Low-SAPS in een benzinemotor? Waarom?

Low-SAPS in een benzinemotor? Waarom?
RN 17-olie (en het equivalent voor de Renault-motoren in Mercedessen) is een Mid-SAPS-olie, waar voorganger RN0720 een Low-SAPS is. MPM meldt nog dat zijn RN-17 binnenkort ook leverbaar is in een 0W-20-variant.

AMT-lezer Dré Mollet worstelt met de RN 710- en de nieuwe RN 17-specificatie van Renault: "Ik zie dan een 0W-40 met verschil in ACEA A3/B3 en C3. RN 17 is een olie voor diesels. Toch schrijft Nissan deze specificatie voor bij zijn RS-motoren. Waarom Low-SAPS voor DI-benzinemotoren?" Extra vraag: "Voorkomt dit vervuiling in de inlaat? Dan is dat fijn te weten want veel DI-motoren hebben daar last van."

We leggen Mollets vraag voor aan Daan Schoonhoven. Hij is technisch product specialist bij MPM Oil. Schoonhoven begint bij de RN 0700 / 0710 specificatie. “Onze 06000S 0W-40 HPS is gekoppeld aan die specificatie. Dat is een High-SAPS-olie (of eigenlijk Standaard-SAPS) die sinds 2007 voor zowel Renault benzine- als dieselmotoren wordt voorgeschreven.”

Dan de RN 17: “Die specificatie wordt exclusief voorgeschreven bij Euro 6-dieselmotoren en -GDI-motoren vanaf 2019. Dat gaat dus om de aangescherpte Euro 6d Temp emissie-eisen. De specificatie is gebaseerd op de ACEA C3-normering. Dat houdt in: Mid-SAPS ‘catalyst compatible’ motoroliën. Kortom, ze zijn zowel bedoeld voor diesels met DPF als voor benzinemotoren met GPF’s.”

Low of Mid?

Dré Mollet spreekt in zijn vraag over Low- en niet over Mid-SAPS. Schoonhoven begrijpt dat: “Renault’s RN 0720 is gebaseerd op de ACEA C4 Low-SAPS-specificatie. Die komt voor bij specifieke dieselmodellen met bouwjaren tussen 2007-2018. Moderne motoren van Renault hoeven niet meer over een Low-SAPS ACEA C4 motorolie te beschikken. Ze kunnen met een Mid-SAPS ACEA C3 gesmeerd worden, zonder negatieve gevolgen voor de smering of het uitlaatgasnabehandelingsysteem.”

Trend?

Of die stap van Low- naar Mid-SAPS een trend is, durft Schoonhoven niet te zeggen. Wel ziet hij bijvoorbeeld meerdere Jaguar-LandRovers en Mazda's de overstap maken van op ACEA C1 (Low-SAPS) gebaseerde specificaties naar specs op basis van ACEA C2 en C5 (Mid-SAPS).

Dus voor de duidelijkheid: “Modellen die de RN 0720-specificatie eisen, mogen nóóit door een RN 17 of RN 0700 / 0710 vervangen worden. Ze vragen immers Low-SAPS.” Maar: “Modellen die de RN 0700 / 0710 eisen (High-SAPS), mogen wél vervangen worden door de RN 17 specificatie, mits de viscositeit gelijk is.”

Olie en inlaatvervuiling

Duidelijk. Dan Dré Mollets extra vraag. Voorkomt RN 17-olie vervuiling van het inlatspruitstuk? Die is lastiger te beantwoorden. Schoonhoven legt uit dat olie bij kan dragen aan die vervuiling, maar meestal niet de belangrijkste bron is: “Een verstoorde verbranding geeft vuilere uitlaatgassen en via de EGR komt die vervuiling in het inlaatspruitstuk terecht.”

Maar: “In additieven is RN 17 een upgrade. Dat kan zorgen voor een stabielere smering zodat er een fractie minder olie in het verbrandingsgas terecht komt.”

Het MIL-lampje brandt en de EOBD-scanner geeft foutcodes. Goed- of afkeur? Wat was het goede antwoord?

Deeltjestest in APK Keurmeesterquiz: wat was het goede antwoord?

Een dieselauto met af-fabriek roetfilter geeft foutcodes bij de EOBD-scan. Op het instrumentenpaneel brandt het MIL-lampje. Bij de deeltjestelling...

In de nieuwe werkplaatsen kunnen de studenten van het Koning Willem I College hun vak leren in ruime en lichte ruimtes, voorzien van de nieuwste technologieën en geavanceerde apparatuur.

Nieuwe werkplaatsen voor monteurs van de toekomst bij Koning Willem I...

Het Koning Willem I College opent nieuwe werkplaatsen voor de onderwijsafdeling Mobiliteit & Logistiek aan de Onderwijsboulevard in 's-Hertogenbosch....

TECH360 begint bij de basis: welke systemen zijn er, wat is hun functie?

Training en opleiding: wat moet je echt kennen en kunnen?

Bijna tien jaar geleden vonden veel AMT-lezers de belangrijkste ontwikkeling in de autotechniek de verschuiving van mechanische techniek naar...

De auto is in rust, maar alles is bereikbaar.

GMTO diagnosetip uit de praktijk: Fiat Punto met lekstroom

Een Fiat Punto Evo met 0.9 motor (199B7) uit 2015 komt bij een garagebedrijf. Klacht: de 12 V-accu is binnen een week leeg. Het probleem speelt al...

Een BMW M30 zespitter, voorzien van nieuwe coating en klaar voor een tweede leven. Maar wat gaat eraan vooraf? - Foto's: PowerSeal

Stap voor stap: cilinders coaten

De aluminium cilinders in moderne motorblokken hebben vaak een Alusil-laag. Opboren kan dus niet. De oplossing: een nieuwe Nikasil-coating...

De Audi herkent dat de laadkabel is aangesloten, maar de auto start niet met laden.

Diagnose in de praktijk: Audi Q7 e-tron met laadprobleem

Een Audi Q7 e tron 3.0 TDI Hybrid kan niet worden opgeladen via de netlader die bij het voertuig werd geleverd. Wat is er aan de hand? Steve Smith...

Iwan Kennis en een dome vol liefhebbers van diagnosepuzzels.

Iwan Kennis diagnosepuzzel aan vijf auto's

Diagnosestellen is als het oplossen van een puzzel. Iwan Kennis, bekend van de ATC Livestreams is de onbetwiste koning van deze diagnosepuzzels. In...

STOLK AUTOSERVICE DIEVERBRUG

Wat maakt Autoservice Stolk tot beste autobedrijf van het jaar?

"Lieve jongen, er zal heel wat moeten veranderen voor jij Bovag-bedrijf kan worden", zei een schouwer tegen Emiel Stolk. Nog geen 15 jaar later is...