Bespaar tijd en kosten: kalibreer zelf

Bespaar tijd en kosten: kalibreer zelf
Met het asTech Digital ADAS-kalibratiesysteem zijn geen fysieke nodig voor camera-kalibratie.

Bij het demonteren van een bumper heb je er al mee te maken: het kalibreren van rijhulpsystemen. Gelukkig is er een 360°-oplossing van AA-Equipment Support. Johan Rozestraten legt uit wat dat is.

Auto’s met snelheidsondersteuning, achteruitrijbeveiliging (camera of sensoren) en rijstrookassistentie zien we nu al dagelijks in de werkplaats en vroeg of laat zullen we ze ook moeten kalibreren. Maar waar beginnen we? “Bij het uitlijnen”, zegt Johan Rozestraten, senior accountmanager van AA-Equipment Support, “want je wilt eerst de rijlijn bepalen voordat je de rijhulpsystemen de goede kant uit laat kijken. Doe je dat niet, dan kunnen ADAS-systemen niet of onterecht ingrijpen, omdat de systemen de verkeerde kant opkijken. Kalibreren gaat hand in hand met uitlijnen; de auto moet correct uitgelijnd zijn.”

In je eigen werkplaats

“Je moet alert zijn”, waarschuwt Johan Rozestraten, “want als een camera de verkeerde kant opkijkt of een radar gecorrigeerd moet worden, zie je bij het uitlezen geen foutmelding. Je zult zelf met je diagnosetester moeten controleren of de rijhulpsystemen goed werken.” Je kunt met de apparatuur van AA-Equipment Support zowel statisch als dynamisch kalibreren. De Launch ADAS-kalibratieapparatuur werkt met borden vóór de auto; de asTech werkt met een monitor vóór de auto, die de borden projecteert. Hierdoor zijn er geen fysieke borden nodig voor het kalibreren van camera’s.

Johan Rozestraten: “Door zelf te kalibreren en het niet uit te besteden aan een collega-bedrijf, blijft de doorlooptijd kort; je hoeft immers niet dagen of zelfs weken op een afspraak bij het collega-bedrijf te wachten. Je hoeft voor de klant ook geen huurauto in te zetten en de auto hoeft niet op transport. Dit bespaart al snel tussen de 110 en 250 euro per geval. Kalibreren wil je gewoon in je eigen werkplaats doen. Omdat vanaf mei 2022 alle nieuw geproduceerde personenwagens met ADAS uitgerust dienen te zijn, is het belangrijk om ermee te gaan beginnen.”

'Merk-erkend repareren met hulp op afstand'”

Coderen op afstand

We hebben een ruit vervangen, nieuwe koplampen gemonteerd en een bumper gespoten of vernieuwd en weer gemonteerd. We kunnen kalibreren, maar we hebben geen origineel fabrieksapparatuur van dat automerk. Moeten we dan alsnog naar een collega-bedrijf om de koplampen in te leren? Johan Rozestraten: “Nee hoor, dat doe je met behulp van onze CLEVER Remote Services in jouw eigen werkplaats. Het CLEVER DiagnostiX supportteam, dat achter AA-Equipment Support staat, beschikt over nagenoeg alle originele fabrieksapparatuur om te coderen of te programmeren, dus je kunt via onze helpdesk merk-erkend repareren. Je hoeft alleen de remote-interface aan te sluiten en wij doen de rest. Je krijgt zelfs bij elke actie een uitgebreid rapport.”

Altijd hulp beschikbaar

Er staat een Audi in de werkplaats, waarvan de voor- en zijschade is gerepareerd. De Audi heeft geen spiegels, maar camera’s en er moet nogal wat gebeuren: camera’s inleren, koplampen coderen, radar afstellen en matten naast de auto leggen om de 360°-camera goed in te regelen. Om eerlijk te zijn is regelmatig hulp nodig. Johan Rozestraten: “Daar is de CLEVER eXpert van AA-Equipment Support voor. Deze collega op afroep helpt je niet alleen bij het gebruik van de apparatuur, maar ook met de autotechnische procedures middels Voertuig Technische Support (VTS). De CLEVER eXpert heeft veel aandacht voor kennisoverdracht, geeft tips en een gedegen training om de theorie en praktijk te leren als verlengstuk op de aanschaf van apparatuur.”

