Is een OEM-sensor beter dan een aftermarket-sensor? Deel jouw ervaring!

Is een OEM-sensor beter dan een aftermarket-sensor? Deel jouw ervaring!
Foto: Shutterstock

Tijd voor onderzoek! AMT duikt in de sensoren en zoekt antwoord op de vraag: Is een OEM-sensor beter dan een aftermarket-sensor? Jouw praktijkervaring met sensoren helpt ons daarbij op weg.

Voorbeeld van het AMT Garageforum: Een Opel Vivaro A 2.0 CDTi geeft foutcode P0100 ‘luchtmassameter signaal te laag’. De LMM wordt vervangen en adaptiewaarden gereset. Na korte tijd keert de storing terug in de meetwaarden... Wat is er aan de hand?

Voor- en tegenstanders reageren: van ‘goedkoop is duurkoop’ tot ‘nooit een probleem mee gehad’”

Vakbroeders schieten te hulp: “Heb je een originele of een aftermarket-sensor gemonteerd?" is de eerste vraag die gesteld wordt. Het blijkt een imitatie te zijn. Voor- en tegenstanders van aftermarket-sensoren reageren. Van ‘goedkoop is duurkoop’ en ‘imitatie is een slechte keuze’ tot ‘Ik heb er nooit een probleem mee gehad’.

Overigens is de storing bij de Opel Vivaro verdwenen na het monteren van een originele luchtmassameter...

Wil je jouw ervaring delen? Vul dan het formulier hieronder in.

Lees meer over

Soms roept een artikel vragen op, zoals het artikel over het databussysteem. Auteur Gino Decoster klom in het toetsenbord en duikt nog dieper in de materie. - Foto: ANP

Lezersvraag: verschillen tussen Non Fault Tolerant en Fault Tolerant...

AMT-lezer Martijn de Bruijn mailde de redactie met een vraag naar aanleiding van het Back to Basics-artikel over het databussyssteem in AMT 4 van...

De APK is de levenslijn van het autobedrijf. Maar hoe sterk en dik is die levenslijn eigenlijk? In euro's!

APK is betrokken bij 38% van de werkplaatsomzet

De APK wordt wel de levenslijn van het autobedrijf genoemd. Logisch, de keuring trekt de automobilist periodiek het autobedrijf in. Maar hoe...

Foto: Shutterstock

Column Hugo Claver: koester Nederlandse APK

De APK zoals we die in Nederland geregeld hebben, is binnen Europa niet vanzelfsprekend. Reden om er extra zuinig op te zijn.

Hoe slaag je hier voor het examen? APK-opleiders en exameninstituut IBKI geven tips.

Zo slaag je voor het APK-examen Bevoegdheidsverlenging!

De APK-opleiders zijn kritisch over het APK-examen. In hun ogen vraagt het vooral taalvaardigheid in plaats van keuringsbekwaamheid. IBKI pareert die...

In de praktijk geeft de keurmeester in geval van speling op een wiellager de klant het advies dat te laten vervangen. Op het examen moet hij kunnen bepalen of de speling voor de APK nog toelaatbaar is.

IBKI over APK-examen: keurmeester moet óók kunnen lezen

Is het examen Bevoegdheidsverlenging APK een goede toets voor de bekwaamheid van APK-keurmeesters? Die vraag stelden we niet alleen aan...

Martin Pardoel van PSB: "Het examen is een leestest en sluit niet aan op de schoolopleiding van jonge keurmeesters."(Foto PSB)

Opleiders: 'Taalgebruik APK-examen deugt niet'

Opleiders zien in het APK-examen bevoegdheidsverlenging tal van onduidelijke formuleringen, instinkers en complex suggestieve vragen. Wat toetsen we...

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

De werkplaats van De Snoekfabriek | MET VIDEO

Eigenlijk wilde Pascal van Merkestein zich specialiseren in de Citroën DS. Dat is de reden waarom zijn bedrijf 'De Snoekfabriek' heet. Door een...

Foto: Shutterstock

Column Mark van Abeelen: APK-keurmeester in het beklaagdenbankje

Mag een keurmeester (mede-)verantwoordelijk gehouden worden voor een ongeval en de gevolgen ervan?