Nieuwe bio-olie biedt forse brandstofefficiëntie

Nieuwe bio-olie biedt forse brandstofefficiëntie

0W-20 is de nieuwe norm voor nieuwe auto's. Maar de Italiaanse oliefabrikant Eni, voorheen Agip, gaat nog een stap verder en introduceert ook een bio-0W-20. Vijftien jaar geleden was 10W-40 de norm, tien jaar geleden was dat 5W-30 en nu schrijven Volkswagen, Renault, PSA, GM en Daimler voor nieuwe benzine- en dieselauto's vanaf 2020 allemaal 0W-20 voor. Slechts een enkeling, zoals GM, blijft voor diesels nog even vasthouden aan 0W-30, maar de 0W-trend is duidelijk. Die ontwikkeling gaat zo snel dat een aantal autofabrikanten vanaf 2020 een 0W-16 voorschrijft voor benzinemotoren en in Japan wordt al gesproken over 0W-12 en 0W-8. Waar komt die hang naar lagere viscositeit vandaan?

Downsizing is de sleutel

Autofabrikanten downsizen de motoren, passen lichtere constructiematerialen toe, monteren grote turbo's en kiezen voor start-stopsystemen en variabele kleptiming. Om de emissie-eisen van 2030 te halen (40 procent CO2-reductie), verschuift de aandacht naar olie met een lagere viscositeit. 'Dunne' olie veroorzaakt minder wrijving, dus dat lijkt een effectieve manier om brandstof te besparen. Een lagere viscositeit heeft op dit moment de grootste prioriteit, maar kan de olie-industrie die uitdaging aan?

Slijtage en volatiliteit

Eni ziet twee uitdagingen. Vloeistoffen met lage viscositeit hebben een dunnere oliefilm, waardoor het moeilijker is om de oliefilm in stand te houden, met wrijving en versnelde slijtage als mogelijk gevolg. De tweede uitdaging is de volatiliteit, want als de viscositeit daalt, neemt de volatiliteit toe. Bij hoge bedrijfstemperaturen kunnen dan de lichtere uiteinden van de koolwaterstoffen verdampen. Dat duwt de viscositeit omhoog, waardoor elke verbetering van de brandstofbesparing verloren gaat als gevolg van meer wrijving.

Autofabrikanten zijn inmiddels ook heel stellig dat als ze 0W-20 voorschrijven, dat ook voor elke volgende vulling geldt”

Beschikbaarheid van basisvoorraden

Voor de productie van smeermiddelen met lage viscositeit zijn basismaterialen met een lagere viscositeitswaarde, een hogere viscositeitsindex (VI) en een lagere vluchtigheid nodig. Eni maakt 0W-20 met geavanceerde basisoliën uit groep 3 en vooral groep 4. Deze basisoliën zijn duurder dan een 5W-30. Eni levert 0W-20 voor onder andere Volvo, Volkswagen, Porsche, een aantal Japanse fabrikanten en binnenkort volgen BMW en Mercedes-Benz. Autofabrikanten zijn inmiddels ook heel stellig dat als ze 0W-20 voorschrijven, dat ook voor elke volgende vulling geldt.

Bio OW-20 EniEni maakt bio-0W-20

0W-20 zit aan het plafond van de technische mogelijkheden. Toch slaagde Eni er in om een bio 0W-20 te introduceren. Deze bio-olie is gemaakt van een hernieuwbare bron (planten) met natuurlijke bio‑esters. Eni produceert deze olie in eigen huis (Matrica) met eigen technologie, zowel wat betreft de ruwe materialen als de additieven. Eni maakt twee high-performance bio-oliën: de Eni i‑Sint Bio Tech 0W‑20 (voor benzine‑ en hybride auto's) en Eni i-Sigma Bio 10W-30 (voor trucks).

Eni's vlaggenschip

Eni heeft als een van de eerste ter wereld biologische motorolie ontwikkeld: Eni i-Sint Bio Tech 0W-20. Dankzij de bio-ester basisolie presteert de Eni i-Sint Bio Tech 17% beter ten opzichte van de traditionele 0W-20 in de Fuel Economy Test (Sequence VI-D API). De high-performance bio-motorolie draagt zo nog nadrukkelijker bij aan een lagere emissie.

