Uitlezen energieverbruik nieuw onderdeel APK - zo bereid je je goed voor

Uitlezen energieverbruik nieuw onderdeel APK - zo bereid je je goed voor

Hoe gaan we brandstofverbruik uitlezen en doorgeven? Wat betekent dit nieuwe APK-onderdeel voor de werkplaats? AA-Equipment Support heeft twee oplossingen met meerdere variaties.

Vanaf 20 mei 2023 moeten alle EU-lidstaten het energieverbruik van personenauto's en lichte bedrijfsauto's verzamelen tijdens de APK. De EU wil namelijk weten of 'oudere' auto's nog wel aan de wetgeving voldoen. Sinds 1 januari 2021 worden alle auto's uitgerust met On‑Board Fuel Consumption Monitoring (OBFCM). De APK2-erkenninghouders kunnen die OBFCM via de EOBD uitlezen en die gegevens doorsturen naar RDW.

Autobedrijven hebben speciale software of apparatuur nodig om de OBFCM uit te lezen”

Dat betekent in de praktijk dat vanaf 1 januari 2024 - dat is al over zeven maanden - de eerste diesels (inclusief plug‑in hybridevarianten) en LPG-auto's met dit systeem APK-plichtig zijn; de benzine auto's (inclusief plug‑in hybridevarianten) volgen een jaar later.

Welke oplossingen zijn er?

Autobedrijven hebben speciale software of apparatuur nodig om de OBFCM uit te lezen. AA-Equipment Support heeft twee oplossingen, zodat alle autobedrijven tijdig en goed voorbereid zijn. De eerste oplossing is een software-update van jouw huidige Autocom of Launch diagnosetester. De tweede oplossing bestaat uit drie scantools, die los en zelfstandig zijn te gebruiken.

De software update

De nieuwe generatie APK2 EOBD readers van AA-Equipment Support zijn allemaal voorzien van OBFCM uitleessoftware. Die zijn dus al klaar voor de nieuwe APK-eis. Diezelfde OBFCM-software, inclusief software voor de welbekende readiness test, is ook beschikbaar als update voor bestaande diagnose-apparatuur. Op de Launch (CRP MOT-serie of X431-serie) kost dat 230 euro voor twee jaar software, op de Autocom (ICON) 325 euro voor één jaar.

De nieuwe generatie APK2 EOBD readers is al helemaal klaar voor de nieuwe APK-eis.
De nieuwe generatie APK2 EOBD readers is al helemaal klaar voor de nieuwe APK-eis.

Op de Autocom is zelfs een update met een fraudecheck mogelijk. Daarmee worden alle systemen in de auto gecontroleerd op foutcodes, zodat je direct weet of er gefraudeerd is met de kilometerstand of de VIN‑code, ideaal bij de aankoop of inruil van auto's. Exact dezelfde software gebruikt RDW om alle importauto's te controleren en ook Dekra werkt er mee. In combinatie met de update op de Autocom kost deze fraudecheck 665 euro.

Drie scantools

Niet iedereen wil voor een APK‑keuring wachten op een collega, die op dat moment een diagnose aan het uitvoeren is. AA-Equipment Support introduceert daarom drie scantools: twee van Launch, één van Autocom. Ze zijn ideaal om naast je diagnoseapparaat te hebben, want je kunt er veelvoorkomende servicegerelateerde werkzaamheden mee uitvoeren plus de OBFCM-rapportage aan RDW.

Launch EVO en MOT

De Launch APK2 EOBD reader EVO is een handheld scantool met een vijf inch werkplaatsbestendig touchscreen. Deze EVO heeft OBFCM‑software, veel servicegerelateerde diagnosefuncties en communiceert dankzij een kabelverbinding met de auto. De handzame EVO vervangt de huidige APK2 reader, waarvan AA‑Equipment Support er ruim vierduizend heeft verkocht.

De EVO kost tijdelijk 595 euro, inclusief twee jaar softwarelicentie. De Launch APK2 EOBD reader MOT heeft nog meer servicegerelateerde diagnosefuncties, plus een groot 10.1 inch touchscreen en communiceert door middel van Bluetooth. De introductieprijs is 980 euro, inclusief twee jaar softwarelicentie.

Autocom AIR reader

De Autocom AIR is een unieke cloudgebaseerde oplossing voor smartphone/tablet/laptop. De AIR reader communiceert via Bluetooth (via Autocom ICON interface) en is uitgerust met de fraudecheck, die gemanipuleerde VIN-codes en kilometerstanden detecteert. De introductieprijs is 1.290 euro, inclusief een jaar softwarelicentie.

De APK readers van Autocom en Launch gaan verder dan alleen de regelgeving, maar wat je ook kiest - software of scantool - met beide ben je weer APK-actueel.

Dit artikel is gesponsord door AA-Equipment Support.

De APK is de levenslijn van het autobedrijf. Maar hoe sterk en dik is die levenslijn eigenlijk? In euro's!

APK is betrokken bij 38% van de werkplaatsomzet

De APK wordt wel de levenslijn van het autobedrijf genoemd. Logisch, de keuring trekt de automobilist periodiek het autobedrijf in. Maar hoe...

Foto: Shutterstock

Column Hugo Claver: koester Nederlandse APK

De APK zoals we die in Nederland geregeld hebben, is binnen Europa niet vanzelfsprekend. Reden om er extra zuinig op te zijn.

Hoe slaag je hier voor het examen? APK-opleiders en exameninstituut IBKI geven tips.

Zo slaag je voor het APK-examen Bevoegdheidsverlenging!

De APK-opleiders zijn kritisch over het APK-examen. In hun ogen vraagt het vooral taalvaardigheid in plaats van keuringsbekwaamheid. IBKI pareert die...

In de praktijk geeft de keurmeester in geval van speling op een wiellager de klant het advies dat te laten vervangen. Op het examen moet hij kunnen bepalen of de speling voor de APK nog toelaatbaar is.

IBKI over APK-examen: keurmeester moet óók kunnen lezen

Is het examen Bevoegdheidsverlenging APK een goede toets voor de bekwaamheid van APK-keurmeesters? Die vraag stelden we niet alleen aan...

Martin Pardoel van PSB: "Het examen is een leestest en sluit niet aan op de schoolopleiding van jonge keurmeesters."(Foto PSB)

Opleiders: 'Taalgebruik APK-examen deugt niet'

Opleiders zien in het APK-examen bevoegdheidsverlenging tal van onduidelijke formuleringen, instinkers en complex suggestieve vragen. Wat toetsen we...

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

De werkplaats van De Snoekfabriek | MET VIDEO

Eigenlijk wilde Pascal van Merkestein zich specialiseren in de Citroën DS. Dat is de reden waarom zijn bedrijf 'De Snoekfabriek' heet. Door een...

Foto: Shutterstock

Column Mark van Abeelen: APK-keurmeester in het beklaagdenbankje

Mag een keurmeester (mede-)verantwoordelijk gehouden worden voor een ongeval en de gevolgen ervan?

Een EV in de werkplaats. Met Aviloo kun je nu de SoH meten én vergelijken met die van andere auto's. Dat moet neer transparantie bieden. - Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Rob Engelaar

Aviloo batterijtest vergelijkt SoH met die van vergelijkbare EV's

AVILOO Battery Diagnostics komt met een oplossing die niet alleen de gezondheidstoestand (State of Health, SoH) van de batterij nauwkeurig...