Bespaar tijd en kosten: kalibreer zelf

Bespaar tijd en kosten: kalibreer zelf
Met het asTech Digital ADAS-kalibratiesysteem zijn geen fysieke nodig voor camera-kalibratie.

Bij het demonteren van een bumper heb je er al mee te maken: het kalibreren van rijhulpsystemen. Gelukkig is er een 360°-oplossing van AA-Equipment Support. Johan Rozestraten legt uit wat dat is.

Auto’s met snelheidsondersteuning, achteruitrijbeveiliging (camera of sensoren) en rijstrookassistentie zien we nu al dagelijks in de werkplaats en vroeg of laat zullen we ze ook moeten kalibreren. Maar waar beginnen we? “Bij het uitlijnen”, zegt Johan Rozestraten, senior accountmanager van AA-Equipment Support, “want je wilt eerst de rijlijn bepalen voordat je de rijhulpsystemen de goede kant uit laat kijken. Doe je dat niet, dan kunnen ADAS-systemen niet of onterecht ingrijpen, omdat de systemen de verkeerde kant opkijken. Kalibreren gaat hand in hand met uitlijnen; de auto moet correct uitgelijnd zijn.”

In je eigen werkplaats

“Je moet alert zijn”, waarschuwt Johan Rozestraten, “want als een camera de verkeerde kant opkijkt of een radar gecorrigeerd moet worden, zie je bij het uitlezen geen foutmelding. Je zult zelf met je diagnosetester moeten controleren of de rijhulpsystemen goed werken.” Je kunt met de apparatuur van AA-Equipment Support zowel statisch als dynamisch kalibreren. De Launch ADAS-kalibratieapparatuur werkt met borden vóór de auto; de asTech werkt met een monitor vóór de auto, die de borden projecteert. Hierdoor zijn er geen fysieke borden nodig voor het kalibreren van camera’s.

Johan Rozestraten: “Door zelf te kalibreren en het niet uit te besteden aan een collega-bedrijf, blijft de doorlooptijd kort; je hoeft immers niet dagen of zelfs weken op een afspraak bij het collega-bedrijf te wachten. Je hoeft voor de klant ook geen huurauto in te zetten en de auto hoeft niet op transport. Dit bespaart al snel tussen de 110 en 250 euro per geval. Kalibreren wil je gewoon in je eigen werkplaats doen. Omdat vanaf mei 2022 alle nieuw geproduceerde personenwagens met ADAS uitgerust dienen te zijn, is het belangrijk om ermee te gaan beginnen.”

'Merk-erkend repareren met hulp op afstand'”

Coderen op afstand

We hebben een ruit vervangen, nieuwe koplampen gemonteerd en een bumper gespoten of vernieuwd en weer gemonteerd. We kunnen kalibreren, maar we hebben geen origineel fabrieksapparatuur van dat automerk. Moeten we dan alsnog naar een collega-bedrijf om de koplampen in te leren? Johan Rozestraten: “Nee hoor, dat doe je met behulp van onze CLEVER Remote Services in jouw eigen werkplaats. Het CLEVER DiagnostiX supportteam, dat achter AA-Equipment Support staat, beschikt over nagenoeg alle originele fabrieksapparatuur om te coderen of te programmeren, dus je kunt via onze helpdesk merk-erkend repareren. Je hoeft alleen de remote-interface aan te sluiten en wij doen de rest. Je krijgt zelfs bij elke actie een uitgebreid rapport.”

Altijd hulp beschikbaar

Er staat een Audi in de werkplaats, waarvan de voor- en zijschade is gerepareerd. De Audi heeft geen spiegels, maar camera’s en er moet nogal wat gebeuren: camera’s inleren, koplampen coderen, radar afstellen en matten naast de auto leggen om de 360°-camera goed in te regelen. Om eerlijk te zijn is regelmatig hulp nodig. Johan Rozestraten: “Daar is de CLEVER eXpert van AA-Equipment Support voor. Deze collega op afroep helpt je niet alleen bij het gebruik van de apparatuur, maar ook met de autotechnische procedures middels Voertuig Technische Support (VTS). De CLEVER eXpert heeft veel aandacht voor kennisoverdracht, geeft tips en een gedegen training om de theorie en praktijk te leren als verlengstuk op de aanschaf van apparatuur.”

