DiagnoseDan: VW Golf TSI is een slow starter

DiagnoseDan: VW Golf TSI is een slow starter
Danny demonteert de ruitenwissers en paravan om de PCM uit de houder te halen en zo de meting van de kettingtiming makkelijker te maken.

De eigenaar van een VW Golf TSI van 2011 vindt het storend dat de motor, na enkele uren stilstaan, pas aanslaat na enkele seconden. De dealer vindt geen foutcodes en deelt mee dat de auto goed is. De klant is daarmee niet tevreden, hij brengt de auto naar Danny Versluis. Wat is de oorzaak?

Danny: “Het is een veelvoorkomend probleem bij deze, maar ook andere motoren. Het iets langer nodig hebben om aan te slaan bij een koude start, terwijl bij de tweede start de motor wel meteen aanslaat.” Danny bevestigt de klacht van de klant en leest geen foutcodes uit, zoals de VW-dealer al had aangegeven. Wat is er dan wel aan de hand?

Danny: “Er is niet veel van de auto bekend. De huidige eigenaar heeft hem net een maand. Wel weet ik dat de ketting is vervangen. Maar is dat vanwege dit probleem? Is het probleem hierdoor ontstaan, of heeft het niets met elkaar te maken? Ik ga eerst de timing van de ketting controleren.”

Danny sluit zijn GMTO-scope aan en brengt het nokkenassignaal en krukassignaal in beeld. “In het schema (van Hella) zie ik waar ik het beste kan gaan meten op de PCM/ECU. Het signaal van de krukas komt binnen op connector B, pin 36. Het nokkenassignaal op B53.” “Heel belangrijk is om de stekker van de nokkenasverstelling los te halen, anders gaat deze bijregelen. Ik wil de ‘basisstand’ weten.” In de gedane meting ziet Danny dat de timing prima is. Daar zit dus niet de oorzaak van het lastig aanslaan bij een koude start. Danny verlegt zijn focus op de brandstofdruk. “Deze TSI heeft een hogedruk brandstofpomp en drukrail. Na een paar uur kan daarin de druk zakken, wat het lastig aanslaan kan verklaren.”

Meten op de druksensor

Danny sluit de scope aan op de brandstofdruksensor en start de auto. In beeld verschijnt keurig het druksignaal terwijl het aanslaan van de motor inderdaad even duurt. Bij de tweede start slaat hij meteen aan, en ook dit staat op beeld. Danny: “In de vorm is goed te zien wanneer ik start en wanneer de motor aanslaat. De totale duur is zo’n 2,6 seconden. Ook valt op dat de brandstofdruk langzaam stijgt.”

Met de GMTO-scope brengt Danny de brandstofdruk in kaart tijdens het starten. Van starten tot aanslaan duurt 2,6 seconden en zichtbaar is dat de brandstofdruk maar langzaam stijgt.

Danny herhaalt de meting, maar nu zonder dat de auto een paar uur stilstaat. De meting laat duidelijk zien dat de brandstofdruk nu meteen hoog genoeg is en de motor slaat, al na 0,6 seconden, keurig aan.

Oorzaak van de storing

De brandstofdruk zakt dus weg op de rail, iets wat de brandstofpomp moet opbouwen. Danny: “De auto verliest dus de brandstofdruk, maar dat is het probleem niet. Na enkele uren is dit gebruikelijk. De hogedruk brandstofpomp moet dit echter kunnen ondervangen. Daar gaat wat mis.”

Danny demonteert de hogedrukpomp en daar is mechanisch weinig aan te zien. “Ik denk dat er intern iets niet in orde is. Met toestemming van de klant vervang ik de hogedrukpomp, een relatief eenvoudige klus”, besluit Danny.

De hogedrukpomp vertoont aan de buitenkant geen opvallende slijtage of afwijkingen. Danny: “Intern zal er wat stuk zijn waardoor de druk-opbouw niet snel genoeg gaat.”

De auto slaat daarna inderdaad weer goed aan, ook wanneer Danny de raildruk zelf verlaagd heeft om een start na lang stilstaan te simuleren. Opgelost!

Na vervanging van de hogedrukpomp is de tijd van starten tot aanslaan 0,6 seconden. Prima!

