Italiaanse 'mannenkeuken' populair in Nederlandse werkplaats

Italiaanse 'mannenkeuken' populair in Nederlandse werkplaats
De RSC55 is een modulaire werkplaatsinrichting: stoot- en krasvast, de ABS-coating is bestand tegen oliën en koolwaterstoffen en de laden kunnen elk tot 40 kg dragen.

Beta, de Italiaanse producent van gereedschap en apparatuur, verkoopt steeds meer modulaire werkplaatsinrichtingen. "Het zijn de leukste projecten om te doen, omdat we bedrijven volledig ontzorgen." Ze zijn efficiënt, stralen passie uit en zorgen voor meer werkplezier, deze 'mannenkeukens'.

Beta is een totaalleverancier van gereedschap en apparatuur, herkenbaar aan de lekkere felle oranje huiskleur. "Ieder gereedschapsmerk had in de jaren zeventig zwart, rood of blauw, maar Beta is een Italiaans bedrijf en wil passie en emotie uitstralen. Daarom is ons gereedschap oranje," zegt marketingmanager Brian Boeckholtz. Het bedrijf bestaat honderd jaar en is al meer dan dertig jaar op de Benelux-markt actief.

Achttienduizend producten

Beta heeft een uitgebreid assortiment gereedschap en apparatuur opgebouwd met onder andere service- en gereedschapswagens, die zowel standaard ingericht worden als naar eigen smaak zijn samen te stellen. Het gereedschapsassortiment bestaat uit alle mogelijke sleutels en schroevendraaiers; het apparatuur omvat multimeters, startboosters, momentsleutels en luchtgereedschap. Daarnaast zijn er werkschoenen, slijpschijven en lijmen. In totaal gaat het om een assortiment van achttienduizend producten, waaraan bijna dagelijks nieuwe producten worden toegevoegd. Ook Robur hang- en sluitwerk voor de bouwwereld zit in het programma; de span- en hijsbanden worden door veel truckbedrijven gekocht.

Multimeters, startboosters, luchtgereedschap en momentsleutels. Er zitten achttienduizend producten in het assortiment.
Multimeters, startboosters, luchtgereedschap en momentsleutels. Er zitten achttienduizend producten in het assortiment.

Modulaire mannenkeukens

Vanaf 2019 levert Beta gereedschap en apparatuur aan de tweewielerbranche. Op hetzelfde moment startte het bedrijf met de introductie van modulaire werkplaatsinrichtingen. "We leggen de nadruk bij de verkoop in de autobranche op de gereedschapswagens en de werkplaatsinrichtingen. Wij noemen dat de mannenkeukens. We vinden dat ook de leukste projecten om te doen, omdat we onze klanten volledig ontzorgen. Met de juiste modulaire werkplaatsinrichtingen kunnen autobedrijven hun werkzaamheden efficiënt laten verlopen. Dat scheelt niet alleen tijd en geld, maar het levert de werkplaatsen - behalve het beste rendement uit hun werkruimte - ook het meeste werkplezier op."

Standaard of maatwerk?

Voor de fietsbranche ontwikkelde Beta de modulaire werkplaatsinrichting C45PRO en voor de autobranche is er de zwaardere en diepere RSC55. De C45PRO kan een gewicht per lade aan van 25 tot 30 kg, de RSC55 kan tot 40 kg aan. De kabinetten zijn stoot- en krasvast en hebben een ABS-coating, die bestand is tegen oliën en koolwaterstoffen. De bovenkasten hebben gasveren en de gereedschapspanelen zijn geperforeerd, zodat er makkelijk gereedschap aan op te hangen is. Er is ook een heavy duty-kabinet, waarvan elke lade een gewicht van 60 kg kan dragen: de 3D-Beta. Brian Boeckholtz: "Je kunt met de 3D-Beta alle kanten op, want het is volledig maatwerk. Wil je gekke kleuren, een koelkast of heb je een andere wens, dan schakelen we van de RSC55 over op de 3D-Beta."

De kabinetten zijn niet alleen in oranje leverbaar. Met de 3D-Beta is zelfs volledig maatwerk mogelijk. Met levenslange garantie.
De kabinetten zijn niet alleen in oranje leverbaar. Met de 3D-Beta is zelfs volledig maatwerk mogelijk. Met levenslange garantie.

