Accustabilisator Deca onmisbaar in werkplaats én showroom

Accustabilisator Deca onmisbaar in werkplaats én showroom

Acculaders zijn in de werkplaats onmisbaar. Diagnoseprocessen kunnen immers lang duren en veel stroom vragen. Maar ook in de showroom zijn ze steeds vaker nodig. Deca introduceert de Life 30 en Life 120 accustabilisatoren. Wat kunnen ze?

Er was een tijd dat de startaccu na het starten van de motor niet veel meer te doen had. Inmiddels zijn auto's uitgerust met sensoren, verwarmingselementen, displays en computers. Daardoor is de stroomvraag toegenomen en moeten accu's steeds vaker bijspringen.

De cyclische belasting is sinds de introductie van de start‑stopsystemen fors toegenomen, want de accu moet - als de motor niet draait - alle stroomverbruikers aan de gang houden en ook nog een vlotte herstart garanderen. Sinds de remenergie-regeneratiesystemen moeten de accu's ook de bufferende werking van energieoverschotten en vermogenstekorten opvangen.

Accustabilisator: onmisbaar in de werkplaats

Uiteraard heeft dit ook z'n consequenties in het garagebedrijf. Het is belangrijk dat de acculaders een groot vermogen (Watt) leveren, want diagnoseprocessen kunnen lang duren en veel stroom vragen. Denk maar eens aan het updaten van software of het inleren van systemen; dat kan in sommige gevallen uren duren. Dat is teveel gevraagd van een normale startaccu en daarom is het goed om bij onderhoudsbeurten een professionele acculader te gebruiken.

All4Car is een groothandel in handgereedschappen en equipment en specialist in speciaalgereedschap. Ze zijn ook importeur van Deca, een Europese fabrikant van lasapparatuur en batterijladers, die twee nieuwe accustabilisatoren introduceert: de Deca Life 120 12 Volt (20 Ah tot 2.400 Ah) en de Deca Life 30 (12 Volt van 2 Ah tot 600 Ah).

's Avonds geven auto's licht

Ook in de showroom verzetten accu's veel werk. De hele dag openen en sluiten showroombezoekers de deuren van de auto's, worden gebruikers continu in- en uitgeschakeld, hifiapparatuur uitgeprobeerd en met de stoelverstelling gespeeld. De nieuwste mode is om de verlichting van de auto's in de showroom 's avonds aan te laten; dat ziet er ook van buiten heel uitnodigend uit.

Nieuwste mode is om de verlichting van auto's in de showroom 's avonds aan te laten”

Natuurlijk staan showroomauto's aan de Deca Life 30 (12 Volt van 2 Ah tot 600 Ah). Je sluit 'm op de accupolen aan, waarna de Life 30 de stroomvoorziening overneemt zonder de boordaccu leeg te trekken.

Automatisch laden

De Deca-laders kunnen één of meerdere batterijen laden en zijn geschikt voor alle soorten batterijen: natte (lood-zuur) accu's, GEL-accu's, AGM-accu's (start-stopsysteem), EFB accu's (start-stopsysteem en sommige EFB's zijn ook geschikt voor het bufferen van energieoverschotten en vermogenstekorten), Lithium-accu's (LiFePO4) en tractiebatterijen. De Deca accustabilisatoren weten zelf dat de laadspanning van een AGM‑accu 14,5 V moet zijn en van een loodaccu 15,5 V. Ze starten en stoppen automatisch en laden heel constant en gelijkmatig, zodat er geen kans op oververhitting is. Door de netspanning nauwkeurig te regelen worden spanningspieken en daardoor schade aan elektronica en gevoelige hifi-uitrusting voorkomen.

Laders die desulfateren

Deca accustabilisator in de werkplaatsDe Deca accustabilisatoren hebben USB‑poorten en SD-kaartlezers, zodat de laadcurve en laadprogramma's zijn te bewerken en nieuwe software is te installeren. Bovendien kun je sommige functies met behulp van een wachtwoord laten activeren. Een belangrijke eigenschap van steeds meer moderne acculaders is dat ze via een pulstechniek natte accu's kunnen desulfateren. Bij sulfatering verharden de accuplaten, waardoor capaciteitsverlies ontstaat. Sulfatering kan optreden als accu's bijvoorbeeld lange tijd niet opgeladen zijn geweest. Met extreem kortdurende stroomstoten (een hoog frequente puls) kan sulfatering ongedaan worden gemaakt.

