Nummers 5, 4 en 3 van AMT's Autobranche Mega Top 10: Theorie en (APK)-praktijk

Nummers 5, 4 en 3 van AMT's Autobranche Mega Top 10:  Theorie en (APK)-praktijk
Twee verbrandingen per asomwenteling in elke cilinder met twee zuigers. Elk paar zuigers maakt twee slagen per asomwenteling, bij elke slag een ontsteking. Dus… ééntakt!

De AMT Autobranche Mega Top 10 gaat richting de finale. Vandaag gaan we de Top 5 binnen met een ééntaktmotor. Op 4 controleren we of onze remmenreiniger niet kankerverwekkend is en op 3 nemen we de jongste wijzigingen in de APK door.

Een motor die steeds ‘vier slagen nodig heeft voor één arbeidsslag? “Dat kan niet efficiënt zijn”, denken veel uitvinders. En zo trok in de loop van de jaren een lange reeks afwijkende motorontwerpen (voorbeeldje) aan AMT voorbij. Op nummer 5 is het de beurt aan de ééntakt van INNengine. De beloftes zijn mooi: “Vier keer zo sterk, 70 % kleiner en lichter en 22 % zuiniger.” Te mooi om waar te zijn?

Doe de check!

Leuk, de techniek van zo’n ééntakt, maar in de werkplaats kom je ‘m voorlopig niet tegen. Remmenreiniger wel. En dan is het goed om te weten of schone remdelen niet ten koste van je gezondheid gaan. Hoe? Pluk het veiligheidsblad van je remmenreiniger van het www en doe de check. Goed om te zien dat zo’n belangrijk bericht zo vaak gelezen is: nummer 4 IN AMT’s Mega Top 10 van 2022.

Pluk het veiligheidsblad van je remmenreiniger van het www en doe de check.
Pluk het veiligheidsblad van je remmenreiniger van het www en doe de check.

Meer APK, meer wijzigingen

Op drie aandacht voor de levensader van het autobedrijf: de APK. Alle APK-wijzigingen op een rij: "Nee, het houdt nooit op!", doet wat het belooft: het neemt de veranderingen in de regelgeving stuk-voor-stuk door. En het werpt een blik in een toekomst van nog véél meer wijzigingen.

Geen deeltjesteller geregistreerd in het RME? Dan kan je deze auto niet afmelden. De koppeling voorkomt vergissingen.
Geen deeltjesteller geregistreerd in het RME? Dan kan je deze auto niet afmelden. De koppeling voorkomt vergissingen.

En de winnaar is…

Blijven over de nummer twee én de Bohemian Rhapsody van onze Top 10. Die onthullen we wanneer dat hoort, op oudejaarsdag.

Erwin den Hoed

Erwin den Hoed

Adjunct Hoofdredacteur

Erwin deed HTS Autotechniek, werkte bij DAF Trucks en werd bedrijfseconoom in Tilburg. Hij maakte een uitstapje naar de bakkerijwereld en kwam in 2001 naar AMT. Zijn doel toen: "Artikelen maken waar ik trots op ben". Zijn doel nu: "Mijn lezers en websitegebruikers blij maken." Eigenlijk is er in al die jaren dus niets veranderd...

Email: erwindenhoed@vmnmedia.nl

Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Stock Images Zeeland

Wat verandert er in de APK, hoe kan het (nog) beter? Help mee!

'Zwarte APK' of 'APK op afstand'. AMT schreef er al herhaaldelijk over. Ook de RDW zat niet stil. Vanaf 1 januari ga je dat merken in de nieuwe APK-regels. Hoe? Wat verandert er nog meer? En hoe zou de APK (nog) beter kunnen? We geven de feiten en zijn benieuwd naar jouw mening…

De functies van Getac Essentials Suite moet de werkplaats helpen concurrerend te blijven in een branche die steeds verder digitaliseert. - Foto: Shutterstock

Getac Essentials Suite: alles-in-een-oplossing voor de werkplaats

De Getac Essentials Suite software biedt de werkplaats een complete oplossing voor diagnose, reparatie en workflowbeheer.

Als auto's slimmer worden moet de diagnoseapparatuur dat ook.

Slimme auto's, slimme diagnoseapparatuur

Diagnose is actueler dan ooit door de toenemende complexiteit van moderne auto's. Goede diagnoseapparatuur is cruciaal om auto's effectief en efficiënt te onderhouden en te repareren. We maken een rondje langs de leveranciers. Hoe gaan zij om met Pass-thru, remote diagnose, toegang tot Secure Gateway en wat zijn de trends?

Auto's worden slimmer, diagnoseapparatuur ook. Wat kan je er allemaal mee?

Wat kan de diagnoseapparatuur van zeven verschillende merken?

Goede diagnoseapparatuur is cruciaal om auto's effectief en efficiënt te onderhouden en te repareren. Maar wat kan die apparatuur precies? Een opsomming van de capaciteiten van de apparatuur van zeven merken.

Foto: Shutterstock

Column Hugo Claver: 'Maak van diagnose geen ding'

Diagnose is net zo bij auto-onderhoud gaan horen als olieservice. het verdient daarom realistische tarieven..

Meten met de multimeter. In de praktijk krijgt de multimeter de voorkeur boven de scope. - Foto: Shutterstock

Multimeter of scope: wat is in de praktijk onmisbaar?

Elke autotechnicus die diagnose stelt, weet: meten is weten. Maar welke tools gebruiken we daarvoor? Het AMT garageforum geeft antwoord.

Diagnosestellen. Hoe en waarmee doe je dat? Twintig diagnosetechnici geven antwoord.

Diagnose: tips van toppers

Een auto waarop iedereen zijn tanden heeft stukgebeten. Eindeloos veel uren én onderdelen zijn al in die hardnekkige storing gaan zitten en dan... Dan los jij de puzzel stap voor stap op. De diagnosedroom van iedere autotechnicus! Hoe maak je die waar? We vroegen het aan twintig diagnosespecialisten. Hoe stellen zij diagnose?

Autel-diagnosetesters hebben een app-gebaseerde interface. Technisch trainer Tom Weeber onthult het geheim van hun succes.

Waarom kiezen 11 van de 20 diagnosetechnici Autel?

Van de twintig diagnosetechnici die AMT ondervroeg hebben er elf een Autel-tester in hun toolbox. Waarom Autel? We vragen het aan Autel-trainer Tom Weeber.