Gesponsord

Accustabilisator Deca onmisbaar in werkplaats én showroom

Accustabilisator Deca onmisbaar in werkplaats én showroom

Acculaders zijn in de werkplaats onmisbaar. Diagnoseprocessen kunnen immers lang duren en veel stroom vragen. Maar ook in de showroom zijn ze steeds vaker nodig. Deca introduceert de Life 30 en Life 120 accustabilisatoren. Wat kunnen ze?

Er was een tijd dat de startaccu na het starten van de motor niet veel meer te doen had. Inmiddels zijn auto's uitgerust met sensoren, verwarmingselementen, displays en computers. Daardoor is de stroomvraag toegenomen en moeten accu's steeds vaker bijspringen.

De cyclische belasting is sinds de introductie van de start‑stopsystemen fors toegenomen, want de accu moet - als de motor niet draait - alle stroomverbruikers aan de gang houden en ook nog een vlotte herstart garanderen. Sinds de remenergie-regeneratiesystemen moeten de accu's ook de bufferende werking van energieoverschotten en vermogenstekorten opvangen.

Accustabilisator: onmisbaar in de werkplaats

Uiteraard heeft dit ook z'n consequenties in het garagebedrijf. Het is belangrijk dat de acculaders een groot vermogen (Watt) leveren, want diagnoseprocessen kunnen lang duren en veel stroom vragen. Denk maar eens aan het updaten van software of het inleren van systemen; dat kan in sommige gevallen uren duren. Dat is teveel gevraagd van een normale startaccu en daarom is het goed om bij onderhoudsbeurten een professionele acculader te gebruiken.

All4Car is een groothandel in handgereedschappen en equipment en specialist in speciaalgereedschap. Ze zijn ook importeur van Deca, een Europese fabrikant van lasapparatuur en batterijladers, die twee nieuwe accustabilisatoren introduceert: de Deca Life 120 12 Volt (20 Ah tot 2.400 Ah) en de Deca Life 30 (12 Volt van 2 Ah tot 600 Ah).

's Avonds geven auto's licht

Ook in de showroom verzetten accu's veel werk. De hele dag openen en sluiten showroombezoekers de deuren van de auto's, worden gebruikers continu in- en uitgeschakeld, hifiapparatuur uitgeprobeerd en met de stoelverstelling gespeeld. De nieuwste mode is om de verlichting van de auto's in de showroom 's avonds aan te laten; dat ziet er ook van buiten heel uitnodigend uit.

Nieuwste mode is om de verlichting van auto's in de showroom 's avonds aan te laten”

Natuurlijk staan showroomauto's aan de Deca Life 30 (12 Volt van 2 Ah tot 600 Ah). Je sluit 'm op de accupolen aan, waarna de Life 30 de stroomvoorziening overneemt zonder de boordaccu leeg te trekken.

Automatisch laden

De Deca-laders kunnen één of meerdere batterijen laden en zijn geschikt voor alle soorten batterijen: natte (lood-zuur) accu's, GEL-accu's, AGM-accu's (start-stopsysteem), EFB accu's (start-stopsysteem en sommige EFB's zijn ook geschikt voor het bufferen van energieoverschotten en vermogenstekorten), Lithium-accu's (LiFePO4) en tractiebatterijen. De Deca accustabilisatoren weten zelf dat de laadspanning van een AGM‑accu 14,5 V moet zijn en van een loodaccu 15,5 V. Ze starten en stoppen automatisch en laden heel constant en gelijkmatig, zodat er geen kans op oververhitting is. Door de netspanning nauwkeurig te regelen worden spanningspieken en daardoor schade aan elektronica en gevoelige hifi-uitrusting voorkomen.

Laders die desulfateren

Deca accustabilisator in de werkplaatsDe Deca accustabilisatoren hebben USB‑poorten en SD-kaartlezers, zodat de laadcurve en laadprogramma's zijn te bewerken en nieuwe software is te installeren. Bovendien kun je sommige functies met behulp van een wachtwoord laten activeren. Een belangrijke eigenschap van steeds meer moderne acculaders is dat ze via een pulstechniek natte accu's kunnen desulfateren. Bij sulfatering verharden de accuplaten, waardoor capaciteitsverlies ontstaat. Sulfatering kan optreden als accu's bijvoorbeeld lange tijd niet opgeladen zijn geweest. Met extreem kortdurende stroomstoten (een hoog frequente puls) kan sulfatering ongedaan worden gemaakt.

Moet je accu's opnieuw inleren na laden?

Als je acculaders normaal gebruikt hoef je accu's niet opnieuw in te leren. Uitzonderingen zijn als je de accu buiten de auto hebt bijgeladen, als de accu buiten de auto is ontladen of als de polen van de accu zijn losgekoppeld. Het hangt een beetje van het accumanagementsysteem af: als die geen stroom in of uit de accu heeft zien gaan, maar wel een andere accuspanning waarneemt (bijvoorbeeld bij het niet herkennen van starthulp), dan kan opnieuw inleren nodig zijn.

Meestal is het niet nodig. Als de ladingstoestand van de accu tussen uitbouwen en inbouwen hetzelfde blijft, of als de stroomvoorziening niet onderbroken wordt, of als je het boostpunt (ook wel satelliet) gebruikt waarbij de stroom via de batterijsensor loopt, dan hoef je de accu niet opnieuw aan te melden.

Dit artikel is gesponsord door All4Car. 

