AMT Kennistest: dit zijn de goede antwoorden

AMT Kennistest: dit zijn de goede antwoorden

Weet jij wat laaggeletterd is en wat weet jij van werkdruk? Enig idee hoeveel elektrische auto's er in 2023 zijn verkocht en wat de consequenties daarvan op de werkvloer zijn? Zo ja, dan heb je waarschijnlijk goed gescoord in de AMT Kennistest. Jet Thole en Jessica Spithoven van OOMT nemen de vragen en antwoorden door.

Hoeveel procent van de nieuw verkochte auto’s was in 2023 elektrisch? Het antwoord was niet 6, 11 of 44 procent, maar 31 procent. Dat is meer dan velen dachten en precies de reden om juist deze vraag in de AMT Kennistest op te nemen. Jessica Spithoven van OOMT: “Autobedrijven moeten zich voorbereiden op een toekomst met elektrische auto’s. Dat leidt namelijk tot een ander bedrijfs- of verdienmodel en heeft impact op het werk. Wij ontwikkelden een VR experience die je meeneemt naar vier verschillende toekomstscenario’s. Dat inspireert. Het prikkelt om na te denken wat elektrische auto’s voor het bedrijf en het werk kunnen betekenen.”

Is RI&E eigenlijk verplicht?

De wettelijke maximale werktijd voor een jongere van 14 15 jaar is 7 uur per dag en 35 uur per week. De achterliggende gedachte van die vraag is dat jongeren mentaal en fysiek nog in de groei naar vakvolwassenheid zijn, gevaren niet altijd goed kunnen inschatten en meer ontwikkeltijd nodig hebben dan volwassenen.

De tweede niet zo moeilijke vraag ging over de RI&E (Risico Inventarisatie en Evaluatie), waarmee de gevaren en risico’s op de werkplek in kaart worden gebracht. Ook vraag 9 hadden de meeste deelnemers aan de AMT Kennistest goed: in de Arbocatalogus beschrijven werkgevers en werknemers gezamenlijke afspraken over gezond en veilig werken.

Laaggeletterdheid (vraag 4) is de moeite die iemand heeft met taal, rekenen en digitale vaardigheden. Met de e-learning van OOMT herken je of iemand laaggeletterd is. Er zijn namelijk 2,5 miljoen laaggeletterden in Nederland en dat heeft gevolgen op de werkvloer van een autobedrijf.

Werkdruk is een maatschappelijk probleem

OOMT heeft onderzoek gedaan naar psychosociale arbeidsbelasting binnen de mobiliteitsbranche. Daaruit bleek dat medewerkers vaker werkdruk ervaren, dan discriminatie, pesten, agressie, geweld en intimidatie. Daar ging vraag 8 over. Werkdruk is het gevolg van een verstoorde balans tussen belastbaarheid en de tijd die nodig is om jezelf op te laden. De oorzaak ligt voor een belangrijk deel in de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Jet Thole: “Er is een tekort aan personeel, waardoor er veel druk is om over te werken en door te werken. Het tekort aan personeel is in de mobiliteitsbranche niet makkelijk oplosbaar, omdat je niet even in een paar weken autotechnici kunt opleiden. In andere branches zijn hiervoor soms meer mogelijkheden.”

Begrip tussen generaties

Ook maatschappelijke ontwikkelingen, zoals mantelzorg, hebben een impact op die balans. Bovendien ervaart niet elke generatie op dezelfde manier werkdruk. Er werken op dit moment vijf generaties op de werkvloer. Dat komt omdat de babyboomers langer doorwerken en de jongste generatie (Generatie Z of Generatie Zoomers) op jongere leeftijd begint.

Kunnen die verschillende generaties wel goed met elkaar samenwerken? Jet Thole: “Oudere medewerkers kunnen zich ergeren aan het feit dat jongeren de hele tijd op hun telefoon kijken, maar die jongere medewerkers kijken ook naar YouTube-filmpjes om te zien hoe ze iets kunnen repareren. Jongeren kunnen zich ergeren aan ouderen, omdat ze niet snel meegaan in nieuwe technieken en het moeilijk vinden om mee te bewegen in een veranderende werkomgeving. Daarom is generatiemanagement actueel. Werkgevers en medewerkers kunnen het werkplezier en de productiviteit verbeteren door te investeren in samenwerking en communicatie.” De workshop ‘Generatiehelden’ van OOMT zorgt voor meer begrip tussen de generaties.

