Blog: Wie ratelt, die blijft

Blog: Wie ratelt, die blijft
Prachtig uitzicht vanuit een chalet op een T2. Maar wat is het verhaal?

"Prrrr... Vrrr.... Brrr...", klinkt het over de camping. Ja, lastig om 'het bekendste motorgeluid ter wereld' op papier te zetten. Zelfs de Tesla-eigenaar van één van de chalets verderop kwam kijken naar de pruttelende luchtgekoelde T2-motor uit 1978. Zo'n schitterend oranje Volkswagen-busje tegenover ons, ik móest kennismaken met de eigenaar en zijn origineel Nederlandse T2.

“Mooi hè, die simpele, ouderwetse techniek”, zei mijn nuchtere Friese ‘Hemelvaartsweekendbuurman’. Ooit dienst gedaan als bakkersbus, nu, na restauratie, een liefhebbersobject. Al pratend over de technische verschillen in slechts 40 jaar tussen de Tesla en de T2 kwamen we op de benodigde kennis van nu uit.

“Een autotechnicus moet veel weten tegenwoordig, hè”, zei de Fries. Tja, dat wist ik natuurlijk allang. Menig lastige storing vergt kennis van zaken over werking van diverse systemen, het scheiden van oorzaak en gevolg en natuurlijk de nodige elektronicakennis. “En alles weten is niet te doen“, sloot ik af.

“Tja, de autotechnicus in mijn vaste garage keek me glazig aan toen ik vroeg of hij de contactpuntjes kon afstellen”, zei de Fries lachend. “Ik kwam bij een specialist uit die hem op gehoor afstelde. En hoor maar, dat heeft ie perfect gedaan.” Eerlijk is eerlijk, die ouderwetse motor klonk prima. Luister maar mee:

(tekst gaat door onder de video)

De juiste tools

De juiste tools én kennis zijn van belang voor verleden, heden én toekomst. Die T2 met contactpuntjes, die kom je bijna niet meer tegen. Menigeen zal er, net als ik, ook geen raad mee weten. En de Tesla van de andere buurman? Is handgereedschap daar nog voor nodig als veel ‘online’ met updates opgelost wordt? De gereedschapskist van de moderne autotechnicus is al jaren aan verandering onderhevig, net als het benodigde kennisniveau. Maar wees gerust, die hamer, schroevendraaier en slimme kleine ratels vind je, naast alle software, ook in een Tesla-garage nog gewoon terug.


In AMT 6 staat het thema Handgereedschap centraal. Welke favorieten hebben AMT-lezers? En welke tips hebben leveranciers voor de komende jaren als het om speciaal- en handgereedschappen gaat? Je leest AMT 6 hier digitaal.

Nog geen abonnement? Bekijk de mogelijkheden.

Tom Polman

Tom Polman

Product Owner AMT

Tom studeerde HTS-Autotechniek aan de Hogeschool Arnhem-Nijmegen en specialiseerde zich in Automotive Services. Met zijn afstudeeropdracht stond hij aan de basis van het AMT Garageforum. Hierna groeide hij door binnen AMT. Eerst enkele jaren als redacteur en sinds mei 2013 naar hoofdredacteur van AMT.

Tom rijdt Renault, heeft een vrouw en twee dochters en zijn interesses liggen in snelle vierwielers en alles met vooruitstrevende techniek in zich.

Email: tompolman@vakmedianet.nl
Telefoon: (0)88-5840 706

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

Van Kronenburg Engines: de motor achter het succes | VIDEO

Motorrevisie is topsport. Dat is wel duidelijk na een bezoek aan Van Kronenburg Engines. Met een combinatie van ervaring, gevoel en een modern...

De kleine platte schroevendraaier heeft Julia altijd bij zich. "Je kunt er zoveel mee doen, eigenlijk meer dan je verwacht." Foto: Koos Groenewold

Trots op het vak: Julia Jurriens, winnares Skills Heroes

Julia Jurriens, werkzaam bij Ekris BMW en Mini Arnhem, is onlangs uitgeroepen tot winnares van Skills Heroes, dé vakwedstrijd voor mbo-studenten in...

Drie achtcilinder lijnmotoren met een inhoud van 80 liter helpen deze duwboot aan stuwkracht. Voor een scheepstechnicus zijn het maar kleintjes.  - Foto: Gert te Lintelo

Groot, groter, grootst: zo houdt Bolier scheepsmotoren tot 16.000 kW...

Vraag je jezelf, terwijl je in zo'n overvolle motorruimte probeert een schroef te bereiken, ook wel eens af of je handen nou zo echt groot zijn of de...

Moderne auto's zitten vol met elektronica, wat betekent dat conventionele kabelbomen veel storingen zouden veroorzaken. Bovendien moeten computers met elkaar kunnen communiceren. Dit wordt mogelijk gemaakt door het moderne databussysteem. - Afbeeldingen: Gino Decoster

Het databussysteem uitgelegd aan de hand van de Ford Mustang Mach-E

Het aantal componenten en regeleenheden is gestaag toegenomen door de toenemende eisen op het gebied van veiligheid en steeds meer comfort in het...

Turbo underboost door vervuild lagedruk EGR systeem

Turbo underboost door vervuild lagedruk EGR systeem

Een monteur belt Turbo's Hoet met de vraag of we even kunnen meedenken. Hij leest code P0299 bij een Volkswagen Polo 1.4 TDI. Underboost, oftewel de...

Geblokkeerde Audi Q8 e-tron in de werkplaats van Autofix Support. Kunnen zij er weer beweging in krijgen? - Foto: Ewoud Perrots

Diagnosetip uit de praktijk: Audi Q8 e-tron met blokkade

Een Audi Q8 e-tron staat geblokkeerd na een foutmelding op de elektrische installatie. De eigenaar kan niet meer voor- of achteruit. Autofix Support...

Foto: Shutterstock

Zo herken je problemen met de natte distributieriem

Hoe herken je problemen met de natte distributieriem? Waardoor ontstaan ze? En waar moet je als autotechnicus op letten bij vervangen? Samen met...

Groot feest na de prijsuitreikingen van Skills the Finals in de Brabanthallen in Den Bosch. Foto: Skills Heroes

Skills the Finals - And the winner is...

Onlangs schreven we over Skills Heroes. Tijdens deze vakwedstrijden voor mbo-studenten strijden leerlingen uit heel Nederland om de beste te worden...