DiagnoseDan: VW Golf TSI is een slow starter

DiagnoseDan: VW Golf TSI is een slow starter
Danny demonteert de ruitenwissers en paravan om de PCM uit de houder te halen en zo de meting van de kettingtiming makkelijker te maken.

De eigenaar van een VW Golf TSI van 2011 vindt het storend dat de motor, na enkele uren stilstaan, pas aanslaat na enkele seconden. De dealer vindt geen foutcodes en deelt mee dat de auto goed is. De klant is daarmee niet tevreden, hij brengt de auto naar Danny Versluis. Wat is de oorzaak?

Danny: “Het is een veelvoorkomend probleem bij deze, maar ook andere motoren. Het iets langer nodig hebben om aan te slaan bij een koude start, terwijl bij de tweede start de motor wel meteen aanslaat.” Danny bevestigt de klacht van de klant en leest geen foutcodes uit, zoals de VW-dealer al had aangegeven. Wat is er dan wel aan de hand?

Danny: “Er is niet veel van de auto bekend. De huidige eigenaar heeft hem net een maand. Wel weet ik dat de ketting is vervangen. Maar is dat vanwege dit probleem? Is het probleem hierdoor ontstaan, of heeft het niets met elkaar te maken? Ik ga eerst de timing van de ketting controleren.”

Danny sluit zijn GMTO-scope aan en brengt het nokkenassignaal en krukassignaal in beeld. “In het schema (van Hella) zie ik waar ik het beste kan gaan meten op de PCM/ECU. Het signaal van de krukas komt binnen op connector B, pin 36. Het nokkenassignaal op B53.” “Heel belangrijk is om de stekker van de nokkenasverstelling los te halen, anders gaat deze bijregelen. Ik wil de ‘basisstand’ weten.” In de gedane meting ziet Danny dat de timing prima is. Daar zit dus niet de oorzaak van het lastig aanslaan bij een koude start. Danny verlegt zijn focus op de brandstofdruk. “Deze TSI heeft een hogedruk brandstofpomp en drukrail. Na een paar uur kan daarin de druk zakken, wat het lastig aanslaan kan verklaren.”

Meten op de druksensor

Danny sluit de scope aan op de brandstofdruksensor en start de auto. In beeld verschijnt keurig het druksignaal terwijl het aanslaan van de motor inderdaad even duurt. Bij de tweede start slaat hij meteen aan, en ook dit staat op beeld. Danny: “In de vorm is goed te zien wanneer ik start en wanneer de motor aanslaat. De totale duur is zo’n 2,6 seconden. Ook valt op dat de brandstofdruk langzaam stijgt.”

Met de GMTO-scope brengt Danny de brandstofdruk in kaart tijdens het starten. Van starten tot aanslaan duurt 2,6 seconden en zichtbaar is dat de brandstofdruk maar langzaam stijgt.

Danny herhaalt de meting, maar nu zonder dat de auto een paar uur stilstaat. De meting laat duidelijk zien dat de brandstofdruk nu meteen hoog genoeg is en de motor slaat, al na 0,6 seconden, keurig aan.

Oorzaak van de storing

De brandstofdruk zakt dus weg op de rail, iets wat de brandstofpomp moet opbouwen. Danny: “De auto verliest dus de brandstofdruk, maar dat is het probleem niet. Na enkele uren is dit gebruikelijk. De hogedruk brandstofpomp moet dit echter kunnen ondervangen. Daar gaat wat mis.”

Danny demonteert de hogedrukpomp en daar is mechanisch weinig aan te zien. “Ik denk dat er intern iets niet in orde is. Met toestemming van de klant vervang ik de hogedrukpomp, een relatief eenvoudige klus”, besluit Danny.

De hogedrukpomp vertoont aan de buitenkant geen opvallende slijtage of afwijkingen. Danny: “Intern zal er wat stuk zijn waardoor de druk-opbouw niet snel genoeg gaat.”

De auto slaat daarna inderdaad weer goed aan, ook wanneer Danny de raildruk zelf verlaagd heeft om een start na lang stilstaan te simuleren. Opgelost!

Na vervanging van de hogedrukpomp is de tijd van starten tot aanslaan 0,6 seconden. Prima!