Drie-eenheid: student, bedrijf, opleiding

Jonge medewerkers staan anders in het werk. Zij willen meer afwisseling, uitdaging en zoeken erkenning in hun werk. Uit onderzoek van OOMT blijkt dat de samenwerking tussen drie verschillende partijen heel belangrijk is voor de ontwikkeling van jongeren. Welke dat zijn? Het was antwoord a. op vraag 7: student, bedrijf en opleiding. In die driehoek moet alle communicatie soepel verlopen om de student op vlieghoogte te brengen. Vraag 10 sloot daar op aan: Hoe heet de organisatie die voor de officiële erkenning van de leerbedrijven en voor de ontwikkeling van de kwalificatiedossiers zorgt? Dat is SBB: Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven.

OOMT komt naar je toe

Goede leerbedrijven zijn volgens Jessica Spithoven onmisbaar. “Ze zijn een belangrijke schakel tussen praktijk en onderwijs. Op bedrijven en studenten kunnen wij nog enige invloed uitoefenen, maar op onderwijs veel minder. Wij proberen daarom leerbedrijven te motiveren om zich echt in te zetten voor de studenten, zodat de studenten kennismaken met de praktijk en leren wat van hen verwacht wordt.”

OOMT gaat nu langs de leerbedrijven met tipkaarten en presentjes om aandacht te vragen voor goed leermeesterschap. Jet Thole: “We noemen dat: ‘OOMT on the road, go for it’. Goed opgeleide jongeren, die plezier hebben in het werk, dragen bij aan behoud van je eigen bedrijf voor de toekomst.”

Dit artikel is gesponsord door OOMT.

Annemiek van de Heg: "Laten we niet vergeten dat de meerderheid van de auto's nog steeds een verbrandingsmotor heeft."

Robert Visser wint derde prijs in AMT Kennistest

Robert Visser is derde geworden in de AMT Kennistest. Hij mag van TECH360 een Pro-training volgen. Maar welke?

Succesvolle AMT Kennistest: VARTA beloont dertig winnaars!

Succesvolle AMT Kennistest: VARTA beloont dertig winnaars!

In tien rondes heeft de AMT Kennistest een kans geboden aan technici om hun vakkennis te testen en te verdiepen. VARTA was één van de sponsors en gaf...

Met een VR bril beleef je in een virtuele realiteit hoe de wereld van het autobedrijf er in de toekomst uit kan zien.

Innovatie en bewustwording in autotechniek: OOMT en de AMT Kennistest

Nu de AMT Kennistest er op zit en de winnaars bekend zijn, blikken we terug met OOMT op hun ervaringen. Jessica Spithoven: "Wij vinden het leuk om...

De PicoScope is een essentieel stuk gereedschap, net zo belangrijk als een set steeksleutels.

AMT Kennistest: Jarno Jager wint PicoScope

De prijswinnaars van de AMT Kennistest zijn bekendgemaakt. Jarno Jager behaalde de tweede plaats en wint daarmee een PicoScope van AA Equipment...

"Mijn naam staat op de gevel, maar we doen het als team." 

"Mijn naam staat op de gevel, maar we doen het als team."

"Iedere maandagochtend hebben we MT-overleg. Dan overleggen we de afgelopen en de komende week en de veranderingen in ons bedrijf", zegt Matthijs van...

Naomie en Tim de Kruijf zijn Autovakmeesters geworden. "Wij weten precies wat een formule voor ons moet doen."

Generalist en toch merkspecialist dankzij Autovakmeester

Tim en Naomie de Kruijf van Auto Zagato krijgen dagelijks Italiaanse auto's in hun autobedrijf. Maar het marktaandeel van Fiat, Alfa Romeo en Lancia...

Caroline van Nieuwenhoven: 'We zijn zuinig op onze medewerkers'

Caroline van Nieuwenhoven: 'We zijn zuinig op onze medewerkers'

Auto's, inclusief elektrische en hybride, maar ook e-bikes en e-scooters. Van Nieuwenhoven Mobility in Nederweert richt zich op...

Foto: ANP

Veilig werken aan elektrische voertuigen in OOMT webinar

OOMT organiseert woensdag 19 juni een webinar over veilig werken aan EV's. Waarom mag je dit niet missen?