Autospecialist wordt mobiliteitsspecialist - hoe verliep dat?

Autospecialist wordt mobiliteitsspecialist - hoe verliep dat?

Elektrische voertuigen bepalen steeds meer het straatbeeld. Service-adviseur en partsmanager Jack Tinnemans ziet deze verandering vooral als een uitdaging. “Vroeger was ik autospecialist. Nu ben ik mobiliteitsspecialist. Ik weet alles van auto’s, elektrische auto’s, e-bikes en laadpalen.”

Autospecialist wordt mobiliteitsspecialist - hoe verliep dat?

Hoe is jouw werk als service-adviseur de afgelopen 30 jaar veranderd?

“Vroeger zat ik de hele dag aan de telefoon en afspraken schreef ik op papier. Tegenwoordig gaat alles digitaal. Contact met klanten gebeurt steeds meer via e-mail en WhatsApp, in het bedrijf werken we met garagesoftware en de werkplaatsplanning is digitaal. De afgelopen 30 jaar zijn klanten mondiger geworden. Ze willen precies weten wat we doen en waarom een bepaalde reparatie nodig is. Bellen over meerwerk en reparaties uitleggen en verkopen is een groter deel van mijn werk geworden.”

Naast auto’s verkopen en onderhouden jullie elektrische auto’s en fietsen. Wat betekent dat voor jouw vakkennis?

De techniek lijkt op elkaar, als je het een snapt, snap je het andere ook

“We hebben de omslag gemaakt naar een breed mobiliteitscentrum. Onder de naam ‘Green2Go’ verkopen en onderhouden we ev’s, e-bikes, e-scooters en scootmobielen. Als service-adviseur ben ik verantwoordelijk voor de autowerkplaats en de tweewielerwerkplaats. Ik wist veel van auto’s en weinig van fietsen. Ik vond het interessant om meer over fietstechniek te leren. Met de ondersteuning van mijn werkgever heb ik verschillende trainingen en cursussen gevolgd. Nu weet ik er alles van. Je kan mij alles vragen over auto’s en fietsen, maar ook over elektrische auto’s en laadpalen.”

Jack Tinnemans is als service-adviseur verantwoordelijk voor de autowerkplaats en de tweewielerwerkplaats.
Jack Tinnemans is als service-adviseur verantwoordelijk voor de autowerkplaats en de tweewielerwerkplaats.

Wat doe je om jouw vakkennis bij te houden? Hoe blijf je op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen?

“Ik vind dat ik minimaal hetzelfde moet weten als onze klanten. Als service-adviseur hoef ik niet te weten hoe je een auto of fiets repareert, zoals een auto- of fietstechnicus. Maar ik wil genoeg weten om klanten uit te leggen wat een bepaald onderdeel precies is en wat het doet. Ik houd mijn vakkennis bij met vakbladen en trainingen. De techniek van een elektrische fiets lijkt op de techniek van een elektrische auto. Als je het één snapt, dan snap je het andere ook. Gelukkig krijg ik hier de ruimte om mijzelf te ontwikkelen. In het begin vond ik alle veranderingen soms lastig. Nu ben ik eraan gewend. Het maakt mijn werkdag afwisselender en uitdagender.”

Dit artikel is gesponsord door OOMT. Ontdek hun partnerdossier…


Eerder verschenen

  1. Test je APK-kennis: Achtruitrij-eigenaardigheden, Goed- of afkeur?  
  2. OE-sensor vervangen door aftermarket sensor, nooit een goed idee?
  3. [video] AMT Praktijktest deel 2: Olieverbruik terugdringen, van 1 op 770 naar...
  4. Diagnosetip: Mercedes C-Klasse slaat niet aan door gebruikt 'nieuw' onderdeel
  5. Storingzoeken bij Range Rover Evoque: Grootlichtprobleem, wateroverlast en motorstoringslampje
  6. [video] Batterijgezondheid van elektrische auto's testen, welke tools zijn er en welke kunnen we nog verwachten?
  7. [video] AMT Praktijktest: Extreem olieverbruik terugdringen met flush en additieven, kan dat? - deel 1
  8. Opgelost op Garageforum: Skoda Octavia (2006) slaat niet aan, maar zou dat wel moeten doen
  9. AMT APK-Kennisquiz: te weinig veerweg, wat was het goede antwoord?
  10. Diagnose met de Scope | Afl. 8 | Meten aan de CAN-bus
  1. Is een OEM-sensor beter dan een aftermarket-sensor? Deel jouw ervaring!
  2. Gezien op Facebook: Knagende eigenaar, If it works, it ain't stupid en Waarom naar de garage als je het zelf kan oplossen?
  3. De werkplaats van... Dorpsgarage Elshof Brummen, Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar 2022
  4. Stap voor stap: zo reinig je een katalysator
  5. Op zoek naar de oorzaak van een vreemd turbogeluid
  6. Is de werkplaats connected? Deel 1: AA-Equipment, Overlander en EGH 
  7. 'Smart' equipment in de praktijk: "De mogelijkheid om er slim mee te werken is doorslaggevend"
  8. Diagnosetip Chevrolet Bolt: geen verbrandingsmotor, wel CAN-probleem
  9. Nieuw product Forté voorkomt AdBlue-bloemkolen
  10. De werkplaats van... Autobedrijf W. Janssen, Haps