Bespaar tijd en kosten: kalibreer zelf

Bespaar tijd en kosten: kalibreer zelf
Met het asTech Digital ADAS-kalibratiesysteem zijn geen fysieke nodig voor camera-kalibratie.

Bij het demonteren van een bumper heb je er al mee te maken: het kalibreren van rijhulpsystemen. Gelukkig is er een 360°-oplossing van AA-Equipment Support. Johan Rozestraten legt uit wat dat is.

Auto’s met snelheidsondersteuning, achteruitrijbeveiliging (camera of sensoren) en rijstrookassistentie zien we nu al dagelijks in de werkplaats en vroeg of laat zullen we ze ook moeten kalibreren. Maar waar beginnen we? “Bij het uitlijnen”, zegt Johan Rozestraten, senior accountmanager van AA-Equipment Support, “want je wilt eerst de rijlijn bepalen voordat je de rijhulpsystemen de goede kant uit laat kijken. Doe je dat niet, dan kunnen ADAS-systemen niet of onterecht ingrijpen, omdat de systemen de verkeerde kant opkijken. Kalibreren gaat hand in hand met uitlijnen; de auto moet correct uitgelijnd zijn.”

In je eigen werkplaats

“Je moet alert zijn”, waarschuwt Johan Rozestraten, “want als een camera de verkeerde kant opkijkt of een radar gecorrigeerd moet worden, zie je bij het uitlezen geen foutmelding. Je zult zelf met je diagnosetester moeten controleren of de rijhulpsystemen goed werken.” Je kunt met de apparatuur van AA-Equipment Support zowel statisch als dynamisch kalibreren. De Launch ADAS-kalibratieapparatuur werkt met borden vóór de auto; de asTech werkt met een monitor vóór de auto, die de borden projecteert. Hierdoor zijn er geen fysieke borden nodig voor het kalibreren van camera’s.

Johan Rozestraten: “Door zelf te kalibreren en het niet uit te besteden aan een collega-bedrijf, blijft de doorlooptijd kort; je hoeft immers niet dagen of zelfs weken op een afspraak bij het collega-bedrijf te wachten. Je hoeft voor de klant ook geen huurauto in te zetten en de auto hoeft niet op transport. Dit bespaart al snel tussen de 110 en 250 euro per geval. Kalibreren wil je gewoon in je eigen werkplaats doen. Omdat vanaf mei 2022 alle nieuw geproduceerde personenwagens met ADAS uitgerust dienen te zijn, is het belangrijk om ermee te gaan beginnen.”

'Merk-erkend repareren met hulp op afstand'”

Coderen op afstand

We hebben een ruit vervangen, nieuwe koplampen gemonteerd en een bumper gespoten of vernieuwd en weer gemonteerd. We kunnen kalibreren, maar we hebben geen origineel fabrieksapparatuur van dat automerk. Moeten we dan alsnog naar een collega-bedrijf om de koplampen in te leren? Johan Rozestraten: “Nee hoor, dat doe je met behulp van onze CLEVER Remote Services in jouw eigen werkplaats. Het CLEVER DiagnostiX supportteam, dat achter AA-Equipment Support staat, beschikt over nagenoeg alle originele fabrieksapparatuur om te coderen of te programmeren, dus je kunt via onze helpdesk merk-erkend repareren. Je hoeft alleen de remote-interface aan te sluiten en wij doen de rest. Je krijgt zelfs bij elke actie een uitgebreid rapport.”

Altijd hulp beschikbaar

Er staat een Audi in de werkplaats, waarvan de voor- en zijschade is gerepareerd. De Audi heeft geen spiegels, maar camera’s en er moet nogal wat gebeuren: camera’s inleren, koplampen coderen, radar afstellen en matten naast de auto leggen om de 360°-camera goed in te regelen. Om eerlijk te zijn is regelmatig hulp nodig. Johan Rozestraten: “Daar is de CLEVER eXpert van AA-Equipment Support voor. Deze collega op afroep helpt je niet alleen bij het gebruik van de apparatuur, maar ook met de autotechnische procedures middels Voertuig Technische Support (VTS). De CLEVER eXpert heeft veel aandacht voor kennisoverdracht, geeft tips en een gedegen training om de theorie en praktijk te leren als verlengstuk op de aanschaf van apparatuur.”

Laat componenten op afstand coderen/programmeren met originele fabrieksapparatuur.
Laat componenten op afstand coderen/programmeren met originele fabrieksapparatuur.

De 360°-ADAS-oplossing

AA-Equipment Support heeft de apparatuur, de trainingen en biedt ondersteuning in de vorm van de CLEVER DiagnostiX-helpdesk. Johan Rozestraten: “En als het nodig is nemen wij de werkzaamheden op afstand over met OEM-apparatuur, zodat de werkzaamheden snel en efficiënt in eigen werkplaats kunnen worden geklaard. Dat is de 360°-oplossing van AA-Equipment Support, dé specialist op het gebied van ADAS.”

Dit artikel is gesponsord door AA-Equipment Support.

Soms roept een artikel vragen op, zoals het artikel over het databussysteem. Auteur Gino Decoster klom in het toetsenbord en duikt nog dieper in de materie. - Foto: ANP

Lezersvraag: verschillen tussen Non Fault Tolerant en Fault Tolerant...

AMT-lezer Martijn de Bruijn mailde de redactie met een vraag naar aanleiding van het Back to Basics-artikel over het databussyssteem in AMT 4 van...

De APK is de levenslijn van het autobedrijf. Maar hoe sterk en dik is die levenslijn eigenlijk? In euro's!

APK is betrokken bij 38% van de werkplaatsomzet

De APK wordt wel de levenslijn van het autobedrijf genoemd. Logisch, de keuring trekt de automobilist periodiek het autobedrijf in. Maar hoe...

Foto: Shutterstock

Column Hugo Claver: koester Nederlandse APK

De APK zoals we die in Nederland geregeld hebben, is binnen Europa niet vanzelfsprekend. Reden om er extra zuinig op te zijn.

Hoe slaag je hier voor het examen? APK-opleiders en exameninstituut IBKI geven tips.

Zo slaag je voor het APK-examen Bevoegdheidsverlenging!

De APK-opleiders zijn kritisch over het APK-examen. In hun ogen vraagt het vooral taalvaardigheid in plaats van keuringsbekwaamheid. IBKI pareert die...

In de praktijk geeft de keurmeester in geval van speling op een wiellager de klant het advies dat te laten vervangen. Op het examen moet hij kunnen bepalen of de speling voor de APK nog toelaatbaar is.

IBKI over APK-examen: keurmeester moet óók kunnen lezen

Is het examen Bevoegdheidsverlenging APK een goede toets voor de bekwaamheid van APK-keurmeesters? Die vraag stelden we niet alleen aan...

Martin Pardoel van PSB: "Het examen is een leestest en sluit niet aan op de schoolopleiding van jonge keurmeesters."(Foto PSB)

Opleiders: 'Taalgebruik APK-examen deugt niet'

Opleiders zien in het APK-examen bevoegdheidsverlenging tal van onduidelijke formuleringen, instinkers en complex suggestieve vragen. Wat toetsen we...

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

De werkplaats van De Snoekfabriek | MET VIDEO

Eigenlijk wilde Pascal van Merkestein zich specialiseren in de Citroën DS. Dat is de reden waarom zijn bedrijf 'De Snoekfabriek' heet. Door een...

Foto: Shutterstock

Column Mark van Abeelen: APK-keurmeester in het beklaagdenbankje

Mag een keurmeester (mede-)verantwoordelijk gehouden worden voor een ongeval en de gevolgen ervan?