40 jaar apk: vertrouwen is goed, controle is beter
Is veertig jaar apk-historie een zegen voor autobezitters, de verkeersveiligheid en de branche? Is het een schoolvoorbeeld van Hollandse regelzucht? Of misschien wel allebei?
De huidige EU-richtlijnen voor de apk in de lidstaten dateren van 2014. Sindsdien is er veel gebeurd in de voertuigtechniek. Als de apk de snelle technische ontwikkelingen bij wil houden, zijn vernieuwingen nodig. Die komen eraan.
Is veertig jaar apk-historie een zegen voor autobezitters, de verkeersveiligheid en de branche? Is het een schoolvoorbeeld van Hollandse regelzucht? Of misschien wel allebei?
Hoe ziet het werk van een apk-steekproefcontroleur eruit? Hoe wordt hij ontvangen? Waarin wijkt zijn werk af van dat van de apk-keurmeester? Welke eisen worden er aan hem (of haar) gesteld? We 'steken' een middag mee met RDW-steekproefcontroleur Dave Habets.
"De autokeuring in België is doeltreffend", zegt Philippe De Meyer. Heeft de manager autokeuring van GOCA Vlaanderen gelijk? ATC Vlaanderen trok naar GOCA's hoofdkantoor in Brussel om dat uit te vinden. AMT was er bij.
"Zeg, doen jullie de APK zelf?" vroeg een collega-ondernemer me laatst. Nee dus. Niet omdat we het niet zouden kúnnen, maar omdat ik op maandagochtend liever wakker word met een kop thee dan met een mail van de RDW. Met mededelingen over wat er nu weer niet klopt. Of dat we moeten investeren in een nieuwe emissietester. Of dat de werkplaatsvloer toch weer aangepast moet worden.