Laat componenten op afstand coderen/programmeren met originele fabrieksapparatuur.
Laat componenten op afstand coderen/programmeren met originele fabrieksapparatuur.

De 360°-ADAS-oplossing

AA-Equipment Support heeft de apparatuur, de trainingen en biedt ondersteuning in de vorm van de CLEVER DiagnostiX-helpdesk. Johan Rozestraten: “En als het nodig is nemen wij de werkzaamheden op afstand over met OEM-apparatuur, zodat de werkzaamheden snel en efficiënt in eigen werkplaats kunnen worden geklaard. Dat is de 360°-oplossing van AA-Equipment Support, dé specialist op het gebied van ADAS.”

Dit artikel is gesponsord door AA-Equipment Support.

Zero Emission | Ecomobiel toont duurzame vernieuwing in mobiliteit

Zero Emission | Ecomobiel toont duurzame vernieuwing in mobiliteit

Energietekorten, prijsstijgingen en leveringsonzekerheid. Woningnood en de stikstofcrisis. Hardnekkige maatschappelijke vraagstukken die van invloed zijn op de gehele maatschappij. Zero Emission | Ecomobiel gaat al 15 jaar voorop in duurzame mobiliteit, is hét event voor kennisdeling op dat vlak en toont ook dit jaar weer de meest actuele ontwikkelingen.

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Een garagist vraagt Turbo's Hoet om raad. Hij heeft de turbo van een Peugeot 308 1.6THP uit 2012 vervangen, maar de auto heeft nog steeds geen vermogen. Alles wijst erop dat de turbo wel de oorzaak was voor deze storing. Wat nu?

De volautomatische Gear Tronic III van LIQUI MOLY is een ideale klantenbinder. Je voorkomt er typische automaatklachten mee en lost er problemen mee op.

Gear Tronic III lost olieproblemen op

Bij een standaard ATF-verversing blijft zowat de helft van de ATF achter in de koppelomvormer, oliekoeler en -leidingen. Daardoor veroorzaakt het losgeweekte vuil nog meer leed. De oplossing is de professionele olieservice voor automatische transmissies met de volautomatische Gear Tronic III van LIQUI MOLY, want daarmee ververs je bijna honderd procent van de ATF.

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

Om studenten succesvol hun opleiding af te laten ronden is de rol van een leermeester essentieel. Sinds afgelopen jaar richt een BBL-adviseur van OOMT zich op deze groep, waarbij hij in een driehoek werkt met het leerbedrijf, de student en het ROC. "Als een leermeester succesvol is, dan is de kans groter dat een student dat ook is."

Annemiek van de Heg: "Laten we niet vergeten dat de meerderheid van de auto's nog steeds een verbrandingsmotor heeft."

Dankzij TECH360 krijgt Robert Visser een gratis training

Robert Visser is derde geworden in de AMT Kennistest. Hij mag van TECH360 een Pro-training volgen. Maar welke?

Evolutie van accutechnologie in de AMT Kennistest: wat speelt er in de markt?

Evolutie van accutechnologie in de AMT Kennistest: wat speelt er in de markt?

In tien rondes heeft de AMT Kennistest een kans geboden aan technici om hun vakkennis te testen en te verdiepen. VARTA was één van de sponsors en gaf maar liefst dertig prijzen weg.

Syntium X is beschikbaar in vaten van 200 liter en in vijf liter verpakking. Mogelijk komt Syntium X later dit jaar beschikbaar als bulkolie.

De strijd om de klant: nieuwe Syntium X van Petronas

Consumenten worden prijsbewuster, terwijl het gemiddelde Europese wagenpark al twaalf jaar oud is en de elektrificatie (verschillend per EU-land) versnelt of vertraagt. Dat vraagt om een andere benadering van de smeeroliemarkt. Samen met Stephan Dergent van Petronas bespreken we de laatste trends.

Met een VR bril beleef je in een virtuele realiteit hoe de wereld van het autobedrijf er in de toekomst uit kan zien.

Opladen voor de toekomst: OOMT en innovatie in de AMT Kennistest

Nu de AMT Kennistest er op zit en de winnaars bekend zijn, blikken we terug met OOMT op hun ervaringen. Jessica Spithoven: "Wij vinden het leuk om met de AMT Kennistest mensen te prikkelen over onderwerpen waar ze misschien niet elke dag over nadenken."