Gesponsord

Nieuwe bio-olie biedt forse brandstofefficiëntie

Nieuwe bio-olie biedt forse brandstofefficiëntie

0W-20 is de nieuwe norm voor nieuwe auto's. Maar de Italiaanse oliefabrikant Eni gaat nog een stap verder en introduceert ook een bio-0W-20.

Downsizing is de sleutel

Autofabrikanten downsizen de motoren, passen lichtere constructiematerialen toe, monteren grote turbo's en kiezen voor start-stopsystemen en variabele kleptiming. Om de emissie-eisen van 2030 te halen (40 procent CO2-reductie), verschuift de aandacht naar olie met een lagere viscositeit. 'Dunne' olie veroorzaakt minder wrijving, dus dat lijkt een effectieve manier om brandstof te besparen. Een lagere viscositeit heeft op dit moment de grootste prioriteit, maar kan de olie-industrie die uitdaging aan?

Slijtage en volatiliteit

Eni ziet twee uitdagingen. Vloeistoffen met lage viscositeit hebben een dunnere oliefilm, waardoor het moeilijker is om de oliefilm in stand te houden, met wrijving en versnelde slijtage als mogelijk gevolg. De tweede uitdaging is de volatiliteit, want als de viscositeit daalt, neemt de volatiliteit toe. Bij hoge bedrijfstemperaturen kunnen dan de lichtere uiteinden van de koolwaterstoffen verdampen. Dat duwt de viscositeit omhoog, waardoor elke verbetering van de brandstofbesparing verloren gaat als gevolg van meer wrijving.

Autofabrikanten zijn inmiddels ook heel stellig dat als ze 0W-20 voorschrijven, dat ook voor elke volgende vulling geldt”

Beschikbaarheid van basisvoorraden

Voor de productie van smeermiddelen met lage viscositeit zijn basismaterialen met een lagere viscositeitswaarde, een hogere viscositeitsindex (VI) en een lagere vluchtigheid nodig. Eni maakt 0W-20 met geavanceerde basisoliën uit groep 3 en vooral groep 4. Deze basisoliën zijn duurder dan een 5W-30. Eni levert 0W-20 voor onder andere Volvo, Volkswagen, Porsche, een aantal Japanse fabrikanten en binnenkort volgen BMW en Mercedes-Benz. Autofabrikanten zijn inmiddels ook heel stellig dat als ze 0W-20 voorschrijven, dat ook voor elke volgende vulling geldt.

Bio OW-20 EniEni maakt bio-0W-20

0W-20 zit aan het plafond van de technische mogelijkheden. Toch slaagde Eni er in om een bio 0W-20 te introduceren. Deze bio-olie is gemaakt van een hernieuwbare bron (planten) met natuurlijke bio‑esters. Eni produceert deze olie in eigen huis (Matrica) met eigen technologie, zowel wat betreft de ruwe materialen als de additieven. Eni maakt twee high-performance bio-oliën: de Eni i‑Sint Bio Tech 0W‑20 (voor benzine‑ en hybride auto's) en Eni i-Sigma Bio 10W-30 (voor trucks).

Eni's vlaggenschip

Eni heeft als een van de eerste ter wereld biologische motorolie ontwikkeld: Eni i-Sint Bio Tech 0W-20. Dankzij de bio-ester basisolie presteert de Eni i-Sint Bio Tech 17% beter ten opzichte van de traditionele 0W-20 in de Fuel Economy Test (Sequence VI-D API). De high-performance bio-motorolie draagt zo nog nadrukkelijker bij aan een lagere emissie.

Ingewijden in de olie-industrie noemen de 'bio' 0W-20 de grootste technische ontwikkeling van de afgelopen 25 jaar. Eni i‑Sint Bio Tech 0W‑20 voldoet aan de eisen van alle Japanse hybride auto's en daar zullen de Europese fabrikanten waarschijnlijk snel bijkomen. De voordelen zijn niet te negeren, terwijl de grenzen van de mogelijkheden nog niet eens in zicht zijn.