Laat componenten op afstand coderen/programmeren met originele fabrieksapparatuur.
Laat componenten op afstand coderen/programmeren met originele fabrieksapparatuur.

De 360°-ADAS-oplossing

AA-Equipment Support heeft de apparatuur, de trainingen en biedt ondersteuning in de vorm van de CLEVER DiagnostiX-helpdesk. Johan Rozestraten: “En als het nodig is nemen wij de werkzaamheden op afstand over met OEM-apparatuur, zodat de werkzaamheden snel en efficiënt in eigen werkplaats kunnen worden geklaard. Dat is de 360°-oplossing van AA-Equipment Support, dé specialist op het gebied van ADAS.”

Dit artikel is gesponsord door AA-Equipment Support.

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

Van Kronenburg Engines: de motor achter het succes | VIDEO

Motorrevisie is topsport. Dat is wel duidelijk na een bezoek aan Van Kronenburg Engines. Met een combinatie van ervaring, gevoel en een modern...

De kleine platte schroevendraaier heeft Julia altijd bij zich. "Je kunt er zoveel mee doen, eigenlijk meer dan je verwacht." Foto: Koos Groenewold

Trots op het vak: Julia Jurriens, winnares Skills Heroes

Julia Jurriens, werkzaam bij Ekris BMW en Mini Arnhem, is onlangs uitgeroepen tot winnares van Skills Heroes, dé vakwedstrijd voor mbo-studenten in...

Drie achtcilinder lijnmotoren met een inhoud van 80 liter helpen deze duwboot aan stuwkracht. Voor een scheepstechnicus zijn het maar kleintjes.  - Foto: Gert te Lintelo

Groot, groter, grootst: zo houdt Bolier scheepsmotoren tot 16.000 kW...

Vraag je jezelf, terwijl je in zo'n overvolle motorruimte probeert een schroef te bereiken, ook wel eens af of je handen nou zo echt groot zijn of de...

Moderne auto's zitten vol met elektronica, wat betekent dat conventionele kabelbomen veel storingen zouden veroorzaken. Bovendien moeten computers met elkaar kunnen communiceren. Dit wordt mogelijk gemaakt door het moderne databussysteem. - Afbeeldingen: Gino Decoster

Het databussysteem uitgelegd aan de hand van de Ford Mustang Mach-E

Het aantal componenten en regeleenheden is gestaag toegenomen door de toenemende eisen op het gebied van veiligheid en steeds meer comfort in het...

Geblokkeerde Audi Q8 e-tron in de werkplaats van Autofix Support. Kunnen zij er weer beweging in krijgen? - Foto: Ewoud Perrots

Diagnosetip uit de praktijk: Audi Q8 e-tron met blokkade

Een Audi Q8 e-tron staat geblokkeerd na een foutmelding op de elektrische installatie. De eigenaar kan niet meer voor- of achteruit. Autofix Support...

Foto: Shutterstock

Zo herken je problemen met de natte distributieriem

Hoe herken je problemen met de natte distributieriem? Waardoor ontstaan ze? En waar moet je als autotechnicus op letten bij vervangen? Samen met...

Groot feest na de prijsuitreikingen van Skills the Finals in de Brabanthallen in Den Bosch. Foto: Skills Heroes

Skills the Finals - And the winner is...

Onlangs schreven we over Skills Heroes. Tijdens deze vakwedstrijden voor mbo-studenten strijden leerlingen uit heel Nederland om de beste te worden...

Quinty vertelt monter waarom zij zo trots is  op het vak.

Trots op het vak: Quinty de Boer

De 17-jarige Quinty is trots op haar vak. Ze heeft het ontzettend naar haar zin bij Opel-specialist Garage Rentenaar. "Ik ben erg trots op het feit...