Wat wil de de moderne consument van een autobedrijf?

Het leek de afgelopen periode wel alsof dit het enige juiste antwoord op de coronacrisis was: 'samen sterk'. Zolang we elkaar maar blijven helpen, dan komen we wel door deze crisis heen, toch? Het is mooi om te zien hoe een crisis de mensen ook nader tot elkaar kan brengen, maar het zet je ook wel aan het denken: "Wat nu als we dit motto altijd blijven nastreven? Waar zou het ons brengen?"

De wereld heeft een bijzonder harde klap gekregen in de eerste maanden van de crisis. Door de grote onzekerheid hielden veel consumenten de handen op de knip en dat was niet zonder gevolgen. ACtronics, reparatie en revisie van elektronische auto-onderdelen, schreef hier al eerder over. Nieuwverkoop kelderde enorm en onderhoud, van vooral zakelijke auto’s, werd uitgesteld. In zo’n situatie is het cruciaal om het maximale eruit te halen om het hoofd boven water te houden: zo veel mogelijk inspelen op de wensen van de consument dus. Maar wat wil de moderne consument nu eigenlijk?

Haal- en brengservice

Een behoefte aan gemak en veiligheid, dat leek de consument de afgelopen periode vooral te willen. Veel mensen konden, wilden of durfden de deur niet uit voor minder belangrijke zaken en laten we eerlijk zijn: de auto staat lang niet altijd bovenaan de prioriteitenlijst.

Het zou best wel eens kunnen dat er een nieuwe standaard is gezet”

Veel autobedrijven speelden handig daarop in, door de auto bij de klant op te halen en proefritten op locatie aan te bieden. Deze veranderingen werden door de consument erg positief ontvangen en het zou best wel eens kunnen dat hiermee een nieuwe standaard is gezet. Waarom zou je immers moeite doen om de auto zelf naar de garage te brengen, als er ook een haal- en brengservice bestaat?

Andere belangrijke trend

Kijken we echter verder dan de coronacrisis, dan valt er ook nog een andere belangrijke trend te bespeuren: het milieu is steeds vaker onderwerp van gesprek. Naast de elektrificatie van het wagenpark en de huidige maatregelen die worden genomen tegen vervuilende voertuigen, is ook de consument zelf steeds meer bewust bezig met afval en vervuiling. Het ideaal van een circulaire economie spreekt steeds meer mensen aan. Hier ligt dus een grote kans voor de autobranche!

Gezamenlijk offensief

En dat brengt ons weer terug bij het motto ‘samen sterk’, want termen als ‘hergebruik’ en ‘revisie’ staan bij het grote publiek nog niet bekend als goed alternatief voor het vervangen van defecte auto-onderdelen en dat is een gemiste kans. Vooral bij gereviseerde onderdelen is er een gegarandeerde kwaliteit en het scheelt de consument behoorlijk in de portemonnee ten opzichte van een nieuw onderdeel. Deze combinatie van factoren móet de moderne consument toch aanspreken, zou je haast denken. Echter, dan moet de consument wel weten dat deze optie er is natuurlijk! Een gezamenlijk offensief, waarin de klant zich hier bewust van wordt, is daarom een bijzonder goed idee.

Nieuw platform

ACtronics heeft daarom onlangs een nieuw platform gelanceerd: ACtronics Service Points. Door een locator op de eigen website te plaatsen, kan de particulier nu kinderlijk eenvoudig een autobedrijf in de buurt uitzoeken die de revisie-diensten van ACtronics aanbiedt. Het motto ‘samen sterk’ wordt hiermee dus perfect in de praktijk gebracht. Gratis extra reclame en potentiële extra klanten, wie wil dat nu niet? En het milieubewuste karakter is ook nog eens goed voor het imago van het autobedrijf. Win-win!

Positieve aandacht

Dat deze nieuwe gedachte, om gezamenlijk met autobedrijven de particulier aan te spreken, inmiddels al diepgeworteld zit, blijkt wel uit de andere activiteiten die het bedrijf onlangs gepland heeft. Het mooiste voorbeeld hiervan is wel de verbintenis met de Achterhoek Rally voor de komende drie jaren.

Ja inderdaad, ACtronics is hoofdsponsor geworden van een rally! Hiermee richt het bedrijf zich dus direct op de consument, terwijl dat in eerste instantie natuurlijk helemaal niet de beoogde doelgroep is. Echter, als het grote publiek op een positieve manier bekend raakt met het fenomeen ‘revisie’, dan zal dit zeker leiden tot meer vraag. En dat helpt uiteindelijk zowel de autobedrijven als ACtronics zelf. En zeg nu zelf: een rally is natuurlijk een prachtig middel om positieve aandacht te genereren.

Dit artikel is gesponsord door ACtronics

Bezoek de garage van de toekomst tijdens Auto Prof 2025

Bezoek de garage van de toekomst tijdens Auto Prof 2025

Heb je ooit nagedacht over hoe de garage van de toekomst eruitziet? Tijdens Auto Prof 2025 krijg je de kans om deze toekomst te verkennen. Met een...

Jaap Zwaan van IBKI over de Launch EVO van AA Equipment Support: "Het is de enige oplossing die zowel praktisch als betaalbaar was."

Hoe ga je efficiënt om met OBFCM?

Bij de APK2 is het meten en doorsturen van OBFCM brandstofgegevens essentieel. Om deze uitdaging aan te gaan, kiest exameninstituut IBKI voor een...

Trainer Marcel van der Cruijsen beoordeelt de garantieclaims van aircocomponenten bij Nissens.

Aircocompressor vervangen? Voorkom herhalingsbezoek! Deel 1: het...

Als je de aircocompressor vervangt kan je één keer een factuur maken. Reparaties aan het aircosysteem doe je dus maar beter in één keer goed....

De softwaregebaseerde diagnoseoplossing mega macs S 20 voor Android-apparaten naar keuze. Foto: Hella Gutmann

Hella Gutmann biedt betaalbare softwareoplossing voor professionele...

Hella Gutmann richt zich met de softwaregebaseerde diagnoseoplossing mega macs S 20 op werkplaatsen die op zoek zijn naar een schaalbare en...

Foto: Bosch

Diagnose aan Tesla uitgebreid met update Bosch ESI[tronic] Evolution

Bosch breidt zijn ESI[tronic] Evolution-diagnosesoftware voor Tesla per januari 2025 uit. Dan zijn alle diagnosefuncties beschikbaar voor dit merk.

Zero Emission | Ecomobiel toont duurzame vernieuwing in mobiliteit

Zero Emission | Ecomobiel toont duurzame vernieuwing in mobiliteit

Energietekorten, prijsstijgingen en leveringsonzekerheid. Woningnood en de stikstofcrisis. Hardnekkige maatschappelijke vraagstukken die van invloed...

PartsPoint heeft – naast een groot aantal automaterialenzaken – ook een viertal techniekcentra. Wat kunnen die betekenen voor het autobedrijf? - Foto's: Peter Aansorgh

PartsPoint Techniek: 'Foutcodes worden te vaak genegeerd'

Elk garagebedrijf loopt af en toe tegen problemen aan. Onvindbare storingen of reparaties waarvoor de kennis, kunde of gereedschap ontbreekt....

De volautomatische Gear Tronic III van LIQUI MOLY is een ideale klantenbinder. Je voorkomt er typische automaatklachten mee en lost er problemen mee op.

Gear Tronic III lost olieproblemen op

Bij een standaard ATF-verversing blijft zowat de helft van de ATF achter in de koppelomvormer, oliekoeler en -leidingen. Daardoor veroorzaakt het...