OOMT-webinar: nieuwe techniek, nieuwe apparatuur, nieuwe vakkennis

OOMT-webinar: nieuwe techniek, nieuwe apparatuur, nieuwe vakkennis

De toekomst begint vandaag. Want voor je het weet, is het gisteren. Hoe maak je de werkplaats klaar voor de nieuwste techniek? En, minstens zo belangrijk, welke vakmensen en vakkennis komen daarbij kijken? Het OOMT-webinar 'Vandaag aan het werk met de werkplaats van morgen' gaat uitgebreid in op deze en andere vragen.

Wat zijn de grootste veranderingen in de werkplaats van de afgelopen tien jaar? En welke veranderingen kunnen we de komende jaren verwachten? Met deze vragen opent presentatrice Sandy Nijhuis het OOMT-webinar. Samen met drie gasten kijkt ze naar de uitdagingen voor de technische afdeling van het autobedrijf.

Langer dan vijf jaar vooruitkijken is bijna onmogelijk”

“De werkplaats verandert van een olieconsumerende eenheid zachtjes naar een diagnostisch centrum”, zegt directeur Dave Moerman van Autobedrijf Moerman Jansen. “Storingen worden lastiger. Het opleidingsniveau gaat omhoog. Daar moet je je team in meenemen.”

OOMT-adviseur Werkgeverschap René Bestevaer herkent wat Dave Moerman zegt. “Verandering is van alle tijden. Het grote verschil is dat veranderingen steeds sneller gaan. Merkdealerbedrijven worden via de importeur en fabrikant getraind voor nieuwe modellen en nieuwe techniek. Onafhankelijke autobedrijven moeten zelf kiezen welke trainingen ze volgen en welke nieuwe technieken ze oppakken. Maar uiteindelijk heeft iedereen in de autobranche met dezelfde uitdagingen te maken.”


Opfrissen

Diagnosetechnicus Thijs van Grinsven won de verkiezing ‘Autotechnicus van de Toekomst’. Hoe kijkt hij naar de ontwikkelingen in zijn vakgebied? “Ik denk dat autotechnische opleidingen tegenwoordig goed aansluiten op de praktijk in het autobedrijf. Autotechnici die net van school komen, weten genoeg van nieuwe techniek. De grote uitdaging voor veel werkplaatsen is zorgen dat je jonge mensen met nieuwe kennis aanneemt, en dat je ervoor zorgt dat ervaren autotechnici hun vakkennis regelmatig blijven opfrissen.”

Meer status

Autotechnici moeten tegenwoordig veel meer weten dan vroeger, vervolgt Dave Moerman. “Maar laten we eerlijk zijn, de waardering voor het vak van autotechnicus is hier niet altijd voldoende hoog. In Amerika heeft het beroep veel meer status. Daar verdient een ervaren autotechnicus serieus geld. In Nederland mogen we best wat meer waardering hebben voor de kennis en ervaring van autotechnici.”


Verschillende generaties

Volgens deelnemers aan het webinar zijn elektrische auto’s, nieuwe rijhulpsystemen en elektronica de grootste uitdagingen voor de toekomst. “Op de werkvloer werken verschillende generaties samen, van oud tot jong”, zegt René Bestevaer van OOMT. “Samen weet je meer dan alleen. Vakmensen van verschillende leeftijden, met andere kennis en ervaring, zorgen ervoor dat je in de werkplaats klaar bent voor vertrouwde techniek en voor nieuwe techniek.”


Flexibel

Omdat de veranderingen zo snel gaan, is het steeds lastiger om de toekomst te voorspellen, vindt Dave Moerman. “De veranderingen in de autobranche gaan snel en zijn groot, zeker binnen het merkgebonden kanaal. Langer dan vijf jaar vooruitkijken is bijna onmogelijk.” Daar kan je als werkgever het beste mee omgaan door ervoor te zorgen dat je een flexibel team hebt. “Zodat je snel kan schakelen en snel op veranderingen kan inspelen”, besluit hij.

Zero Emission | Ecomobiel toont duurzame vernieuwing in mobiliteit

Zero Emission | Ecomobiel toont duurzame vernieuwing in mobiliteit

Energietekorten, prijsstijgingen en leveringsonzekerheid. Woningnood en de stikstofcrisis. Hardnekkige maatschappelijke vraagstukken die van invloed zijn op de gehele maatschappij. Zero Emission | Ecomobiel gaat al 15 jaar voorop in duurzame mobiliteit, is hét event voor kennisdeling op dat vlak en toont ook dit jaar weer de meest actuele ontwikkelingen.