Moet je accu's opnieuw inleren na laden?

Als je acculaders normaal gebruikt hoef je accu's niet opnieuw in te leren. Uitzonderingen zijn als je de accu buiten de auto hebt bijgeladen, als de accu buiten de auto is ontladen of als de polen van de accu zijn losgekoppeld. Het hangt een beetje van het accumanagementsysteem af: als die geen stroom in of uit de accu heeft zien gaan, maar wel een andere accuspanning waarneemt (bijvoorbeeld bij het niet herkennen van starthulp), dan kan opnieuw inleren nodig zijn.

Meestal is het niet nodig. Als de ladingstoestand van de accu tussen uitbouwen en inbouwen hetzelfde blijft, of als de stroomvoorziening niet onderbroken wordt, of als je het boostpunt (ook wel satelliet) gebruikt waarbij de stroom via de batterijsensor loopt, dan hoef je de accu niet opnieuw aan te melden.

Dit artikel is gesponsord door All4Car. 

Voor een nieuwe turbo is het gieten van de verschillende metalen onderdelen noodzakelijk. Voor deze gereviseerde van C&E Turbochargers hoefde dat niet..

Trend in revisie zet door: meer elektronica

Tijdens de garantieperiode worden onderdelen vaak door de fabrikant vervangen, maar zodra deze periode voorbij is, wordt revisie aantrekkelijker....

Foto: Shutterstock

Column Erwin den Hoed: 'Zonnige toekomst voor schadeherstel én...

Erwin den Hoed was voor AMT bij Bovag's eerste schadeherstelcongres. Hij zag een zonnige toekomst voor schadeherstellers én voor gereviseerde...

Een Maserati 4.9 V8 ombouwen naar dry sump-smering betekent lang zoeken naar de juiste onderdelen die ook nog eens duur zijn. Bert Hijnekamp houdt wel van dit soort uitdagingen. “Als een klant het wil betalen, kunnen we alles maken.” - Foto: Mike Tekst & Beeld

Zo lost HRW tekort aan revisietechnici op: 'Ik verzamel...

"In Nederland staan drie keer zoveel krukasslijpbanken als dat er mensen zijn om ze te bedienen. Revisietechnici zijn schaars", zegt Bert Hijnekamp...

Foto's: Peter Aansorgh

Stap voor stap: CVT reviseren

Revisiespecialist Christian de Vos van Autrans laat zien hoe revisie van een Continu Variabele Transmissie, oftewel CVT, in zijn werk gaat.

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

Van Kronenburg Engines: de motor achter het succes | VIDEO

Motorrevisie is topsport. Dat is wel duidelijk na een bezoek aan Van Kronenburg Engines. Met een combinatie van ervaring, gevoel en een modern...

De kleine platte schroevendraaier heeft Julia altijd bij zich. "Je kunt er zoveel mee doen, eigenlijk meer dan je verwacht." Foto: Koos Groenewold

Trots op het vak: Julia Jurriens, winnares Skills Heroes

Julia Jurriens, werkzaam bij Ekris BMW en Mini Arnhem, is onlangs uitgeroepen tot winnares van Skills Heroes, dé vakwedstrijd voor mbo-studenten in...

Drie achtcilinder lijnmotoren met een inhoud van 80 liter helpen deze duwboot aan stuwkracht. Voor een scheepstechnicus zijn het maar kleintjes.  - Foto: Gert te Lintelo

Groot, groter, grootst: zo houdt Bolier scheepsmotoren tot 16.000 kW...

Vraag je jezelf, terwijl je in zo'n overvolle motorruimte probeert een schroef te bereiken, ook wel eens af of je handen nou zo echt groot zijn of de...

De remote-interface is verbonden met het voertuig. Zo kan het via internet op afstand worden uitgelezen met de OEM diagnosetool van VAG (ODIS).

Clever eXpert diagnose: VW Tiguan met cilinderoverslag (twee keer)

Een autotechnicus stelt diagnose aan een VW Tiguan 2.0, 125 kW (CAWA) uit 2008. Het motorstoringslampje brandt en de auto slaat niet aan. Hij...