Zo monteer je schokdempers: 8 tips om problemen te voorkomen

Zo monteer je schokdempers: 8 tips om problemen te voorkomen

Kunnen schokdempers lawaai maken of lekken? Hoe weet je of de schokdempers versleten zijn? Monroe zet de meest voorkomende fouten met schokdempers en veerpoten op een rijtje en geeft aan hoe je ze kunt vermijden.

1. Overmatig aandraaien van de topmoer

De topmoer van de veerpoot houdt veerpoot, bevestigingsset en veer bij elkaar. Draai de topmoer aan met 41 Nm tot 68 Nm. Dat is flink lager dan het koppel van een pneumatische sleutel, dus gebruik een momentsleutel. Als de topmoer te strak is aangedraaid, kan de steel breken.

2. Onjuiste procedures

Monteer de sluitringen van de montagekit in de juiste volgorde, want anders raken ze los en kan het onderste deel van de stangsteel worden geraakt. Dit veroorzaakt lawaai en leidt tot beschadiging van de schroefdraad of de stang.

3. Ongeschikt gereedschap

Gebruik geen tang om de zuigerstang van de veerpoot vast te houden, terwijl je de bovenste moer aandraait. Dit veroorzaakt schade aan het chroomoppervlak en als de zuigerstang niet meer goed afdicht, ontstaat olie‑ en gaslekkage. Voorkom ook beschadigen aan de stangschroefdraad, dus plaats de topmoer goed over de stangdraad. Gebruik geen pneumatische sleutel.

4. Vervang schokdempers en veerpoten per paar

Olie verliest aan viscositeit, de anti‑frictieband tussen zuiger en werkkamer slijt en de in‑ en uitgaande bewegingen verzachten, kortom: schokdempers en veerpoten zijn slijtageonderdelen. Als je één schokdemper vervangt, zal de nieuwe schokdemper stijver zijn dan de oude, snel overbelast raken, beschadigen en oververhitten. Vervang ze daarom altijd per paar en gebruik nieuwe beschermings- en montagekits.

5. Oude montagekit

Links een versleten rubber, rechts is nieuw.
Links een versleten rubber, rechts is nieuw.

De bovenste bevestigingskit bestaat uit een rubber element en een veerpootlager. Rubber wordt na verloop van tijd hard en veroorzaakt trillingen en lawaai (zie foto). Het veerpootlager vergemakkelijkt de rotatie van de wielen tijdens het draaien, maar versleten lagers kunnen het stuurwiel na een bocht blokkeren bij terugkeer naar de middenpositie. Vervang de montagekit na 80.000 km en bij vervanging van de schokdempers of veerpoten.

6. Oude beschermingsset terugplaatsen

De beschermingskit bestaat uit een stofkap en een kegelvormige compressiebumper. De stofkap is meestal van rubber en beschermt de schokdemperstang. Controleer of je met je vingernagel bramen of krassen op de stang voelt, want dat kan de olieafdichting beschadigen.

De compressiebumper van polyurethaanschuim beperkt het rollen, duiken en kraken van de carrosserie. De slag van de schokdemper is 4 à 5 cm, maar als dat oploopt tot 12 cm, resulteert dat in ongewenste carrosseriebewegingen, toename van de remweg en extra slijtage aan de wielophanging. Vervang de beschermingskit na 80.000 km en bij vervanging van de schokdempers of veerpoten.

7. Verkeerde positie van de compressiebumper

Trek de compressiebumper niet naar de onderkant van de veerpoot om de bovenste moer aan te draaien. De bumper blokkeert dan de juiste beweging en zorgt voor een extreem stijve vering. Verplaats de compressiebumper naar de bovenkant van de stang. Er moet ongeveer een vingerruimte overblijven tot de onderkant van de montagekit.

8. Lakschade op de schokdemper

Als een schokdemper aan één kant van de behuizing lakschade heeft, is dit waarschijnlijk te wijten aan een verkeerde uitlijning van de schokdemper tijdens de montage. Wanneer de schokdemperbevestigingen worden aangedraaid, terwijl de auto op een tweekolomslift staat (wielen vrij, uitgeschoven schokdempers), draaien de rubberen silent blocks meer dan 45 graden. De krassen ontstaan doordat de rand van het vuilscherm de behuizing aan één kant raakt.