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

Om studenten succesvol hun opleiding af te laten ronden is de rol van een leermeester essentieel. Sinds afgelopen jaar richt een BBL-adviseur van OOMT zich op deze groep, waarbij hij in een driehoek werkt met het leerbedrijf, de student en het ROC. "Als een leermeester succesvol is, dan is de kans groter dat een student dat ook is."

"Mijn naam staat op de gevel, maar we doen het als team" 

"Mijn naam staat op de gevel, maar we doen het als team"

"Iedere maandagochtend hebben we MT-overleg. Dan overleggen we de afgelopen en de komende week en de veranderingen in ons bedrijf", zegt Matthijs van Driel van het gelijknamige autobedrijf in Hendrik-Ido-Ambacht. "Iedere week willen we stappen zetten."

PartsPoint Aalsmeer biedt plek aan een gloednieuwe, royaal uitgeruste werkplaats waar technici Tech360-trainingen kunnen volgen. - Foto: Hugo Claver

PartsPoint Aalsmeer: oversized snoepwinkel voor het autobedrijf

PartsPoint opende donderdag 20 juni zijn nieuwe XXL-vestiging in Aalsmeer. Dit is een one-stop-shop voor het autobedrijf, met naast automaterialen en banden een Experience Center en een Tech360 Training Center. AMT nam er een kijkje.

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Een garagist vraagt Turbo's Hoet om raad. Hij heeft de turbo van een Peugeot 308 1.6THP uit 2012 vervangen, maar de auto heeft nog steeds geen...

De volautomatische Gear Tronic III van LIQUI MOLY is een ideale klantenbinder. Je voorkomt er typische automaatklachten mee en lost er problemen mee op.

Gear Tronic III lost olieproblemen op

Bij een standaard ATF-verversing blijft zowat de helft van de ATF achter in de koppelomvormer, oliekoeler en -leidingen. Daardoor veroorzaakt het...

Annemiek van de Heg: "Laten we niet vergeten dat de meerderheid van de auto's nog steeds een verbrandingsmotor heeft."

Dankzij TECH360 krijgt Robert Visser een gratis training

Robert Visser is derde geworden in de AMT Kennistest. Hij mag van TECH360 een Pro-training volgen. Maar welke?

Evolutie van accutechnologie in de AMT Kennistest: wat speelt er in de markt?

Evolutie van accutechnologie in de AMT Kennistest: wat speelt er in...

In tien rondes heeft de AMT Kennistest een kans geboden aan technici om hun vakkennis te testen en te verdiepen. VARTA was één van de sponsors en gaf...

Syntium X is beschikbaar in vaten van 200 liter en in vijf liter verpakking. Mogelijk komt Syntium X later dit jaar beschikbaar als bulkolie.

De strijd om de klant: nieuwe Syntium X van Petronas

Consumenten worden prijsbewuster, terwijl het gemiddelde Europese wagenpark al twaalf jaar oud is en de elektrificatie (verschillend per EU-land)...

Met een VR bril beleef je in een virtuele realiteit hoe de wereld van het autobedrijf er in de toekomst uit kan zien.

Opladen voor de toekomst: OOMT en innovatie in de AMT Kennistest

Nu de AMT Kennistest er op zit en de winnaars bekend zijn, blikken we terug met OOMT op hun ervaringen. Jessica Spithoven: "Wij vinden het leuk om...

De PicoScope is een essentieel stuk gereedschap, net zo belangrijk als een set steeksleutels.

AMT Kennistest: Jarno Jager wint PicoScope

De prijswinnaars van de AMT Kennistest zijn bekendgemaakt. Jarno Jager behaalde de tweede plaats en wint daarmee een PicoScope van AA Equipment...

Naomie en Tim de Kruijf zijn Autovakmeesters geworden. "Wij weten precies wat een formule voor ons moet doen."

Generalist en toch merkspecialist dankzij Autovakmeester

Tim en Naomie de Kruijf van Auto Zagato krijgen dagelijks Italiaanse auto's in hun autobedrijf. Maar het marktaandeel van Fiat, Alfa Romeo en Lancia...