OOMT-webinar: nieuwe techniek, nieuwe apparatuur, nieuwe vakkennis

OOMT-webinar: nieuwe techniek, nieuwe apparatuur, nieuwe vakkennis

De toekomst begint vandaag. Want voor je het weet, is het gisteren. Hoe maak je de werkplaats klaar voor de nieuwste techniek? En, minstens zo belangrijk, welke vakmensen en vakkennis komen daarbij kijken? Het OOMT-webinar 'Vandaag aan het werk met de werkplaats van morgen' gaat uitgebreid in op deze en andere vragen.

Wat zijn de grootste veranderingen in de werkplaats van de afgelopen tien jaar? En welke veranderingen kunnen we de komende jaren verwachten? Met deze vragen opent presentatrice Sandy Nijhuis het OOMT-webinar. Samen met drie gasten kijkt ze naar de uitdagingen voor de technische afdeling van het autobedrijf.

Langer dan vijf jaar vooruitkijken is bijna onmogelijk”

“De werkplaats verandert van een olieconsumerende eenheid zachtjes naar een diagnostisch centrum”, zegt directeur Dave Moerman van Autobedrijf Moerman Jansen. “Storingen worden lastiger. Het opleidingsniveau gaat omhoog. Daar moet je je team in meenemen.”

OOMT-adviseur Werkgeverschap René Bestevaer herkent wat Dave Moerman zegt. “Verandering is van alle tijden. Het grote verschil is dat veranderingen steeds sneller gaan. Merkdealerbedrijven worden via de importeur en fabrikant getraind voor nieuwe modellen en nieuwe techniek. Onafhankelijke autobedrijven moeten zelf kiezen welke trainingen ze volgen en welke nieuwe technieken ze oppakken. Maar uiteindelijk heeft iedereen in de autobranche met dezelfde uitdagingen te maken.”


Opfrissen

Diagnosetechnicus Thijs van Grinsven won de verkiezing ‘Autotechnicus van de Toekomst’. Hoe kijkt hij naar de ontwikkelingen in zijn vakgebied? “Ik denk dat autotechnische opleidingen tegenwoordig goed aansluiten op de praktijk in het autobedrijf. Autotechnici die net van school komen, weten genoeg van nieuwe techniek. De grote uitdaging voor veel werkplaatsen is zorgen dat je jonge mensen met nieuwe kennis aanneemt, en dat je ervoor zorgt dat ervaren autotechnici hun vakkennis regelmatig blijven opfrissen.”

Meer status

Autotechnici moeten tegenwoordig veel meer weten dan vroeger, vervolgt Dave Moerman. “Maar laten we eerlijk zijn, de waardering voor het vak van autotechnicus is hier niet altijd voldoende hoog. In Amerika heeft het beroep veel meer status. Daar verdient een ervaren autotechnicus serieus geld. In Nederland mogen we best wat meer waardering hebben voor de kennis en ervaring van autotechnici.”


Verschillende generaties

Volgens deelnemers aan het webinar zijn elektrische auto’s, nieuwe rijhulpsystemen en elektronica de grootste uitdagingen voor de toekomst. “Op de werkvloer werken verschillende generaties samen, van oud tot jong”, zegt René Bestevaer van OOMT. “Samen weet je meer dan alleen. Vakmensen van verschillende leeftijden, met andere kennis en ervaring, zorgen ervoor dat je in de werkplaats klaar bent voor vertrouwde techniek en voor nieuwe techniek.”


Flexibel

Omdat de veranderingen zo snel gaan, is het steeds lastiger om de toekomst te voorspellen, vindt Dave Moerman. “De veranderingen in de autobranche gaan snel en zijn groot, zeker binnen het merkgebonden kanaal. Langer dan vijf jaar vooruitkijken is bijna onmogelijk.” Daar kan je als werkgever het beste mee omgaan door ervoor te zorgen dat je een flexibel team hebt. “Zodat je snel kan schakelen en snel op veranderingen kan inspelen”, besluit hij.

Foto: ANP

Volkswagen wil haast maken met goedkope elektrische auto ID.1

Volkswagen wil haast maken met de ontwikkeling van een goedkope elektrische auto, die 20.000 euro moet gaan kosten. De auto moet in 2027 op de markt...

Bovag rapporteert half miljoen EV's in Nederland

Bovag rapporteert half miljoen EV's in Nederland

Het aantal volledige elektrische personenauto's (EV's) in Nederland is deze maand de grens van 500.000 gepasseerd. Dat signaleert Bovag op basis van...

Nieuwe Niedorp - Raymond en Kirsten Surink van Autobedrijf Surink. Foto: Diederik van der Laan / Dutch Photo Agency

Trots op mijn bedrijf: Autobedrijf Surink staat voor eerlijkheid

In deze editie van Trots op mijn bedrijf Autobedrijf Surink in Nieuwe Niedorp.

Voorraadfinanciering loskrijgen wordt voor het universele autobedrijf moeilijker, merkt Allparts. daarom biedt de grossier het nu zelf aan.  - Foto: ANP

Allparts biedt garages voorraadfinanciering aan via DFM

AllParts, onderdeel van Nexus Automotive Nederland, gaat een strategische samenwerking aan met DFM, dochteronderneming van Volkswagen Bank en Pon...

Foto: ANP

Autoverkoop EU veert in april op na dip in maart

De verkoop van nieuwe auto's in de Europese Unie is in april flink gestegen, na de dip in maart. Volgens de Europese brancheorganisatie ACEA nam de...

Foto: Honda

Honda gaat miljarden investeren in productie elektrische auto's

Honda gaat de komende jaren miljarden investeren in de productie van elektrische auto's.

Van de in 2023 via ARN ingezamelde lithium-ion batterijen is 74% gerecycled. - Foto: ARN

Recycling EV-batterijen verdubbeld in 2023

In 2023 is in totaal 263.373 kg aan autobatterijen via ARN voor recycling aangeboden. Ruim het dubbele in vergelijking met het jaar ervoor; toen was...

Foto: Shutterstock

Ayvens Carmarket biedt autobedrijf online toegang tot gebruikte...

Ayvens lanceert Ayvens Carmarket, een platform voor de verkoop van gebruikte auto's aan professionele autohandelaren en dealers.