Auto's de Baas wijst je de weg in wereld van OE-data

Software-updates, TSB's, OEM-data... Sleutelen aan moderne auto's wordt door veel autobedrijven als een (te) grote uitdaging ervaren. Hulptroepen zijn onderweg: Bovag heeft samen met opleiders, grossiers, OOMT en AMT de handen ineengeslagen met 'Auto's de Baas', een branchebreed platform om technici en ondernemers te ondersteunen bij hedendaagse techniek. Het eerste resultaat? Een website die autobedrijven op weg helpt!

Bij de huidige generatie auto’s heb je toegang nodig tot de nieuwste technische informatie, voertuigdata en software-updates. Dankzij wet- en regelgeving moeten fabrikanten die data beschikbaar stellen. Toch blijkt de drempel bij het universeel bedrijf om fabrikanteninformatie te raadplegen en te gebruiken hoog.

Een account en toegang krijgen is een uitdaging, en wat kan je ermee als je eenmaal ‘binnen’ bent? En dan al die termen: Pass-thru, digitale serviceboekjes, kalibreren, inleren, software-updates en remote diagnose: die maken het er niet makkelijker op. Daarom hebben Bovag, grossiers Alliance Automotive Group, Fource en GroupAuto, (verenigd in RAI Aftermarket), opleiders AutoNiveau en GMTO, en vakbladen AMT, Aftersales Magazine en Automotive Management de handen ineengeslagen.

Het platform Auto’s de Baas maakt je wegwijs in alle termen, maakt je bewust van het feit dat er al meer kan dan je misschien denkt en helpt autobedrijven om keuzes te maken.

Met een accreditatie van de autofabrikant kan je dieper in de elektronica komen. Je kan sleutels inleren, zelf updates uitvoeren en regelapparaten flashen.

Met een accreditatie van de autofabrikant kan je dieper in de elektronica komen. Je kan sleutels inleren, zelf updates uitvoeren en regelapparaten flashen.

Waarom Auto’s de Baas?

Uit onderzoek van de Bovag blijkt dat bij techneuten ‘weglekuren’ ontstaan. Zoekuren die niet allemaal aan de klant door te berekenen zijn. “Tot wel tienduizend euro per jaar”, licht Hans Joosten, Branchemanager van Bovag Onafhankelijke Autobedrijven toe. “Zonde, zeker in een tijd waarin een goed rendement draaien belangrijk is.”

Na gesprekken in de markt besloot Bovag de autobedrijven te ondersteunen om de drempel van het werken met de merkenportals en het uitvoeren van software-updates verder weg te nemen. Het resultaat, autodebaas.nl, is maandag 21 september digitaal gelanceerd. Een onafhankelijke portal binnen de online omgeving van Bovag, toegankelijk voor álle auto-, schadeherstel- en dealerbedrijven, wel of geen Bovag-lid.

Ervaringen van collega’s

Op autosdebaas.nl vind je in klare taal uitgelegd wat het werken met OE-data je kan brengen. Zo kan het raadplegen van TSB’s je kostbare zoektijd schelen bij een lastig probleem.
Ondernemers en technici komen aan het woord in drie video’s. Hoe zetten zij OE-data in de praktijk in? Hoe krijg je toegang en wat levert het je nou echt op? Onder anderen Adrie Valentijn, eigenaar van CarProf Valentijn, deelt zijn visie.

Tekst gaat verder onder de video

Antwoord op Pass-thru vragen

Je wilt aan de slag. Waar begin je? Toegang tot OE-data op de fabrikantenwebsites is misschien nog wel het gemakkelijkst om zelf te regelen. Een software-update uitvoeren of een trekhaak inleren middels Pass-thru vergt enige ervaring en tools als een VCI (Vehicle Communication Interface). Ook daarmee helpt Auto’s de Baas met antwoord op vragen als: Hoe regel ik zelf Pass-thru toegang? Wat heb ik nodig en wat kost het? Wil of kan je zelf geen toegang tot fabrikantensites regelen, op autosdebaas.nl vind je wie je kan helpen.

