Veilig werken aan hybride/EV: Zo volg je altijd de juiste stappen!

Veilig werken aan hybride/EV: Zo volg je altijd de juiste stappen!
Handig, voor je aan een EV-klus begint eerst even een blik werpen op het stappenplan. Zo weet je waar en hoe je moet beginnen. EV-klus veilig geklaard!

In de NEN 9140 staat keurig netjes beschreven hoe je veilig aan hybride/EV werkt. Wie wat mag doen en welke stappen je moet nemen vind je terug in een flowchart. GMTO heeft de NEN-flowchart omgebouwd tot een overzichtelijk EV-stappenplan op posterformaat. Vraag 'm gratis aan en hang 'm op in je werkplaats. Zo weet je altijd hoe je een EV-klus moet aanpakken!

Arjen Woudstra van GMTO was betrokken bij de herziening van de nieuwe NEN-norm die onlangs is ingegaan. De norm sluit nu beter aan op praktijk van de werkplaats en er is meer aandacht voor veiligheid en calamiteiten bij EV’s.

Ja/Nee

In de norm vind je een flowchart met de stappen die je moet nemen als je gaat sleutelen aan een EV en ook wie welke werkzaamheden mag uitvoeren. “De flowchart is op zich overzichtelijk”, legt Woudstra uit, “Maar aan het opstellen van een flowchart zijn regels gebonden. Zo moet elke vraag of stap met ja of nee beantwoord worden. Dat is in de praktijk niet altijd zo zwart-wit.”

Optimaal

Daarnaast vangt GMTO signalen van experts en verzekeringsmaatschappijen op waaruit blijkt dat er bij autobedrijven nog best veel onduidelijk is over wat wel en niet mag. “Veel autobedrijven hebben hun zaken rondom EV nog niet optimaal op orde, zo blijkt.” Om werkplaatsen op weg te helpen is het idee om een EV-poster te maken geboren.

Handig!

“Wij vinden het belangrijk dat elke werkplaats weet hoe je veilig EV-klussen uitvoert en natuurlijk ook wie er aan deze auto’s mag werken. Daar helpen wij graag bij.” Iedereen die de poster wil ontvangen kan ‘m via de website van GMTO gratis aanvragen.

Hebben?

Wil jij  de poster ook aan de muur? Klik hier, vul je snel gegevens in (want op = op), dan valt ie binnenkort bij jou op de mat!

Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Stock Images Zeeland

Wat verandert er in de APK, hoe kan het (nog) beter? Help mee!

'Zwarte APK' of 'APK op afstand'. AMT schreef er al herhaaldelijk over. Ook de RDW zat niet stil. Vanaf 1 januari ga je dat merken in de nieuwe APK-regels. Hoe? Wat verandert er nog meer? En hoe zou de APK (nog) beter kunnen? We geven de feiten en zijn benieuwd naar jouw mening…

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschapGesponsord
Gesponsord

Gesponsord OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

VA Motorsport is gespecialiseerd in het maken van rolkooien. Maar het bedrijf doet veel meer. AMT ging er op bezoek.. Foto's: Mike Tekst en beeld

De werkplaats van VA Motorsport: het geheim van goede rolkooien

Als je je passie volgt, kom je vanzelf terecht op de plek waar je thuishoort. Misschien geldt dit niet voor iedereen, maar het geldt beslist voor Ad Verkuijlen (64) en Guus van Lankveld (28). Ondanks het leeftijdsverschil hebben de twee dezelfde grote liefde voor hun werk en voor hun onderneming. Als het met autosport, rolkooien of metaalbewerking te maken heeft, dan is de kans groot dat VA Motorsport een maatwerkoplossing in huis heeft.

Aftermarket of origineel? Wat is wijsheid? AMT lezers aan het woord. (Foto: Shutterstock)

Aftermarket of origineel? AMT lezers aan het woord over nieuwe...

Nieuwe onderdelen, moeten die van de Original Equipment Manufacturer (OEM) komen of mogen ze ook van een Independent Aftermarket Manufacturer (IAM) zijn? OEM zeggen 31 van de 59 AMT-lezers die we ernaar vroegen. Meest genoemde reden: kwaliteit.

