Welke scholen hebben de beste opleiding (Bedrijfs)Autotechniek?

Welke scholen hebben de beste opleiding (Bedrijfs)Autotechniek?
Wielstandenpuzzel van Volvo Trucks: Askanteling, fuseedwarshelling, wielvlucht? Hoe zat het ook alweer?

Hoe zorg je dat een injector razendsnel reageert? Kun je diagnosestellen met dataloggegevens? Ontstaat overmatige schouderslijtage door een verkeerde wielvlucht? Mag je oude onderdelen direct weggooien? Lastige vragen. Op AutoProf - AMT Live werkten de studenten van de zes beste opleidingen (Bedrijfs)Autotechniek aan de antwoorden. Smullen voor iedereen met een autotechnisch hart…

Op de eerste dag van Auto Prof – AMT Live kroonde Thijs van Grinsven zich tot Autotechnicus- en Joey Swinkels tot Bedrijfsautotechnicus van de Toekomst. Maar er waren meer winnaars. Op dezelfde dag streden ook zes opleidingen om de prijzen. Dat was actie voor 165 studenten. Welke scholen het best scoorden. Kijk even mee terug.

Door een injectorspoel met een lage weerstand loopt een grote stroom. Die opent lekker snel, maar ontwikkelt ook veel warmte…

Wielstandenpuzzel

Eerste opdracht. Presentator Roland Tameling vraagt Volvo Trucks Trainer Rob Wijnen op het podium. Die legt uit wat de bedoeling is: “De puzzel telt zes illustraties van wielstanden. Leg de juiste tegeltjes achter de juiste illustratie.” Dan gaan de zes groepjes van vijf leerlingen van start.

Ieder van de zes scholen selecteert voor iedere opdracht vijf andere studenten.

1 op 10 en 1 op 5!

Drie opleidingen BedrijfsAutoTechniek (BAT) en drie AutoTechniek (AT) hebben zich geplaatst voor deze finale. Hoe? Daarvoor moeten we even terug naar de voorronde van de (Bedrijfs)AutoTechnicus van de Toekomst-competitie. Aan die online kennistest namen en 825 AT-studenten 324 BAT-studenten deel. Indrukwekkende aantallen, want het gaat om 9 % van de AT-ers en zelfs 21 % van de BAT-ers.

Patrick Martens zet de studenten aan het werk met zaken die hebben gediend bij de Bovag-geschillencommissie. Presentator Roland Tameling doet een stapje terug.

Kwaliteit en kwantiteit

Ook indrukwekkend is dat er studenten meededen van 36 verschillende AT- en 22 verschillende BAT-opleidingen. Met een formule waarin zowel het aantal studenten als hun gemiddelde score een rol speelt, selecteerde de organisatie de drie beste BAT-opleidingen (Koning Willem I College, ROC Midden Nederland en Summa Automotive) en de drie beste AT-opleidingen (Horizon College, Landstede MBO, en Rijn IJssel College).

Diagnosestellen doe je met… de laptop! Docent Toon Bertens daagde de studenten uit om aan de hand van freezeframedata diagnose te stellen.

Snelle koele injector

De tegeltjes liggen, Rob Wijnen fotografeert het resultaat voor de beoordeling en ik krijg het podium om namens AMT de tweede opdracht te presenteren. Even later zijn de zes nieuwe studentengroepjes aan het rekenen: U = I x R en P = U x I. Resultaat: om de injectornaald snel te lichten heb je 70 watt aan vermogen nodig. Dat is best veel. Dus hoe werkt dan de schakeling die er voor zorgt dat de injector wel snel opent, maar niet oververhit raakt? Lastig, lastig, toch komen de meeste groepjes een heel eind.

De jury in actie.

Meer dan techniek

Bij de derde opdracht doet Patrick Martens Namens Bovag een beroep op weer heel andere kennis en vaardigheden van de aankomend (bedrijfs)autotechnici: “Een voertuig wordt bij jullie aangeboden voor alleen een APK voor de actieprijs van € 19,95. De auto wordt afgekeurd op een defect lampje. Het vervangen zal waarschijnlijk tien minuten in beslag nemen.

Meestal pak je dit gelijk mee, maar hoe zit het officieel?” Of: Na een onderhoudsbeurt met veel dure extra werkzaamheden, waaronder een wiellager dat veel geluid maakte, hoor je tijdens de afsluitende proefrit een geluid dat uit de versnellingsbak lijkt te komen, maar je kunt het niet precies thuisbrengen. Wat doe je?”

Ook vrouwen zijn heel goede autotechnici. Zeker weten!

