Veilig werken aan hybride/EV: Zo volg je altijd de juiste stappen!

Veilig werken aan hybride/EV: Zo volg je altijd de juiste stappen!
Handig, voor je aan een EV-klus begint eerst even een blik werpen op het stappenplan. Zo weet je waar en hoe je moet beginnen. EV-klus veilig geklaard!

In de NEN 9140 staat keurig netjes beschreven hoe je veilig aan hybride/EV werkt. Wie wat mag doen en welke stappen je moet nemen vind je terug in een flowchart. GMTO heeft de NEN-flowchart omgebouwd tot een overzichtelijk EV-stappenplan op posterformaat. Vraag 'm gratis aan en hang 'm op in je werkplaats. Zo weet je altijd hoe je een EV-klus moet aanpakken!

Arjen Woudstra van GMTO was betrokken bij de herziening van de nieuwe NEN-norm die onlangs is ingegaan. De norm sluit nu beter aan op praktijk van de werkplaats en er is meer aandacht voor veiligheid en calamiteiten bij EV’s.

Ja/Nee

In de norm vind je een flowchart met de stappen die je moet nemen als je gaat sleutelen aan een EV en ook wie welke werkzaamheden mag uitvoeren. “De flowchart is op zich overzichtelijk”, legt Woudstra uit, “Maar aan het opstellen van een flowchart zijn regels gebonden. Zo moet elke vraag of stap met ja of nee beantwoord worden. Dat is in de praktijk niet altijd zo zwart-wit.”

Optimaal

Daarnaast vangt GMTO signalen van experts en verzekeringsmaatschappijen op waaruit blijkt dat er bij autobedrijven nog best veel onduidelijk is over wat wel en niet mag. “Veel autobedrijven hebben hun zaken rondom EV nog niet optimaal op orde, zo blijkt.” Om werkplaatsen op weg te helpen is het idee om een EV-poster te maken geboren.

Handig!

“Wij vinden het belangrijk dat elke werkplaats weet hoe je veilig EV-klussen uitvoert en natuurlijk ook wie er aan deze auto’s mag werken. Daar helpen wij graag bij.” Iedereen die de poster wil ontvangen kan ‘m via de website van GMTO gratis aanvragen.

Hebben?

Wil jij  de poster ook aan de muur? Klik hier, vul je snel gegevens in (want op = op), dan valt ie binnenkort bij jou op de mat!

Voor een nieuwe turbo is het gieten van de verschillende metalen onderdelen noodzakelijk. Voor deze gereviseerde van C&E Turbochargers hoefde dat niet..

Trend in revisie zet door: meer elektronica

Tijdens de garantieperiode worden onderdelen vaak door de fabrikant vervangen, maar zodra deze periode voorbij is, wordt revisie aantrekkelijker....

Foto: Shutterstock

Column Erwin den Hoed: 'Zonnige toekomst voor schadeherstel én...

Erwin den Hoed was voor AMT bij Bovag's eerste schadeherstelcongres. Hij zag een zonnige toekomst voor schadeherstellers én voor gereviseerde...

Een Maserati 4.9 V8 ombouwen naar dry sump-smering betekent lang zoeken naar de juiste onderdelen die ook nog eens duur zijn. Bert Hijnekamp houdt wel van dit soort uitdagingen. “Als een klant het wil betalen, kunnen we alles maken.” - Foto: Mike Tekst & Beeld

Zo lost HRW tekort aan revisietechnici op: 'Ik verzamel...

"In Nederland staan drie keer zoveel krukasslijpbanken als dat er mensen zijn om ze te bedienen. Revisietechnici zijn schaars", zegt Bert Hijnekamp...

Foto's: Peter Aansorgh

Stap voor stap: CVT reviseren

Revisiespecialist Christian de Vos van Autrans laat zien hoe revisie van een Continu Variabele Transmissie, oftewel CVT, in zijn werk gaat.

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

Van Kronenburg Engines: de motor achter het succes | VIDEO

Motorrevisie is topsport. Dat is wel duidelijk na een bezoek aan Van Kronenburg Engines. Met een combinatie van ervaring, gevoel en een modern...

De kleine platte schroevendraaier heeft Julia altijd bij zich. "Je kunt er zoveel mee doen, eigenlijk meer dan je verwacht." Foto: Koos Groenewold

Trots op het vak: Julia Jurriens, winnares Skills Heroes

Julia Jurriens, werkzaam bij Ekris BMW en Mini Arnhem, is onlangs uitgeroepen tot winnares van Skills Heroes, dé vakwedstrijd voor mbo-studenten in...

Drie achtcilinder lijnmotoren met een inhoud van 80 liter helpen deze duwboot aan stuwkracht. Voor een scheepstechnicus zijn het maar kleintjes.  - Foto: Gert te Lintelo

Groot, groter, grootst: zo houdt Bolier scheepsmotoren tot 16.000 kW...

Vraag je jezelf, terwijl je in zo'n overvolle motorruimte probeert een schroef te bereiken, ook wel eens af of je handen nou zo echt groot zijn of de...

De remote-interface is verbonden met het voertuig. Zo kan het via internet op afstand worden uitgelezen met de OEM diagnosetool van VAG (ODIS).

Clever eXpert diagnose: VW Tiguan met cilinderoverslag (twee keer)

Een autotechnicus stelt diagnose aan een VW Tiguan 2.0, 125 kW (CAWA) uit 2008. Het motorstoringslampje brandt en de auto slaat niet aan. Hij...