Wat wil de de moderne consument van een autobedrijf?

Het leek de afgelopen periode wel alsof dit het enige juiste antwoord op de coronacrisis was: 'samen sterk'. Zolang we elkaar maar blijven helpen, dan komen we wel door deze crisis heen, toch? Het is mooi om te zien hoe een crisis de mensen ook nader tot elkaar kan brengen, maar het zet je ook wel aan het denken: "Wat nu als we dit motto altijd blijven nastreven? Waar zou het ons brengen?"

De wereld heeft een bijzonder harde klap gekregen in de eerste maanden van de crisis. Door de grote onzekerheid hielden veel consumenten de handen op de knip en dat was niet zonder gevolgen. ACtronics, reparatie en revisie van elektronische auto-onderdelen, schreef hier al eerder over. Nieuwverkoop kelderde enorm en onderhoud, van vooral zakelijke auto’s, werd uitgesteld. In zo’n situatie is het cruciaal om het maximale eruit te halen om het hoofd boven water te houden: zo veel mogelijk inspelen op de wensen van de consument dus. Maar wat wil de moderne consument nu eigenlijk?

Haal- en brengservice

Een behoefte aan gemak en veiligheid, dat leek de consument de afgelopen periode vooral te willen. Veel mensen konden, wilden of durfden de deur niet uit voor minder belangrijke zaken en laten we eerlijk zijn: de auto staat lang niet altijd bovenaan de prioriteitenlijst.

Het zou best wel eens kunnen dat er een nieuwe standaard is gezet”

Veel autobedrijven speelden handig daarop in, door de auto bij de klant op te halen en proefritten op locatie aan te bieden. Deze veranderingen werden door de consument erg positief ontvangen en het zou best wel eens kunnen dat hiermee een nieuwe standaard is gezet. Waarom zou je immers moeite doen om de auto zelf naar de garage te brengen, als er ook een haal- en brengservice bestaat?

Andere belangrijke trend

Kijken we echter verder dan de coronacrisis, dan valt er ook nog een andere belangrijke trend te bespeuren: het milieu is steeds vaker onderwerp van gesprek. Naast de elektrificatie van het wagenpark en de huidige maatregelen die worden genomen tegen vervuilende voertuigen, is ook de consument zelf steeds meer bewust bezig met afval en vervuiling. Het ideaal van een circulaire economie spreekt steeds meer mensen aan. Hier ligt dus een grote kans voor de autobranche!

Gezamenlijk offensief

En dat brengt ons weer terug bij het motto ‘samen sterk’, want termen als ‘hergebruik’ en ‘revisie’ staan bij het grote publiek nog niet bekend als goed alternatief voor het vervangen van defecte auto-onderdelen en dat is een gemiste kans. Vooral bij gereviseerde onderdelen is er een gegarandeerde kwaliteit en het scheelt de consument behoorlijk in de portemonnee ten opzichte van een nieuw onderdeel. Deze combinatie van factoren móet de moderne consument toch aanspreken, zou je haast denken. Echter, dan moet de consument wel weten dat deze optie er is natuurlijk! Een gezamenlijk offensief, waarin de klant zich hier bewust van wordt, is daarom een bijzonder goed idee.

Nieuw platform

ACtronics heeft daarom onlangs een nieuw platform gelanceerd: ACtronics Service Points. Door een locator op de eigen website te plaatsen, kan de particulier nu kinderlijk eenvoudig een autobedrijf in de buurt uitzoeken die de revisie-diensten van ACtronics aanbiedt. Het motto ‘samen sterk’ wordt hiermee dus perfect in de praktijk gebracht. Gratis extra reclame en potentiële extra klanten, wie wil dat nu niet? En het milieubewuste karakter is ook nog eens goed voor het imago van het autobedrijf. Win-win!

Positieve aandacht

Dat deze nieuwe gedachte, om gezamenlijk met autobedrijven de particulier aan te spreken, inmiddels al diepgeworteld zit, blijkt wel uit de andere activiteiten die het bedrijf onlangs gepland heeft. Het mooiste voorbeeld hiervan is wel de verbintenis met de Achterhoek Rally voor de komende drie jaren.

Ja inderdaad, ACtronics is hoofdsponsor geworden van een rally! Hiermee richt het bedrijf zich dus direct op de consument, terwijl dat in eerste instantie natuurlijk helemaal niet de beoogde doelgroep is. Echter, als het grote publiek op een positieve manier bekend raakt met het fenomeen ‘revisie’, dan zal dit zeker leiden tot meer vraag. En dat helpt uiteindelijk zowel de autobedrijven als ACtronics zelf. En zeg nu zelf: een rally is natuurlijk een prachtig middel om positieve aandacht te genereren.

Dit artikel is gesponsord door ACtronics

De kleine platte schroevendraaier heeft Julia altijd bij zich. "Je kunt er zoveel mee doen, eigenlijk meer dan je verwacht." Foto: Koos Groenewold

Trots op het vak: Julia Jurriens, winnares Skills Heroes

Julia Jurriens, werkzaam bij Ekris BMW en Mini Arnhem, is onlangs uitgeroepen tot winnares van Skills Heroes, dé vakwedstrijd voor mbo-studenten in...

Moderne auto's zitten vol met elektronica, wat betekent dat conventionele kabelbomen veel storingen zouden veroorzaken. Bovendien moeten computers met elkaar kunnen communiceren. Dit wordt mogelijk gemaakt door het moderne databussysteem. - Afbeeldingen: Gino Decoster

Het databussysteem uitgelegd aan de hand van de Ford Mustang Mach-E

Het aantal componenten en regeleenheden is gestaag toegenomen door de toenemende eisen op het gebied van veiligheid en steeds meer comfort in het...

Geblokkeerde Audi Q8 e-tron in de werkplaats van Autofix Support. Kunnen zij er weer beweging in krijgen? - Foto: Ewoud Perrots

Diagnosetip uit de praktijk: Audi Q8 e-tron met blokkade

Een Audi Q8 e-tron staat geblokkeerd na een foutmelding op de elektrische installatie. De eigenaar kan niet meer voor- of achteruit. Autofix Support...

Foto: Shutterstock

Zo herken je problemen met de natte distributieriem

Hoe herken je problemen met de natte distributieriem? Waardoor ontstaan ze? En waar moet je als autotechnicus op letten bij vervangen? Samen met...

Groot feest na de prijsuitreikingen van Skills the Finals in de Brabanthallen in Den Bosch. Foto: Skills Heroes

Skills the Finals - And the winner is...

Onlangs schreven we over Skills Heroes. Tijdens deze vakwedstrijden voor mbo-studenten strijden leerlingen uit heel Nederland om de beste te worden...

Quinty vertelt monter waarom zij zo trots is  op het vak.

Trots op het vak: Quinty de Boer

De 17-jarige Quinty is trots op haar vak. Ze heeft het ontzettend naar haar zin bij Opel-specialist Garage Rentenaar. "Ik ben erg trots op het feit...

Autotechnica in drie etappes, de laatste stands die je niet mag missen!

Autotechnica in drie etappes, de laatste stands die je niet mag...

Op 24 maart starten drie dagen AutoTechnica. Tegen de trend in groeit de autovakbeurs in Brussels Expo als kool. De catalogus telt al 440 exposanten...

Nieuwe koudemiddelen voor airco - waarin moet je investeren?

Nieuwe koudemiddelen voor airco - waarin moet je investeren?

Er komen nieuwe koudemiddelen voor airco aan die investeringen in mensen, gereedschap en equipment vragen. AMT vroeg aircoleveranciers wat dat...