Diagnose Dan

Danny Versluis is sinds 2004 eigenaar van autobedrijf ASM in Mijdrecht. Daarnaast heeft hij een passie voor het delen van kennis en sinds enige jaren doet hij dat middels (Engelstalige) video’s op Youtube. Lastige autotechnische storingen simpel uitleggen, dat is de kern van DiagnoseDan. Elke maand behandelt AMT een van de video's van Danny. Wil je de video bekijken, ga dan naar Danny's youtube kanaal of bekijk hem hier:


Dit artikel is gepubliceerd in AMT juni van 28 juni 2019. Wil je alle andere artikelen lezen? Log hier in als abonnee en lees AMT 6 digitaal. Nog geen abonnee? Bekijk hier de diverse abonnementsmogelijkheden. Van alleen digitaal tot een AMT Compleet-abonnement.

Tom Polman

Tom Polman

Product Owner AMT

Tom studeerde HTS-Autotechniek aan de Hogeschool Arnhem-Nijmegen en specialiseerde zich in Automotive Services. Met zijn afstudeeropdracht stond hij aan de basis van het AMT Garageforum. Hierna groeide hij door binnen AMT. Eerst enkele jaren als redacteur en sinds mei 2013 naar hoofdredacteur van AMT.

Tom rijdt Renault, heeft een vrouw en twee dochters en zijn interesses liggen in snelle vierwielers en alles met vooruitstrevende techniek in zich.

Email: tompolman@vakmedianet.nl
Telefoon: (0)88-5840 706

Voormalige VW-CEO Martin Winterkorn in de rechtbank van Braunschweig. - Foto:   EPA/Marcus Prell

Oud-topman VW ontkent schuld aan misleiding rond fraude met diesels

De voormalige topman van Volkswagen Martin Winterkorn ontkent klanten of beleggers bewust te hebben misleid rond het dieselschandaal bij het Duitse...

De top van Volkswagen vindt het personeel letterlijk tegenover zich. - Foto:
Moritz Frankenberg / POOL / AFP

Sluiting Volkswagen fabrieken dreigt, personeel protesteert

Honderden werknemers van Volkswagen protesteren woensdag 4 september tegen een dreigende sluiting van Duitse fabrieken van de autofabrikant.

Handig overzicht: alles over foutcodes en diagnose

Handig overzicht: alles over foutcodes en diagnose

Foutcodes, oftewel Diagnostic Trouble Codes (DTC's), zijn codes die zijn opgeslagen door de computer van een auto, omdat er zich ergens een storing...

De Rivian R3 werd eerder dit jaar in de Verenigde Staten gepresenteerd. - Foto: Patrick T. Fallon / AFP

Volkswagen wil samen met Rivian EV's ontwikkelen

Volkswagen wil gaan samenwerken met de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto's Rivian.

Na “bijna 100 jaar” ervaring is Hans de Kam een allesweter op dieselgebied. De leden van ATC Arnhem-Nijmegen hangen aan zijn lippen. Maar gelegenheid om achterover te hangen krijgen ze niet. De Kam daagt ze uit en test voortdurend hun kennis. - Foto: Erwin den Hoed

Dieselproblemen: oorzaken en oplossingen

Hoe lang gaat dieselbrandstof mee? Is brandstofanalyse zinvol? Kunnen ijzerdeeltjes door een brandstoffilter heen? Met welke temperatuur komt...

Foto: ANP

Volkswagen wil haast maken met goedkope elektrische auto ID.1

Volkswagen wil haast maken met de ontwikkeling van een goedkope elektrische auto, die 20.000 euro moet gaan kosten. De auto moet in 2027 op de markt...

Foto: Liqui Moly

Additief voor E10 van Liqui Moly

Liqui Moly introduceert een additief voor E10-benzine waarmee problemen door deze brandstof voorkomen kunnen worden.

Autotechnica in 18 foto's, kan dat?

Autotechnica in 18 foto's, kan dat?

Drie dagen Autotechnica Brussel in 18 foto's? Onmogelijk! Met 450 stands en een recordaantal bezoekers is Autotechnica dé autovakbeurs van de...