Formule 1-uitstraling: de nieuwe verpakkingen van Petronas

Formule 1-uitstraling: de nieuwe verpakkingen van Petronas
Het olierek biedt plaats aan zes gietkannen en zes Bag-in-Box-producten

Bij de distributie van olieproducten spelen de partners van Petronas een grote rol. De distributeurs zien een toenemende vraag naar bulkolie en combineren dat met de levering van de nieuwe Bag-in-Box verpakking. De distributeurs weten ook hoe autobedrijven kunnen profiteren van de Petronas Formule 1-uitstraling.

Petronas Lubricants International (PLI) is de wereldwijde smeermiddelen productie-en marketingtak van de gelijknamige internationale energiegroep van Maleisië. Autofabrikanten willen een olie die hoge brandstofefficiëntie en lage emissies mogelijk maakt, maar PLI gaat daarbij nog een stap verder. Stephan Dergent (Head of Market Petronas Benelux): "Wij maken oliën met een lagere viscositeit, die zorgen voor een hoge brandstofefficiëntie en lage emissies. Ook zorgt deze dunne olie er voor dat de motor, bijvoorbeeld bij hele lange onderhoudsintervallen, goed beschermd blijft.

CoolTech-technologie voor stabiele temperatuur

Petronas levert verschillende oliën en koelmiddelen, zoals Urania (heavy duty), Tutela (transmissieolie), Iona (EV-vloeistoffen, eerste montage) en Syntium. Stephan Dergent: "De Syntium-lijn van volsynthetische oliën is gemaakt voor high-performance benzine- en dieselmotoren en hybride auto's." Het bedrijf ontwikkelde de CoolTech+TM-technologie om de temperatuur stabiel te houden. De brandstofefficiëntie neemt tot drie procent toe, de emissie neemt af en de olie gaat langer mee. Stephan Dergent: "Alle Syntium-oliën maken gebruik van deze unieke CoolTech-technologie."

Bag-in-Box-verpakking

Petronas heeft elk onderdeel van de productverpakking opnieuw geëvalueerd. Het resultaat is de Bag-in-Box-verpakking, een kartonnen verpakking met een plastic binnenzak. Stephan Dergent: "Vergeleken met traditionele jerrycans scheelt dat 92 procent plastic. Het karton is honderd procent te recycleren en makkelijk te scheiden van de binnenzak." Ook heeft het bedrijf een olie-rek gemaakt die weinig opslagruimte nodig heeft en plaats biedt aan zes gietkannen en zes Bag-in-Box-producten. Dankzij de schuine planken komt de laatste druppel zonder morsen uit de verpakking. Op dit moment zijn al elf soorten Petronas Syntium olie beschikbaar als een Bag-in-Box.

De terugkeer van bulkolie

Het lijkt een tegengestelde trend, maar veel autobedrijven stappen van vaten, drums en kleinverpakkingen over op bulk. Jelle Miedema, accountmanager van Slump On in Heerenveen legt uit waarom. "Je kunt bulk prima combineren met al die verschillende oliespecificaties die autofabrikanten voorschrijven. Daar zit namelijk veel overlap in. Met het juiste advies kunnen wij het assortiment terugbrengen tot bulk, een paar hardlopers en een paar specifieke oliën. Je hebt minder soorten nodig, dan je denkt." Slump On, één van de vier strategische distributiepartners van Petronas Lubricants International in Nederlandis niet bang om af te wijken van de voorschriften van de autofabrikant. "Voorop staat dat wij geen schade en geen olieverbruik willen. Maar oudere motoren hoef je niet op dunvloeibare oliën te houden; een dikkere olie biedt wat meer reserve."

Profiteer van Petronas' uitstraling

Distributeurs zoals Slump On zijn belangrijke schakels tussen de PLI-productiefaciliteit in België en de autobedrijven. Jelle Miedema: "Wij leveren aan universele eenmansbedrijven en grote dealergroepen, bieden maatoplossingen en adviseren over technische oplossingen."

Autobedrijven die zich bij het werkplaatsnetwerk aansluiten, krijgen hulp van Slump On met uitstraling, marketingondersteuning, reclame en billboards. Heel interessant voor autobedrijven, zegt Stephan Dergent: "Petronas is sponsor en olieleverancier van het Mercedes AMG Formule 1-team en heeft al acht constructeurtitels gewonnen. In het werkplaatsnetwerk kunnen autobedrijven meeprofiteren van het imago van een winnaar."

Dit artikel is gesponsord door Petronas.

Jaap Zwaan van IBKI over de Launch EVO van AA Equipment Support: "Het is de enige oplossing die zowel praktisch als betaalbaar was."

Hoe ga je efficiënt om met OBFCM?

Bij de APK2 is het meten en doorsturen van OBFCM brandstofgegevens essentieel. Om deze uitdaging aan te gaan, kiest exameninstituut IBKI voor een...

Foto: Liqui Moly

Bag-in-Box-verpakking van Liqui Moly: duurzaam doen zonder moeite

Liqui Moly komt met een nieuwe, milieuvriendelijke Bag-in-Box verpakking. Deze innovatie bespaart tot 90 procent kunststof vergeleken met de...

Champion Lubricants, onderdeel van Wolf Oil. presenteerde de nieuwe koelmiddelen op Automechanika Frankfurt. - Foto: Wolf Oil

Duurzame koelvloeistof van Champion Lubricants ook voor EV

Champion Lubricants heeft een nieuw assortiment koel- en antivriesvloeistoffen gelanceerd dat voldoet aan de nieuwste Europese regelgeving. De reeks...

Zero Emission | Ecomobiel toont duurzame vernieuwing in mobiliteit

Zero Emission | Ecomobiel toont duurzame vernieuwing in mobiliteit

Energietekorten, prijsstijgingen en leveringsonzekerheid. Woningnood en de stikstofcrisis. Hardnekkige maatschappelijke vraagstukken die van invloed...

Audi toonde deze tekening van een vijfklepper. Yamaha bouwde al een 660 cm3 eencilinder met vijf kleppen en studeerde op een zevenklepper. Honda had een achtklepper met ovale zuigers en de Italiaan Ettore Lanzerotti-Spina kreeg al in 1927 patent op een mechanisme dat tot 10 kleppen per cilinder aankon. Over de vorm van de verbrandingskamer maakte hij zich geen zorgen. Paul Klaver deed dat in 1994 in AMT wel.

AMT 1994: Gaan we naar vijf of meer kleppen?

Hoe meer inlaatkleppen, hoe meer lucht de motor kan aanzuigen. Maar er bestaan geen voordelen zonder nadelen. Toen in 1994 de vierkleppers...

Foto: Eurol

CO2-neutrale smeermiddelen van Eurol, hoe zit dat?

Eurol introduceert onder de naam 'Carbon Neutral' een lijn smeermiddelen die volledig CO₂-neutraal zijn. Kan dat dan? Is motorolie niet altijd...

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Een garagist vraagt Turbo's Hoet om raad. Hij heeft de turbo van een Peugeot 308 1.6THP uit 2012 vervangen, maar de auto heeft nog steeds geen...

De volautomatische Gear Tronic III van LIQUI MOLY is een ideale klantenbinder. Je voorkomt er typische automaatklachten mee en lost er problemen mee op.

Gear Tronic III lost olieproblemen op

Bij een standaard ATF-verversing blijft zowat de helft van de ATF achter in de koppelomvormer, oliekoeler en -leidingen. Daardoor veroorzaakt het...