Auto's de Baas wijst je de weg in wereld van OE-data

Software-updates, TSB's, OEM-data... Sleutelen aan moderne auto's wordt door veel autobedrijven als een (te) grote uitdaging ervaren. Hulptroepen zijn onderweg: Bovag heeft samen met opleiders, grossiers, OOMT en AMT de handen ineengeslagen met 'Auto's de Baas', een branchebreed platform om technici en ondernemers te ondersteunen bij hedendaagse techniek. Het eerste resultaat? Een website die autobedrijven op weg helpt!

Bij de huidige generatie auto’s heb je toegang nodig tot de nieuwste technische informatie, voertuigdata en software-updates. Dankzij wet- en regelgeving moeten fabrikanten die data beschikbaar stellen. Toch blijkt de drempel bij het universeel bedrijf om fabrikanteninformatie te raadplegen en te gebruiken hoog.

Een account en toegang krijgen is een uitdaging, en wat kan je ermee als je eenmaal ‘binnen’ bent? En dan al die termen: Pass-thru, digitale serviceboekjes, kalibreren, inleren, software-updates en remote diagnose: die maken het er niet makkelijker op. Daarom hebben Bovag, grossiers Alliance Automotive Group, Fource en GroupAuto, (verenigd in RAI Aftermarket), opleiders AutoNiveau en GMTO, en vakbladen AMT, Aftersales Magazine en Automotive Management de handen ineengeslagen.

Het platform Auto’s de Baas maakt je wegwijs in alle termen, maakt je bewust van het feit dat er al meer kan dan je misschien denkt en helpt autobedrijven om keuzes te maken.

Met een accreditatie van de autofabrikant kan je dieper in de elektronica komen. Je kan sleutels inleren, zelf updates uitvoeren en regelapparaten flashen.

Met een accreditatie van de autofabrikant kan je dieper in de elektronica komen. Je kan sleutels inleren, zelf updates uitvoeren en regelapparaten flashen.

Waarom Auto’s de Baas?

Uit onderzoek van de Bovag blijkt dat bij techneuten ‘weglekuren’ ontstaan. Zoekuren die niet allemaal aan de klant door te berekenen zijn. “Tot wel tienduizend euro per jaar”, licht Hans Joosten, Branchemanager van Bovag Onafhankelijke Autobedrijven toe. “Zonde, zeker in een tijd waarin een goed rendement draaien belangrijk is.”

Na gesprekken in de markt besloot Bovag de autobedrijven te ondersteunen om de drempel van het werken met de merkenportals en het uitvoeren van software-updates verder weg te nemen. Het resultaat, autodebaas.nl, is maandag 21 september digitaal gelanceerd. Een onafhankelijke portal binnen de online omgeving van Bovag, toegankelijk voor álle auto-, schadeherstel- en dealerbedrijven, wel of geen Bovag-lid.

Ervaringen van collega’s

Op autosdebaas.nl vind je in klare taal uitgelegd wat het werken met OE-data je kan brengen. Zo kan het raadplegen van TSB’s je kostbare zoektijd schelen bij een lastig probleem.
Ondernemers en technici komen aan het woord in drie video’s. Hoe zetten zij OE-data in de praktijk in? Hoe krijg je toegang en wat levert het je nou echt op? Onder anderen Adrie Valentijn, eigenaar van CarProf Valentijn, deelt zijn visie.

Tekst gaat verder onder de video

Antwoord op Pass-thru vragen

Je wilt aan de slag. Waar begin je? Toegang tot OE-data op de fabrikantenwebsites is misschien nog wel het gemakkelijkst om zelf te regelen. Een software-update uitvoeren of een trekhaak inleren middels Pass-thru vergt enige ervaring en tools als een VCI (Vehicle Communication Interface). Ook daarmee helpt Auto’s de Baas met antwoord op vragen als: Hoe regel ik zelf Pass-thru toegang? Wat heb ik nodig en wat kost het? Wil of kan je zelf geen toegang tot fabrikantensites regelen, op autosdebaas.nl vind je wie je kan helpen.

Branchebreed gedragen

Alliance Automotive Group, Fource en Group Auto werken mee vanuit de onderdelenleveranciers. Tjep Fennema, betrokken bij het project namens Fource: “De continuïteit van de werkplaats is belangrijk voor ons en voor de toekomst van het autobedrijf. Je kan met gebruik van OE-data minder afhankelijk zijn van anderen, en wat mij betreft geldt: technici van deze tijd zijn op hun toekomst voorbereid.”

