Motorolie als drijvende kracht achter terugdringen CO₂-uitstoot

Motorolie als drijvende kracht achter terugdringen CO₂-uitstoot

Het terugbrengen van de uitstoot van CO₂ is een belangrijke stap in het tegengaan van klimaatverandering. In dit kader zijn dan ook binnen de EU nieuwe normen afgesproken voor de uitstoot van nieuwe auto's. Vanaf 2021 mag de CO₂-uitstoot van de gehele vloot zoals die door een bepaalde autofabrikant in een jaar wordt verkocht, gemiddeld niet meer bedragen dan 95 g/km. Dit betekent dat auto's minder brandstof moeten gaan gebruiken om minder CO₂ uit te stoten.

Het gebruik van de juiste motorolie is een belangrijke factor bij de reductie van brandstofgebruik en CO2-uitstoot die nogal eens wordt onderschat. Toch kan een goede motorolie met een lage viscositeit hier weldegelijk aan bijdragen. Een olie met een lage viscositeit (0W) minimaliseert wrijving in de motor waardoor een volle tank langer meegaat en dus minder CO₂ wordt uitgestoten. Zo kan het brandstofgebruik met de nieuwe Shell Helix Ultra 0W motoroliën met 3% afnemen[1].

Turbomotoren – efficiënt maar heet

Ondertussen zitten autofabrikanten ook niet stil. Zij willen alles in het werk stellen om zuinigere auto’s te maken, zonder te hoeven inleveren aan prestaties. Eén van de oplossingen hiervoor zijn de turbomotoren. De verbeterde brandstofefficiëntie en lagere emissies maakt ze tot een populaire motor voor autofabrikanten en hun klanten over de hele wereld. Turbomotoren werken onder hoge druk en zijn – als gevolg van de hogere temperaturen – kwetsbaar voor regelmatige spanningen.

Dit kan leiden tot Low Speed Pre-Ignition (LSPI): een abnormaal verbrandingsverschijnsel dat optreedt bij lage motortoerentallen, wanneer het brandstof/luchtmengsel in de verbrandingskamers ontbrandt voordat de vonktijd wordt bereikt. LSPI kan leiden tot motorklop, gebroken bougies en gescheurde zuigers en - in ernstige gevallen - een volledige motorrevisie.

Verstoppingen voorkomen

Ook bij deze problematiek kan de juiste motorolie een belangrijke oplossing vormen. Een motorolie die ontwikkeld is voor turbomotoren, beschermt motoronderdelen bij temperaturen tot 1000°C. Doordat de motor wordt beschermd bij extreme temperaturen helpt de olie de vorming van schadelijke afzettingen te verminderen. Door de turbo doorlopend te smeren, worden verstoppingen die kunnen leiden tot schade, voorkomen. Zo blijft de aandrijving optimaal presteren, hoe warm de motor ook wordt.

Zo beschermt de Shell Helix Ultra- met Shell PurePlus-technologie turbomotoren bij deze extreme gebruiksomstandigheden van hoge druk en temperatuur. Oxidatie, een nadelig proces waardoor de olie dikker wordt en het vermogen om de motor te beschermen vermindert, treedt bij deze motoroliën niet op. Hierdoor kunnen deze lange tijd optimaal hun smeerwerk verrichten.

Formule 1 als proeftuin voor motorolie

Motoroliën spelen een cruciale rol in de Formule 1. Ze zorgen ervoor dat de racemotoren duurzame prestaties leveren door de wrijving te verminderen, de motoronderdelen te beschermen tegen slijtage en de grote hoeveelheden warmte die in de motor worden opgewekt af te voeren.

Ook in de Formule 1 wordt sinds 2014 gereden met turbomotoren (V6) met een kleinere cilinderinhoud. Deze motoren moeten veel harder werken dan hun voorgangers. Ze weerspiegelen een universele trend in de wereld van het autorijden en de autosport, waar kleinere en meer geavanceerde motoren meer prestaties moeten leveren tegen een lager brandstofverbruik.

De industrie heeft dan ook veel belangrijke lessen geleerd van de Formule 1 als het gaat om motoroliën in kleine turbomotoren. Deze lessen zijn nu in de praktijk gebracht bij de ontwikkeling van de nieuwe Shell Helix Ultra 0W-producten voor auto’s op de weg.

Dit artikel is gesponsord door Shell

[1] Gebaseerd op ACEA M 111 brandstofverbruik-resultaten vergeleken met de standaard referentieolie

Of download de pdf hieronder:

SHELL_Digital_Helix_InfographicB-conv-NL.pdf

Download

Voor een nieuwe turbo is het gieten van de verschillende metalen onderdelen noodzakelijk. Voor deze gereviseerde van C&E Turbochargers hoefde dat niet..

Trend in revisie zet door: meer elektronica

Tijdens de garantieperiode worden onderdelen vaak door de fabrikant vervangen, maar zodra deze periode voorbij is, wordt revisie aantrekkelijker....

Foto: Shutterstock

Column Erwin den Hoed: 'Zonnige toekomst voor schadeherstel én...

Erwin den Hoed was voor AMT bij Bovag's eerste schadeherstelcongres. Hij zag een zonnige toekomst voor schadeherstellers én voor gereviseerde...

Een Maserati 4.9 V8 ombouwen naar dry sump-smering betekent lang zoeken naar de juiste onderdelen die ook nog eens duur zijn. Bert Hijnekamp houdt wel van dit soort uitdagingen. “Als een klant het wil betalen, kunnen we alles maken.” - Foto: Mike Tekst & Beeld

Zo lost HRW tekort aan revisietechnici op: 'Ik verzamel...

"In Nederland staan drie keer zoveel krukasslijpbanken als dat er mensen zijn om ze te bedienen. Revisietechnici zijn schaars", zegt Bert Hijnekamp...

Foto's: Peter Aansorgh

Stap voor stap: CVT reviseren

Revisiespecialist Christian de Vos van Autrans laat zien hoe revisie van een Continu Variabele Transmissie, oftewel CVT, in zijn werk gaat.

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

Van Kronenburg Engines: de motor achter het succes | VIDEO

Motorrevisie is topsport. Dat is wel duidelijk na een bezoek aan Van Kronenburg Engines. Met een combinatie van ervaring, gevoel en een modern...

De kleine platte schroevendraaier heeft Julia altijd bij zich. "Je kunt er zoveel mee doen, eigenlijk meer dan je verwacht." Foto: Koos Groenewold

Trots op het vak: Julia Jurriens, winnares Skills Heroes

Julia Jurriens, werkzaam bij Ekris BMW en Mini Arnhem, is onlangs uitgeroepen tot winnares van Skills Heroes, dé vakwedstrijd voor mbo-studenten in...

Drie achtcilinder lijnmotoren met een inhoud van 80 liter helpen deze duwboot aan stuwkracht. Voor een scheepstechnicus zijn het maar kleintjes.  - Foto: Gert te Lintelo

Groot, groter, grootst: zo houdt Bolier scheepsmotoren tot 16.000 kW...

Vraag je jezelf, terwijl je in zo'n overvolle motorruimte probeert een schroef te bereiken, ook wel eens af of je handen nou zo echt groot zijn of de...

De remote-interface is verbonden met het voertuig. Zo kan het via internet op afstand worden uitgelezen met de OEM diagnosetool van VAG (ODIS).

Clever eXpert diagnose: VW Tiguan met cilinderoverslag (twee keer)

Een autotechnicus stelt diagnose aan een VW Tiguan 2.0, 125 kW (CAWA) uit 2008. Het motorstoringslampje brandt en de auto slaat niet aan. Hij...