Uitlezen energieverbruik nieuw onderdeel APK - zo bereid je je goed voor

Uitlezen energieverbruik nieuw onderdeel APK - zo bereid je je goed voor

Hoe gaan we brandstofverbruik uitlezen en doorgeven? Wat betekent dit nieuwe APK-onderdeel voor de werkplaats? AA-Equipment Support heeft twee oplossingen met meerdere variaties.

Vanaf 20 mei 2023 moeten alle EU-lidstaten het energieverbruik van personenauto's en lichte bedrijfsauto's verzamelen tijdens de APK. De EU wil namelijk weten of 'oudere' auto's nog wel aan de wetgeving voldoen. Sinds 1 januari 2021 worden alle auto's uitgerust met On‑Board Fuel Consumption Monitoring (OBFCM). De APK2-erkenninghouders kunnen die OBFCM via de EOBD uitlezen en die gegevens doorsturen naar RDW.

Autobedrijven hebben speciale software of apparatuur nodig om de OBFCM uit te lezen”

Dat betekent in de praktijk dat vanaf 1 januari 2024 - dat is al over zeven maanden - de eerste diesels (inclusief plug‑in hybridevarianten) en LPG-auto's met dit systeem APK-plichtig zijn; de benzine auto's (inclusief plug‑in hybridevarianten) volgen een jaar later.

Welke oplossingen zijn er?

Autobedrijven hebben speciale software of apparatuur nodig om de OBFCM uit te lezen. AA-Equipment Support heeft twee oplossingen, zodat alle autobedrijven tijdig en goed voorbereid zijn. De eerste oplossing is een software-update van jouw huidige Autocom of Launch diagnosetester. De tweede oplossing bestaat uit drie scantools, die los en zelfstandig zijn te gebruiken.

De software update

De nieuwe generatie APK2 EOBD readers van AA-Equipment Support zijn allemaal voorzien van OBFCM uitleessoftware. Die zijn dus al klaar voor de nieuwe APK-eis. Diezelfde OBFCM-software, inclusief software voor de welbekende readiness test, is ook beschikbaar als update voor bestaande diagnose-apparatuur. Op de Launch (CRP MOT-serie of X431-serie) kost dat 230 euro voor twee jaar software, op de Autocom (ICON) 325 euro voor één jaar.

De nieuwe generatie APK2 EOBD readers is al helemaal klaar voor de nieuwe APK-eis.
De nieuwe generatie APK2 EOBD readers is al helemaal klaar voor de nieuwe APK-eis.

Op de Autocom is zelfs een update met een fraudecheck mogelijk. Daarmee worden alle systemen in de auto gecontroleerd op foutcodes, zodat je direct weet of er gefraudeerd is met de kilometerstand of de VIN‑code, ideaal bij de aankoop of inruil van auto's. Exact dezelfde software gebruikt RDW om alle importauto's te controleren en ook Dekra werkt er mee. In combinatie met de update op de Autocom kost deze fraudecheck 665 euro.

Drie scantools

Niet iedereen wil voor een APK‑keuring wachten op een collega, die op dat moment een diagnose aan het uitvoeren is. AA-Equipment Support introduceert daarom drie scantools: twee van Launch, één van Autocom. Ze zijn ideaal om naast je diagnoseapparaat te hebben, want je kunt er veelvoorkomende servicegerelateerde werkzaamheden mee uitvoeren plus de OBFCM-rapportage aan RDW.

Launch EVO en MOT

De Launch APK2 EOBD reader EVO is een handheld scantool met een vijf inch werkplaatsbestendig touchscreen. Deze EVO heeft OBFCM‑software, veel servicegerelateerde diagnosefuncties en communiceert dankzij een kabelverbinding met de auto. De handzame EVO vervangt de huidige APK2 reader, waarvan AA‑Equipment Support er ruim vierduizend heeft verkocht.