Ingewijden in de olie-industrie noemen de 'bio' 0W-20 de grootste technische ontwikkeling van de afgelopen 25 jaar. Eni i‑Sint Bio Tech 0W‑20 voldoet aan de eisen van alle Japanse hybride auto's en daar zullen de Europese fabrikanten waarschijnlijk snel bijkomen. De voordelen zijn niet te negeren, terwijl de grenzen van de mogelijkheden nog niet eens in zicht zijn.

Dit artikel is gesponsord door Eni

Zero Emission | Ecomobiel toont duurzame vernieuwing in mobiliteit

Zero Emission | Ecomobiel toont duurzame vernieuwing in mobiliteit

Energietekorten, prijsstijgingen en leveringsonzekerheid. Woningnood en de stikstofcrisis. Hardnekkige maatschappelijke vraagstukken die van invloed zijn op de gehele maatschappij. Zero Emission | Ecomobiel gaat al 15 jaar voorop in duurzame mobiliteit, is hét event voor kennisdeling op dat vlak en toont ook dit jaar weer de meest actuele ontwikkelingen.

De volautomatische Gear Tronic III van LIQUI MOLY is een ideale klantenbinder. Je voorkomt er typische automaatklachten mee en lost er problemen mee op.

Gear Tronic III lost olieproblemen op

Bij een standaard ATF-verversing blijft zowat de helft van de ATF achter in de koppelomvormer, oliekoeler en -leidingen. Daardoor veroorzaakt het losgeweekte vuil nog meer leed. De oplossing is de professionele olieservice voor automatische transmissies met de volautomatische Gear Tronic III van LIQUI MOLY, want daarmee ververs je bijna honderd procent van de ATF.

De producten van Wolf Oil uit Hemiksem onder Antwerpen vinden hun weg naar meer dan 100 landen in de wereld.

Wolf Oil: 'Motorolie is een auto-onderdeel'

Olie is olie, toch? "Nee", zegt Stefan Viguurs van Wolf Oil. "Als je de verkeerde remschijf bestelt, past ie niet. Zo is motorolie ook een onderdeel geworden. Heb je de verkeerde olie, dan past ie niet." Hij legt uit hoe dat zit én toont de alsmaar groeiende motorolieproductie van zijn werkgever.

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

Om studenten succesvol hun opleiding af te laten ronden is de rol van een leermeester essentieel. Sinds afgelopen jaar richt een BBL-adviseur van OOMT zich op deze groep, waarbij hij in een driehoek werkt met het leerbedrijf, de student en het ROC. "Als een leermeester succesvol is, dan is de kans groter dat een student dat ook is."

Je vindt Champion Lubricants dit jaar op Automechanika in hall 12 op stand B21. Foto: Champion Lubricants

Champion Lubricants lanceert nieuwe producten op Automechanika 2024

De nieuwste innovaties van Champion Lubricant omvatten het E-Pulse-assortiment voor elektrische voertuigen, een nieuw assortiment koelvloeistoffen en antivries, een nieuw assortiment milieuvriendelijke watervrije calciumsmeervetten en een duurzame racinglijn.

Annemiek van de Heg: "Laten we niet vergeten dat de meerderheid van de auto's nog steeds een verbrandingsmotor heeft."

Dankzij TECH360 krijgt Robert Visser een gratis training

Robert Visser is derde geworden in de AMT Kennistest. Hij mag van TECH360 een Pro-training volgen. Maar welke?

Evolutie van accutechnologie in de AMT Kennistest: wat speelt er in de markt?

Evolutie van accutechnologie in de AMT Kennistest: wat speelt er in de markt?

In tien rondes heeft de AMT Kennistest een kans geboden aan technici om hun vakkennis te testen en te verdiepen. VARTA was één van de sponsors en gaf maar liefst dertig prijzen weg.

Syntium X is beschikbaar in vaten van 200 liter en in vijf liter verpakking. Mogelijk komt Syntium X later dit jaar beschikbaar als bulkolie.

De strijd om de klant: nieuwe Syntium X van Petronas

Consumenten worden prijsbewuster, terwijl het gemiddelde Europese wagenpark al twaalf jaar oud is en de elektrificatie (verschillend per EU-land) versnelt of vertraagt. Dat vraagt om een andere benadering van de smeeroliemarkt. Samen met Stephan Dergent van Petronas bespreken we de laatste trends.