Low-SAPS in een benzinemotor? Waarom?

Low-SAPS in een benzinemotor? Waarom?
RN 17-olie (en het equivalent voor de Renault-motoren in Mercedessen) is een Mid-SAPS-olie, waar voorganger RN0720 een Low-SAPS is. MPM meldt nog dat zijn RN-17 binnenkort ook leverbaar is in een 0W-20-variant.

AMT-lezer Dré Mollet worstelt met de RN 710- en de nieuwe RN 17-specificatie van Renault: "Ik zie dan een 0W-40 met verschil in ACEA A3/B3 en C3. RN 17 is een olie voor diesels. Toch schrijft Nissan deze specificatie voor bij zijn RS-motoren. Waarom Low-SAPS voor DI-benzinemotoren?" Extra vraag: "Voorkomt dit vervuiling in de inlaat? Dan is dat fijn te weten want veel DI-motoren hebben daar last van."

We leggen Mollets vraag voor aan Daan Schoonhoven. Hij is technisch product specialist bij MPM Oil. Schoonhoven begint bij de RN 0700 / 0710 specificatie. “Onze 06000S 0W-40 HPS is gekoppeld aan die specificatie. Dat is een High-SAPS-olie (of eigenlijk Standaard-SAPS) die sinds 2007 voor zowel Renault benzine- als dieselmotoren wordt voorgeschreven.”

Dan de RN 17: “Die specificatie wordt exclusief voorgeschreven bij Euro 6-dieselmotoren en -GDI-motoren vanaf 2019. Dat gaat dus om de aangescherpte Euro 6d Temp emissie-eisen. De specificatie is gebaseerd op de ACEA C3-normering. Dat houdt in: Mid-SAPS ‘catalyst compatible’ motoroliën. Kortom, ze zijn zowel bedoeld voor diesels met DPF als voor benzinemotoren met GPF’s.”

Low of Mid?

Dré Mollet spreekt in zijn vraag over Low- en niet over Mid-SAPS. Schoonhoven begrijpt dat: “Renault’s RN 0720 is gebaseerd op de ACEA C4 Low-SAPS-specificatie. Die komt voor bij specifieke dieselmodellen met bouwjaren tussen 2007-2018. Moderne motoren van Renault hoeven niet meer over een Low-SAPS ACEA C4 motorolie te beschikken. Ze kunnen met een Mid-SAPS ACEA C3 gesmeerd worden, zonder negatieve gevolgen voor de smering of het uitlaatgasnabehandelingsysteem.”

Trend?

Of die stap van Low- naar Mid-SAPS een trend is, durft Schoonhoven niet te zeggen. Wel ziet hij bijvoorbeeld meerdere Jaguar-LandRovers en Mazda's de overstap maken van op ACEA C1 (Low-SAPS) gebaseerde specificaties naar specs op basis van ACEA C2 en C5 (Mid-SAPS).

Dus voor de duidelijkheid: “Modellen die de RN 0720-specificatie eisen, mogen nóóit door een RN 17 of RN 0700 / 0710 vervangen worden. Ze vragen immers Low-SAPS.” Maar: “Modellen die de RN 0700 / 0710 eisen (High-SAPS), mogen wél vervangen worden door de RN 17 specificatie, mits de viscositeit gelijk is.”

Olie en inlaatvervuiling

Duidelijk. Dan Dré Mollets extra vraag. Voorkomt RN 17-olie vervuiling van het inlatspruitstuk? Die is lastiger te beantwoorden. Schoonhoven legt uit dat olie bij kan dragen aan die vervuiling, maar meestal niet de belangrijkste bron is: “Een verstoorde verbranding geeft vuilere uitlaatgassen en via de EGR komt die vervuiling in het inlaatspruitstuk terecht.”

Maar: “In additieven is RN 17 een upgrade. Dat kan zorgen voor een stabielere smering zodat er een fractie minder olie in het verbrandingsgas terecht komt.”

