NGK Spark Plug groeit: succes in onzekere toekomst

NGK Spark Plug groeit: succes in onzekere toekomst
Controle tijdens de productie van gloeibougies

Groeien in een veranderende markt is een uitdaging voor elke onderneming. Voor NGK Spark Plug, een van 's werelds grootste leveranciers van auto-onderdelen en technisch keramiek, vormt het wereldwijde productienetwerk de kracht waarmee toekomstige uitdaging aangepakt kan worden. Al meer dan 80 jaar heeft dit netwerk succes gebracht.

Dit onderstreept Damien Germès, regiopresident EMEA, CEO van NGK Spark Plug Europe en woordvoerder voor het bedrijf. “Ons productienetwerk genereert over de hele wereld waarde. We werken niet alleen aan vergroting van ons marktaandeel, maar dragen ook bij aan een duurzame maatschappij door producten te ontwikkelen voor het milieu, energie, voertuigen van een nieuwe generatie en voor de medische branche. Door onze sterke productietechniek te combineren met de juiste instelling kunnen we de uitdagingen van een nieuw tijdperk aan.”

Wereldwijd worden een miljard NGK bougies per jaar geproduceerd
Wereldwijd worden een miljard NGK-bougies per jaar geproduceerd.

Miljard bougies per jaar

De schaal van NGK Spark Plugs activiteiten is indrukwekkend. Er werken bijna 16.000 mensen bij 41 bedrijfsonderdelen, vier technisch centra en talloze verkoopkantoren in 21 landen wereldwijd. Het belangrijkste bedrijfskapitaal zit in het gestaag groeiend netwerk van 29 productielocaties, met een capaciteit van omstreeks een miljard bougies per jaar die in ruim 160 landen verkocht worden.

Op deze basis groeide het bedrijf uit tot een leidende specialist in ontstekingsdelen en sensoren voor verbrandingsmotoren in voertuigen, industrie, scheepvaart, land- en tuinbouw en andere toepassingen. Ze leveren aan zowel OE-producenten als de onafhankelijke vervangingsmarkt. Onder leiding van de Automotive Components afdeling genereerde deze tak van het bedrijf 80% van NGK Spark Plugs netto omzet in het fiscale jaar 2018.

Tegelijk wereldwijd en regionaal

Het netwerk dat NGK Spark Plug opzette om deze specialistische producten te leveren combineert wereldwijde aanwezigheid met lokale kennis en ervaring. Fabrieken en verkoopkantoren zijn dichtbij belangrijke OE-afnemers gevestigd, verdeeld over vijf regio’s – EMEA (Europa, Midden-Oosten, Zuid-Afrika), Zuid-Amerika, Noord-Amerika en Australië, Azië, en Japan waar het hoofdkantoor staat.

Bedrijfshoogtepunten

  • Japan blijft het thuisland voor NGK Spark Plug, daar staan vier van de grootste fabrieken en het hoofdkantoor.
  • Het wereldwijde hoofdkantoor in Nagoya staat pal naast een grote bougiefabriek, de eerste die het bedrijf bouwde.
  • De nabij gelegen Komaki-fabriek is in omvang en personeelsbezetting, met 4.000 medewerkers, de grootste van het bedrijf. Hier worden auto-bougies gemaakt, sensoren, halfgeleider componenten, keramische delen en medische producten.
  • Ook in Japan staat de bougiefabriek met de hoogste productie ter wereld, de Miyanojo-fabriek op het eiland Kyushu die honderden miljoenen bougies per jaar maakt.

Goede beschikbaarheid gegarandeerd

De meeste OE- en aftermarket-producten maken we zelf, inclusief veel grondstoffen. De meeste productielocaties maken verschillende typen van het belangrijkste product, bougies, zodat overal een goede beschikbaarheid is gegarandeerd. Bijzondere onderdelen zoals isolatoren worden wel grotendeels in Japan gemaakt en in de andere productielocaties gebruikt.

Onze organisatie is prima voorbereid om mee te evolueren met deze uitdagingen”

Nieuwe uitdagingen

“Met dit multinationale, maar regionaal gevestigde netwerk kunnen we consistent hoge kwaliteit bieden, maar ook snel reageren op wisselende eisen van onze klanten overal ter wereld”, gaat Damien Germès verder. “Deze kwaliteiten zullen ons ook in de toekomst aan succes helpen. Terwijl nieuwe krachtbronnen, globalisatie, digitalisering, concurrentie en milieumaatregelen de markten voor mobiliteit en technisch keramiek nieuwe vormen geven is onze organisatie prima voorbereid om mee te evolueren met deze uitdagingen.”

Isolator-eisen

Compacte downsize automotoren zijn gemeengoed geworden om tegemoet te komen aan eisen voor vermindering van brandstofverbruik en emissies. Om in een kleinere ruimte te passen moeten bougies slanker en langer worden. Tegelijk moeten ze onder steeds moeilijker omstandigheden de best mogelijke ontsteking bieden.

