Zo monteer je schokdempers: 8 tips om problemen te voorkomen

Zo monteer je schokdempers: 8 tips om problemen te voorkomen

Kunnen schokdempers lawaai maken of lekken? Hoe weet je of de schokdempers versleten zijn? Monroe zet de meest voorkomende fouten met schokdempers en veerpoten op een rijtje en geeft aan hoe je ze kunt vermijden.

1. Overmatig aandraaien van de topmoer

De topmoer van de veerpoot houdt veerpoot, bevestigingsset en veer bij elkaar. Draai de topmoer aan met 41 Nm tot 68 Nm. Dat is flink lager dan het koppel van een pneumatische sleutel, dus gebruik een momentsleutel. Als de topmoer te strak is aangedraaid, kan de steel breken.

2. Onjuiste procedures

Monteer de sluitringen van de montagekit in de juiste volgorde, want anders raken ze los en kan het onderste deel van de stangsteel worden geraakt. Dit veroorzaakt lawaai en leidt tot beschadiging van de schroefdraad of de stang.

3. Ongeschikt gereedschap

Gebruik geen tang om de zuigerstang van de veerpoot vast te houden, terwijl je de bovenste moer aandraait. Dit veroorzaakt schade aan het chroomoppervlak en als de zuigerstang niet meer goed afdicht, ontstaat olie‑ en gaslekkage. Voorkom ook beschadigen aan de stangschroefdraad, dus plaats de topmoer goed over de stangdraad. Gebruik geen pneumatische sleutel.

4. Vervang schokdempers en veerpoten per paar

Olie verliest aan viscositeit, de anti‑frictieband tussen zuiger en werkkamer slijt en de in‑ en uitgaande bewegingen verzachten, kortom: schokdempers en veerpoten zijn slijtageonderdelen. Als je één schokdemper vervangt, zal de nieuwe schokdemper stijver zijn dan de oude, snel overbelast raken, beschadigen en oververhitten. Vervang ze daarom altijd per paar en gebruik nieuwe beschermings- en montagekits.

5. Oude montagekit

Links een versleten rubber, rechts is nieuw.
Links een versleten rubber, rechts is nieuw.

De bovenste bevestigingskit bestaat uit een rubber element en een veerpootlager. Rubber wordt na verloop van tijd hard en veroorzaakt trillingen en lawaai (zie foto). Het veerpootlager vergemakkelijkt de rotatie van de wielen tijdens het draaien, maar versleten lagers kunnen het stuurwiel na een bocht blokkeren bij terugkeer naar de middenpositie. Vervang de montagekit na 80.000 km en bij vervanging van de schokdempers of veerpoten.

6. Oude beschermingsset terugplaatsen

De beschermingskit bestaat uit een stofkap en een kegelvormige compressiebumper. De stofkap is meestal van rubber en beschermt de schokdemperstang. Controleer of je met je vingernagel bramen of krassen op de stang voelt, want dat kan de olieafdichting beschadigen.

De compressiebumper van polyurethaanschuim beperkt het rollen, duiken en kraken van de carrosserie. De slag van de schokdemper is 4 à 5 cm, maar als dat oploopt tot 12 cm, resulteert dat in ongewenste carrosseriebewegingen, toename van de remweg en extra slijtage aan de wielophanging. Vervang de beschermingskit na 80.000 km en bij vervanging van de schokdempers of veerpoten.

7. Verkeerde positie van de compressiebumper

Trek de compressiebumper niet naar de onderkant van de veerpoot om de bovenste moer aan te draaien. De bumper blokkeert dan de juiste beweging en zorgt voor een extreem stijve vering. Verplaats de compressiebumper naar de bovenkant van de stang. Er moet ongeveer een vingerruimte overblijven tot de onderkant van de montagekit.

8. Lakschade op de schokdemper

Als een schokdemper aan één kant van de behuizing lakschade heeft, is dit waarschijnlijk te wijten aan een verkeerde uitlijning van de schokdemper tijdens de montage. Wanneer de schokdemperbevestigingen worden aangedraaid, terwijl de auto op een tweekolomslift staat (wielen vrij, uitgeschoven schokdempers), draaien de rubberen silent blocks meer dan 45 graden. De krassen ontstaan doordat de rand van het vuilscherm de behuizing aan één kant raakt.