Erwin den Hoed

Erwin den Hoed

Adjunct Hoofdredacteur

Erwin deed HTS Autotechniek, werkte bij DAF Trucks en werd bedrijfseconoom in Tilburg. Hij maakte een uitstapje naar de bakkerijwereld en kwam in 2001 naar AMT. Zijn doel toen: "Artikelen maken waar ik trots op ben". Zijn doel nu: "Mijn lezers en websitegebruikers blij maken." Eigenlijk is er in al die jaren dus niets veranderd...

Email: erwindenhoed@vmnmedia.nl

SUN ECO2KARE CO2 R744 aircoservicestation Foto: Snap-on
Aircoservice

Snap-on introduceert nieuw CO₂/R744 aircoservicestation

Steeds meer voertuigen worden uitgerust met CO₂ airconditioningsystemen. Snap-on Tools introduceert daarom de Sun ECO2KARE, een aircoservicestation voor een uitgebreide verscheidenheid aan mobiele airconditioningsystemen met koudemiddel CO₂/R744.

Van links naar rechts: Jos van Dongen/manager oil AAG, Stefan Viguurs /country manager Wolf Oil & Jan Verbeek. - Foto: AAGB
Grossiers

Wolf Oil leverancier van het jaar Alliance Automotive Group Benelux

Wolf Oil is door Alliance Automotive Group Benelux uitgeroepen tot leverancier van het jaar.

Brengt deze meer of minder omzet naar de werkplaats? En hoe zit het met de marge op dat onderhoud? (Bron: ANP)
Service & Onderhoud

Vraagt EV méér of mínder onderhoud?

Hoeveel elektrische auto's zijn er in 2035? En hebben die meer of minder onderhoud nodig dan auto's met verbrandingsmotor? Met andere woorden, hoe gaat de werkplaatsomzet zich ontwikkelen? Omdat glazen bollen hier niet helder over zijn, nemen we onze toevlucht tot data. Hoe zien de onderzoekers van Trend RX en WESP de toekomst van de werkplaats?

Foto: Eurol
smeermiddelen

Eurol smeert Indycar van Chip Ganassi Racing

Het Nederlandse Eurol is in 2025 technisch partner van Chip Ganassi Racing, dat uitkomt in de Indycar Series.

Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Stock Images Zeeland
APK

Wat verandert er in de APK, hoe kan het (nog) beter? Help mee!

'Zwarte APK' of 'APK op afstand'. AMT schreef er al herhaaldelijk over. Ook de RDW zat niet stil. Vanaf 1 januari ga je dat merken in de nieuwe APK-regels. Hoe? Wat verandert er nog meer? En hoe zou de APK (nog) beter kunnen? We geven de feiten en zijn benieuwd naar jouw mening…

Eurol introduceert de Ultrance HMB 0W-40, een volsynthetische motorolie speciaal ontwikkeld voor hybride voertuigen van Mercedes-Benz.
Motorolie

Volsynthetische motorolie van Eurol voor Mercedes-benz hybrides

Eurol introduceert de Ultrance HMB 0W-40, een volsynthetische motorolie speciaal ontwikkeld voor hybride voertuigen van Mercedes-Benz.

Een particulier biedt op Marktplaats twee koplampunits van een Porsche Cayenne. Hoe weet je dat ze niet van diefstal afkomstig zijn?
Gebruikte onderdelen

Geen DOL? Burgemeester berispt autobedrijf

Eerst een bezoekje van twee BOA's, daarna een 'Bestuurlijke waarschuwing' van de gemeente op de mat. Het overkwam een klein autobedrijf in de omgeving Rotterdam. Reden: geen inschrijving in het 'Digitaal Opkopers Loket'. In het wat? Wat is hier aan de hand? En wat betekent dat voor autobedrijven?

Oprichter van Carteam Martin Bedorf (links) en Dennis van Eijkelenborg van Moobi.
Service & Onderhoud

Moobi en EV-Team versterken EV-service met nieuw partnerschap

Moobi en EV-Team slaan de handen ineen om EV-service in Nederland naar een hoger niveau te tillen. Dankzij trainingen en technische ondersteuning kunnen Carteam-garages nu hun service aan elektrische voertuigbezitters verbeteren.