De vereiste ultradunne isolatordelen voor zulke bougies zijn een van de keramische precisieproducten die de NGK Spark Plug fabrieken dagelijks maken.

Vanuit Japan wereldwijd uitgebreid

Onze bedrijfshistorie begon in Nagoya, Japan. In 1919 besloot ondernemer Magoemon Ezoe om bougies te gaan maken, “met isolatoren van keramiek, een specialisme van ons land Japan”. Zo ontstond NGK Insulators. In 1936 werd daarvan de afdeling NGK Spark Plug afgesplitst. Eind jaren vijftig groeide de Japanse economie sterk en opende NGK Spark Plug zijn eerste overzeese vestiging in Brazilië. De Europese afdeling ging in 1979 van start, de EMEA regio leverde vorig jaar 26,1 % van de wereldwijde omzet.

We brengen ons productie- en verkoopnetwerk op peil in Brazilië, Rusland, India, China en andere opkomende markten”

De fabrieken op het Amerikaans continent produceren zowel bougies als sensoren, terwijl in Europa en Zuid-Afrika op bougies wordt geconcentreerd. Er is ook grote aandacht voor opkomende markten. “We brengen ons productie- en verkoopnetwerk op peil in Brazilië, Rusland, India, China en andere opkomende markten”, zegt Germès.

Bestaande faciliteiten optimaliseren

Van het grootste belang is echter om de bestaande faciliteiten te optimaliseren. “Onze financiële resultaten zijn uitstekend, maar we moeten het bedrijf slim leiden en reageren op komende marktontwikkelingen”, bevestigt de regiopresident. “We concentreren ons daarom op verbeterde capaciteit in bestaande fabrieken, in plaats van nieuwe te openen. Bijvoorbeeld door de bougieproductie in Thailand te verhogen. De Komaki-fabriek wordt verbouwd en we willen er meer automatisering invoeren.”

Beeld uit de productie van zuurstofsensoren
Beeld uit de productie van zuurstofsensoren.

Waarde genereren

Het succes van elke NGK Spark Plug fabriek rust op vele elementen, innovatie, logistiek, kwaliteitsbewaking en zelfs voorbereiding op eventuele rampen. In dat alles wordt geïnvesteerd.

Overal in het bedrijf staat de fabricagetechniek op het hoogste peil, waarbij robotisering een rol speelt. “We gebruiken al automatische transportrobots en optische controle waar relevant. We kunnen ook kunstmatige intelligentie (AI) toepassen en IoT, Internet of Things om contact te leggen tussen onze machines en gegevens die ze uitwisselen slim te gebruiken”, onthult hij.

Kwaliteitsborging

Wat betreft kwaliteitsborging zijn de meeste NGK-fabrieken gecertificeerd volgens ISO 9001:2015, ISO TS 16949 en de Industry Automotive Task Force IATF 16949. De kwaliteit wordt ook bevorderd door het personeel met de bedrijfsfilosofie ‘de Nittoku-manier’. Germès verklaart: “Een onderdeel hiervan, Shisei-Shinjitsu, betekent ‘eerlijk, ons uiterste best doen". Dat inspireert onze medewerkers in alle fabrieken.

Ook de aanpak van milieu-effecten heeft in elke vestiging dezelfde basis. Naast de ISO 14001:2015 certificering voor milieuverantwoord ondernemen heeft het bedrijf een eigen politiek voor effectieve milieubescherming. Daarvoor werd in 2016 het programma Global Eco Vision 2020 gestart, om verstandig om te gaan met natuurlijke grondstoffen, klimaatopwarming, gevaarlijke chemische stoffen, en het maken van milieuvriendelijke producten.

De Komaki fabriek is de grootste die NGK heeft, er worden veel verschillende producten gemaakt
De Komaki-fabriek is de grootste die NGK heeft. Er worden veel verschillende producten gemaakt.

Persoonlijke benadering

De omvang en breedte van NGK Spark Plugs-productie levert nog een belangrijk voordeel: kennis. Door de ‘best practice’-methodes wereldwijd te delen blijft het bedrijf de concurrentie voor. De NGK Spark Plug-fabrieken kijken ook buiten het eigen terrein. Regelmatig bezoeken autofabrikanten en grossiers de productie, en bekijken nieuwe producten of productlijnen.

Als grote werkgever werkt de fabriek samen met de plaatselijke gemeenschap. “Meer dan duizend mensen deden vorig jaar mee aan fabrieksrondleidingen, om te zien wat we doen”, voegt Damien Germès toe. “We zien dat als een belangrijke manier om contact en begrip te krijgen bij de gemeenschap rond onze fabrieken, en het levert goodwill en feedback op.”

