'Technici moet je hun talenten laten ontwikkelen'

'Technici moet je hun talenten laten ontwikkelen'
‘‘Doorleren is noodzakelijk om het kennisniveau én het werkplezier op peil te houden, vindt Huib van ’t Hoog (rechts). “Nieuwe kennis maakt het werk leuker.”

Doorleren is in een moderne werkplaats geen luxe. Het is pure noodzaak als je de technische ontwikkelingen wilt bijhouden, vindt Huib van 't Hoog van Vakgarage Van 't Hoog. De 63-jarige ondernemer vindt het van groot belang dat medewerkers hun talenten ontwikkelen en soepel samenwerken. De OOMT-workshop Escape Room helpt een handje mee.

“Ik wist vooraf niet precies wat ik mij ervan moest voorstellen, maar soms moet je gewoon eens iets nieuws proberen. Voor ons heeft dat goed uitgepakt”, zegt Huib van ’t Hoog over de OOMT-workshop Escape Room. De eigenaar van het gelijknamige onafhankelijke autobedrijf, met vestigingen in Groot Ammers en Zaltbommel, hecht veel waarde aan training en opleiding. Van de in totaal zes autotechnici die bij het bedrijf werken, zijn er vijf eerste autotechnicus en drie diagnosetechnicus.

“Voor een klein bedrijf hebben we naar verhouding veel specialisten in de werkplaats”, vertelt Van ’t Hoog. “Daar kies ik bewust voor. Ik wil flexibel en onafhankelijk zijn. Trainen kost tijd en geld, maar met zoveel vakkennis in huis kunnen we alles zelf oplossen.”

Gastvrijheidscheck: online en offline

De GastvrijheidsCheck van OOMT is dé gastvrijheidsbarometer voor mobiliteitsbedrijven. Met de OOMT GastvrijheidsCheck krijgen deelnemers snel en eerlijk inzicht in de klantbeleving van hun bedrijf – in de winkel, werkplaats en online. Wil je weten hoe jouw bedrijf er voor staat als het om gastvrijheid gaat? Meld je dan snel aan. Dat kan via www.oomt.nl/gastvrijheidscheck of via 0800 - 0155.

Doorleren

Van ’t Hoog begon op 21-jarige leeftijd voor zichzelf. De afgelopen 42 jaar heeft hij de branche en de techniek ingrijpend zien veranderen. “Het kennisniveau is enorm toegenomen. Wat een autotechnicus tegenwoordig allemaal moet weten en kunnen, kun je niet vergelijken met tien of twintig jaar geleden.

”Zonder nieuwe vakkennis wordt het steeds moeilijker om bij te blijven, vindt hij. “Laatst hadden we een vacature voor een autotechnicus. Een van de kandidaten vertelde dat hij niet de kans kreeg om door te leren. Hij vroeg of hij bij ons wel mocht doorleren. Waarop ik zei: als je hier komt werken, dan móét je doorleren! Dat was voor hem een belangrijke reden om voor ons te kiezen.

”Iedereen heeft bepaalde talenten, vindt Van ’t Hoog. “Als werkgever moet je medewerkers de kans geven om die talenten te ontwikkelen. Als je dat niet doet, verliezen mensen het plezier in hun werk.”

Elkaar aanvullen

Het team van Van ’t Hoog volgt regelmatig technische trainingen. Een teamworkshop is voor iedereen nieuw. “De jongens kennen elkaar door en door”, vertelt Huib van ‘t Hoog. “Het is een echte vriendenploeg. Iedereen gaat ook buiten het werk met elkaar om. Toen de OOMT-bedrijfsadviseur vertelde over de workshop Escape Room, dacht ik: dat vinden ze vast leuk. En dat was het ook. ”

Collega’s worden uitgedaagd om samen puzzels op te lossen om uit de escaperoom te ontsnappen”

Tijdens de workshop worden de collega’s uitgedaagd om samen puzzels op te lossen om uit de escaperoom te ontsnappen. De OOMT-bedrijfsadviseur kijkt mee. Na afloop bespreekt de adviseur de uitkomsten met de groep.

“Het was haar opgevallen dat we elkaar aanvullen en helpen en dat we tijdens het oplossen van de raadsels duidelijk communiceren. Dat was goed om te horen, want dat is precies waar ik binnen het bedrijf ook naar streef. Tijdens de complimentenronde heb ik het hele team een compliment gegeven. Iedereen werkt soepel samen, de werksfeer is goed en we zijn klaar voor de toekomst. Wat wil je nog meer?”

Dit artikel is gesponsord door OOMT / bekijk ook het partnerdossier.

Europa zal naar verwachting in 2030 ver voorop lopen met batterij-elektrische auto’s, de VS en meer nog China zullen ook gaan voor hybrides, verwacht Bosch. - Foto: Bosch

Toekomst volgens Bosch: batterij, waterstof én verbrandingsmotor

Een kruispunt, zo noemde Bosch zijn jaarlijkse business update. De autobranche moet en zal in veel opzichten veranderen, maar niet in één richting....

Hoe voorkomt Europa dat het straks aan de Chinese stekker ligt? - Foto: Shutterstock

Emissievrij vervoer zonder Chinese stuntaanbiedingen, hoe moet dat?

Hoe stimuleren we de Europese markt voor schoon, emissievrij vervoer? Maar graag zonder goedkope aanbiedingen uit China, als de export...

Innovam en Noorderpoort versterken samenwerking om schadeherstel- opleiding verder te verbeteren. Van links naar rechts: Marchel Arling (directeur techniek Noorderpoort), Peter Hazenberg (teammanager automotive opleidingen Noorderpoort), Rutger Huijsman (teamleider schadeherstel Innovam) en Herme Bruin (directeur Innovam). - Foto: Innovam

Opleiding schadeherstel naar hoger niveau met Innovam en Noorderpoort

Innovam en roc Noorderpoort in Groningen versterken de bestaande samenwerking om de opleiding schadeherstel verder te verbeteren.

Het ontwikkelingscentrum voor batterijen van Mahle in Stuttgart. - Foto: Mahle

Mahle: focus op elektrificatie, maar geen ban op brandstofmotor

Toeleverancier voor de auto-industrie en aftermarket Mahle sloot 2023 af met een recordomzet. Daarmee kruipt het bedrijf uit een financieel dal....

Foto: Shutterstock

Standox Xtreme bespaart schadeherstelbedrijf tijd en geld

Het Standox Xtreme-systeem biedt het schadeherstelbedrijf razendsnelle procestijden en een lager energieverbruik.

Foto: Gert te Lintelo

Satink Classic Car Creations combineert restauratie met innovatie

Satink Classic Car Creations in Hengelo (Overijssel) is al dik dertig jaar een begrip in de restauratiewereld. Het bedrijf organiseerde op zaterdag...

De cao Metaal en Techniek is met zo’n 360.000 werknemers in de sector en zo’n 36.000 werkgevers de grootste cao in de marktsector Foto: Shutterstock

UPDATE: FNV stuurt cao-ultimatum naar werkgevers Metaal & Techniek

FNV Metaal heeft een cao-ultimatum gestuurd naar de werkgevers in de Metaal & Techniek sector, waar ook carrosseriebedrijven en...

De EV-koper weet nu tot en met 2030 waar hij aan toe is qua wegenbelasting. - Foto: Shutterstock

Gewichtscorrectie voor EV - wat zegt Bovag over kabinetsvoorstel?

We zagen al dat het voorstel van het demissionaire Kabinet voor een gewichtscorrectie in de motorrijtuigenbelasting voor EV's tot en met 2030 wordt...