Welke scholen hebben de beste opleiding (Bedrijfs)Autotechniek?

Welke scholen hebben de beste opleiding (Bedrijfs)Autotechniek?
Wielstandenpuzzel van Volvo Trucks: Askanteling, fuseedwarshelling, wielvlucht? Hoe zat het ook alweer?

Hoe zorg je dat een injector razendsnel reageert? Kun je diagnosestellen met dataloggegevens? Ontstaat overmatige schouderslijtage door een verkeerde wielvlucht? Mag je oude onderdelen direct weggooien? Lastige vragen. Op AutoProf - AMT Live werkten de studenten van de zes beste opleidingen (Bedrijfs)Autotechniek aan de antwoorden. Smullen voor iedereen met een autotechnisch hart…

Op de eerste dag van Auto Prof – AMT Live kroonde Thijs van Grinsven zich tot Autotechnicus- en Joey Swinkels tot Bedrijfsautotechnicus van de Toekomst. Maar er waren meer winnaars. Op dezelfde dag streden ook zes opleidingen om de prijzen. Dat was actie voor 165 studenten. Welke scholen het best scoorden. Kijk even mee terug.

Door een injectorspoel met een lage weerstand loopt een grote stroom. Die opent lekker snel, maar ontwikkelt ook veel warmte…

Wielstandenpuzzel

Eerste opdracht. Presentator Roland Tameling vraagt Volvo Trucks Trainer Rob Wijnen op het podium. Die legt uit wat de bedoeling is: “De puzzel telt zes illustraties van wielstanden. Leg de juiste tegeltjes achter de juiste illustratie.” Dan gaan de zes groepjes van vijf leerlingen van start.

Ieder van de zes scholen selecteert voor iedere opdracht vijf andere studenten.

1 op 10 en 1 op 5!

Drie opleidingen BedrijfsAutoTechniek (BAT) en drie AutoTechniek (AT) hebben zich geplaatst voor deze finale. Hoe? Daarvoor moeten we even terug naar de voorronde van de (Bedrijfs)AutoTechnicus van de Toekomst-competitie. Aan die online kennistest namen en 825 AT-studenten 324 BAT-studenten deel. Indrukwekkende aantallen, want het gaat om 9 % van de AT-ers en zelfs 21 % van de BAT-ers.

Patrick Martens zet de studenten aan het werk met zaken die hebben gediend bij de Bovag-geschillencommissie. Presentator Roland Tameling doet een stapje terug.

Kwaliteit en kwantiteit

Ook indrukwekkend is dat er studenten meededen van 36 verschillende AT- en 22 verschillende BAT-opleidingen. Met een formule waarin zowel het aantal studenten als hun gemiddelde score een rol speelt, selecteerde de organisatie de drie beste BAT-opleidingen (Koning Willem I College, ROC Midden Nederland en Summa Automotive) en de drie beste AT-opleidingen (Horizon College, Landstede MBO, en Rijn IJssel College).

Diagnosestellen doe je met… de laptop! Docent Toon Bertens daagde de studenten uit om aan de hand van freezeframedata diagnose te stellen.

Snelle koele injector

De tegeltjes liggen, Rob Wijnen fotografeert het resultaat voor de beoordeling en ik krijg het podium om namens AMT de tweede opdracht te presenteren. Even later zijn de zes nieuwe studentengroepjes aan het rekenen: U = I x R en P = U x I. Resultaat: om de injectornaald snel te lichten heb je 70 watt aan vermogen nodig. Dat is best veel. Dus hoe werkt dan de schakeling die er voor zorgt dat de injector wel snel opent, maar niet oververhit raakt? Lastig, lastig, toch komen de meeste groepjes een heel eind.

De jury in actie.

Meer dan techniek

Bij de derde opdracht doet Patrick Martens Namens Bovag een beroep op weer heel andere kennis en vaardigheden van de aankomend (bedrijfs)autotechnici: “Een voertuig wordt bij jullie aangeboden voor alleen een APK voor de actieprijs van € 19,95. De auto wordt afgekeurd op een defect lampje. Het vervangen zal waarschijnlijk tien minuten in beslag nemen.

Meestal pak je dit gelijk mee, maar hoe zit het officieel?” Of: Na een onderhoudsbeurt met veel dure extra werkzaamheden, waaronder een wiellager dat veel geluid maakte, hoor je tijdens de afsluitende proefrit een geluid dat uit de versnellingsbak lijkt te komen, maar je kunt het niet precies thuisbrengen. Wat doe je?”

Ook vrouwen zijn heel goede autotechnici. Zeker weten!

