Als het om de dekking van de tester gaat, zowel in de merk-diepgang en -breedte, dan is de grootste ergernis natuurlijk dat er zoveel testers nodig zijn. Sommige testers richten zich uitsluitend op bepaalde automerken of systemen.
Het gebruik van meerdere diagnosetesters is daardoor vaak onvermijdelijk, want geen enkel tester kan het allemaal in z’n eentje af. AMT-lezer D. van Onzenoord schrijft dat het per merk verschilt: “Bij de één kun je veel en kun je diep gaan en verschillende dingen aansturen. Bij de ander kun je alleen uitlezen.”
Gert 's Heeren werkt bij Motomedic in Tessenderlo (België) en heeft die ervaring ook. “De merkspecifieke testers hebben de meeste diepgang, maar die zijn natuurlijk smal. De universele DEC kan niet alle merken aan, maar wat ie wel kan, kan ie diep."
"Texa met IDC5 diagnosesoftware was enkele jaren geleden erg breed, maar ondiep. Na een reeks grote updates is de Texa nu veel dieper geworden. Ook zijn de aangekoppelde databases goed, zoals de elektrische schema’s. Ik gebruik de Texa steeds vaker.”
Populair diagnose apparaat: Bosch KTS
Tot de meest populaire testers behoren die van Snap-on en de Bosch KTS. M. Miedema gebruikt de KTS 740 en vindt het een zeer mooie en uitgebreide tester. “De technische achter-grond en de dekking van de KTS is goed.”
Gert Jan van Harten (Autobedrijf Van Harten) kwam met andere testers niet ver genoeg en werd van de bijbehorende servicedesk ook niet veel wijzer. “De KTS doet het prima, uitstekende updates, maar wel behoorlijk aan de prijs.”
Jan Bert Grijpstra (AVA Auto-materialen en Autoservice) heeft de KTS om die reden vervangen door Autocom. Diverse AMT-lezers laten weten dat de KTS veel kan met VAG-auto’s, maar aanzienlijk minder met bijvoorbeeld Fiats. Davy Goedhart van Kwik-Fit: “Ik kan de ABS-module en de airbagmodule van een BMW niet uitlezen met mijn KTS”.
Anderen zijn positiever. Roy Colet van AutoCure vindt de KTS goed te bedienen. “De dekking is ruim en de KTS heeft veel functies. Er zijn veel updates, maar nadelig is het dure abonnement. Bovendien is het programma in combinatie met een pc of laptop niet altijd even stabiel, waardoor je vaak conflicten hebt.”
Martijn de Leest werkt bij Forddealer Dekker Autogroep en werkt dus met Ford IDS, maar gebruikt ook een KTS 570. “Met de IDS kunnen we vrijwel alles doen, maar soms pak ik toch de KTS, omdat ik daar veel actuators mee kan aansturen. Soms gebruik ik ook de scope van de KTS. De IDS heeft die functie weliswaar ook, maar die is lastiger in het gebruik. Een regeneratie op een Transit uitvoeren lukt dan weer niet met de KTS.”
Nog zo’n verkoopkanon: Snap-on
De AMT-lezers zijn ook heel tevreden over de Snap-on, die door ontzettend veel lezers wordt gebruikt. Matthijs Leussink van VAG Performance Center werkt met de Snap-on en vindt de dekking met negentig procent ruim voldoende.
Paul van den Acker van VDA Autoservice gebruikt de Snap-on Modus Edge. “Hiervoor gebruikte ik de Solus Ultra zonder scope. De Solus Edge met scope is heel waardevol. Snap-on is een fijne uitlezer, die zeer diep gaat in bijna alle Europese en Amerikaanse merken. Ik heb laatst een Lancia Voyager 2009 gereset via ‘US Chrysler Voyager’, omdat Lancia de Voyager er niet in had staan.”
Mark Luyckx (Garage Luyckx in Herent, België) gebruikt de Snap-on Solus Ultra. “Bij elke update weet het toestel makkelijker via de automatische identificatie de juiste auto te vinden.”
Rolf Wilderink (The Mechanic) gebruikt een VDO Autodiagnos, Launch en Porsche Piwis Tester, maar pakt de Snap-on Solus het vaakst.
“Die is erg snel en handig. De dekking is goed. Voor oudere auto’s gebruik ik vaak de Autodiagnos, voor Japanse auto’s de Launch en voor Porsche’s de langzame Piwis.”
