Uitlezen energieverbruik nieuw onderdeel APK - zo bereid je je goed voor

Uitlezen energieverbruik nieuw onderdeel APK - zo bereid je je goed voor

Hoe gaan we brandstofverbruik uitlezen en doorgeven? Wat betekent dit nieuwe APK-onderdeel voor de werkplaats? AA-Equipment Support heeft twee oplossingen met meerdere variaties.

Vanaf 20 mei 2023 moeten alle EU-lidstaten het energieverbruik van personenauto's en lichte bedrijfsauto's verzamelen tijdens de APK. De EU wil namelijk weten of 'oudere' auto's nog wel aan de wetgeving voldoen. Sinds 1 januari 2021 worden alle auto's uitgerust met On‑Board Fuel Consumption Monitoring (OBFCM). De APK2-erkenninghouders kunnen die OBFCM via de EOBD uitlezen en die gegevens doorsturen naar RDW.

Autobedrijven hebben speciale software of apparatuur nodig om de OBFCM uit te lezen”

Dat betekent in de praktijk dat vanaf 1 januari 2024 - dat is al over zeven maanden - de eerste diesels (inclusief plug‑in hybridevarianten) en LPG-auto's met dit systeem APK-plichtig zijn; de benzine auto's (inclusief plug‑in hybridevarianten) volgen een jaar later.

Welke oplossingen zijn er?

Autobedrijven hebben speciale software of apparatuur nodig om de OBFCM uit te lezen. AA-Equipment Support heeft twee oplossingen, zodat alle autobedrijven tijdig en goed voorbereid zijn. De eerste oplossing is een software-update van jouw huidige Autocom of Launch diagnosetester. De tweede oplossing bestaat uit drie scantools, die los en zelfstandig zijn te gebruiken.

De software update

De nieuwe generatie APK2 EOBD readers van AA-Equipment Support zijn allemaal voorzien van OBFCM uitleessoftware. Die zijn dus al klaar voor de nieuwe APK-eis. Diezelfde OBFCM-software, inclusief software voor de welbekende readiness test, is ook beschikbaar als update voor bestaande diagnose-apparatuur. Op de Launch (CRP MOT-serie of X431-serie) kost dat 230 euro voor twee jaar software, op de Autocom (ICON) 325 euro voor één jaar.

De nieuwe generatie APK2 EOBD readers is al helemaal klaar voor de nieuwe APK-eis.
De nieuwe generatie APK2 EOBD readers is al helemaal klaar voor de nieuwe APK-eis.

Op de Autocom is zelfs een update met een fraudecheck mogelijk. Daarmee worden alle systemen in de auto gecontroleerd op foutcodes, zodat je direct weet of er gefraudeerd is met de kilometerstand of de VIN‑code, ideaal bij de aankoop of inruil van auto's. Exact dezelfde software gebruikt RDW om alle importauto's te controleren en ook Dekra werkt er mee. In combinatie met de update op de Autocom kost deze fraudecheck 665 euro.

Drie scantools

Niet iedereen wil voor een APK‑keuring wachten op een collega, die op dat moment een diagnose aan het uitvoeren is. AA-Equipment Support introduceert daarom drie scantools: twee van Launch, één van Autocom. Ze zijn ideaal om naast je diagnoseapparaat te hebben, want je kunt er veelvoorkomende servicegerelateerde werkzaamheden mee uitvoeren plus de OBFCM-rapportage aan RDW.

Launch EVO en MOT

De Launch APK2 EOBD reader EVO is een handheld scantool met een vijf inch werkplaatsbestendig touchscreen. Deze EVO heeft OBFCM‑software, veel servicegerelateerde diagnosefuncties en communiceert dankzij een kabelverbinding met de auto. De handzame EVO vervangt de huidige APK2 reader, waarvan AA‑Equipment Support er ruim vierduizend heeft verkocht.