Dit artikel is gesponsord door Eni

OOMT Webinar RI&E: 'in een halve dag is 80% ingevuld'Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord OOMT Webinar RI&E: 'in een halve dag is 80% ingevuld'

Een Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) is niet alleen verplicht, het is een krachtig hulpmiddel. Het helpt je om risico's in je bedrijf te signaleren en maatregelen te nemen. Toch worstelen veel ondernemers met het invullen ervan. Tijdens het webinar van OOMT en de vakbladen AMT en Tweewieler werd duidelijk: een RI&E levert veel meer op dan je denkt. Het zorgt voor grip, inzicht en een veilige werkomgeving. In het webinar, dat gepresenteerd werd door Annemarie Maeijer-Brüning, werden handvatten, tips en ervaringsverhalen gedeeld.

Het Summa College gebruikt (van links naar rechts) de Launch ELT500 luchtdichtheidstester, de Launch ELB300 celequalizer en de Launch ELP400 HV-oplader/ontlader. Onder de werkbank staat de PicoScope gereed.Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord Hoe Summa College EV-specialisten klaarstoomt met AA-Equipment

Elektrificering maakt diagnose en reparatie van auto's steeds complexer, mede door een gebrek aan ervaring. Summa College en AA-Equipment Support trainen daarom hun professionals met innovatieve apparatuur.

Van links naar rechts: Jos van Dongen/manager oil AAG, Stefan Viguurs /country manager Wolf Oil & Jan Verbeek. - Foto: AAGB

Wolf Oil leverancier van het jaar Alliance Automotive Group Benelux

Wolf Oil is door Alliance Automotive Group Benelux uitgeroepen tot leverancier van het jaar.

OOMT webinar: zo gebruik je de RI&E als investering voor betere arbeidsomstandighedenGesponsord
Gesponsord

Gesponsord OOMT webinar: zo gebruik je de RI&E als investering voor betere...

Een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) brengt de risico's op de werkvloer in kaart. Voor werkgevers en medewerkers biedt dit waardevolle inzichten en voordelen. Volgens Mirjam van der Kooij, adviseur arbeidsomstandigheden voor OOMT is een RI&E niet alleen een wettelijke verplichting, maar vooral een investering in betere arbeidsomstandigheden.

Foto: Eurol

Eurol smeert Indycar van Chip Ganassi Racing

Het Nederlandse Eurol is in 2025 technisch partner van Chip Ganassi Racing, dat uitkomt in de Indycar Series.

Sentury Tyres: Premium banden voor een betaalbare prijsGesponsord
Gesponsord

Gesponsord Sentury Tyres: Premium banden voor een betaalbare prijs

Het opkomende bandenmerk Sentury Tyres maakt snel naam met innovatieve premiumbanden tegen een betaalbare prijs.

Auto Prof 2025 barst van innovaties, live-demo's en meerGesponsord
Gesponsord

Gesponsord Auto Prof 2025 barst van innovaties, live-demo's en meer

"Bezoek de Garage van de Toekomst!" Dit is de belofte die Auto Prof 2025 uitspreekt als hét onafhankelijke aftersales event voor de autobranche. Of je nu eigenaar, ondernemer, technicus of monteur bent, Auto Prof zorgt ervoor dat je op de hoogte blijft van de ontwikkelingen binnen de automotive-industrie.

Rogier Roet, formulemanager van AutoFirst.Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord Wat maakt AutoFirst een goede en succesvolle garageformule?

AutoFirst komt uit het BOVAG ROSA onderzoek als een van de best gewaardeerde garageformules van Nederland. Dankzij effectieve marketingondersteuning en een modulaire aanpak helpt AutoFirst autobedrijven met een hogere klanttevredenheid, een betere bedrijfsvoering en personeelswerving. Hoe doet AutoFirst dat?