Gesponsord

AMT Kennistest: Jarno Jager wint PicoScope

AMT Kennistest: Jarno Jager wint PicoScope
De PicoScope is een essentieel stuk gereedschap, net zo belangrijk als een set steeksleutels.

De prijswinnaars van de AMT Kennistest zijn bekendgemaakt. Jarno Jager behaalde de tweede plaats en wint daarmee een PicoScope van AA Equipment Support. Wat kan hij met dit geavanceerde gereedschap doen?

De AMT Kennistest heeft als doel het positieve imago van de autobranche te versterken en de investeringen in kennis te stimuleren. AA‑Equipment Support ondersteunt dit initiatief als partner, aldus directeur Chris Kimman. "Er is een groot tekort aan technici, vooral aan voertuigtechnici, en specifiek aan diagnosetechnici. De branche heeft te weinig gedaan aan het oplossen van de krapte op de arbeidsmarkt, dus als wij kunnen bijdragen aan initiatieven zoals de AMT Kennistest, grijpen wij die kans graag aan om technici op een hoog niveau te brengen en te houden."

Eerste ICT'er

Hoe moeilijk het is om diagnosetechnici te vinden, blijkt uit de stap die AA‑Equipment Support heeft gemaakt door niet meer alleen in de vijver van autotechnici te gaan vissen. Chris Kimman vertelt: "Op 1 juli hebben wij onze eerste ICT'er aangenomen, zonder autobranche‑achtergrond. Hij is netwerkbeheerder en softwarespecialist en zal technische ondersteuning bieden bijvoorbeeld bij elektronicaproblemen, bij het programmeren, coderen en kalibreren van onder andere camera's en bij problemen met communicatiesystemen. Onze collega's in Engeland hebben al enige jaren ervaring met ICT'ers. Voor specifieke autotechniek blijven wij natuurlijk investeren in voertuigtechnici."

Voor de PicoScope is een breed pakket aan accessoires beschikbaar.
Voor de PicoScope is een breed pakket aan accessoires beschikbaar.

OBFCM en ADAS

Voor de AMT Kennistest stelde AA‑Equipment Support enkele actuele vragen op, bijvoorbeeld over brandstofverbruik‑monitoring (OBFCM, On Board Fuel Consumption Monitoring). Sinds 1 januari 2021 zijn alle nieuw geproduceerde auto's uitgerust met OBFCM en sinds 20 mei 2023 is het verplicht deze data door te geven aan de RDW. Vanaf 2024 wordt dit gehandhaafd voor diesels en LPG-auto's; vanaf 2025 ook voor benzineauto's. Kalibratie is eveneens een belangrijk thema. Veel technici realiseren zich niet dat auto's opnieuw gekalibreerd moeten worden na vervanging van voorruiten, ADAS‑componenten of veranderingen aan de rijlijn. Het inleren van camera's, het coderen van koplampen en het afstellen van radars is dagelijks werk, dus dat wil je in de eigen werkplaats doen. Rijstrookassistentie, noodremsystemen en dode hoek detectie zijn sinds 2024 verplicht.

Jarno Jager's succes

Jarno Jager eindigde als tweede in de AMT Kennistest. "Dit is de eerste keer dat ik heb meegedaan," vertelt hij. "Ik heb het snel thuis achter de laptop ingevuld, misschien heeft dat geholpen." Jarno (42) heeft tien jaar bij een Mercedes‑Benz dealer gewerkt, waar hij netjes en secuur leerde werken. Daarna werkte hij bij een universeel bedrijf, waar hij leerde hoe hij inventief problemen op kon lossen. In 2017 startte hij zijn eigen bedrijf, Jager Automotive in Culemborg, dat gespecialiseerd is in Mercedes‑Benz. "Het loopt lekker door. We zijn nu al met ons vieren. Aan het eind van het jaar gaan we naar een groter pand met een paar bruggen erbij."

De PicoScope

De tweede prijs van de AMT Kennistest is beschikbaar gesteld door AA‑Equipment Support. Het is een PicoScope. Chris Kimman: "Met de PicoScope kun je echt meten. Het is een essentieel stuk gereedschap, net zo belangrijk als een set steeksleutels." De PicoScope is cruciaal voor moderne diagnostiek. Kennis draait steeds vaker om modeldenken, automatisering en elektronica. Natuurlijk blijft de mechanische techniek, maar die verdwijnt wel meer naar de achtergrond. Chris Kimman: "Een dokter vraagt wel aan de patiënt wat de symptomen zijn, maar niet wat de remedie is. Een foutcode laat de technicus wel weten wat de symptomen van de auto zijn, maar lang niet altijd wat de juiste remedie is. De remedie zoek je zelf op door met de PicoScope live‑data te meten."

