Gesponsord

Bespaar tijd en kosten: kalibreer zelf

Bespaar tijd en kosten: kalibreer zelf
Met het asTech Digital ADAS-kalibratiesysteem zijn geen fysieke nodig voor camera-kalibratie.

Bij het demonteren van een bumper heb je er al mee te maken: het kalibreren van rijhulpsystemen. Gelukkig is er een 360°-oplossing van AA-Equipment Support. Johan Rozestraten legt uit wat dat is.

Auto’s met snelheidsondersteuning, achteruitrijbeveiliging (camera of sensoren) en rijstrookassistentie zien we nu al dagelijks in de werkplaats en vroeg of laat zullen we ze ook moeten kalibreren. Maar waar beginnen we? “Bij het uitlijnen”, zegt Johan Rozestraten, senior accountmanager van AA-Equipment Support, “want je wilt eerst de rijlijn bepalen voordat je de rijhulpsystemen de goede kant uit laat kijken. Doe je dat niet, dan kunnen ADAS-systemen niet of onterecht ingrijpen, omdat de systemen de verkeerde kant opkijken. Kalibreren gaat hand in hand met uitlijnen; de auto moet correct uitgelijnd zijn.”

In je eigen werkplaats

“Je moet alert zijn”, waarschuwt Johan Rozestraten, “want als een camera de verkeerde kant opkijkt of een radar gecorrigeerd moet worden, zie je bij het uitlezen geen foutmelding. Je zult zelf met je diagnosetester moeten controleren of de rijhulpsystemen goed werken.” Je kunt met de apparatuur van AA-Equipment Support zowel statisch als dynamisch kalibreren. De Launch ADAS-kalibratieapparatuur werkt met borden vóór de auto; de asTech werkt met een monitor vóór de auto, die de borden projecteert. Hierdoor zijn er geen fysieke borden nodig voor het kalibreren van camera’s.

Johan Rozestraten: “Door zelf te kalibreren en het niet uit te besteden aan een collega-bedrijf, blijft de doorlooptijd kort; je hoeft immers niet dagen of zelfs weken op een afspraak bij het collega-bedrijf te wachten. Je hoeft voor de klant ook geen huurauto in te zetten en de auto hoeft niet op transport. Dit bespaart al snel tussen de 110 en 250 euro per geval. Kalibreren wil je gewoon in je eigen werkplaats doen. Omdat vanaf mei 2022 alle nieuw geproduceerde personenwagens met ADAS uitgerust dienen te zijn, is het belangrijk om ermee te gaan beginnen.”

'Merk-erkend repareren met hulp op afstand'”

Coderen op afstand

We hebben een ruit vervangen, nieuwe koplampen gemonteerd en een bumper gespoten of vernieuwd en weer gemonteerd. We kunnen kalibreren, maar we hebben geen origineel fabrieksapparatuur van dat automerk. Moeten we dan alsnog naar een collega-bedrijf om de koplampen in te leren? Johan Rozestraten: “Nee hoor, dat doe je met behulp van onze CLEVER Remote Services in jouw eigen werkplaats. Het CLEVER DiagnostiX supportteam, dat achter AA-Equipment Support staat, beschikt over nagenoeg alle originele fabrieksapparatuur om te coderen of te programmeren, dus je kunt via onze helpdesk merk-erkend repareren. Je hoeft alleen de remote-interface aan te sluiten en wij doen de rest. Je krijgt zelfs bij elke actie een uitgebreid rapport.”

Altijd hulp beschikbaar

Er staat een Audi in de werkplaats, waarvan de voor- en zijschade is gerepareerd. De Audi heeft geen spiegels, maar camera’s en er moet nogal wat gebeuren: camera’s inleren, koplampen coderen, radar afstellen en matten naast de auto leggen om de 360°-camera goed in te regelen. Om eerlijk te zijn is regelmatig hulp nodig. Johan Rozestraten: “Daar is de CLEVER eXpert van AA-Equipment Support voor. Deze collega op afroep helpt je niet alleen bij het gebruik van de apparatuur, maar ook met de autotechnische procedures middels Voertuig Technische Support (VTS). De CLEVER eXpert heeft veel aandacht voor kennisoverdracht, geeft tips en een gedegen training om de theorie en praktijk te leren als verlengstuk op de aanschaf van apparatuur.”

