Autospecialist wordt mobiliteitsspecialist - hoe verliep dat?

Autospecialist wordt mobiliteitsspecialist - hoe verliep dat?

Elektrische voertuigen bepalen steeds meer het straatbeeld. Service-adviseur en partsmanager Jack Tinnemans ziet deze verandering vooral als een uitdaging. "Vroeger was ik autospecialist. Nu ben ik mobiliteitsspecialist. Ik weet alles van auto's, elektrische auto's, e-bikes en laadpalen."

Hoe is jouw werk als service-adviseur de afgelopen 30 jaar veranderd?

“Vroeger zat ik de hele dag aan de telefoon en afspraken schreef ik op papier. Tegenwoordig gaat alles digitaal. Contact met klanten gebeurt steeds meer via e-mail en WhatsApp, in het bedrijf werken we met garagesoftware en de werkplaatsplanning is digitaal. De afgelopen 30 jaar zijn klanten mondiger geworden. Ze willen precies weten wat we doen en waarom een bepaalde reparatie nodig is. Bellen over meerwerk en reparaties uitleggen en verkopen is een groter deel van mijn werk geworden.”

Naast auto’s verkopen en onderhouden jullie elektrische auto’s en fietsen. Wat betekent dat voor jouw vakkennis?

De techniek lijkt op elkaar, als je het een snapt, snap je het andere ook”

“We hebben de omslag gemaakt naar een breed mobiliteitscentrum. Onder de naam ‘Green2Go’ verkopen en onderhouden we ev’s, e-bikes, e-scooters en scootmobielen. Als service-adviseur ben ik verantwoordelijk voor de autowerkplaats en de tweewielerwerkplaats. Ik wist veel van auto’s en weinig van fietsen. Ik vond het interessant om meer over fietstechniek te leren. Met de ondersteuning van mijn werkgever heb ik verschillende trainingen en cursussen gevolgd. Nu weet ik er alles van. Je kan mij alles vragen over auto’s en fietsen, maar ook over elektrische auto’s en laadpalen.”

Jack Tinnemans is als service-adviseur verantwoordelijk voor de autowerkplaats en de tweewielerwerkplaats.
Jack Tinnemans is als service-adviseur verantwoordelijk voor de autowerkplaats en de tweewielerwerkplaats.

Wat doe je om jouw vakkennis bij te houden? Hoe blijf je op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen?

“Ik vind dat ik minimaal hetzelfde moet weten als onze klanten. Als service-adviseur hoef ik niet te weten hoe je een auto of fiets repareert, zoals een auto- of fietstechnicus. Maar ik wil genoeg weten om klanten uit te leggen wat een bepaald onderdeel precies is en wat het doet. Ik houd mijn vakkennis bij met vakbladen en trainingen. De techniek van een elektrische fiets lijkt op de techniek van een elektrische auto. Als je het één snapt, dan snap je het andere ook. Gelukkig krijg ik hier de ruimte om mijzelf te ontwikkelen. In het begin vond ik alle veranderingen soms lastig. Nu ben ik eraan gewend. Het maakt mijn werkdag afwisselender en uitdagender.”

Dit artikel is gesponsord door OOMT. Ontdek hun partnerdossier…


Voor een nieuwe turbo is het gieten van de verschillende metalen onderdelen noodzakelijk. Voor deze gereviseerde van C&E Turbochargers hoefde dat niet..

Trend in revisie zet door: meer elektronica

Tijdens de garantieperiode worden onderdelen vaak door de fabrikant vervangen, maar zodra deze periode voorbij is, wordt revisie aantrekkelijker....

Foto: Shutterstock

Column Erwin den Hoed: 'Zonnige toekomst voor schadeherstel én...

Erwin den Hoed was voor AMT bij Bovag's eerste schadeherstelcongres. Hij zag een zonnige toekomst voor schadeherstellers én voor gereviseerde...

Een Maserati 4.9 V8 ombouwen naar dry sump-smering betekent lang zoeken naar de juiste onderdelen die ook nog eens duur zijn. Bert Hijnekamp houdt wel van dit soort uitdagingen. “Als een klant het wil betalen, kunnen we alles maken.” - Foto: Mike Tekst & Beeld

Zo lost HRW tekort aan revisietechnici op: 'Ik verzamel...

"In Nederland staan drie keer zoveel krukasslijpbanken als dat er mensen zijn om ze te bedienen. Revisietechnici zijn schaars", zegt Bert Hijnekamp...

Foto's: Peter Aansorgh

Stap voor stap: CVT reviseren

Revisiespecialist Christian de Vos van Autrans laat zien hoe revisie van een Continu Variabele Transmissie, oftewel CVT, in zijn werk gaat.

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

Van Kronenburg Engines: de motor achter het succes | VIDEO

Motorrevisie is topsport. Dat is wel duidelijk na een bezoek aan Van Kronenburg Engines. Met een combinatie van ervaring, gevoel en een modern...

De kleine platte schroevendraaier heeft Julia altijd bij zich. "Je kunt er zoveel mee doen, eigenlijk meer dan je verwacht." Foto: Koos Groenewold

Trots op het vak: Julia Jurriens, winnares Skills Heroes

Julia Jurriens, werkzaam bij Ekris BMW en Mini Arnhem, is onlangs uitgeroepen tot winnares van Skills Heroes, dé vakwedstrijd voor mbo-studenten in...

Drie achtcilinder lijnmotoren met een inhoud van 80 liter helpen deze duwboot aan stuwkracht. Voor een scheepstechnicus zijn het maar kleintjes.  - Foto: Gert te Lintelo

Groot, groter, grootst: zo houdt Bolier scheepsmotoren tot 16.000 kW...

Vraag je jezelf, terwijl je in zo'n overvolle motorruimte probeert een schroef te bereiken, ook wel eens af of je handen nou zo echt groot zijn of de...

De remote-interface is verbonden met het voertuig. Zo kan het via internet op afstand worden uitgelezen met de OEM diagnosetool van VAG (ODIS).

Clever eXpert diagnose: VW Tiguan met cilinderoverslag (twee keer)

Een autotechnicus stelt diagnose aan een VW Tiguan 2.0, 125 kW (CAWA) uit 2008. Het motorstoringslampje brandt en de auto slaat niet aan. Hij...