Diagnose Dan

Danny Versluis is sinds 2004 eigenaar van autobedrijf ASM in Mijdrecht. Daarnaast heeft hij een passie voor het delen van kennis en sinds enige jaren doet hij dat middels (Engelstalige) video’s op Youtube. Lastige autotechnische storingen simpel uitleggen, dat is de kern van DiagnoseDan. Elke maand behandelt AMT een van de video's van Danny. Wil je de video bekijken, ga dan naar Danny's youtube kanaal of bekijk hem hier:


Dit artikel is gepubliceerd in AMT juni van 28 juni 2019. Wil je alle andere artikelen lezen? Log hier in als abonnee en lees AMT 6 digitaal. Nog geen abonnee? Bekijk hier de diverse abonnementsmogelijkheden. Van alleen digitaal tot een AMT Compleet-abonnement.

Tom Polman

Tom Polman

Product Owner AMT

Tom studeerde HTS-Autotechniek aan de Hogeschool Arnhem-Nijmegen en specialiseerde zich in Automotive Services. Met zijn afstudeeropdracht stond hij aan de basis van het AMT Garageforum. Hierna groeide hij door binnen AMT. Eerst enkele jaren als redacteur en sinds mei 2013 naar hoofdredacteur van AMT.

Tom rijdt Renault, heeft een vrouw en twee dochters en zijn interesses liggen in snelle vierwielers en alles met vooruitstrevende techniek in zich.

Email: tompolman@vakmedianet.nl
Telefoon: (0)88-5840 706

Groot feest na de prijsuitreikingen van Skills the Finals in de Brabanthallen in Den Bosch. Foto: Skills Heroes

Skills the Finals - And the winner is...

Onlangs schreven we over Skills Heroes. Tijdens deze vakwedstrijden voor mbo-studenten strijden leerlingen uit heel Nederland om de beste te worden...

Quinty vertelt monter waarom zij zo trots is  op het vak.

Trots op het vak: Quinty de Boer

De 17-jarige Quinty is trots op haar vak. Ze heeft het ontzettend naar haar zin bij Opel-specialist Garage Rentenaar. "Ik ben erg trots op het feit...

Nieuwe koudemiddelen voor airco - waarin moet je investeren?

Nieuwe koudemiddelen voor airco - waarin moet je investeren?

Er komen nieuwe koudemiddelen voor airco aan die investeringen in mensen, gereedschap en equipment vragen. AMT vroeg aircoleveranciers wat dat...

Foto: Diederik van der Laan

'Aircoservice wordt het nieuwe olie verversen'

Aircoservice is nog steeds lastig te verkopen aan de klant. Maar dat gaat veranderen, betoogt Richard Groot.

Wat is er te beleven op AutoTechnica, van 24 tot en met 26  maart in Brussels Expo?

Autotechnica in drie etappes, meer stands die je niet mag missen!

Op 24 maart starten drie dagen AutoTechnica. Tegen de trend in groeit de autovakbeurs in Brussels Expo als kool. De catalogus telt al 440 exposanten...

Aircoservice in de werkplaats. Ook bij problemen met de airco kan het AMT Garageforum uitkomst bieden. – Foto: Shutterstock

Aircoproblemen opgelost op AMT Garageforum

Voor het thema Aircoservice dook redacteur Arnold van Schepen in het AMT Garageforum. Welke cold cases kwamen daar voorbij, en hoe zijn ze opgelost?

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

707 pk Dodge RAM in de werkplaats van HVL USA | VIDEO

In 40 jaar tijd kan er veel veranderen. Hans van Leur richtte in 1983 een onafhankelijk autobedrijf op. Van een universele lokale garage is het...

Bij een Lexus CT200H Hybrid is de tussen de achterwielen gemonteerde NiMH-accu een belangrijke schakel in het aandrijfsysteem. De HV-batterij heeft een lange levensduur, maar dient voor het behoud van de garantiedekking wel regelmatig te worden getest. - Foto's: Gert te Lintelo

HV-batterij testen stap voor stap in beeld gebracht

Hoe test je de HV-batterij van een hybride auto? In deze Stap voor Stap nemen we de procedure voor aan de hand van een Lexus CT200H Hybrid.