De EVO kost tijdelijk 595 euro, inclusief twee jaar softwarelicentie. De Launch APK2 EOBD reader MOT heeft nog meer servicegerelateerde diagnosefuncties, plus een groot 10.1 inch touchscreen en communiceert door middel van Bluetooth. De introductieprijs is 980 euro, inclusief twee jaar softwarelicentie.

Autocom AIR reader

De Autocom AIR is een unieke cloudgebaseerde oplossing voor smartphone/tablet/laptop. De AIR reader communiceert via Bluetooth (via Autocom ICON interface) en is uitgerust met de fraudecheck, die gemanipuleerde VIN-codes en kilometerstanden detecteert. De introductieprijs is 1.290 euro, inclusief een jaar softwarelicentie.

De APK readers van Autocom en Launch gaan verder dan alleen de regelgeving, maar wat je ook kiest - software of scantool - met beide ben je weer APK-actueel.

Dit artikel is gesponsord door AA-Equipment Support.

Voor een nieuwe turbo is het gieten van de verschillende metalen onderdelen noodzakelijk. Voor deze gereviseerde van C&E Turbochargers hoefde dat niet..

Trend in revisie zet door: meer elektronica

Tijdens de garantieperiode worden onderdelen vaak door de fabrikant vervangen, maar zodra deze periode voorbij is, wordt revisie aantrekkelijker....

Foto: Shutterstock

Column Erwin den Hoed: 'Zonnige toekomst voor schadeherstel én...

Erwin den Hoed was voor AMT bij Bovag's eerste schadeherstelcongres. Hij zag een zonnige toekomst voor schadeherstellers én voor gereviseerde...

Een Maserati 4.9 V8 ombouwen naar dry sump-smering betekent lang zoeken naar de juiste onderdelen die ook nog eens duur zijn. Bert Hijnekamp houdt wel van dit soort uitdagingen. “Als een klant het wil betalen, kunnen we alles maken.” - Foto: Mike Tekst & Beeld

Zo lost HRW tekort aan revisietechnici op: 'Ik verzamel...

"In Nederland staan drie keer zoveel krukasslijpbanken als dat er mensen zijn om ze te bedienen. Revisietechnici zijn schaars", zegt Bert Hijnekamp...

Foto's: Peter Aansorgh

Stap voor stap: CVT reviseren

Revisiespecialist Christian de Vos van Autrans laat zien hoe revisie van een Continu Variabele Transmissie, oftewel CVT, in zijn werk gaat.

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

Van Kronenburg Engines: de motor achter het succes | VIDEO

Motorrevisie is topsport. Dat is wel duidelijk na een bezoek aan Van Kronenburg Engines. Met een combinatie van ervaring, gevoel en een modern...

De kleine platte schroevendraaier heeft Julia altijd bij zich. "Je kunt er zoveel mee doen, eigenlijk meer dan je verwacht." Foto: Koos Groenewold

Trots op het vak: Julia Jurriens, winnares Skills Heroes

Julia Jurriens, werkzaam bij Ekris BMW en Mini Arnhem, is onlangs uitgeroepen tot winnares van Skills Heroes, dé vakwedstrijd voor mbo-studenten in...

Drie achtcilinder lijnmotoren met een inhoud van 80 liter helpen deze duwboot aan stuwkracht. Voor een scheepstechnicus zijn het maar kleintjes.  - Foto: Gert te Lintelo

Groot, groter, grootst: zo houdt Bolier scheepsmotoren tot 16.000 kW...

Vraag je jezelf, terwijl je in zo'n overvolle motorruimte probeert een schroef te bereiken, ook wel eens af of je handen nou zo echt groot zijn of de...

Moderne auto's zitten vol met elektronica, wat betekent dat conventionele kabelbomen veel storingen zouden veroorzaken. Bovendien moeten computers met elkaar kunnen communiceren. Dit wordt mogelijk gemaakt door het moderne databussysteem. - Afbeeldingen: Gino Decoster

Het databussysteem uitgelegd aan de hand van de Ford Mustang Mach-E

Het aantal componenten en regeleenheden is gestaag toegenomen door de toenemende eisen op het gebied van veiligheid en steeds meer comfort in het...