Laat componenten op afstand coderen/programmeren met originele fabrieksapparatuur.
Laat componenten op afstand coderen/programmeren met originele fabrieksapparatuur.

De 360°-ADAS-oplossing

AA-Equipment Support heeft de apparatuur, de trainingen en biedt ondersteuning in de vorm van de CLEVER DiagnostiX-helpdesk. Johan Rozestraten: “En als het nodig is nemen wij de werkzaamheden op afstand over met OEM-apparatuur, zodat de werkzaamheden snel en efficiënt in eigen werkplaats kunnen worden geklaard. Dat is de 360°-oplossing van AA-Equipment Support, dé specialist op het gebied van ADAS.”

Dit artikel is gesponsord door AA-Equipment Support.

Even doorvragen aan de klant leert ons dat er een blikje fris in de middelconsole is omgevallen. Om te controleren of vocht een probleem heeft veroorzaakt, demonteren we de middenconsole en schakelunit.
AA-Equipment

Diagnosestellen met de Picoscope: radio in V40 triggert foutmeldingen...

Een Volvo V40 Cross Country kampt met een vreemde storing. Als je de radio aanzet, lichten veel storingslampjes in het dashboard op. Radio uit? Niets aan de hand. Zo'n case klinkt als muziek in de oren van Nick Smits, CLEVER eXpert Partner van AA-Equipment Support. Hij pakt deze uitdaging aan en gaat op onderzoek uit.

Deze startknop moet de gebruiker veel gemak opleveren. Bij de Galaxy in onze case doet hij helemaal niets.
AA-Equipment

Diagnose: Ford Galaxy gaat niet meer op contact. In stappen op zoek...

Een autobedrijf heeft recent een Ford Galaxy met een Keyless Entry-systeem verkocht. De klant komt terug, de auto wil niet meer op contact, start niet meer en de start/stop-knop-reageert niet. Daarnaast werkt de achteruitrijcamera maar af en toe. Wat veroorzaakt het startprobleem? Het autobedrijf schakelt de hulp in van Nick Smits, CLEVER eXpert Partner van AA-Equipment Support. Hij pakt deze uitdaging graag aan.

Voor abonnees
Voor abonnees
AA-Equipment

Voor abonnees Hybride & EV: Diagnosestellen aan een Tesla

Voor elke auto geldt dat vakkundig onderhoud alleen mogelijk is als je diagnosecomputer de auto kan uitlezen, je aan technische informatie kunt komen en de onderdelen beschikbaar zijn. Voor conventionele auto's brengt dat af en toe al uitdagingen met zich mee, maar hoe zit dat met elektrische auto's, zoals die van Tesla?

Voor abonnees
Voor abonnees
AA-Equipment

Voor abonnees Trillingen zoeken bij BMW 320d: na 2,5 jaar ergernis opgelost

Er zijn van die voertuigproblemen waarvan je vooraf weet dat ze een uitdaging worden. Cabinetrillingen zijn daar één van. Klachten over voertuigtrillingen en -geluid zijn subjectief en hangen af van menselijke factoren, zoals tolerantieniveaus, verwachting en verkeerde interpretatie. Een 'tril-BMW' verschijnt in de werkplaats van AA-Equipment Support. Hoe pakken zij deze storing aan?

Gesponsord
Gesponsord
sponsored content

Gesponsord De nieuwe structuur van Garage Geurtsen zorgt voor groei,...

Garage Geurtsen in Veenendaal biedt drie categorieën auto's: bedrijfswagens, reguliere auto's en zevenzitters, de laatste als specialisme. Sinds 2012 is Willem Geurtsen toegetreden tot het bedrijf dat door zijn vader werd opgericht. In 2023 nam hij de dagelijkse leiding over. Het bedrijf is in al die jaren gegroeid en inmiddels werken ruim 25 medewerkers bij Geurtsen.