Door de zijdelingse krachten op de stang kan ook de oliekeerring vervormen en lekkage ontstaan. Zodra de auto op de grond wordt gezet, verergert de belasting het probleem en blokkeren de schokdempers volledig. Als je dit snel opmerkt, maak dan de schokdemperbevestigingen los terwijl de auto op de grond staat en zet die opnieuw vast met het juiste koppel.

De ideale manier om de bevestigingen van de schokdempers vast te zetten is onder belasting: zet de auto op de grond. Als de toegang moeilijk is, stel dan de afstand tussen twee oogjes van de schokdemper in volgens de montage‑instructies. Met het onderdeel op tafel markeer je een lijn op de behuizing, uitgelijnd met de rand van het vuilscherm. Monteer vervolgens de schokdemper, draai de bevestiging met de hand vast en gebruik een hydraulische krik om de as op te tillen. Zet de rand van het vuilscherm op één lijn met de markering en draai de bevestigingen vast met het juiste koppel.

Let er bij schokdempers met een asymmetrisch busontwerp op dat die in een bepaalde positie ten opzichte van hun onderste bevestiging gemonteerd moeten worden. Zo niet, dan ontstaan dezelfde problemen als eerder beschreven: de schokdemper loopt vast door de zijdelingse kracht en veroorzaakt olielekkage. Monroe geeft tot vijf jaar garantie op schokdempers, veerpoten, montagekits, beschermingskits en veren.

Dit artikel is gesponsord door Monroe.

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

Van Kronenburg Engines: de motor achter het succes | VIDEO

Motorrevisie is topsport. Dat is wel duidelijk na een bezoek aan Van Kronenburg Engines. Met een combinatie van ervaring, gevoel en een modern...

De kleine platte schroevendraaier heeft Julia altijd bij zich. "Je kunt er zoveel mee doen, eigenlijk meer dan je verwacht." Foto: Koos Groenewold

Trots op het vak: Julia Jurriens, winnares Skills Heroes

Julia Jurriens, werkzaam bij Ekris BMW en Mini Arnhem, is onlangs uitgeroepen tot winnares van Skills Heroes, dé vakwedstrijd voor mbo-studenten in...

Drie achtcilinder lijnmotoren met een inhoud van 80 liter helpen deze duwboot aan stuwkracht. Voor een scheepstechnicus zijn het maar kleintjes.  - Foto: Gert te Lintelo

Groot, groter, grootst: zo houdt Bolier scheepsmotoren tot 16.000 kW...

Vraag je jezelf, terwijl je in zo'n overvolle motorruimte probeert een schroef te bereiken, ook wel eens af of je handen nou zo echt groot zijn of de...

De remote-interface is verbonden met het voertuig. Zo kan het via internet op afstand worden uitgelezen met de OEM diagnosetool van VAG (ODIS).

Clever eXpert diagnose: VW Tiguan met cilinderoverslag (twee keer)

Een autotechnicus stelt diagnose aan een VW Tiguan 2.0, 125 kW (CAWA) uit 2008. Het motorstoringslampje brandt en de auto slaat niet aan. Hij...

Moderne auto's zitten vol met elektronica, wat betekent dat conventionele kabelbomen veel storingen zouden veroorzaken. Bovendien moeten computers met elkaar kunnen communiceren. Dit wordt mogelijk gemaakt door het moderne databussysteem. - Afbeeldingen: Gino Decoster

Het databussysteem uitgelegd aan de hand van de Ford Mustang Mach-E

Het aantal componenten en regeleenheden is gestaag toegenomen door de toenemende eisen op het gebied van veiligheid en steeds meer comfort in het...

Geblokkeerde Audi Q8 e-tron in de werkplaats van Autofix Support. Kunnen zij er weer beweging in krijgen? - Foto: Ewoud Perrots

Diagnosetip uit de praktijk: Audi Q8 e-tron met blokkade

Een Audi Q8 e-tron staat geblokkeerd na een foutmelding op de elektrische installatie. De eigenaar kan niet meer voor- of achteruit. Autofix Support...

Foto: Shutterstock

Zo herken je problemen met de natte distributieriem

Hoe herken je problemen met de natte distributieriem? Waardoor ontstaan ze? En waar moet je als autotechnicus op letten bij vervangen? Samen met...

Groot feest na de prijsuitreikingen van Skills the Finals in de Brabanthallen in Den Bosch. Foto: Skills Heroes

Skills the Finals - And the winner is...

Onlangs schreven we over Skills Heroes. Tijdens deze vakwedstrijden voor mbo-studenten strijden leerlingen uit heel Nederland om de beste te worden...