OOMT Webinar RI&E: 'in een halve dag is 80% ingevuld'Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord OOMT Webinar RI&E: 'in een halve dag is 80% ingevuld'

Een Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) is niet alleen verplicht, het is een krachtig hulpmiddel. Het helpt je om risico's in je bedrijf te signaleren en maatregelen te nemen. Toch worstelen veel ondernemers met het invullen ervan. Tijdens het webinar van OOMT en de vakbladen AMT en Tweewieler werd duidelijk: een RI&E levert veel meer op dan je denkt. Het zorgt voor grip, inzicht en een veilige werkomgeving. In het webinar, dat gepresenteerd werd door Annemarie Maeijer-Brüning, werden handvatten, tips en ervaringsverhalen gedeeld.

 Hoe meet je de gezondheid van een batterij? Foto: Shutterstock

Hoe meet je de SOH van een batterij? - Overzicht van beschikbare tools

De hoogspanningsbatterij is het kloppende hart van een elektrische auto, maar hoe bepaal je de conditie ervan? Met speciale diagnoseapparatuur kan het autobedrijf de State of Health (SoH) van batterijen meten. Die SoH is cruciaal de waardebepaling. Dit artikel geeft een overzicht van de systemen van Autel, Hella Gutmann, Bosch, Aviloo en Mahle, en belicht hun toepassingen en verschillen.

OOMT webinar: zo gebruik je de RI&E als investering voor betere arbeidsomstandighedenGesponsord
Gesponsord

Gesponsord OOMT webinar: zo gebruik je de RI&E als investering voor betere...

Een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) brengt de risico's op de werkvloer in kaart. Voor werkgevers en medewerkers biedt dit waardevolle inzichten en voordelen. Volgens Mirjam van der Kooij, adviseur arbeidsomstandigheden voor OOMT is een RI&E niet alleen een wettelijke verplichting, maar vooral een investering in betere arbeidsomstandigheden.

Foto: Mahle

Batterijtest getest: Aviloo en Moba scoren het best

De State of Health van een hoogvoltage batterij meten kan met testers van verschillende aanbieders. Maar hoe betrouwbaar is zo'n batterijtest? Bovag en Vereniging Elektrische Rijders (VER) onderzochten vijf testmethoden.

Foto: Shutterstock

Natrium-ionbatterijen nog geen concurrent voor lithium-ion

Natrium-ionbatterijen worden gepresenteerd als goedkoper en duurzamer dan lithium-ion. Toch zijn doorbraken nodig om grootschalige toepassing te bereiken.

Het Summa College gebruikt (van links naar rechts) de Launch ELT500 luchtdichtheidstester, de Launch ELB300 celequalizer en de Launch ELP400 HV-oplader/ontlader. Onder de werkbank staat de PicoScope gereed.Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord Hoe Summa College EV-specialisten klaarstoomt met AA-Equipment

Elektrificering maakt diagnose en reparatie van auto's steeds complexer, mede door een gebrek aan ervaring. Summa College en AA-Equipment Support trainen daarom hun professionals met innovatieve apparatuur.

Een STLA ladderchassis platform blijft in de VS absolute noodzaak. Het is berekend op elektrische aandrijving achter, of met brandstofmotor, of hier beide als range extended BEV. - Foto: Stellantis

Maken lithium-zwavel accucellen de EV goedkoper en lichter?

Hoewel het Stellantis-concern net overeenkwam om samen met batterijgigant CATL een Europese fabriek te gaan bouwen denken ze al verder dan Chinese LFP-accucellen. Er wordt ook geïnvesteerd in de Amerikaanse startup Zeta, die lithium-zwavel accucellen met aanzienlijke voordelen ontwikkelt.

Het Lithium-ion accupakket zoals dat in de eerste generatie Toyota Prius werd toegepast. - Foto: AFP / Toshifumi Kitamura

Lithium-ion accu: basiskennis voor de autotechnicus (deel 1)

"Gevaarlijk, zeer brandbaar, snelle veroudering, ontzettend kostbaar en niet te recyclen." Zomaar een aantal vaak genoemde 'eigenschappen' van Lithium-ion (Li-ion) batterijen. Waarom worden deze batterijen in alle EV's gebruikt dan? Zijn ze inderdaad zo gevaarlijk? In een serie back to basics-artikelen beantwoorden we deze en nog veel meer vragen.

Met de AVILOO Box, die op de OBD-II-interface wordt aangesloten, kunnen gebruikers accugegevens tot op celniveau analyseren. - Foto: Erwin den Hoed

AVILOO breidt batterijdiagnose uit met DoIP-technologie

AVILOO introduceert DoIP-compatibele batterijtests. Hiermee kan de werkplaats snel en nauwkeurig de gezondheid van EV-accu's testen, nu ook bij nieuwe modellen.

Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Andy Smulders

Waarom flink accelereren goed is voor de levensduur van een...

Batterijen van elektrische voertuigen kunnen ongeveer een derde langer meegaan dan onderzoekers doorgaans voorspelden, blijkt uit een studie van Stanford University.

Accu testen, nooit verspilde energie. - Foto: Shutterstock

Waarom 12 volt accu testen nooit verloren energie is

De 12V-batterij is een cruciaal component in de auto. Is die kapot, dan werkt er niets. Het is dus zaak om die tijdig te testen en zo nodig te vervangen, zelfs in een EV. En ook de HV-batterij van de EV vraagt aandacht, zo laat Midtronics bij een lezing van ATC-Brabant weten. De accu testen is geen verloren energie!

Sentury Tyres: Premium banden voor een betaalbare prijsGesponsord
Gesponsord

Gesponsord Sentury Tyres: Premium banden voor een betaalbare prijs

Het opkomende bandenmerk Sentury Tyres maakt snel naam met innovatieve premiumbanden tegen een betaalbare prijs.