Airco defect? Nissens heeft de oplossing

Airco defect? Nissens heeft de oplossing

Aircosystemen bestaan onder andere uit condensor, compressor, expansieventiel, verdamper en filter/droger. Al die onderdelen werken samen om de temperatuur en luchtvochtigheid op een aangenaam niveau te houden. Welke oplossingen en onderdelen heeft Nissens als er wat mis gaat?

De condensor zit aan de voorkant van de auto waardoor regen, sneeuw en zout van invloed kunnen zijn op de werking en levensduur. Als corrosie zich hecht aan de lamellen kan dat de koeling belemmeren; één rij lamellen minder doet de werking van de condensor met drie procent afnemen. Ook kleine beschadigingen kunnen de doorstroming van het koudemiddel verminderen, terwijl in het systeem de smalle koelbuisjes snel verstopt kunnen raken door vervuiling.

Vooral de condensors met microtube-technologie zijn daar gevoelig voor. De druk in het systeem loopt dan op, waardoor de compressor oververhit raakt. Veel compressorproblemen zijn te wijten aan een niet goed werkende condensor.

Beschadigingen verminderen de doorstroming van het koudemiddel. Een rij lamellen minder doet de werking van de condensor met drie procent afnemen.

Nissens, de Deense fabrikant van vervangingsdelen voor motorkoeling, airconditioning en turbo's, beveelt als oplossing aan om de condensor regelmatig visueel te controleren op beschadigingen en corrosie. Olieplekken kunnen duiden op lekkage.

Vervang filter/droger elke twee jaar

De filter/droger absorbeert vocht en voorkomt daardoor inwendige corrosie. Als de filter/droger niet goed werkt of is verzadigd, ontstaat er vervuiling en kan de condensor of één van de andere onderdelen verstopt raken.

Vervuiling is te voorkomen door de filter/droger elke twee jaar te vervangen. Vervang hem ook als het systeem tussentijds open is geweest.

Compressor is al gevuld

Als een smeermiddel een te hoge viscositeit heeft kan de condensor gemakkelijk verstopt raken, vooral bij condensors met microtube-technologie. Het is dan ook goed om te weten dat een compressor van Nissens altijd vooraf gevuld is met de correcte hoeveelheid en de juiste viscositeit PAG-olie.

Geen noodzaak om extra olie toe te voegen. Meng sowieso nooit PAO-olie en PAG-olie door elkaar, want deze oliën mengen niet goed. Nissens gebruikt alleen stabiele en chemisch inactieve PAG-olie met een grote vochtigheidstolerantie bij hoge temperaturen.

Werkt het expansieventiel?

Het expansieventiel is een geavanceerd en kwetsbaar onderdeel dat onder hoge druk werkt en temperatuurgevoelig is. Onjuiste werkomstandigheden en verontreinigingen in het circuit ontregelen het ventiel. Een verstopt ventiel leidt tot te weinig koelmiddel, waardoor de druk in het systeem toeneemt en de compressor oververhit raakt. Maar als het ventiel open blijft staan, loopt er juist teveel koelmiddel door het systeem de compressor in.

De werkdrukken in het systeem zijn overigens heel goed met manometers te controleren. Nissens heeft diverse technische posters beschikbaar waarop alle systeemwerkdrukken staan.

Spoelen is geen vacumeren

Door het koudemiddelcircuit te spoelen worden vocht, verontreinigde compressor-olie, koudemiddel en vuildeeltjes (zoals metaalslijpsel door compressorschade) uit het aircosysteem gehaald. Spoelen is iets anders dan leeghalen (vacumeren) en opnieuw vullen. Wanneer spoel je? Als je een onderdeel van het aircosysteem vervangt, bij verstopping en vervuiling, bij een niet goed werkende filter‑droger en bij het verkeerd gebruik van toevoegingen, zoals UV-lekdetectie- en lekstopmiddelen.

Zorg dat er in het systeem geen resten spoelmiddel achterblijven en gebruik de aanbevolen olie en toevoegingen. Spoelen is de enige betrouwbare manier om het juiste volume olie te constateren. Weet ook dat bij het spoelen compressor, expansieventiel en filter‑droger niet worden gespoeld.

