Danny: “Het is een veelvoorkomend probleem bij deze, maar ook andere motoren. Het iets langer nodig hebben om aan te slaan bij een koude start, terwijl bij de tweede start de motor wel meteen aanslaat.” Danny bevestigt de klacht van de klant en leest geen foutcodes uit, zoals de VW-dealer al had aangegeven. Wat is er dan wel aan de hand?
Danny: “Er is niet veel van de auto bekend. De huidige eigenaar heeft hem net een maand. Wel weet ik dat de ketting is vervangen. Maar is dat vanwege dit probleem? Is het probleem hierdoor ontstaan, of heeft het niets met elkaar te maken? Ik ga eerst de timing van de ketting controleren.”
Danny sluit zijn GMTO-scope aan en brengt het nokkenassignaal en krukassignaal in beeld. “In het schema (van Hella) zie ik waar ik het beste kan gaan meten op de PCM/ECU. Het signaal van de krukas komt binnen op connector B, pin 36. Het nokkenassignaal op B53.” “Heel belangrijk is om de stekker van de nokkenasverstelling los te halen, anders gaat deze bijregelen. Ik wil de ‘basisstand’ weten.” In de gedane meting ziet Danny dat de timing prima is. Daar zit dus niet de oorzaak van het lastig aanslaan bij een koude start. Danny verlegt zijn focus op de brandstofdruk. “Deze TSI heeft een hogedruk brandstofpomp en drukrail. Na een paar uur kan daarin de druk zakken, wat het lastig aanslaan kan verklaren.”
Meten op de druksensor
Danny sluit de scope aan op de brandstofdruksensor en start de auto. In beeld verschijnt keurig het druksignaal terwijl het aanslaan van de motor inderdaad even duurt. Bij de tweede start slaat hij meteen aan, en ook dit staat op beeld. Danny: “In de vorm is goed te zien wanneer ik start en wanneer de motor aanslaat. De totale duur is zo’n 2,6 seconden. Ook valt op dat de brandstofdruk langzaam stijgt.”
Danny herhaalt de meting, maar nu zonder dat de auto een paar uur stilstaat. De meting laat duidelijk zien dat de brandstofdruk nu meteen hoog genoeg is en de motor slaat, al na 0,6 seconden, keurig aan.
Oorzaak van de storing
De brandstofdruk zakt dus weg op de rail, iets wat de brandstofpomp moet opbouwen. Danny: “De auto verliest dus de brandstofdruk, maar dat is het probleem niet. Na enkele uren is dit gebruikelijk. De hogedruk brandstofpomp moet dit echter kunnen ondervangen. Daar gaat wat mis.”
Danny demonteert de hogedrukpomp en daar is mechanisch weinig aan te zien. “Ik denk dat er intern iets niet in orde is. Met toestemming van de klant vervang ik de hogedrukpomp, een relatief eenvoudige klus”, besluit Danny.
De auto slaat daarna inderdaad weer goed aan, ook wanneer Danny de raildruk zelf verlaagd heeft om een start na lang stilstaan te simuleren. Opgelost!
Diagnose Dan |
Danny Versluis is sinds 2004 eigenaar van autobedrijf ASM in Mijdrecht. Daarnaast heeft hij een passie voor het delen van kennis en sinds enige jaren doet hij dat middels (Engelstalige) video’s op Youtube. Lastige autotechnische storingen simpel uitleggen, dat is de kern van DiagnoseDan. Elke maand behandelt AMT een van de video's van Danny. Wil je de video bekijken, ga dan naar Danny's youtube kanaal of bekijk hem hier: |
Dit artikel is gepubliceerd in AMT juni van 28 juni 2019. Wil je alle andere artikelen lezen? Log hier in als abonnee en lees AMT 6 digitaal. Nog geen abonnee? Bekijk hier de diverse abonnementsmogelijkheden. Van alleen digitaal tot een AMT Compleet-abonnement.