Branchebreed gedragen

Alliance Automotive Group, Fource en Group Auto werken mee vanuit de onderdelenleveranciers. Tjep Fennema, betrokken bij het project namens Fource: “De continuïteit van de werkplaats is belangrijk voor ons en voor de toekomst van het autobedrijf. Je kan met gebruik van OE-data minder afhankelijk zijn van anderen, en wat mij betreft geldt: technici van deze tijd zijn op hun toekomst voorbereid.”

Tekst gaat verder onder de video

Opleiders geven overzicht

Opleiders AutoNiveau en GMTO dragen hun steentje bij aan de bewustwordingscampagne. Zij zien ook een toename van weglekuren in het autobedrijf. John Philips van GMTO licht toe: “Het is heel belangrijk dat de markt nu gaat bewegen. GMTO en AutoNiveau promoten de mogelijkheden voor universele garages al jaren. Ik vind dat ieder autobedrijf het nu beet moet pakken.

Niet een auto wegbrengen of een remote inpluggen, want dan sta je over vijf of tien jaar misschien wel buitenspel. Je moet er nu mee aan de slag, om ervaring op te doen. Voor de korte termijn een investering, maar in de toekomst kan je meer werk zelf doen, je blijft onafhankelijk en je leert zelf bij door te doen.”

Win een racedag op Zandvoort met je hele team!

Doe mee aan de ‘Auto’s de Baas Team Challenge’. Acht weken lang kun je met jouw team mooie prijzen winnen. Van een racedag op Zandvoort tot een compleet verzorgde teambarbecue.

Wat moet je doen? Ga samen met je collega’s naar autosdebaas.nl en klik op ‘aan de slag met de Team Challenge’. Vul zeven multiplechoicevragen in, waarvan je de antwoorden op de website vindt. Maak nog even een leuke teamfoto/video en voeg deze toe.

Elke twee weken kiest de jury een winnaar uit de inzendingen. Naast de Bleekemolen Race Experience en de teambarbecue stellen de grossiers prijzen beschikbaar en verloot OOMT een Escape Game voor het hele team.

Waardevolle praktijkinformatie op AMT.nl

AMT besteedt veel aandacht aan de mogelijkheden met fabrieksinformatie en Pass-thru. Zo maakten we diverse interessante artikelen als:

En nog véél meer

En natuurlijk kun je al je vragen of ervaringen kwijt aan collega-technici op het AMT Garageforum. Meer weten over Auto’s de Baas en de artikelen van AMT? Kijk op AMT.nl/autosdebaas.

Tom Polman

Tom Polman

Product Owner AMT

Tom studeerde HTS-Autotechniek aan de Hogeschool Arnhem-Nijmegen en specialiseerde zich in Automotive Services. Met zijn afstudeeropdracht stond hij aan de basis van het AMT Garageforum. Hierna groeide hij door binnen AMT. Eerst enkele jaren als redacteur en sinds mei 2013 naar hoofdredacteur van AMT.

Tom rijdt Renault, heeft een vrouw en twee dochters en zijn interesses liggen in snelle vierwielers en alles met vooruitstrevende techniek in zich.

Email: tompolman@vakmedianet.nl
Telefoon: (0)88-5840 706

De laadtijd van een spoel is onder meer afhankelijk van de weerstand in het circuit en de zelfinductie van de spoel. De zelfinductie van de spoel wordt mede bepaald door de kern die in de spoel zit.
AMT

Back to Basics: Magnetische velden bij contactloze sensoren

Sensoren zijn steeds slimmer, er zit een stukje elektronica in dat de eigenlijke meting omzet naar een signaal of CAN-busbericht. Vaak hebben deze nieuwere sensoren geen direct contact meer met de te meten componenten, en zien we dan dat de fabrikanten gaan werken met magnetisme en inductie. Magnetisme en inductie? Hoe zat dat ook al weer?

“Je moet je realiseren dat zeker 97 procent van alle bedrijven het heel goed doet”, zegt Henk Bussink, manager procesondersteuning APK. We vroegen hem het hemd van het lijf over de APK.
AMT

Hoe kickt de RDW de rotte appels uit de APK?

Een oud autootje, verborgen camera erbij en op naar een rijtje autobedrijven voor de APK. Vorig jaar deed Radar het, recent de Consumentenbond. Bij veel bedrijven gaat alles zoals het hoort, die zien we niet meer terug. Maar gaat het mis, dan krijgt de kijker leuke TV. Wel jammer van de goede naam van de APK. Wat doet de RDW om tegengas te geven?