Tekst gaat verder onder de video

Opleiders geven overzicht

Opleiders AutoNiveau en GMTO dragen hun steentje bij aan de bewustwordingscampagne. Zij zien ook een toename van weglekuren in het autobedrijf. John Philips van GMTO licht toe: “Het is heel belangrijk dat de markt nu gaat bewegen. GMTO en AutoNiveau promoten de mogelijkheden voor universele garages al jaren. Ik vind dat ieder autobedrijf het nu beet moet pakken.

Niet een auto wegbrengen of een remote inpluggen, want dan sta je over vijf of tien jaar misschien wel buitenspel. Je moet er nu mee aan de slag, om ervaring op te doen. Voor de korte termijn een investering, maar in de toekomst kan je meer werk zelf doen, je blijft onafhankelijk en je leert zelf bij door te doen.”

Win een racedag op Zandvoort met je hele team!

Doe mee aan de ‘Auto’s de Baas Team Challenge’. Acht weken lang kun je met jouw team mooie prijzen winnen. Van een racedag op Zandvoort tot een compleet verzorgde teambarbecue.

Wat moet je doen? Ga samen met je collega’s naar autosdebaas.nl en klik op ‘aan de slag met de Team Challenge’. Vul zeven multiplechoicevragen in, waarvan je de antwoorden op de website vindt. Maak nog even een leuke teamfoto/video en voeg deze toe.

Elke twee weken kiest de jury een winnaar uit de inzendingen. Naast de Bleekemolen Race Experience en de teambarbecue stellen de grossiers prijzen beschikbaar en verloot OOMT een Escape Game voor het hele team.

Waardevolle praktijkinformatie op AMT.nl

AMT besteedt veel aandacht aan de mogelijkheden met fabrieksinformatie en Pass-thru. Zo maakten we diverse interessante artikelen als:

En nog véél meer

En natuurlijk kun je al je vragen of ervaringen kwijt aan collega-technici op het AMT Garageforum. Meer weten over Auto’s de Baas en de artikelen van AMT? Kijk op AMT.nl/autosdebaas.

Groot feest na de prijsuitreikingen van Skills the Finals in de Brabanthallen in Den Bosch. Foto: Skills Heroes

Skills the Finals - And the winner is...

Onlangs schreven we over Skills Heroes. Tijdens deze vakwedstrijden voor mbo-studenten strijden leerlingen uit heel Nederland om de beste te worden...

Quinty vertelt monter waarom zij zo trots is  op het vak.

Trots op het vak: Quinty de Boer

De 17-jarige Quinty is trots op haar vak. Ze heeft het ontzettend naar haar zin bij Opel-specialist Garage Rentenaar. "Ik ben erg trots op het feit...

Nieuwe koudemiddelen voor airco - waarin moet je investeren?

Nieuwe koudemiddelen voor airco - waarin moet je investeren?

Er komen nieuwe koudemiddelen voor airco aan die investeringen in mensen, gereedschap en equipment vragen. AMT vroeg aircoleveranciers wat dat...

Foto: Diederik van der Laan

'Aircoservice wordt het nieuwe olie verversen'

Aircoservice is nog steeds lastig te verkopen aan de klant. Maar dat gaat veranderen, betoogt Richard Groot.

Wat is er te beleven op AutoTechnica, van 24 tot en met 26  maart in Brussels Expo?

Autotechnica in drie etappes, meer stands die je niet mag missen!

Op 24 maart starten drie dagen AutoTechnica. Tegen de trend in groeit de autovakbeurs in Brussels Expo als kool. De catalogus telt al 440 exposanten...

Aircoservice in de werkplaats. Ook bij problemen met de airco kan het AMT Garageforum uitkomst bieden. – Foto: Shutterstock

Aircoproblemen opgelost op AMT Garageforum

Voor het thema Aircoservice dook redacteur Arnold van Schepen in het AMT Garageforum. Welke cold cases kwamen daar voorbij, en hoe zijn ze opgelost?

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

707 pk Dodge RAM in de werkplaats van HVL USA | VIDEO

In 40 jaar tijd kan er veel veranderen. Hans van Leur richtte in 1983 een onafhankelijk autobedrijf op. Van een universele lokale garage is het...

Bij een Lexus CT200H Hybrid is de tussen de achterwielen gemonteerde NiMH-accu een belangrijke schakel in het aandrijfsysteem. De HV-batterij heeft een lange levensduur, maar dient voor het behoud van de garantiedekking wel regelmatig te worden getest. - Foto's: Gert te Lintelo

HV-batterij testen stap voor stap in beeld gebracht

Hoe test je de HV-batterij van een hybride auto? In deze Stap voor Stap nemen we de procedure voor aan de hand van een Lexus CT200H Hybrid.