Reparatie & Revisie

Autobezitters geven in de eerste helft van 2023 gemiddeld 444 euro uit aan reparatie en onderhoud. Foto: Shutterstock

Onderhoudskosten stijgen in eerste helft van 2023

Uit de halfjaarlijks gepubliceerde Aftersalesmonitor van Bovag en RAI Vereniging blijkt dat autobezitters in de eerste helft van 2023 gemiddeld 444...

Het CAN-bussignaal schiet af en toe kortstondig naar ‘massa’. De diagnosespecialisten van GMTO meten op verschillende punten in het netwerk en zien dit telkens gebeuren. Zit het probleem in  het stuurapparaat of de bedrading?

Diagnosetip uit de praktijk: CAN-bus storing Ford Focus

Af-en toe-storingen kunnen voor hoofdpijn zorgen. Zo ook de Can-bus storing bij deze Ford Focus III 1.6 EcoBoost. Het instrumentenpaneel valt af en...

Defecte auto-onderdelen over? Bij ACtronics zijn ze geld waard

Defecte auto-onderdelen over? Bij ACtronics zijn ze geld waard

Het inkopen van defecte onderdelen is niets nieuws bij ACtronics, maar de komende periode willen de revisiespecialisten uit Almelo dit toch nog eens...

Ceel (links) en Simon bij hun zelf opgebouwde Toyota GT86 driftauto. De boxermotor is vervangen door een getunede 2JZ-GTE. De aluminiumradiateur is in de bagageruimte gemonteerd en voorzien van twee grote elektrische koelventilatoren. Het uitwegen en uitlijnen doen Ceel en Simon zelf.

CBS Automotive: ''We bouwen de droomauto die de klant voor ogen...

De totaalrestauratie van een Toyota Supra. De 2JZ-GTE zes-in-lijn van een straatauto betrouwbaar tunen naar 1.000 pk. Professionele race- en...

Bij het meten van de spanning en stroomsterkte is duidelijk dat de injector vermogen opneemt

GMTO-diagnosetip: 'Verdraaide' 2.5 dCi in Trafic slaat niet meer aan

Als opleidingsinstituut en storingsspecialist krijgt GMTO via de helpdesk vaak storingsgevallen binnen, waar het garagebedrijf zelf niet meer...

CarProf TyrePoint combineert verschillende specialismen onder één dak. De verschillende werkplaatsen hebben samen een oppervlakte van 2.500 vierkante meter.

CarProf TyrePoint Erik Rodink: ''Ondersteltechniek voor EV's is een...

CarProf TyrePoint Zwolle bestaat sinds 2013. Zoals de naam verklapt, begon het bedrijf als specialist in banden en ondersteltechniek. Sinds Erik...

De gewone MRE-sensor (die op de vooras hoort te zitten en per abuis op de achteras zat).
Dit signaal vertelt alleen de omtreksnelheid via de frequentie van het signaal, maar geen informatie over stilstand of draairichting. Dat was ook de reden dat de foutcode er direct inkwam bij het contact aanzetten, omdat de informatie over stilstand direct ontbrak.

GMTO-diagnosetip: Renault Clio met ABS-problemen

Een Renault Clio IV 0.9 TCe uit 2019 heeft ABS-problemen. De auto heeft een flinke klapper gemaakt: de achteras is krom en staat scheef onder het...

De geïnstalleerde en vervangen brandstofpomp gaven hetzelfde meetresultaat. Beide waren defect.

Diagnosetip: Mercedes C-Klasse slaat niet aan door gebruikt 'nieuw'...

Nick Smits van De Multimeter krijgt een telefoontje van een garage, die heeft een Mercedes-Benz C-Klasse Kombi uit 2019 staan die ondanks een...

Het eerste beeld laat het signaal zien net voordat de storing intreedt. Je ziet in deze meting dat er ook nog wat kleine fluctuaties in het High- en Low-signaal zijn, maar die zie je niet terug in de verschilberekening.

Diagnosetip Chevrolet Bolt: geen verbrandingsmotor, wel CAN-probleem

EV's zouden voor minder garagebezoek en werkplaatsomzet leiden. We hebben het vaak gehoord: 'wat er niet op zit, gaat ook niet stuk'. De praktijk...

De software van de scope heeft het krukassensorsignaal omgezet in een toerentallijn. Nu is duidelijk te zien wanneer het probleem optreedt.

GMTO-diagnosetip: Hoe los je misfires zonder foutcodes op?

Een autobedrijf belt naar de helpdesk van GMTO: "We hebben een Opel Insignia A 2.0L Turbo uit 2008 in de werkplaats staan met een misfire-probleem....