AMT

Blog: De ontbrekende wielsleutel

Krgghh bdm bdm klinkt het rond 23:30 op een zaterdagavond terwijl ik nog even tv lig te kijken. Nieuwsgierig naar de herrie kijk ik uit het raam. Het duurt even tot ik een Volkswagen Golf IV van 1999 de wijk in zie komen en het doodlopende straatje naast het huis in zie én hoor rijden. Vreemd...

Hoe krijgt Nissan/Infiniti het voor elkaar de compressie te variëren, terwijl de motor draait? Bekijk de animatie!
AMT

Variabele compressie (en meer) in beeld

De variabele compressie van Infiniti op video. Alles wat je moet weten over zuigerveren. Wat is Waste Heat Recovery? Gebruiken andere merken ook sjoemelsoftware? Alle details van onderstel, elektronica, aandrijflijn en carrosserie van de nieuwe Porsche Panamera... Wow, het AMT Maanddossier op www.amt.nl/10-2016 mag je echt niet missen!

De hoogvoltage batterij in een hybride of volledig elektrisch voertuig kan stuk. Én je kunt zo’n batterij repareren.
EV

(PH)EV in de werkplaats deel 1: HV-batterij reparatie en balancering

"We moeten samenwerken", zegt Auto Haarhuis-aftersalesmanager Barry Hegeman: "Met elkaar en voor elkaar." Dus organiseerde hij een kennisavond voor een groep samenwerkende autobedrijven in de regio Twente. Onderwerpen: HV-batterijreparatie en -balancering. Hoe werkt de OnBoard Charger? En: Revisie van die OBC's. AMT was erbij. Verslag in drie delen.

Foto: ANP Beeldbank
Autobranche

Donderdag staking autogarages en fietsenmakers in regio Groningen

Werknemers van onder meer garagebedrijven, fietsenmakers en autodealers in de regio Groningen gaan donderdag voor 24 uur staken in een cao-conflict tussen vakbonden FNV en CNV en brancheorganisatie Bovag.

Foto: ANP / Robin van Lonkhuijsen
cao

Stakingen bij autobedrijven door cao-conflict vakbonden en Bovag

Werknemers van motorvoertuigen- en tweewielerbedrijven gaan vanaf komende dinsdag staken in een cao-conflict tussen vakbonden FNV en CNV en brancheorganisatie Bovag.

Foto: IMAGO/Manfred Segerer
Autobranche

RAI Vereniging: Europese samenwerking cruciaal voor toekomst...

RAI Vereniging roept op tot meer Nederlandse betrokkenheid bij de Europese strategische dialoog over de auto-industrie.

foto: Shutterstock
Autobranche

Cao-onderhandelingen Motorvoertuigen- en Tweewielerbedrijven geklapt

De onderhandelingen tussen de vakbonden en Bovag over een nieuwe cao Motorvoertuigen- en Tweewielerbedrijven zijn stukgelopen.

AMT

Lees AMT 1, Thema schadeherstel, nu online

Nieuw jaar, nieuw jasje! In het eerste nummer van AMT van dit jaar lees je over de uitdagingen in de schadeherstelbranche. Onderwerpen zoals de toenemende complexiteit van autotechniek en de daarmee stijgende kosten komen aan bod. Maar ook: hoe kun je complexe reparaties uitvoeren op OEM-niveau, tegen acceptabele kosten, nu en in de toekomst?

Autobranche

Deze artikelen werden in 2024 het best gelezen op AMT.nl

We blikken terug op 2024 en wat hebben we weer veel mooie artikelen voorbij zien komen. Wat waren de best gelezen artikelen? We maakten een Top 10.

Brandend acculampje in de Vito. Het begin van een zoektocht met verrassingen. - Foto: GMTO
Diagnose, Reparatie & Revisie

Brandend acculampje Mercedes-Benz Vito blijkt accumulatief probleem |...

Bij de helpdesk van GMTO meldt zich een autobedrijf met een lastige storing: een Mercedes-Benz Vito 116 CDI uit 2028, met 2,1 liter zelfontbrander. De klacht: een brandend acculampje. Klinkt eenvoudig, maar is het niet. Problemen komen zelden alleen, zo blijkt maar weer uit deze diagnose.