Opladen voor de toekomst: OOMT en innovatie in de AMT Kennistest

Opladen voor de toekomst: OOMT en innovatie in de AMT Kennistest
Met een VR bril beleef je in een virtuele realiteit hoe de wereld van het autobedrijf er in de toekomst uit kan zien.

Nu de AMT Kennistest er op zit en de winnaars bekend zijn, blikken we terug met OOMT op hun ervaringen. Jessica Spithoven: "Wij vinden het leuk om met de AMT Kennistest mensen te prikkelen over onderwerpen waar ze misschien niet elke dag over nadenken."

De AMT Kennistest is in de eerste plaats een test waarin de technici zich kunnen meten. Aan de vragen is een tijdelement toegevoegd, zodat je niet in alle rust een antwoord kunt opzoeken. De vragen vereisen echter niet alleen parate kennis, maar ook inzicht. Elk van de tien rondes is afgesloten met een winnaar en het algemeen klassement is opgemaakt op basis van wie het beste presteerde in alle tien rondes tezamen. De prijzen zijn met zorg uitgekozen en beschikbaar gesteld door de sponsoren van de AMT Kennistest: VARTA, Sonic, AA‑Equipment Support en TECH360. Waarom is OOMT hoofdpartner van de AMT Kennistest? Jessica Spithoven, programmamanager bij OOMT: "Wij willen de bewustwording en activatie rondom een aantal actuele thema's in de mobiliteitsbranche op gang brengen. Via AMT bereiken we een grote groep mensen en wij hopen dat de technici door prikkelende vragen gestimuleerd worden om eens bewuster over die onderwerpen na te denken."

Ook maatschappelijke uitdagingen

Door te kiezen voor actuele thema's weerspiegelt de AMT Kennistest de uitdagingen van deze tijd. Moderne rijhulpsystemen zijn standaard geworden en hybride en elektrische voertuigen zijn steeds vaker dagelijkse kost in bijna alle werkplaatsen. De AMT Kennistest gaat echter verder dan alleen technische vraagstukken en richt zich ook op maatschappelijke kwesties. Jessica Spithoven benadrukt het belang van deze brede aanpak: "Wij vragen onder andere aandacht voor het tekort aan personeel, de toenemende werkdruk en de complexiteit van het werken met meerdere generaties op de werkvloer. We vragen ook aandacht voor een lerende omgeving en begeleiding door leermeesters. We horen soms dat het opleiden van jonge mensen een uitdaging kan zijn. We horen ook dat het soms lastig is om voldoende gefaciliteerd te worden in het bedrijf, zowel voor de student als voor de leermeester, omdat de werkplaats natuurlijk ook een omgeving is waar productie moet worden gedraaid."

Jessica Spithoven: "Wij willen de bewustwording rondom actuele thema's in de branche op gang brengen."
Jessica Spithoven: "Wij willen de bewustwording rondom actuele thema's in de branche op gang brengen."

Wat betekent EV in de werkplaats?

Jessica Spithoven heeft met haar collega's zelf een aantal vragen voor de AMT Kennistest bedacht. "Wij hopen dat die vragen aanleiding zijn om de kennis bij de technici te verdiepen." In 2023 was maar liefst 31 procent van de nieuw verkochte auto's elektrisch. Dit percentage was hoger dan veel mensen hadden verwacht. Waarom heeft OOMT deze vraag in de AMT Kennistest opgenomen? Jessica Spithoven: "Elektrificatie leidt tot een ander bedrijfs‑ en verdienmodel en dat heeft dus impact op het werk. De verschuiving naar elektrische auto's betekent dat de aard van de werkzaamheden verandert. Elektrische auto's hebben minder onderhoud nodig en vragen meer kennis van complexe, elektronische systemen en van veiligheidsaspecten. Dit roept de vraag op of iedereen in de autobranche hierop voldoende is voorbereid. Wij zijn vooral bezig om de werkgevers en medewerkers voor te bereiden op deze ontwikkelingen."

