Is een OEM-sensor beter dan een aftermarket-sensor? Deel jouw ervaring!

Is een OEM-sensor beter dan een aftermarket-sensor? Deel jouw ervaring!
Foto: Shutterstock

Tijd voor onderzoek! AMT duikt in de sensoren en zoekt antwoord op de vraag: Is een OEM-sensor beter dan een aftermarket-sensor? Jouw praktijkervaring met sensoren helpt ons daarbij op weg.

Voorbeeld van het AMT Garageforum: Een Opel Vivaro A 2.0 CDTi geeft foutcode P0100 ‘luchtmassameter signaal te laag’. De LMM wordt vervangen en adaptiewaarden gereset. Na korte tijd keert de storing terug in de meetwaarden... Wat is er aan de hand?

Voor- en tegenstanders reageren: van ‘goedkoop is duurkoop’ tot ‘nooit een probleem mee gehad’”

Vakbroeders schieten te hulp: “Heb je een originele of een aftermarket-sensor gemonteerd?" is de eerste vraag die gesteld wordt. Het blijkt een imitatie te zijn. Voor- en tegenstanders van aftermarket-sensoren reageren. Van ‘goedkoop is duurkoop’ en ‘imitatie is een slechte keuze’ tot ‘Ik heb er nooit een probleem mee gehad’.

Overigens is de storing bij de Opel Vivaro verdwenen na het monteren van een originele luchtmassameter...

Wil je jouw ervaring delen? Vul dan het formulier hieronder in.

Lees meer over

Een reedcontact bestaat uit twee ferromagnetische metalen tongen (meestal een nikkel/ijzerlegering) die boven elkaar in een glazen buis worden geplaatst die luchtvrij is of gevuld met inert gas. - Foto: Shutterstock

Het reedcontact: niemand schakelt sneller mechanisch

In dit derde deel van de Back to Basics-serie over sensoren kijken we naar het reedcontact. Wat is het, hoe werkt het, en hoe test je het?

Foto: Cor Salverius

Trots op mijn bedrijf: bij Droog Diagnose zijn ze gek op complexe...

Je kunt bij Droog Diagnose in Sassenheim terecht voor reparaties, onderhoud, apk, coderen, programmeren, diagnose en nog veel meer. Het bedrijf is voornamelijk gespecialiseerd in het oplossen van complexe elektronische storingen aan BMW en MINI.

In een modern voertuig zitten meer dan 70 sensoren verborgen die de autotechnicus zou moeten kennen. - Foto: Shutterstock

Sensoren: soorten, werking en testmethoden

In een modern voertuig zitten meer dan 70 sensoren verborgen die de autotechnicus zou moeten kennen. Daarom gaan we Back to Basics met sensoren.

 Hoe meet je de gezondheid van een batterij? Foto: Shutterstock

Hoe meet je de SOH van een batterij? - Overzicht van beschikbare tools

De hoogspanningsbatterij is het kloppende hart van een elektrische auto, maar hoe bepaal je de conditie ervan? Met speciale diagnoseapparatuur kan het autobedrijf de State of Health (SoH) van batterijen meten. Die SoH is cruciaal de waardebepaling. Dit artikel geeft een overzicht van de systemen van Autel, Hella Gutmann, Bosch, Aviloo en Mahle, en belicht hun toepassingen en verschillen.

Het aantal hybride en elektrische auto's groeit snel. Welke kansen liggen er voor het universeel autobedrijf? (Foto: NexDrive)

EV-onderhoud biedt zonnige toekomst voor universele bedrijven

De transitie naar hybride en elektrische auto's biedt universele autobedrijven volop kansen, maar ook uitdagingen. Hoe kunnen zij zich aanpassen aan nieuwe technologieën en klantbehoeften? Vijftien leveranciers, van Hella tot Bosch, van AA-Equipment Support tot Explora en van Midlock tot Serenco, benadrukken dat EV-onderhoud binnen handbereik ligt. Hoe?

De slimme auto van Continental herkent de eigenaar en gaat automatisch van het slot. - Foto; Continental

Slimme auto van Continental herkent je gezicht

Continental onthult op CES 2025 een demo-auto met biometrische technologie en AI. Hoe slim is die auto?

AMT en de rest van de vaderlandse pers zijn naar Saarloos in Rotterdam gekomen voor een demonstratie van de Clayton-chassisdynamometer.

Techniek van toen 1954: nooit meer proefrijden?

In 1954 demonstreert Saarloos in AMT de mogelijkheden van de Clayton-chassisdynamometer. Is dit het einde van het proefrijden?

Geopende HV-accu van een Ford Mustang Mach-E. (Bron: Gino Decoster)

Batterijcellen balanceren cruciaal bij vervangen modules - en wel...

Hoogspannings-accutechnologie heeft de afgelopen jaren grote vooruitgang geboekt en speelt een centrale rol in elektromobiliteit en andere toepassingen. Bij het onderhouden en repareren van hoogspanningsaccu's, vooral bij het vervangen van afzonderlijke celmodules is het balanceren van de cellen van cruciaal belang. Waarom?