Brengt deze meer of minder omzet naar de werkplaats? En hoe zit het met de marge op dat onderhoud? (Bron: ANP)

Vraagt EV méér of mínder onderhoud?

Hoeveel elektrische auto's zijn er in 2035? En hebben die meer of minder onderhoud nodig dan auto's met verbrandingsmotor? Met andere woorden, hoe gaat de werkplaatsomzet zich ontwikkelen? Omdat glazen bollen hier niet helder over zijn, nemen we onze toevlucht tot data. Hoe zien de onderzoekers van Trend RX en WESP de toekomst van de werkplaats?

Een particulier biedt op Marktplaats twee koplampunits van een Porsche Cayenne. Hoe weet je dat ze niet van diefstal afkomstig zijn?

Geen DOL? Burgemeester berispt autobedrijf

Eerst een bezoekje van twee BOA's, daarna een 'Bestuurlijke waarschuwing' van de gemeente op de mat. Het overkwam een klein autobedrijf in de omgeving Rotterdam. Reden: geen inschrijving in het 'Digitaal Opkopers Loket'. In het wat? Wat is hier aan de hand? En wat betekent dat voor autobedrijven?

Wie niet beter weet, zou denken dat het in de moderne werkplaats vooral om EV en hybride draait. Maar hoe zit het in de praktijk? Dat leert het AMT Garageforum. En: welke storingen zien de forumleden voorbij komen? - Foto: Shutterstock

EV en hybride op AMT Garageforum: welke storingen zien we in de...

Wie niet beter weet, zou denken dat het in de moderne werkplaats vooral om EV en hybride draait. Maar hoe zit het in de praktijk? Dat leert het AMT Garageforum. En: welke storingen zien de forumleden voorbij komen?

Oprichter van Carteam Martin Bedorf (links) en Dennis van Eijkelenborg van Moobi.

Moobi en EV-Team versterken EV-service met nieuw partnerschap

Moobi en EV-Team slaan de handen ineen om EV-service in Nederland naar een hoger niveau te tillen. Dankzij trainingen en technische ondersteuning kunnen Carteam-garages nu hun service aan elektrische voertuigbezitters verbeteren.

Licht en ruimte. Mooie werkplekken, verwarmde vloer, alle equipment onder handbereik en ruitensproeiervloeistof, twee typen olie en perslucht op iedere werkplek beschikbaar.

Van garage naar mobiliteitscentrum: zo bouwde De Beijer nieuw op...

Droom even mee. Stel je eens voor dat je helemaal nieuw kon bouwen. Hoe zou dat er dan uitzien? Autobedrijf De Beijer maakte die droom waar, ging van een C-locatie in Randwijk naar een A-locatie bij knooppunt Valburg en bouwde daar een heus mobiliteitscentrum. Wat dat inhoudt? Kijk maar.

Zo zag de wielmotor eruit bij de presentatie van de Lightyear One. Maar of dit in 2019 al een Elaphe product was weten we niet zeker. - Foto: Peter Fokker

Wielmotoren zoals van Lightyear in de aanbieding

Het Sloveense Elaphe biedt zijn SuperBear elektrische wielmotoren aan voor autofabrikanten. En die wielmotoren kennen we weer van het Nederlandse LightYear.

Bovag Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar 2024 is… BIE OLTHOF!!!

Bie Olthof is Autobedrijf van het jaar 2024!

Bie Olthof uit Nijverdal is Bovag Onafhankelijk Autobedrijf van het jaar 2024. Dit Twentse familiebedrijf staat voor kwaliteit met een dorpse mentaliteit. Is dat het geheim van het succes van de winnaar?

Trainer Marcel van der Cruijsen beoordeelt de garantieclaims van aircocomponenten bij Nissens.

Aircocompressor vervangen? Voorkom herhalingsbezoek! Deel 1: het...

Als je de aircocompressor vervangt kan je één keer een factuur maken. Reparaties aan het aircosysteem doe je dus maar beter in één keer goed. Nissens-garantie-expert Marcel van der Cruijsen geeft praktische tips in drie delen.