Opladen voor de toekomst

Om mensen te helpen de verschillende toekomstscenario's te visualiseren, ontwikkelde OOMT de VR‑experience 'Opladen voor de toekomst'. Met een VR‑bril kunnen gebruikers in een virtuele realiteit beleven hoe de wereld van het autobedrijf er in de toekomst uit zou kunnen zien. OOMT heeft vier verschillende toekomstscenario's ontwikkeld voor personenautobedrijven. De VR‑experience heeft dezelfde doelstelling als de AMT Kennistest: bewustwording creëren en mensen aan het denken zetten over de toekomst. Jessica Spithoven: "Wie nieuwe techniek nog spannend of lastig vindt om in mee te komen, kan nu nog wel voldoende andere werkzaamheden in de werkplaats verrichten. Maar als het aandeel werkzaamheden aan ADAS, hybride en elektrische auto's blijft groeien, zoals we nu al zien, dan zal dit naar verwachting veranderen. Blijf daarom nadenken hoe je het werk inricht, hoe mensen inzetbaar blijven en hoe iedereen met plezier aan het werk blijft. Wij hebben het leuk gevonden om met de AMT Kennistest mensen te prikkelen over onderwerpen waar ze misschien niet elke dag over nadenken."

Voor meer informatie over de diensten van OOMT, bezoek www.oomt.nl of neem contact op met de Servicedesk via 0800‑0155.

Dit artikel is gesponsord door OOMT.

Jarno Jager (links) krijgt uitleg van Ronnie van Gellecom over zijn prijs: de PicoScope 4225A 2-kanaals starterskit met stroomtang. - Foto: AA-Equipment Support

AMT Kennistest: AA-Equipment Support overhandigt PicoScope aan Jarno...

Jarno Jager, eigenaar van Jager Automotive, eindigde als tweede in de online AMT kennistest 2024. Dat leverde hem een prachtige prijs op: een...

Jaap Zwaan van IBKI over de Launch EVO van AA Equipment Support: "Het is de enige oplossing die zowel praktisch als betaalbaar was."

Hoe ga je efficiënt om met OBFCM?

Bij de APK2 is het meten en doorsturen van OBFCM brandstofgegevens essentieel. Om deze uitdaging aan te gaan, kiest exameninstituut IBKI voor een...

Zero Emission | Ecomobiel toont duurzame vernieuwing in mobiliteit

Zero Emission | Ecomobiel toont duurzame vernieuwing in mobiliteit

Energietekorten, prijsstijgingen en leveringsonzekerheid. Woningnood en de stikstofcrisis. Hardnekkige maatschappelijke vraagstukken die van invloed...

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Een garagist vraagt Turbo's Hoet om raad. Hij heeft de turbo van een Peugeot 308 1.6THP uit 2012 vervangen, maar de auto heeft nog steeds geen...

De volautomatische Gear Tronic III van LIQUI MOLY is een ideale klantenbinder. Je voorkomt er typische automaatklachten mee en lost er problemen mee op.

Gear Tronic III lost olieproblemen op

Bij een standaard ATF-verversing blijft zowat de helft van de ATF achter in de koppelomvormer, oliekoeler en -leidingen. Daardoor veroorzaakt het...

Links de gelukkige winnaar Martin de Bruijn, rechts Kishana van Beers van Sonic Equipment. - Foto: Hugo Claver

AMT Kennistest: Martijn de Bruijn wint gevulde Sonic gereedschapswagen

Martijn de Bruijn heeft de AMT Kennistest gewonnen en is daar om meerdere redenen blij mee. "Allereerst omdat het leuk is om eerste te worden,...

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

Om studenten succesvol hun opleiding af te laten ronden is de rol van een leermeester essentieel. Sinds afgelopen jaar richt een BBL-adviseur van...

Brandweertrainer Frank van der Laak bij Energy Planet: “Laden in een parkeergarage gevaarlijk? Nee, zet bij elke lader een brandalarm en zorg dat ze allemaal uitvallen als er wat is. Jammer genoeg is daar nog geen regelgeving voor.”

Hoe brandveilig zijn elektrische auto's?

Hoe zit het met de brandveiligheid van elektrische auto's? Brandweertrainer Frank van der Laak geeft antwoord bij Energy Planet in Pesse aan de...