Prachtig mooie prijs

De PicoScope staat bekend als het topmodel van scopetechnologie, niet alleen vanwege de kwaliteit, maar ook vanwege het brede pakket aan accessoires en de vele instructievideo's. Jarno Jager krijgt binnenkort de PicoScope uitgereikt. Hij kijkt uit naar het gebruik van zijn nieuwe gereedschap, dat bij hem goed terecht lijkt te komen. "We hebben momenteel een twaalf jaar oude scope die niet meer up‑to‑date is. Wij willen onze diagnosewerkzaamheden verbeteren en tijd besparen door onnodige ingrepen te voorkomen. De PicoScope sluit heel mooi aan op hetgeen wij in de werkplaats willen. Het is een prachtig mooie prijs."

Dit artikel is gesponsord door AA Equipment.

In januari probeerden kaderleden van FNV Metaal het nog goedschiks. Hun boodschap aan BOVAG: "Laat de band niet klappen en kom over de brug met een goede cao!" Helaas, het mocht niet baten.
cao

FNV: BOVAG-bedrijven spelen vuil spel met verplicht overwerk na...

De FNV is woedend op BOVAG-bedrijven die medewerkers die afgelopen week staakten, een dag later lieten overwerken. Daarom kondigt de vakbond nóg een staking af. Die zogenaamde overwerkstaking zorgt ervoor dat de betreffende medewerkers de gevraagde overuren niet te hoeven werken.

Foto: ANP Beeldbank
Autobranche

Donderdag staking autogarages en fietsenmakers in regio Groningen

Werknemers van onder meer garagebedrijven, fietsenmakers en autodealers in de regio Groningen gaan donderdag voor 24 uur staken in een cao-conflict tussen vakbonden FNV en CNV en brancheorganisatie Bovag.

Van links naar rechts: Ruud Sliphorst (directeur en oprichter Stichting Opkikker), Esmée Sprik (marketingmedewerker Autovakmeester), Angelo Mulder (formule manager Autovakmeester) en Joeri Ebbelaar (coördinator fondsenwerving Stichting Opkikker).
Autobranche

Autovakmeester doneert € 11.050,- aan Stichting Opkikker

Het Autovakmeester-netwerk, bestaande uit 223 autobedrijven, heeft eind 2024 een succesvolle actie opgezet voor Stichting Opkikker.

Gesponsord
Gesponsord
sponsored content

Gesponsord De nieuwe structuur van Garage Geurtsen zorgt voor groei,...

Garage Geurtsen in Veenendaal biedt drie categorieën auto's: bedrijfswagens, reguliere auto's en zevenzitters, de laatste als specialisme. Sinds 2012 is Willem Geurtsen toegetreden tot het bedrijf dat door zijn vader werd opgericht. In 2023 nam hij de dagelijkse leiding over. Het bedrijf is in al die jaren gegroeid en inmiddels werken ruim 25 medewerkers bij Geurtsen.

Foto: IMAGO/Manfred Segerer
Autobranche

RAI Vereniging: Europese samenwerking cruciaal voor toekomst...

RAI Vereniging roept op tot meer Nederlandse betrokkenheid bij de Europese strategische dialoog over de auto-industrie.

foto: Shutterstock
Autobranche

Cao-onderhandelingen Motorvoertuigen- en Tweewielerbedrijven geklapt

De onderhandelingen tussen de vakbonden en Bovag over een nieuwe cao Motorvoertuigen- en Tweewielerbedrijven zijn stukgelopen.

AMT-columnist Asim Saglam gelooft niet in schaalvergroting.
Autobranche

Column Asim Saglam: Heeft het klein autobedrijf nog toekomst?

Ergens tussen het kerstdiner en de oliebollen, de champagne en het vuurwerk van 2024 staat er een artikel over Koskamp op AMT. Titel: Toekomst klein autobedrijf onder druk. AMT-columnist Asim Saglam heeft er zijn eigen gedachten over.

Gedurende het jaar zal Alliance Automotive Group het 100-jarig bestaan van NAPA op verschillende momenten onder de aandacht brengen in Nederland en België.
Onderdelen

Onderdelengigant NAPA viert 100-jarig jubileum

NAPA, onderdeel van de wereldwijde automotive onderdelendistributeur Genuine Parts Company (GPC), viert in 2025 zijn 100-jarig bestaan.