OOMT-webinar: nieuwe techniek, nieuwe apparatuur, nieuwe vakkennis

OOMT-webinar: nieuwe techniek, nieuwe apparatuur, nieuwe vakkennis

De toekomst begint vandaag. Want voor je het weet, is het gisteren. Hoe maak je de werkplaats klaar voor de nieuwste techniek? En, minstens zo belangrijk, welke vakmensen en vakkennis komen daarbij kijken? Het OOMT-webinar 'Vandaag aan het werk met de werkplaats van morgen' gaat uitgebreid in op deze en andere vragen.

Wat zijn de grootste veranderingen in de werkplaats van de afgelopen tien jaar? En welke veranderingen kunnen we de komende jaren verwachten? Met deze vragen opent presentatrice Sandy Nijhuis het OOMT-webinar. Samen met drie gasten kijkt ze naar de uitdagingen voor de technische afdeling van het autobedrijf.

Langer dan vijf jaar vooruitkijken is bijna onmogelijk”

“De werkplaats verandert van een olieconsumerende eenheid zachtjes naar een diagnostisch centrum”, zegt directeur Dave Moerman van Autobedrijf Moerman Jansen. “Storingen worden lastiger. Het opleidingsniveau gaat omhoog. Daar moet je je team in meenemen.”

OOMT-adviseur Werkgeverschap René Bestevaer herkent wat Dave Moerman zegt. “Verandering is van alle tijden. Het grote verschil is dat veranderingen steeds sneller gaan. Merkdealerbedrijven worden via de importeur en fabrikant getraind voor nieuwe modellen en nieuwe techniek. Onafhankelijke autobedrijven moeten zelf kiezen welke trainingen ze volgen en welke nieuwe technieken ze oppakken. Maar uiteindelijk heeft iedereen in de autobranche met dezelfde uitdagingen te maken.”


Opfrissen

Diagnosetechnicus Thijs van Grinsven won de verkiezing ‘Autotechnicus van de Toekomst’. Hoe kijkt hij naar de ontwikkelingen in zijn vakgebied? “Ik denk dat autotechnische opleidingen tegenwoordig goed aansluiten op de praktijk in het autobedrijf. Autotechnici die net van school komen, weten genoeg van nieuwe techniek. De grote uitdaging voor veel werkplaatsen is zorgen dat je jonge mensen met nieuwe kennis aanneemt, en dat je ervoor zorgt dat ervaren autotechnici hun vakkennis regelmatig blijven opfrissen.”

Meer status

Autotechnici moeten tegenwoordig veel meer weten dan vroeger, vervolgt Dave Moerman. “Maar laten we eerlijk zijn, de waardering voor het vak van autotechnicus is hier niet altijd voldoende hoog. In Amerika heeft het beroep veel meer status. Daar verdient een ervaren autotechnicus serieus geld. In Nederland mogen we best wat meer waardering hebben voor de kennis en ervaring van autotechnici.”


Verschillende generaties

Volgens deelnemers aan het webinar zijn elektrische auto’s, nieuwe rijhulpsystemen en elektronica de grootste uitdagingen voor de toekomst. “Op de werkvloer werken verschillende generaties samen, van oud tot jong”, zegt René Bestevaer van OOMT. “Samen weet je meer dan alleen. Vakmensen van verschillende leeftijden, met andere kennis en ervaring, zorgen ervoor dat je in de werkplaats klaar bent voor vertrouwde techniek en voor nieuwe techniek.”


Flexibel

Omdat de veranderingen zo snel gaan, is het steeds lastiger om de toekomst te voorspellen, vindt Dave Moerman. “De veranderingen in de autobranche gaan snel en zijn groot, zeker binnen het merkgebonden kanaal. Langer dan vijf jaar vooruitkijken is bijna onmogelijk.” Daar kan je als werkgever het beste mee omgaan door ervoor te zorgen dat je een flexibel team hebt. “Zodat je snel kan schakelen en snel op veranderingen kan inspelen”, besluit hij.

Hoe voorkomt Europa dat het straks aan de Chinese stekker ligt? - Foto: Shutterstock

Emissievrij vervoer zonder Chinese stuntaanbiedingen, hoe moet dat?

Hoe stimuleren we de Europese markt voor schoon, emissievrij vervoer? Maar graag zonder goedkope aanbiedingen uit China, als de export...

Innovam en Noorderpoort versterken samenwerking om schadeherstel- opleiding verder te verbeteren. Van links naar rechts: Marchel Arling (directeur techniek Noorderpoort), Peter Hazenberg (teammanager automotive opleidingen Noorderpoort), Rutger Huijsman (teamleider schadeherstel Innovam) en Herme Bruin (directeur Innovam). - Foto: Innovam

Opleiding schadeherstel naar hoger niveau met Innovam en Noorderpoort

Innovam en roc Noorderpoort in Groningen versterken de bestaande samenwerking om de opleiding schadeherstel verder te verbeteren.

Het ontwikkelingscentrum voor batterijen van Mahle in Stuttgart. - Foto: Mahle

Mahle: focus op elektrificatie, maar geen ban op brandstofmotor

Toeleverancier voor de auto-industrie en aftermarket Mahle sloot 2023 af met een recordomzet. Daarmee kruipt het bedrijf uit een financieel dal....

Foto: Shutterstock

Standox Xtreme bespaart schadeherstelbedrijf tijd en geld

Het Standox Xtreme-systeem biedt het schadeherstelbedrijf razendsnelle procestijden en een lager energieverbruik.

Foto: Gert te Lintelo

Satink Classic Car Creations combineert restauratie met innovatie

Satink Classic Car Creations in Hengelo (Overijssel) is al dik dertig jaar een begrip in de restauratiewereld. Het bedrijf organiseerde op zaterdag...

De cao Metaal en Techniek is met zo’n 360.000 werknemers in de sector en zo’n 36.000 werkgevers de grootste cao in de marktsector Foto: Shutterstock

UPDATE: FNV stuurt cao-ultimatum naar werkgevers Metaal & Techniek

FNV Metaal heeft een cao-ultimatum gestuurd naar de werkgevers in de Metaal & Techniek sector, waar ook carrosseriebedrijven en...

De EV-koper weet nu tot en met 2030 waar hij aan toe is qua wegenbelasting. - Foto: Shutterstock

Gewichtscorrectie voor EV - wat zegt Bovag over kabinetsvoorstel?

We zagen al dat het voorstel van het demissionaire Kabinet voor een gewichtscorrectie in de motorrijtuigenbelasting voor EV's tot en met 2030 wordt...

Foto: Shutterstock

Clepa: EU-wetgeving moet toegang tot voertuigdata blijvend borgen

De Europese automobielindustrie staat op een kruispunt waarbij toegang tot voertuigdata van cruciaal belang is voor het concurrentievermogen van de...