De EVO kost tijdelijk 595 euro, inclusief twee jaar softwarelicentie. De Launch APK2 EOBD reader MOT heeft nog meer servicegerelateerde diagnosefuncties, plus een groot 10.1 inch touchscreen en communiceert door middel van Bluetooth. De introductieprijs is 980 euro, inclusief twee jaar softwarelicentie.

Autocom AIR reader

De Autocom AIR is een unieke cloudgebaseerde oplossing voor smartphone/tablet/laptop. De AIR reader communiceert via Bluetooth (via Autocom ICON interface) en is uitgerust met de fraudecheck, die gemanipuleerde VIN-codes en kilometerstanden detecteert. De introductieprijs is 1.290 euro, inclusief een jaar softwarelicentie.

De APK readers van Autocom en Launch gaan verder dan alleen de regelgeving, maar wat je ook kiest - software of scantool - met beide ben je weer APK-actueel.

Dit artikel is gesponsord door AA-Equipment Support.

Bezoek de garage van de toekomst tijdens Auto Prof 2025

Bezoek de garage van de toekomst tijdens Auto Prof 2025

Heb je ooit nagedacht over hoe de garage van de toekomst eruitziet? Tijdens Auto Prof 2025 krijg je de kans om deze toekomst te verkennen. Met een...

VA Motorsport is gespecialiseerd in het maken van rolkooien. Maar het bedrijf doet veel meer. AMT ging er op bezoek.. Foto's: Mike Tekst en beeld

De werkplaats van VA Motorsport: het geheim van goede rolkooien

Als je je passie volgt, kom je vanzelf terecht op de plek waar je thuishoort. Misschien geldt dit niet voor iedereen, maar het geldt beslist voor Ad...

Jarno Jager (links) krijgt uitleg van Ronnie van Gellecom over zijn prijs: de PicoScope 4225A 2-kanaals starterskit met stroomtang. - Foto: AA-Equipment Support

AMT Kennistest: AA-Equipment Support overhandigt PicoScope aan Jarno...

Jarno Jager, eigenaar van Jager Automotive, eindigde als tweede in de online AMT kennistest 2024. Dat leverde hem een prachtige prijs op: een...

Bovag Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar 2024 is… BIE OLTHOF!!!

Bie Olthof is Autobedrijf van het jaar 2024!

Bie Olthof uit Nijverdal is Bovag Onafhankelijk Autobedrijf van het jaar 2024. Dit Twentse familiebedrijf staat voor kwaliteit met een dorpse...

Jaap Zwaan van IBKI over de Launch EVO van AA Equipment Support: "Het is de enige oplossing die zowel praktisch als betaalbaar was."

Hoe ga je efficiënt om met OBFCM?

Bij de APK2 is het meten en doorsturen van OBFCM brandstofgegevens essentieel. Om deze uitdaging aan te gaan, kiest exameninstituut IBKI voor een...

Trainer Marcel van der Cruijsen beoordeelt de garantieclaims van aircocomponenten bij Nissens.

Aircocompressor vervangen? Voorkom herhalingsbezoek! Deel 1: het...

Als je de aircocompressor vervangt kan je één keer een factuur maken. Reparaties aan het aircosysteem doe je dus maar beter in één keer goed....

Aftermarket of origineel? Wat is wijsheid? AMT lezers aan het woord. (Foto: Shutterstock)

Aftermarket of origineel? AMT lezers aan het woord over nieuwe...

Nieuwe onderdelen, moeten die van de Original Equipment Manufacturer (OEM) komen of mogen ze ook van een Independent Aftermarket Manufacturer (IAM)...

Het digitaal service boek invullen is dagelijkse kost in het autobedrijf. Waarop moet je letten?

Digitaal service boek invullen: waar moet het autobedrijf op letten?

Het traditionele onderhoudsboekje maakt steeds vaker plaats voor het digitaal service boek (DSB). Dat goed bijhouden vraagt werk van het autobedrijf....