De garagist las eerder zelf al de foutcode P0299 uit, wat duidt op een te lage turbodruk. Op basis van eerdere ervaringen met deze foutcode was onze eerste gedachte dat er speling zou kunnen zitten op de hevel van de wastegate. Bij benzinemotoren komt dat vaker voor, vooral door slijtage aan de verbinding tussen de actuatorstang en de wastegate-hevel. Die slijtage ontstaat doorgaans door de hoge verbrandingstemperaturen die bij benzinemotoren gebruikelijk zijn.
Extra controle
Turbo's Hoet vroeg de garagist daarom eerst deze speling te controleren. Als er namelijk speling op de verbinding tussen de actuatorstang en de wastegate-hevel zit, dan zou deze normaal gesproken ‘in storing’ zijn gegaan. Vandaar dus ook de extra check. Daarnaast vroegen we ook om de speling op de turbine-as te controleren, zodat we zeker wisten dat er geen sprake was van een smeringsprobleem. Radiale speling is in principe normaal, overmatige speling niet. Axiale speling is daarentegen ongewenst. Het antwoord van de garagist bracht Turbo ieder geval wat meer duidelijkheid: “Er is geen speling op de wastegate-hevel en de turbine-as vertoont normale speling”. Daarmee kon die oorzaak worden uitgesloten en werd duidelijk dat het probleem dieper zat.
Tijd voor een demontage voor nadere inspectie
Turbo's advies was om de turbo te demonteren en op te sturen voor verdere inspectie. Zodra de turbo bij hen binnenkwam en uit elkaar was gehaald, was er meteen iets opvallends zichtbaar: in het turbinehuis zat een gat, iets wat daar uiteraard niet hoort te zitten. Verder zag Turbo tijdens de demontage dat er sprake is geweest van flinke hitteontwikkeling. En jawel: de verkleuringen aan onderdelen en de broze staat van het materiaal wezen op extreme temperaturen.
Aluminium én extreme hitte: een rode vlag
Dat bracht Turbo op nog een cruciaal punt: het type uitlaatspruitstuk. In deze BMW gaat het namelijk om een watergekoeld, aluminium spruitstuk. Aluminium wordt in dergelijke toepassingen nog niet heel vaak gebruikt, maar het komt steeds meer voor. Het is lichter dan gietijzer, makkelijker te vormen en bovendien beter bestand tegen corrosie. Tegelijkertijd is het minder sterk en vooral gevoeliger voor hoge temperaturen.
De rol van aluminium en het ‘uitblijven’ van koeling
En juist in die combinatie - aluminium en het uitblijven van koeling - lijkt de oorzaak te liggen. Turbo vermoedde in ieder geval dat er geen, of in elk geval onvoldoende, koelvloeistof richting het spruitstuk is gegaan. Aluminium kan - zoals gezegd - minder goed tegen hitte dan gietijzer. En als er dan ook nog een koelingsprobleem optreedt, ontstaat al snel schade. In dit geval leidde dat dus tot oververhitting, een beschadigd turbinehuis en uiteindelijk een turbo die zijn werk niet meer kon doen. Voilà: een auto zonder trekkracht.
Belangrijke les: kijk altijd verder dan foutcodes
Deze casus laat goed zien dat een foutcode als P0299 niet automatisch betekent dat er meteen een aanwijsbare of logische oorzaak is. Door verder te kijken naar de context en de gebruikte materialen - in dit geval een aluminium uitlaatspruitstuk - ontdek je de échte oorzaak.
Wil je meer weten over het repareren en onderhouden van Turbo's? Hier vind je de kennisbank van Turbo's Hoet.
Dit artikel is gesponsord door Turbo's Hoet.