Lachende gezichten. Links Educated!-ondernemers Leander Engelbertink en Wouter Van der Hurk, rechts Stepfan Griffioen (Bovag), Mark Leerdam (Hobéon) en Debby de Kock, Bovag Projectmanager Schade.
Opleiding & Training

Educated! officieel erkend als exameninstelling in schadeherstel

Feestje op de Hella Academy. Educated! krijgt er een belangrijk certificaat uitgereikt. De jonge opleidings- en examenorganisatie is daarmee een officieel erkende instelling voor het afnemen van examens in het schadeherstel. Hoe zit dat? Waarom is het belangrijk? En waarom bij Hella?

De DAS 3000 is een installatie waarmee de kalibratie van camera’s en radarsensoren zeer snel kan worden uitgevoerd.
ADAS

Toekomstgericht kalibreren met Bosch DAS 3000

Sinds 1 juli 2024 moeten alle nieuw verkochte auto's een groot aantal Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) hebben. Dat betekent dat elke werkplaats steeds vaker te maken krijgt met auto's, waarvan de radarsensoren en optische camera's na reparatie moeten worden gekalibreerd. Met de Bosch DAS 3000 kun je snel en effectief kalibreren.

Gesponsord
Gesponsord
Webinar

Gesponsord OOMT Webinar RI&E: 'in een halve dag is 80% ingevuld'

Een Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) is niet alleen verplicht, het is een krachtig hulpmiddel. Het helpt je om risico's in je bedrijf te signaleren en maatregelen te nemen. Toch worstelen veel ondernemers met het invullen ervan. Tijdens het webinar van OOMT en de vakbladen AMT en Tweewieler werd duidelijk: een RI&E levert veel meer op dan je denkt. Het zorgt voor grip, inzicht en een veilige werkomgeving. In het webinar, dat gepresenteerd werd door Annemarie Maeijer-Brüning, werden handvatten, tips en ervaringsverhalen gedeeld.

Het Summa College gebruikt (van links naar rechts) de Launch ELT500 luchtdichtheidstester, de Launch ELB300 celequalizer en de Launch ELP400 HV-oplader/ontlader. Onder de werkbank staat de PicoScope gereed.Gesponsord
Gesponsord
EV

Gesponsord Hoe Summa College EV-specialisten klaarstoomt met AA-Equipment

Elektrificering maakt diagnose en reparatie van auto's steeds complexer, mede door een gebrek aan ervaring. Summa College en AA-Equipment Support trainen daarom hun professionals met innovatieve apparatuur.

Gesponsord
Gesponsord
Werkplaats & Onderhoud

Gesponsord OOMT webinar: zo gebruik je de RI&E als investering voor betere...

Een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) brengt de risico's op de werkvloer in kaart. Voor werkgevers en medewerkers biedt dit waardevolle inzichten en voordelen. Volgens Mirjam van der Kooij, adviseur arbeidsomstandigheden voor OOMT is een RI&E niet alleen een wettelijke verplichting, maar vooral een investering in betere arbeidsomstandigheden.

Gesponsord
Gesponsord
sponsored content

Gesponsord Sentury Tyres: Premium banden voor een betaalbare prijs

Het opkomende bandenmerk Sentury Tyres maakt snel naam met innovatieve premiumbanden tegen een betaalbare prijs.

Gesponsord
Gesponsord
Vakbeurzen & Autobeurzen

Gesponsord Auto Prof 2025 barst van innovaties, live-demo's en meer

"Bezoek de Garage van de Toekomst!" Dit is de belofte die Auto Prof 2025 uitspreekt als hét onafhankelijke aftersales event voor de autobranche. Of je nu eigenaar, ondernemer, technicus of monteur bent, Auto Prof zorgt ervoor dat je op de hoogte blijft van de ontwikkelingen binnen de automotive-industrie.