'Technici moet je hun talenten laten ontwikkelen'

'Technici moet je hun talenten laten ontwikkelen'
‘‘Doorleren is noodzakelijk om het kennisniveau én het werkplezier op peil te houden, vindt Huib van ’t Hoog (rechts). “Nieuwe kennis maakt het werk leuker.”

Doorleren is in een moderne werkplaats geen luxe. Het is pure noodzaak als je de technische ontwikkelingen wilt bijhouden, vindt Huib van 't Hoog van Vakgarage Van 't Hoog. De 63-jarige ondernemer vindt het van groot belang dat medewerkers hun talenten ontwikkelen en soepel samenwerken. De OOMT-workshop Escape Room helpt een handje mee.

“Ik wist vooraf niet precies wat ik mij ervan moest voorstellen, maar soms moet je gewoon eens iets nieuws proberen. Voor ons heeft dat goed uitgepakt”, zegt Huib van ’t Hoog over de OOMT-workshop Escape Room. De eigenaar van het gelijknamige onafhankelijke autobedrijf, met vestigingen in Groot Ammers en Zaltbommel, hecht veel waarde aan training en opleiding. Van de in totaal zes autotechnici die bij het bedrijf werken, zijn er vijf eerste autotechnicus en drie diagnosetechnicus.

“Voor een klein bedrijf hebben we naar verhouding veel specialisten in de werkplaats”, vertelt Van ’t Hoog. “Daar kies ik bewust voor. Ik wil flexibel en onafhankelijk zijn. Trainen kost tijd en geld, maar met zoveel vakkennis in huis kunnen we alles zelf oplossen.”

Gastvrijheidscheck: online en offline

De GastvrijheidsCheck van OOMT is dé gastvrijheidsbarometer voor mobiliteitsbedrijven. Met de OOMT GastvrijheidsCheck krijgen deelnemers snel en eerlijk inzicht in de klantbeleving van hun bedrijf – in de winkel, werkplaats en online. Wil je weten hoe jouw bedrijf er voor staat als het om gastvrijheid gaat? Meld je dan snel aan. Dat kan via www.oomt.nl/gastvrijheidscheck of via 0800 - 0155.

Doorleren

Van ’t Hoog begon op 21-jarige leeftijd voor zichzelf. De afgelopen 42 jaar heeft hij de branche en de techniek ingrijpend zien veranderen. “Het kennisniveau is enorm toegenomen. Wat een autotechnicus tegenwoordig allemaal moet weten en kunnen, kun je niet vergelijken met tien of twintig jaar geleden.

”Zonder nieuwe vakkennis wordt het steeds moeilijker om bij te blijven, vindt hij. “Laatst hadden we een vacature voor een autotechnicus. Een van de kandidaten vertelde dat hij niet de kans kreeg om door te leren. Hij vroeg of hij bij ons wel mocht doorleren. Waarop ik zei: als je hier komt werken, dan móét je doorleren! Dat was voor hem een belangrijke reden om voor ons te kiezen.

”Iedereen heeft bepaalde talenten, vindt Van ’t Hoog. “Als werkgever moet je medewerkers de kans geven om die talenten te ontwikkelen. Als je dat niet doet, verliezen mensen het plezier in hun werk.”

Elkaar aanvullen

Het team van Van ’t Hoog volgt regelmatig technische trainingen. Een teamworkshop is voor iedereen nieuw. “De jongens kennen elkaar door en door”, vertelt Huib van ‘t Hoog. “Het is een echte vriendenploeg. Iedereen gaat ook buiten het werk met elkaar om. Toen de OOMT-bedrijfsadviseur vertelde over de workshop Escape Room, dacht ik: dat vinden ze vast leuk. En dat was het ook. ”

Collega’s worden uitgedaagd om samen puzzels op te lossen om uit de escaperoom te ontsnappen”

Tijdens de workshop worden de collega’s uitgedaagd om samen puzzels op te lossen om uit de escaperoom te ontsnappen. De OOMT-bedrijfsadviseur kijkt mee. Na afloop bespreekt de adviseur de uitkomsten met de groep.

“Het was haar opgevallen dat we elkaar aanvullen en helpen en dat we tijdens het oplossen van de raadsels duidelijk communiceren. Dat was goed om te horen, want dat is precies waar ik binnen het bedrijf ook naar streef. Tijdens de complimentenronde heb ik het hele team een compliment gegeven. Iedereen werkt soepel samen, de werksfeer is goed en we zijn klaar voor de toekomst. Wat wil je nog meer?”

Dit artikel is gesponsord door OOMT / bekijk ook het partnerdossier.

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Een garagist vraagt Turbo's Hoet om raad. Hij heeft de turbo van een Peugeot 308 1.6THP uit 2012 vervangen, maar de auto heeft nog steeds geen...

De volautomatische Gear Tronic III van LIQUI MOLY is een ideale klantenbinder. Je voorkomt er typische automaatklachten mee en lost er problemen mee op.

Gear Tronic III lost olieproblemen op

Bij een standaard ATF-verversing blijft zowat de helft van de ATF achter in de koppelomvormer, oliekoeler en -leidingen. Daardoor veroorzaakt het...

Annemiek van de Heg: "Laten we niet vergeten dat de meerderheid van de auto's nog steeds een verbrandingsmotor heeft."

Dankzij TECH360 krijgt Robert Visser een gratis training

Robert Visser is derde geworden in de AMT Kennistest. Hij mag van TECH360 een Pro-training volgen. Maar welke?

Evolutie van accutechnologie in de AMT Kennistest: wat speelt er in de markt?

Evolutie van accutechnologie in de AMT Kennistest: wat speelt er in...

In tien rondes heeft de AMT Kennistest een kans geboden aan technici om hun vakkennis te testen en te verdiepen. VARTA was één van de sponsors en gaf...

Syntium X is beschikbaar in vaten van 200 liter en in vijf liter verpakking. Mogelijk komt Syntium X later dit jaar beschikbaar als bulkolie.

De strijd om de klant: nieuwe Syntium X van Petronas

Consumenten worden prijsbewuster, terwijl het gemiddelde Europese wagenpark al twaalf jaar oud is en de elektrificatie (verschillend per EU-land)...

Met een VR bril beleef je in een virtuele realiteit hoe de wereld van het autobedrijf er in de toekomst uit kan zien.

Opladen voor de toekomst: OOMT en innovatie in de AMT Kennistest

Nu de AMT Kennistest er op zit en de winnaars bekend zijn, blikken we terug met OOMT op hun ervaringen. Jessica Spithoven: "Wij vinden het leuk om...

De PicoScope is een essentieel stuk gereedschap, net zo belangrijk als een set steeksleutels.

AMT Kennistest: Jarno Jager wint PicoScope

De prijswinnaars van de AMT Kennistest zijn bekendgemaakt. Jarno Jager behaalde de tweede plaats en wint daarmee een PicoScope van AA Equipment...

Naomie en Tim de Kruijf zijn Autovakmeesters geworden. "Wij weten precies wat een formule voor ons moet doen."

Generalist en toch merkspecialist dankzij Autovakmeester

Tim en Naomie de Kruijf van Auto Zagato krijgen dagelijks Italiaanse auto's in hun autobedrijf. Maar het marktaandeel van Fiat, Alfa Romeo en Lancia...