Weldoordacht

Het geeft mooie discussies in de groepjes. Uiteindelijk leidden die tot antwoorden waar Martens heel tevreden mee is: “Alle vijf de vragen komen voort uit zaken die gediend hebben bij de Bovag Geschillencommissie. Deze jonge auto- en bedrijfsautotechnici denken op een heel volwassen manier na over deze dingen. Dat heeft me positief verrast.”

Het Rijn IJssel College scoorde het hoogst bij de autotechnici.

Data-analyse

Terug naar de techniek voor de laatste opdracht Docent en schrijver van Back to Basics-artikelen in AMT, Toon Bertens laat de studenten stoeien met freezeframe data. De autotechnici proberen diagnose te stellen aan de hand van korte en lange termijn fuel trims terwijl de aan de hand van een datalogbestand uit moeten zoeken waarom een truck inhoudt en rookt.

Blije winnaars: Koning Willem I College pakt de prijs bij de bedrijfsautotechnici.

Feest!

Daarna is het de beurt aan de jury. Als die uitgeplust en gemind is, vieren twee scholen feest: het Koning Willem I College pakt de prijs bij de bedrijfsautotechnici, Rijn IJssel scoort het hoogst bij de autotechnici. Gefeliciteerd mannen!

Video

(Her)beleef de finale in anderhalve minuut!

Erwin den Hoed

Erwin den Hoed

Adjunct Hoofdredacteur

Erwin deed HTS Autotechniek, werkte bij DAF Trucks en werd bedrijfseconoom in Tilburg. Hij maakte een uitstapje naar de bakkerijwereld en kwam in 2001 naar AMT. Zijn doel toen: "Artikelen maken waar ik trots op ben". Zijn doel nu: "Mijn lezers en websitegebruikers blij maken." Eigenlijk is er in al die jaren dus niets veranderd...

Email: erwindenhoed@vmnmedia.nl

De APK is de levenslijn van het autobedrijf. Maar hoe sterk en dik is die levenslijn eigenlijk? In euro's!

APK is betrokken bij 38% van de werkplaatsomzet

De APK wordt wel de levenslijn van het autobedrijf genoemd. Logisch, de keuring trekt de automobilist periodiek het autobedrijf in. Maar hoe...

Foto: Shutterstock

Column Hugo Claver: koester Nederlandse APK

De APK zoals we die in Nederland geregeld hebben, is binnen Europa niet vanzelfsprekend. Reden om er extra zuinig op te zijn.

Hoe slaag je hier voor het examen? APK-opleiders en exameninstituut IBKI geven tips.

Zo slaag je voor het APK-examen Bevoegdheidsverlenging!

De APK-opleiders zijn kritisch over het APK-examen. In hun ogen vraagt het vooral taalvaardigheid in plaats van keuringsbekwaamheid. IBKI pareert die...

In de praktijk geeft de keurmeester in geval van speling op een wiellager de klant het advies dat te laten vervangen. Op het examen moet hij kunnen bepalen of de speling voor de APK nog toelaatbaar is.

IBKI over APK-examen: keurmeester moet óók kunnen lezen

Is het examen Bevoegdheidsverlenging APK een goede toets voor de bekwaamheid van APK-keurmeesters? Die vraag stelden we niet alleen aan...

Martin Pardoel van PSB: "Het examen is een leestest en sluit niet aan op de schoolopleiding van jonge keurmeesters."(Foto PSB)

Opleiders: 'Taalgebruik APK-examen deugt niet'

Opleiders zien in het APK-examen bevoegdheidsverlenging tal van onduidelijke formuleringen, instinkers en complex suggestieve vragen. Wat toetsen we...

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

De werkplaats van De Snoekfabriek | MET VIDEO

Eigenlijk wilde Pascal van Merkestein zich specialiseren in de Citroën DS. Dat is de reden waarom zijn bedrijf 'De Snoekfabriek' heet. Door een...

Foto: Shutterstock

Column Mark van Abeelen: APK-keurmeester in het beklaagdenbankje

Mag een keurmeester (mede-)verantwoordelijk gehouden worden voor een ongeval en de gevolgen ervan?

Een EV in de werkplaats. Met Aviloo kun je nu de SoH meten én vergelijken met die van andere auto's. Dat moet neer transparantie bieden. - Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Rob Engelaar

Aviloo batterijtest vergelijkt SoH met die van vergelijkbare EV's

AVILOO Battery Diagnostics komt met een oplossing die niet alleen de gezondheidstoestand (State of Health, SoH) van de batterij nauwkeurig...