Maikel Janssen (Autobedrijf Janssen) vindt de Snap-on Modis Ultra, de KTS 590 en de Autologic de beste testers. “Ze gaan redelijk diep en kunnen bijna alles.”
Niet perfect, maar het lukt wel
Henk Moesker werkt bij HSM Autoservice in Roden en gebruikt een mix van elkaar aanvullende systemen, want ook hij heeft geconstateerd dat geen enkele tester alle automerken kan ondersteunen.
“Van Autel hebben wij een MaxiDAS DS708 en een MaxiSys MS908Pro in gebruik. Daarnaast gebruiken we de Abrites, de Hella MegaMacs en de VCDS.”
Jordi Dik uit Heerhugowaard heeft een eenmanszaak en niet veel budget. “Ik heb daarom de universele Actron CP9580A gekocht. De Actron is eigenlijk gemaakt voor de Amerikaanse markt en voor Amerikaanse auto’s werkt ‘ie prima. Maar als een auto alleen in Europa verkocht is, dan is ie niet zo goed.”
Coen van Ojen is heel tevreden over de Actia MultiDiag, omdat je met de Franse auto’s dan in de roos schiet. Met Japanse auto’s is dat minder, toch is Coen tevreden over deze tester.
Rikus Rijnberg (Garage Rijnberg) gebruikt de Brain Bee ST9000 en Autel MaxiDAS. “Het is verdraaid lastig kiezen aan welk toestel ik het meeste heb. Ze zijn geen van beiden perfect, maar het meeste lukt er wel mee.”
Jan van der Steen van Garage VDS in Poppel vindt dat Hella steken laat vallen.
JanBert Grijpstra gebruikt Autocom en een Blue Point Microscan. “Voor de werkzaamheden die wij als universeel bedrijf uitvoeren, voldoet de Autocom. Resetten, storingen lezen, meetwaardenblokken uitlezen, basisafstellingen programmeren, remmen terugstellen, ABS ontluchten, het gaat bij de meeste auto’s allemaal probleemloos.”
Er zitten ook zoveel mogelijkheden op moderne diagnosegereedschappen. E. Knaap (Knaap Tuning Uithoorn) gebruikt Autel. “Nog steeds ontdek ik dingen die het apparaat ook kan.”
Staan de OE-testers bovenaan?
Volgens Henk Moesker is het verbazingwekkend hoeveel diepgang sommige testers hebben. “Ze komen op veel vlakken steeds dichter bij de merksystemen. Toch zie je dat de focus op bepaalde vlakken ligt en dat je voor andere delen dan toch weer een andere tester nodig hebt.”
Paul van den Acker gebruikt OE-testers van Peugeot/Citroën en Renault. “Het is makkelijk met het inleren van sleutels en bij complexe storingen. Je hebt alle data voorhanden en je kunt in alle ecu’s.”
Maar niet alle AMT-lezers vinden alle OE-systemen goed.
Gerrit ten Dolle (Kremer) gebruikt een VCDS (VAGCom Diagnostic System) en een Delphi. “Ik vind VCDS erg goed voor het uitlezen en inleren. Het past goed bij onze werkplaats en in de meeste gevallen kom je er ver mee. De updates zijn goed, maar de laatste tijd levert de tweekanaals uitlezing van bijvoorbeeld de nieuwste Caddy problemen op. Zelfs de dealer heeft er problemen mee. Dat gaat bij Delphi beter.”
Roy Colet: “Toch blijft VCDS de enige juiste tester voor VAG-auto’s. Wat met andere systemen niet lukt, kan met de VCDS wel, zoals coderen en aanpassen. De herkenning is snel en het werkt kinderlijk eenvoudig. Uitleg en informatie over kanaalnummers is ook op de website van Gerrit Speek te vinden en de updates blijven onbeperkt beschikbaar”.
Ben je tevreden over de updates van diagnosetesters?
Dat brengt ons op de vraag hoe tevreden we eigenlijk over de updates zijn. Coen van Ojen (Actia Multi-Diag) merkt dat de regelmatige updates voor een betere dekking zorgen en ook Paul van der Acker vindt dat met iedere update de functies en merkendiepgang verbeteren.
