Wat vind jij? Is de DSG de downsize-motor onder de transmissies?

Elke maand licht AMT een thema uit. Voor we in onze pen klimmen vragen we eerst jouw ervaring. Zo weten we wat er speelt in de werkplaats en waar we aandacht aan moeten besteden. Voor het aankomende thema 'koppelen' we jouw ervaring met transmissies.

Welke transmissieproblemen kom je het meest tegen in de werkplaats? Wat is de oorzaak? De voet op de koppeling van de bestuurder, slijtage of misschien gebrek aan (preventief) onderhoud?

Spoelen of niet?

Het onderhoud van een handbak is niet te vergelijken met dat van ‘de automaat’. Hoe ziet jouw (preventief) onderhoud aan een automatische transmissie eruit? Ververs je de olie volgens fabrikant-voorschrift of doe je dat eerder of later? Maak je gebruik van additieven en wanneer kies je ervoor om de automatische transmissie te spoelen?

Geef jij antowoord op onze vragen? Dan maak je kans op één van de tien sets zelfborgende klemmen voor het afdichten van leidingen van Beta Tools.

Downsize-automaat

DSG-bakken zijn een hot topic. Er rijden er inmiddels tienduizenden van rond. Een automaatspecialist vertelde onlangs: “Mechanisch prima, maar elektronisch ellende. De mechatronica gaat eraan omdat DSG zuiniger en lichter is.” Is de DSG de downsize-motor onder de versnellingsbakken?

Vragen, vragen, vragen… Geef jij  antwoord op onderstaande vragen, dan maak je kans op een vierdelige set zelfborgende klemmen voor het afdichten van leidingen van Beta Tools, we mogen er tien weggeven.

Annemiek van de Heg

Annemiek van de Heg

Hoofdredacteur

Annemiek studeerde journalistiek aan de Hogeschool Windesheim. Ze had haar eigen autobedrijf, werkte voor 4WD Magazine en organiseerde 4WD-evenementen. Toen Annemiek in 2016 voor de eventsafdeling van AMT-uitgever Vakmedianet aan de slag ging, had ze als freelancer al diverse artikelen voor AMT geschreven. Sinds september 2017 doet ze dat full-time. Annemiek vulde lange tijd olie bij in haar Peugeot, maar rijdt nu haar droomauto. Een BMW 1 Serie.

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

Van Kronenburg Engines: de motor achter het succes | VIDEO

Motorrevisie is topsport. Dat is wel duidelijk na een bezoek aan Van Kronenburg Engines. Met een combinatie van ervaring, gevoel en een modern...

De kleine platte schroevendraaier heeft Julia altijd bij zich. "Je kunt er zoveel mee doen, eigenlijk meer dan je verwacht." Foto: Koos Groenewold

Trots op het vak: Julia Jurriens, winnares Skills Heroes

Julia Jurriens, werkzaam bij Ekris BMW en Mini Arnhem, is onlangs uitgeroepen tot winnares van Skills Heroes, dé vakwedstrijd voor mbo-studenten in...

Drie achtcilinder lijnmotoren met een inhoud van 80 liter helpen deze duwboot aan stuwkracht. Voor een scheepstechnicus zijn het maar kleintjes.  - Foto: Gert te Lintelo

Groot, groter, grootst: zo houdt Bolier scheepsmotoren tot 16.000 kW...

Vraag je jezelf, terwijl je in zo'n overvolle motorruimte probeert een schroef te bereiken, ook wel eens af of je handen nou zo echt groot zijn of de...

De remote-interface is verbonden met het voertuig. Zo kan het via internet op afstand worden uitgelezen met de OEM diagnosetool van VAG (ODIS).

Clever eXpert diagnose: VW Tiguan met cilinderoverslag (twee keer)

Een autotechnicus stelt diagnose aan een VW Tiguan 2.0, 125 kW (CAWA) uit 2008. Het motorstoringslampje brandt en de auto slaat niet aan. Hij...

Moderne auto's zitten vol met elektronica, wat betekent dat conventionele kabelbomen veel storingen zouden veroorzaken. Bovendien moeten computers met elkaar kunnen communiceren. Dit wordt mogelijk gemaakt door het moderne databussysteem. - Afbeeldingen: Gino Decoster

Het databussysteem uitgelegd aan de hand van de Ford Mustang Mach-E

Het aantal componenten en regeleenheden is gestaag toegenomen door de toenemende eisen op het gebied van veiligheid en steeds meer comfort in het...

Turbo underboost door vervuild lagedruk EGR systeem

Turbo underboost door vervuild lagedruk EGR systeem

Een monteur belt Turbo's Hoet met de vraag of we even kunnen meedenken. Hij leest code P0299 bij een Volkswagen Polo 1.4 TDI. Underboost, oftewel de...

Geblokkeerde Audi Q8 e-tron in de werkplaats van Autofix Support. Kunnen zij er weer beweging in krijgen? - Foto: Ewoud Perrots

Diagnosetip uit de praktijk: Audi Q8 e-tron met blokkade

Een Audi Q8 e-tron staat geblokkeerd na een foutmelding op de elektrische installatie. De eigenaar kan niet meer voor- of achteruit. Autofix Support...

Foto: Shutterstock

Zo herken je problemen met de natte distributieriem

Hoe herken je problemen met de natte distributieriem? Waardoor ontstaan ze? En waar moet je als autotechnicus op letten bij vervangen? Samen met...