Weldoordacht

Het geeft mooie discussies in de groepjes. Uiteindelijk leidden die tot antwoorden waar Martens heel tevreden mee is: “Alle vijf de vragen komen voort uit zaken die gediend hebben bij de Bovag Geschillencommissie. Deze jonge auto- en bedrijfsautotechnici denken op een heel volwassen manier na over deze dingen. Dat heeft me positief verrast.”

Het Rijn IJssel College scoorde het hoogst bij de autotechnici.

Data-analyse

Terug naar de techniek voor de laatste opdracht Docent en schrijver van Back to Basics-artikelen in AMT, Toon Bertens laat de studenten stoeien met freezeframe data. De autotechnici proberen diagnose te stellen aan de hand van korte en lange termijn fuel trims terwijl de aan de hand van een datalogbestand uit moeten zoeken waarom een truck inhoudt en rookt.

Blije winnaars: Koning Willem I College pakt de prijs bij de bedrijfsautotechnici.

Feest!

Daarna is het de beurt aan de jury. Als die uitgeplust en gemind is, vieren twee scholen feest: het Koning Willem I College pakt de prijs bij de bedrijfsautotechnici, Rijn IJssel scoort het hoogst bij de autotechnici. Gefeliciteerd mannen!

Video

(Her)beleef de finale in anderhalve minuut!

Erwin den Hoed

Erwin den Hoed

Adjunct Hoofdredacteur

Erwin deed HTS Autotechniek, werkte bij DAF Trucks en werd bedrijfseconoom in Tilburg. Hij maakte een uitstapje naar de bakkerijwereld en kwam in 2001 naar AMT. Zijn doel toen: "Artikelen maken waar ik trots op ben". Zijn doel nu: "Mijn lezers en websitegebruikers blij maken." Eigenlijk is er in al die jaren dus niets veranderd...

Email: erwindenhoed@vmnmedia.nl

Foto: Mike Tekst & Beeld

De werkplaats van Auto Europa-Italië, expert in Italiaanse merken |...

Vader Ted en zoon Bart Compas delen dezelfde passie voor oude en nieuwe Italiaanse auto's. Samen runnen ze Auto Europa-Italië. AMT ging op bezoek en...

Luuk droomt ervan ooit een eigen onderneming te starten in de autobranche. Foto: Bart Nijs Fotografie

Trotse Service Adviseur Luuk Hendriks: 'Ik ben soms meer ICT'er dan...

In deze editie van trots op het vak spreken we de 29-jarige Luuk Hendriks. Als Service Adviseur bij Vallei Auto Groep in Arnhem wil Luuk met zijn...

De flowcharts geven een overzichtelijke blik op de taken en verantwoordelijkheden bij het werken aan e-voertuigen in de juiste volgorde. - Foto: GMTO

GMTO flowcharts voor veilig werken aan hybride en EV volgens nieuwe...

De herziene NEN 9140 voor veilig werken aan hybride en elektrische voertuigen is op 11 juni officieel gepubliceerd. Ook de flowcharts zijn aangepast....

Foto: Volvo

Volvo roept elektrische EX30 terug vanwege softwarefout

Volvo roept wereldwijd bijna alle 72.000 elektrische auto's van het model EX30 terug om een mogelijke softwarefout. Door de softwarefout zouden de...

Fiat Doblo op archiefbeeld. - Foto: Fiat

Distributietiming meten: het verschil tussen elektronische en...

De GMTO-helpdesk krijgt een opmerkelijke case. De motor van een Fiat Doblo weigert alle dienst. Foutcodes zijn er niet, en de autotechnicus heeft al...

[webinar] Klaar voor de toekomst? Haal je e-certificaat!

[webinar] Klaar voor de toekomst? Haal je e-certificaat!

Werken aan elektrische voertuigen is niet zonder gevaar. Om dit veilig te kunnen doen was een norm ontwikkeld, waarbij je nu ook een e-certificaat...

Waarom is dit de werkplaats van de toekomst? Koskamp HR- en Opleidingsadviseur Arjan Erkel legt het uit in de video.

Waarom dit de werkplaats van de toekomst is? Bekijk de video!

"Meer dan automaterialen". Om die slogan waar te maken heeft Koskamp een eigen opleidingentak met drie opleidingscentra. Dat in Assen noemt de...

Soms roept een artikel vragen op, zoals het artikel over het databussysteem. Auteur Gino Decoster klom in het toetsenbord en duikt nog dieper in de materie. - Foto: ANP

Lezersvraag: verschillen tussen Non Fault Tolerant en Fault Tolerant...

AMT-lezer Martijn de Bruijn mailde de redactie met een vraag naar aanleiding van het Back to Basics-artikel over het databussyssteem in AMT 4 van...