Zijn we zo tevreden? Ja hoor, want bij Mike van Uden (Autobedrijf Coen Droomers) en JanBert Grijpstra gaan de updates altijd automatisch en probleemloos.
Volgens Patrick de Rooij heeft de VCDS niet veel updates nodig, maar hij is minder tevreden over de updates voor zijn Autel MaxiDiag. “De updates zijn beperkt, zodat het merkspecifiek uitlezen voor veel automerken zich beperkt tot bouwjaar 2012.”
M. Miedema vindt dat het laden van ouderwetse cd’s veel tijd kost, maar Arné Ribbens (Garage Ribbens) doet het online. “Je logt in op een site, klikt de obd-dongle aan en ineens begin het te werken.” Robbert Bevaart van Auto Electra Lelystad schrijft dat updaten niet verplicht is, maar dat het vaak wel veel extra toepassingen en mogelijkheden oplevert, zoals diverse handleidingen om componenten te testen.
Henk Moesker is klaar met die massale maandelijkse updates. Hij zag ze veel liever goed getest en dan eens per kwartaal of per half jaar.
Henk: “De meeste merken doen het netjes, maar de Autel-updates zijn kostbaar”. Ook Rikus Rijnberg vindt de vier updates per jaar voor de Brain Bee prijzig.
Stop met die updates!
Een aantal AMT-lezers wil helemaal niets meer updaten vanwege de hoge kosten. De tester van Arian de Keyzer (De Keyzer Automotive) komt uit China: “Dus niet updaten. Ieder jaar een nieuwe kopen is veel goedkoper dan een update!” Rolf Wilderink laat zijn Snap-on elke twee jaar updaten. Hij werkt voornamelijk aan wat oudere auto`s, dus daar komt hij wel mee weg. “Maar het is elke keer wel even slikken...”
Boyd Verwoerd (Aad Steur Auto) vindt de updates voor zijn VCDS en Delphi best betaalbaar. “Je kunt ook een jaar overslaan. Ik vergeet ze wel eens uit te voeren, omdat ik de update vaak direct annuleer. Een update kost namelijk tijd, dus het zou beter zijn als de update wordt aangeboden bij het afsluiten van het programma en niet bij het opstarten.”
Gert 's Heeren volgt de Engelstalige updates van VCDS, want die zijn eerder beschikbaar.
Michael Obijn (Oving Raalte) gebruikt de Renault Clip, die de importeur verplicht stelt. “De updates van de Clip zijn maandelijks en gaan over het algemeen goed. Een enkele keer zit er wel eens een fout in, maar dan volgt er binnen een paar dagen een patch of ik installeer via de dvd de oude versie tijdelijk.”
Maar Michael gebruikt voor de andere automerken een MaxiDAS en kan daarmee veel klussen dekken voor een acceptabel bedrag zonder abonnementen. “We updaten de MaxiDAS om het jaar, omdat het vreemde wagenpark toch wat ouder is.”
Martijn de Leest gebruikt voor Ford de IDS. “De updates moeten wekelijks en maandelijks uitgevoerd worden, want anders kun je geen garantieclaims doen. Het werkt steeds sneller. In het verleden waren er problemen en moest de applicatierunner bij iedere nieuwe handeling opnieuw gestart worden. Nu blijft die mooi op de achtergrond meedraaien. Ook de updates voor de KTS 570 gaan automatisch en altijd goed.”
David Bloemers (Bekkers Autoschade) is tevreden over zijn Launch en Hella Guttman, al moet hij wel vaak updaten.
PicoScope en Jifeline
Voor een goede diagnose is alleen het uitlezen van foutcodes niet voldoende. Scopes en Pass Thru-interfaces zien we steeds vaker, al is dat in sommige diagnosetesters geïntegreerd. Een aantal AMT-lezers gebruikt de scope op de Snapon-, Launch- of KTS-tester en Maikel Janssen vindt dat vooral bij CAN-bus storingen onmisbaar.
Henk Moesker: “Geen van de systemen die wij gebruiken heeft een geïntegreerde scope, daarvoor zijn een PicoScope en een GMTO Scope aanwezig. Ze hebben elk hun eigen voordelen.” Wim van Mechelen (VTI) heeft na lang zeuren sinds kort een PicoScope (USB-oscilloscoop) in zijn bezit. Wim: “Dankzij de uiteenzetting in AMT heb ik de PicoScope gebruikt om een timing te controleren. Zonder al te veel demontage kon ik vaststellen dat de ketting van de distributie aan vervanging toe was”.
