

Erwin den Hoed

Erwin den Hoed

Adjunct Hoofdredacteur

Erwin deed HTS Autotechniek, werkte bij DAF Trucks en werd bedrijfseconoom in Tilburg. Hij maakte een uitstapje naar de bakkerijwereld en kwam in 2001 naar AMT. Zijn doel toen: "Artikelen maken waar ik trots op ben". Zijn doel nu: "Mijn lezers en websitegebruikers blij maken." Eigenlijk is er in al die jaren dus niets veranderd...

Email: erwindenhoed@vmnmedia.nl

Een steekproefcontroleur van de RDW controleert een zojuist uitgevoerde APK-keuring. - Foto: RDW

Recordaantal APK-keuringen in 2024

In 2024 heeft de RDW voor het eerst meer dan 8 miljoen APK-afmeldingen voor personenauto's ontvangen.

Dit is de dienst die de APK-erkenninghouder verricht voor zijn klant, de auto-eigenaar. RDW en belastingdienst zien het incasseren van afmeldkosten bij die klant en afdragen aan de RDW ook als dienst.

Moet je BTW afdragen over APK-afmeldkosten? Vervolg!

Terug naar juli 2024. "Reken je BTW over APK-afmeldkosten?", vroegen we je toen. En we zochten uit of dat terecht was. Dat bleek een arbeidsintensief karwei, maar leverde boeiende details op. Gelukkig kregen we hulp van een advocaat. Zij pakt de zaak nu weer op. Krijgen we daarmee een definitief antwoord? Nee, nog niet, maar wel een twee belangrijke tips!

Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Stock Images Zeeland

Wat verandert er in de APK, hoe kan het (nog) beter? Help mee!

'Zwarte APK' of 'APK op afstand'. AMT schreef er al herhaaldelijk over. Ook de RDW zat niet stil. Vanaf 1 januari ga je dat merken in de nieuwe APK-regels. Hoe? Wat verandert er nog meer? En hoe zou de APK (nog) beter kunnen? We geven de feiten en zijn benieuwd naar jouw mening…

Om leidend te zijn in elektrische auto’s wil Mercedes-Benz de elektromotor, de aansturing van de aandrijving en de batterij controleren en beheersen.

Mercedes eCampus: EV-aandrijflijn in eigen hand

Midden op hoofdvestiging Stuttgart-Untertürkheim opent Mercedes Benz zijn eCampus. Dat EV-ontwikkelingscentrum komt juist nu het gedaan is met de riante EV-subsidies op Mercedes' thuismarkt. En niet alleen daar. Is die eCampus daarmee weggegooid geld of juist een onmisbare toekomstpijler?

De proeffabriek op de Mercedes-Benz eCampus produceert electrodes, assembleert die in cellen en maakt die klaar voor gebruik.

Mercedes eCampus: hoe produceer je accucellen?

De proeffabriek op de Mercedes-Benz eCampus produceert zogenoemde prismatische accucellen. Die zijn opgebouwd als een stapel pakketjes van anodes, separators en kathodes in een metalen behuizing met elektrolyt. Hoe je die bouwt? Een recept in acht stappen.

100 % SoC is niet helemaal vol en 0 % SoC niet helemaal leeg. Zowel aan de boven- als aan de onderkant is een buffer. Een gedeelte van de buffer aan de onderkant is bruikbare reservecapaciteit. Hoe groot dat deel is? Dat verschilt per automerk en -type.

Hoe lang rijdt een EV door met een lege batterij?

"Hoe groot is de actieradius?" Het is de eerste vraag die autoconsumenten stellen bij een EV. In de praktijk gebruiken EV-rijders de volledige actieradius maar zelden. Maar als je dat nou wel doet, wat gebeurt er dan bij 0 % ladingstoestand van de batterij? Valt de auto stil of kan je nog een heel stuk verder?

Drie autobedrijven strijden om de titel Bovag Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar 2024. Vakgarage Voskuilen is een van hen.

Maak kennis met de finalisten van Bovag Autobedrijf van het Jaar 2024!

Welk bedrijf wordt Bovag Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar 2024? De jury maakte de drie finalisten bekend. Maak kennis met Autobedrijf Bie Olthof uit Nijverdal, CarProf Garage Ekelschot uit Kaatsheuvel en Vakgarage Voskuilen uit Houten.

De auto zegt olie verversen. Wat zeg je tegen de klant die liever gewoon doorrijdt?

Tijdig olie verversen? Zo overtuig je je klant!

Natuurlijk kan je proberen alles zelf uit te vinden, maar leren van collega's gaat sneller. Bijna honderd autotechnici reageerden op onze olievragen. Doe je voordeel met hun tips én vind uit hoe je je klant overtuigt van het belang van goede olieservice.