Door de zijdelingse krachten op de stang kan ook de oliekeerring vervormen en lekkage ontstaan. Zodra de auto op de grond wordt gezet, verergert de belasting het probleem en blokkeren de schokdempers volledig. Als je dit snel opmerkt, maak dan de schokdemperbevestigingen los terwijl de auto op de grond staat en zet die opnieuw vast met het juiste koppel.

De ideale manier om de bevestigingen van de schokdempers vast te zetten is onder belasting: zet de auto op de grond. Als de toegang moeilijk is, stel dan de afstand tussen twee oogjes van de schokdemper in volgens de montage‑instructies. Met het onderdeel op tafel markeer je een lijn op de behuizing, uitgelijnd met de rand van het vuilscherm. Monteer vervolgens de schokdemper, draai de bevestiging met de hand vast en gebruik een hydraulische krik om de as op te tillen. Zet de rand van het vuilscherm op één lijn met de markering en draai de bevestigingen vast met het juiste koppel.

Let er bij schokdempers met een asymmetrisch busontwerp op dat die in een bepaalde positie ten opzichte van hun onderste bevestiging gemonteerd moeten worden. Zo niet, dan ontstaan dezelfde problemen als eerder beschreven: de schokdemper loopt vast door de zijdelingse kracht en veroorzaakt olielekkage. Monroe geeft tot vijf jaar garantie op schokdempers, veerpoten, montagekits, beschermingskits en veren.

Dit artikel is gesponsord door Monroe.

Het MIL-lampje brandt en de EOBD-scanner geeft foutcodes. Goed- of afkeur? Wat was het goede antwoord?

Deeltjestest in APK Keurmeesterquiz: wat was het goede antwoord?

Een dieselauto met af-fabriek roetfilter geeft foutcodes bij de EOBD-scan. Op het instrumentenpaneel brandt het MIL-lampje. Bij de deeltjestelling...

In de nieuwe werkplaatsen kunnen de studenten van het Koning Willem I College hun vak leren in ruime en lichte ruimtes, voorzien van de nieuwste technologieën en geavanceerde apparatuur.

Nieuwe werkplaatsen voor monteurs van de toekomst bij Koning Willem I...

Het Koning Willem I College opent nieuwe werkplaatsen voor de onderwijsafdeling Mobiliteit & Logistiek aan de Onderwijsboulevard in 's-Hertogenbosch....

TECH360 begint bij de basis: welke systemen zijn er, wat is hun functie?

Training en opleiding: wat moet je echt kennen en kunnen?

Bijna tien jaar geleden vonden veel AMT-lezers de belangrijkste ontwikkeling in de autotechniek de verschuiving van mechanische techniek naar...

De auto is in rust, maar alles is bereikbaar.

GMTO diagnosetip uit de praktijk: Fiat Punto met lekstroom

Een Fiat Punto Evo met 0.9 motor (199B7) uit 2015 komt bij een garagebedrijf. Klacht: de 12 V-accu is binnen een week leeg. Het probleem speelt al...

Een BMW M30 zespitter, voorzien van nieuwe coating en klaar voor een tweede leven. Maar wat gaat eraan vooraf? - Foto's: PowerSeal

Stap voor stap: cilinders coaten

De aluminium cilinders in moderne motorblokken hebben vaak een Alusil-laag. Opboren kan dus niet. De oplossing: een nieuwe Nikasil-coating...

De Audi herkent dat de laadkabel is aangesloten, maar de auto start niet met laden.

Diagnose in de praktijk: Audi Q7 e-tron met laadprobleem

Een Audi Q7 e tron 3.0 TDI Hybrid kan niet worden opgeladen via de netlader die bij het voertuig werd geleverd. Wat is er aan de hand? Steve Smith...

Iwan Kennis en een dome vol liefhebbers van diagnosepuzzels.

Iwan Kennis diagnosepuzzel aan vijf auto's

Diagnosestellen is als het oplossen van een puzzel. Iwan Kennis, bekend van de ATC Livestreams is de onbetwiste koning van deze diagnosepuzzels. In...

STOLK AUTOSERVICE DIEVERBRUG

Wat maakt Autoservice Stolk tot beste autobedrijf van het jaar?

"Lieve jongen, er zal heel wat moeten veranderen voor jij Bovag-bedrijf kan worden", zei een schouwer tegen Emiel Stolk. Nog geen 15 jaar later is...