Snelle en eenvoudige montage

Geavanceerde zoutwatertests hebben aangetoond dat condensors met een corrosiewerende laag maximaal acht keer langer meegaan dan onbeschermde condensors. Nissens levert daarom meer dan vijfhonderd verschillende condensors met deze corrosiebescherming, die allemaal ontworpen, geproduceerd en getest zijn volgens OE-normen. Met al die condensors heeft het bedrijf een marktdekking van 97 procent van het Europese wagenpark ofwel zo'n twaalfhonderd modellen.

Bovendien komen er jaarlijks vijftig nieuwe condensors bij, die Nissens altijd inclusief O-ringen levert in stevig hersluitbare dozen.

Nissens helpt niet alleen met vervangende producten van OE-kwaliteit, maar ook met technische bulletins en gratis online trainingen, zoals bij het NTC, het Nissens Training Concept. De perfecte afwerking en pasvorm zorgen voor een snelle en eenvoudige montage.

Dit artikel is gesponsord door Nissens.

Een Maserati 4.9 V8 ombouwen naar dry sump-smering betekent lang zoeken naar de juiste onderdelen die ook nog eens duur zijn. Bert Hijnekamp houdt wel van dit soort uitdagingen. “Als een klant het wil betalen, kunnen we alles maken.” - Foto: Mike Tekst & Beeld

Zo lost HRW tekort aan revisietechnici op: 'Ik verzamel...

"In Nederland staan drie keer zoveel krukasslijpbanken als dat er mensen zijn om ze te bedienen. Revisietechnici zijn schaars", zegt Bert Hijnekamp...

Foto's: Peter Aansorgh

Stap voor stap: CVT reviseren

Revisiespecialist Christian de Vos van Autrans laat zien hoe revisie van een Continu Variabele Transmissie, oftewel CVT, in zijn werk gaat.

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

Van Kronenburg Engines: de motor achter het succes | VIDEO

Motorrevisie is topsport. Dat is wel duidelijk na een bezoek aan Van Kronenburg Engines. Met een combinatie van ervaring, gevoel en een modern...

De kleine platte schroevendraaier heeft Julia altijd bij zich. "Je kunt er zoveel mee doen, eigenlijk meer dan je verwacht." Foto: Koos Groenewold

Trots op het vak: Julia Jurriens, winnares Skills Heroes

Julia Jurriens, werkzaam bij Ekris BMW en Mini Arnhem, is onlangs uitgeroepen tot winnares van Skills Heroes, dé vakwedstrijd voor mbo-studenten in...

Drie achtcilinder lijnmotoren met een inhoud van 80 liter helpen deze duwboot aan stuwkracht. Voor een scheepstechnicus zijn het maar kleintjes.  - Foto: Gert te Lintelo

Groot, groter, grootst: zo houdt Bolier scheepsmotoren tot 16.000 kW...

Vraag je jezelf, terwijl je in zo'n overvolle motorruimte probeert een schroef te bereiken, ook wel eens af of je handen nou zo echt groot zijn of de...

De remote-interface is verbonden met het voertuig. Zo kan het via internet op afstand worden uitgelezen met de OEM diagnosetool van VAG (ODIS).

Clever eXpert diagnose: VW Tiguan met cilinderoverslag (twee keer)

Een autotechnicus stelt diagnose aan een VW Tiguan 2.0, 125 kW (CAWA) uit 2008. Het motorstoringslampje brandt en de auto slaat niet aan. Hij...

Moderne auto's zitten vol met elektronica, wat betekent dat conventionele kabelbomen veel storingen zouden veroorzaken. Bovendien moeten computers met elkaar kunnen communiceren. Dit wordt mogelijk gemaakt door het moderne databussysteem. - Afbeeldingen: Gino Decoster

Het databussysteem uitgelegd aan de hand van de Ford Mustang Mach-E

Het aantal componenten en regeleenheden is gestaag toegenomen door de toenemende eisen op het gebied van veiligheid en steeds meer comfort in het...

Geblokkeerde Audi Q8 e-tron in de werkplaats van Autofix Support. Kunnen zij er weer beweging in krijgen? - Foto: Ewoud Perrots

Diagnosetip uit de praktijk: Audi Q8 e-tron met blokkade

Een Audi Q8 e-tron staat geblokkeerd na een foutmelding op de elektrische installatie. De eigenaar kan niet meer voor- of achteruit. Autofix Support...