Bedrijf voorbereiden

NGK Spark Plug is al bezig zijn wereldwijd productienetwerk te optimaliseren voor aanvullende mobiliteitselementen of zelfs geheel nieuwe producten. “Onze keuzes zullen dus bepaald worden door marktinformatie, technologische ontwikkeling, en meer algemene economische, milieutechnische en markttrends”, besluit Germès. “We kunnen uitdagende ontwikkelingen verwachten en het is opwindend om ons bedrijf daarop voor te bereiden.”

100% kwaliteit

Het was NGK oprichter Magoeman Ezoe die het kwaliteitsbewustzijn invoerde dat nog steeds bij al onze medewerkers leeft. “Stel dat we één slecht product maken op een totaal van duizend”, zei hij. “De klant die dat ene product koopt ziet bij ons een foutpercentage van 100%.”

Dit artikel is gesponsord door NGK-NTK / bekijk hier het partnerdossier. 

Auto Prof 2025 barst van innovaties, live-demo's en meer

Auto Prof 2025 barst van innovaties, live-demo's en meer

"Bezoek de Garage van de Toekomst!" Dit is de belofte die Auto Prof 2025 uitspreekt als hét onafhankelijke aftersales event voor de autobranche. Of je nu eigenaar, ondernemer, technicus of monteur bent, Auto Prof zorgt ervoor dat je op de hoogte blijft van de ontwikkelingen binnen de automotive-industrie.

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

Ruth Lokhorst van Autobedrijf Lokhorst-Zoet in Elburg liet onlangs een gastvrijheidscheck via OOMT doen om te kijken wat hun klanten ervaren en waar de verbeterpunten zitten. Dat kan veel waardevolle inzichten opleveren, ook als je juist een heel fijn bedrijf weet te runnen. "Ik zie genoeg dingen die verbeterd kunnen worden."

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Stel je een krachtig trio voor van distributeur, grossier en garagebedrijf. Samen vormen ze een drietrapsraket naar succes en dat is precies wat Doyen Auto, Autodistribution en AD Garage doen. Tom Bergmans van Bergmans Auto's in Veldhoven legt uit hoe AD Garage hem helpt groeien.

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

Om studenten succesvol hun opleiding af te laten ronden is de rol van een leermeester essentieel. Sinds afgelopen jaar richt een BBL-adviseur van OOMT zich op deze groep, waarbij hij in een driehoek werkt met het leerbedrijf, de student en het ROC. "Als een leermeester succesvol is, dan is de kans groter dat een student dat ook is."

Sentury Tyres: Premium banden voor een betaalbare prijs

Sentury Tyres: Premium banden voor een betaalbare prijs

Het opkomende bandenmerk Sentury Tyres maakt snel naam met innovatieve premiumbanden tegen een betaalbare prijs.

Rogier Roet, formulemanager van AutoFirst.

Wat maakt AutoFirst een goede en succesvolle garageformule?

AutoFirst komt uit het BOVAG ROSA onderzoek als een van de best gewaardeerde garageformules van Nederland. Dankzij effectieve marketingondersteuning en een modulaire aanpak helpt AutoFirst autobedrijven met een hogere klanttevredenheid, een betere bedrijfsvoering en personeelswerving. Hoe doet AutoFirst dat?

Het Summa College gebruikt (van links naar rechts) de Launch ELT500 luchtdichtheidstester, de Launch ELB300 celequalizer en de Launch ELP400 HV-oplader/ontlader. Onder de werkbank staat de PicoScope gereed.

Summa College traint met EV-apparatuur van AA-Equipment

Elektrificering maakt diagnose en reparatie van auto's steeds complexer, mede door een gebrek aan ervaring. Summa College en AA-Equipment Support trainen daarom hun professionals met innovatieve apparatuur.

OOMT webinar: direct aan de slag met je RI&E

OOMT webinar: direct aan de slag met je RI&E

Een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) brengt de risico's op de werkvloer in kaart. Voor werkgevers en medewerkers biedt dit waardevolle inzichten en voordelen. Volgens Mirjam van der Kooij, adviseur arbeidsomstandigheden voor OOMT is een RI&E niet alleen een wettelijke verplichting, maar vooral een investering in betere arbeidsomstandigheden.

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”

De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”

Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?

Zo ziet verontreiniging door koelvloeistof in een EGR-koeler eruit

Koelvloeistof in het uitlaatsysteem: een serieus probleem - maar wat...

Het probleem van koelvloeistof in het uitlaatsysteem is een serieuze kwestie, vooral als er een turbo in het spel is. Gewaarschuwd door eerdere berichten over dit onderwerp, vermoedt een ervaren monteur dat hij alert te werk moet gaan bij een Volkswagen Golf 1.5 TSI uit 2018. Bij een korte inspectie zag hij namelijk in het uitlaatsysteem sporen van vermoedelijk koelvloeistof. Hoe kan dat en nog belangrijker: hoe los je het op?