Mobiele demonstratiebussen

Alles komt uit eigen fabrieken. Momenteel zijn de Italianen volop bezig om alle productie in Europa onder te brengen. In het verleden werd er nog wel eens tangetje uit China gehaald, maar daar wil Beta vanaf. Brian Boeckholtz: "Wij willen een echte Europese fabrikant zijn. Op dit moment zijn er al acht fabrieken in Italië. In de maakindustrie, de scheepsvaart en de autobranche is Beta al decennialang een grote naam. We zijn blij met de vrije autogrossiers als klant, die met ons meedenken. Ons verkoopteam beschikt over drie mobiele demonstratiebussen. Als de dealer een klant heeft, die wat meer mogelijkheden wil zien, dan rijden we naar de dealer of de klant en tonen daar graag de mogelijkheden."

Modulaire werkplaatsinrichtingen leveren efficiëntie, rendement en werkplezier op”

Driehonderd dealers

Beta levert op het apparatuur twee jaar garantie, maar de meeste producten, zoals het handgereedschap en de werkplaatsinrichtingen, worden geleverd met levenslange garantie. Het is ook belangrijk dat de benodigde gereedschappen op de juiste plaats liggen. Brian Boeckholtz: "We hebben in de afgelopen 31 jaar een dicht distributienetwerk kunnen opbouwen. We hebben bijna driehonderd dealers in Nederland, die met shop-in-shop-wanden eigen voorraden hebben. In principe is alles bij ons in Roosendaal op voorraad, zodat het tussen de 24 en 48 uur bij de dealers is."

Dit artikel is gesponsord door Beta Benelux.

Soms roept een artikel vragen op, zoals het artikel over het databussysteem. Auteur Gino Decoster klom in het toetsenbord en duikt nog dieper in de materie. - Foto: ANP

Lezersvraag: verschillen tussen Non Fault Tolerant en Fault Tolerant...

AMT-lezer Martijn de Bruijn mailde de redactie met een vraag naar aanleiding van het Back to Basics-artikel over het databussyssteem in AMT 4 van...

De APK is de levenslijn van het autobedrijf. Maar hoe sterk en dik is die levenslijn eigenlijk? In euro's!

APK is betrokken bij 38% van de werkplaatsomzet

De APK wordt wel de levenslijn van het autobedrijf genoemd. Logisch, de keuring trekt de automobilist periodiek het autobedrijf in. Maar hoe...

Foto: Shutterstock

Column Hugo Claver: koester Nederlandse APK

De APK zoals we die in Nederland geregeld hebben, is binnen Europa niet vanzelfsprekend. Reden om er extra zuinig op te zijn.

Hoe slaag je hier voor het examen? APK-opleiders en exameninstituut IBKI geven tips.

Zo slaag je voor het APK-examen Bevoegdheidsverlenging!

De APK-opleiders zijn kritisch over het APK-examen. In hun ogen vraagt het vooral taalvaardigheid in plaats van keuringsbekwaamheid. IBKI pareert die...

In de praktijk geeft de keurmeester in geval van speling op een wiellager de klant het advies dat te laten vervangen. Op het examen moet hij kunnen bepalen of de speling voor de APK nog toelaatbaar is.

IBKI over APK-examen: keurmeester moet óók kunnen lezen

Is het examen Bevoegdheidsverlenging APK een goede toets voor de bekwaamheid van APK-keurmeesters? Die vraag stelden we niet alleen aan...

Martin Pardoel van PSB: "Het examen is een leestest en sluit niet aan op de schoolopleiding van jonge keurmeesters."(Foto PSB)

Opleiders: 'Taalgebruik APK-examen deugt niet'

Opleiders zien in het APK-examen bevoegdheidsverlenging tal van onduidelijke formuleringen, instinkers en complex suggestieve vragen. Wat toetsen we...

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

De werkplaats van De Snoekfabriek | MET VIDEO

Eigenlijk wilde Pascal van Merkestein zich specialiseren in de Citroën DS. Dat is de reden waarom zijn bedrijf 'De Snoekfabriek' heet. Door een...

Foto: Shutterstock

Column Mark van Abeelen: APK-keurmeester in het beklaagdenbankje

Mag een keurmeester (mede-)verantwoordelijk gehouden worden voor een ongeval en de gevolgen ervan?