Ook Gert 's Heeren vindt de PicoScope onmisbaar. Hij gebruikt ‘m elke week.
Een paar AMT-lezers hebben ervaring met Jifeline, dat op afstand een diagnose kan stellen en programmeren.
Alles wat Maikel Janssen niet via zijn testers kan, doet hij met Jifeline en JanBert Grijpstra gebruikt Jifeline via de buurman. “Waar we voorheen nog wel eens naar een merkdealer moesten om een trekhaak te programmeren, kan dat nu met Jifeline. De boel wordt op afstand geprogrammeerd. Er zijn nog veel meer mogelijkheden, zoals op het gebied van diagnosestellen, maar dat hebben wij nog niet gebruikt.”
Pass-Thru? Ga er in mee
Maak je gebruik van Pass-Thru? Jordi Dik niet. “Ten eerste is de apparatuur mij te duur en ten tweede komt het maar weinig voor dat ik het nodig heb. Indien nodig vraag ik een ander bedrijf om te helpen.” Zo denken de meeste AMT-lezers er over: te moeilijk, te duur, er is geen vraag naar, dat zijn de opmerkingen die we lezen, bijvoorbeeld van
Wim van Mechelen: “Het vraagt enige ervaring en de software is niet altijd even snel te vinden op de website van de merken. Bovendien hebben we een goede band met enkele merkdealers.”
Rikus Rijnberg: “Dat gaat mij als éénpersoonsbedrijf te veel tijd kosten om er mee te werken. Ik denk dat het net als met diagnose van storingen is: je moet het vaak doen om ervaring op te bouwen en vast te houden.”
Henk Moesker is dat met Rikus eens. Henk vindt het nogal kostbaar qua tijd (leren, installeren, uitproberen) en geld (abonnementen). “Ik heb wel een aantal standaard flash- en upgrade-opties via Autel en via losse systemen, maar PassThru is natuurlijk veruit favoriet. De hardware is al wel aanwezig, dus binnenkort ga ik daar meer tijd aan besteden.” Maikel Janssen gaat er op korte termijn ook mee aan de slag.
“We hebben al inloggegevens voor diverse websites van automerken, dus daar gaan we stappen in maken. We willen alles binnenshuis houden en je merkt dat er vaak storingen opgelost kunnen worden door middel van software-updates, dus daar moet je dan wel in meegaan!” aldus Maikel.
Gert 's Heeren vindt het onmisbaar voor updates. “Ik ben nog niet geregistreerd voor alle fabrikanten, maar na een training bij Sergoyne Diagnostics maak ik tijd om de sites één voor één te leren kennen.”
Welke diagnosetools gebruik je nog meer?
De AMT-lezers gebruiken een keur aan diagnosegereedschappen, variërend van frequentietesters, infrarood warmtepistolen en koffers met retourmetingsets en afperssetjes tot multimeters, accutesters, brandstofdrukmeters en injectortesters.
Davy Goedhart gebruikt een oscilloscoop om alle ABS- en druksensoren te meten en lost er diverse storingen mee op. Patrick de Rooij gebruikt een Fluke stroomtang en een uitgebreide Fluke multimeter. Robbert Bevaart gebruikt regelmatig een thermische camera om lekstromen en overgangsweerstanden te vinden en Jordi Dik gebruikt een Power Probe. “Om even de benzinepomp mee aan te sturen als je twijfelt aan de werking. Ook heb ik er een EGR-klep mee getest. Je kan gezekerd een apparaat laten werken. Werkt heel mooi.”
Roy Colet heeft er ook ervaring mee. “In de Power Probe zit een simpele grafische multimeter. Erg makkelijk om snel te zien of een krukassensor een signaal afgeeft.”
Michael Obijn vindt een USB-endoscoop handig om onderdelen op lastige plekken mee te bekijken en Van Onzenoord voorkwam op die manier motorschade.
“Ik had het vermoeden dat er een stukje porselein in de cilinder was gekomen en de endoscoop bevestigde dit. Na veel vissen en pielen heb ik dat eruit gekregen.”
Meer over diagnose:
Hoe herken je een goede diagnosetester?
Wat adviseren leveranciers voor het werken aan hybride en EV's